Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Monet äidit yrittävät ylpistellä sillä, että vauva menee hoitoon

Vierailija
24.02.2010 |

tyyliin kuukausi sen jälkeen kun äitiysloma on loppunut. Että "ei lapsen tarvinnut mennä kuitenkaan heti silloin hoitoon, kun äitiysloma loppui". Kuulkaa, ei sillä yhdellä kahdella kuukaudella ole MITÄÄN merkitystä, liian pieni se on sinne hoitoon kuitenkin siinä vaiheessa. Ihan turhaan ostatte itsellenne hyvää omatuntoa yhdellä kahdella kesälomakuukaudella. Jos oikeasti ajattelette lapsen parasta, pidätte sen kotona vuoden tai mielellään kaksi äitiysloman jälkeen!

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukaudessa ehtii tapahtua paljon kun vauvasta on kyse.

Vierailija
2/34 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä kahdella kuulla on merkitystä. Toki parempi, jos voi olla vielä pidempään kotona, mutta ainakin mun lapsellani olisi ollut iso ero siinä olisinko laittanut hänet hoitoon heti äitiysloman loputtua vai kuukausi kaksi sen jälkeen. Kerhossa käydessä roikkui jalassa koko ajan.

Äitiysloman loppuessa oli menossa hirveä vierastuskausi, edes isä ei meinannut kelvata ja äitiä oli koko ajan ikävä. Kuukautta paria myöhemmin pystyi helposti jättämään esim. mummilaan useammaksi tunniksi helposti ja kerhossakin leikki tyytyväisenä, vaikken ollut koko ajan näkyvissä.

Pieni se silti yhä oli, mutta toisaan ihan eri kehitysvaiheessa kuin vähän aiemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itse olen syntynyt 70 luvulla, silloin äitiysloma oli peräti 3 kk syntymän jälkeen.

Jokainen tekee itse ratkasunsa. Itse jouduin tekemään jo laitoksella töitä, katsos yrittäjän on pakko! Kaikkia töitä en voi koskaan ulkoistaa, niin se vain on. Lapseni on kuitenkin 24 h kanssani ja hän täyttää keväällä kolme, aloittaa päivähoidon 8/10 ollessaan jo melkein 3,5 vuotias.

Vierailija
4/34 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikähän se lapsen PARAS on?

Että äiti voi palata töihin tai leikitään jotain keittiöpsykologiaa ja ajatellaan että lapsen paras on olla kotona ekat 3 vuotta; eli kunnes äidin pakko palattava töihin (ei siinä ole mitään tekoa lapsen kanssa, vaan sen että äiti heiluu kotona koko hoitovapaan).

Jos sinua ei nappaa työnteko ja rahallisesti voit olla kotona (ja ehkä saada vaikka sossusta/kelasta rahaa kun ei ole työtuloja) niin tartteeko puukottaa ihmisiä jotka käy työssä?

Ei hoitopaikka mikään kidutuspaikka ole. Ainoastaan saa halutessaan heilua kotona 3 vuotta ja sitten taas sorvin ääreen (paitti jos tekee toisen lapsen). ;)

Vierailija
5/34 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikähän se lapsen PARAS on? Että äiti voi palata töihin tai leikitään jotain keittiöpsykologiaa ja ajatellaan että lapsen paras on olla kotona ekat 3 vuotta; eli kunnes äidin pakko palattava töihin (ei siinä ole mitään tekoa lapsen kanssa, vaan sen että äiti heiluu kotona koko hoitovapaan). Jos sinua ei nappaa työnteko ja rahallisesti voit olla kotona (ja ehkä saada vaikka sossusta/kelasta rahaa kun ei ole työtuloja) niin tartteeko puukottaa ihmisiä jotka käy työssä? Ei hoitopaikka mikään kidutuspaikka ole. Ainoastaan saa halutessaan heilua kotona 3 vuotta ja sitten taas sorvin ääreen (paitti jos tekee toisen lapsen). ;)

jos vanhemmat on tervejärkisiä

Vierailija
6/34 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä palasin äitiysloman jälkeen töihin: ai, mutta olihan siinä parit vuosilomat ja talvilomat pitämättä!

No, kun kerran äitiysloman jälkeen on ollut työstä vielä lomalla jokusen kuukauden eikä ole ollut hoitovapaalla (joka alkaa kun äippäloma loppuu) niin ei kai sitä tollanen natiainen voikaan ymmärtää.

Onko sulla ap työpaikkaa kun kuulostat kovin "katkeralta"?

Että ihanko joku piti lomaa ennenkö palasi töihin.

Ei tässä katso puhuta sitä että olisi hoitovapaanKIN kotona, vaan äitiysloman jälkeen palaa töihin.

Sinulla jos ei ole vapaata plakkarissa niin jäisi pitämättä lomat. Itselläni tällä kerralla 2 kk vuosilomia pitämättä, talvilomia ja voin taloudellisesti jäädä kotiin lapsien kanssa niin minäpäs saankin jäädä VIELÄ PIDEMMÄKSI AJAKSI KOTIIN KUN SINÄ!!! :D

Miten kovaa sun isän auto kulkee ja miten nopee auto miehelläsi on? Kai teillä on kaikista hiljasin astianpesukone?

Hanki elämä. Älä käytä yhteiskunnnan varoja (kai sää olet sossupummi ja kela maksaa kun ei itse jaksa). ;)

Vierailija
7/34 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana olet: mukava päivänpiristys!

No, sanotaan nyt niin että tervejärkisillä on ainakin se työpaikka.

5

Vierailija
8/34 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka hemmetin perhe tekee oman ratkaisunsa tänmän(kin) asian suhteen HEILLE parhaalla tavalla. Minä olen edelleen maailman paras äiti lapsilleni, vaikka ensimmäisestä lähdin töihin seuraavana päivänä kun äitiysloma loppui ja toisesta parin kk päästä.

Ja ei, lapseni eivät ole häiriintyneitä tms. vaikka tämä ratkaisu tehtiinkin.

Itse olen mennyt hoitoon myös hyvin varhaisessa vaiheessa ja olen kehitynyt (omasta mielestä ainakin) ihan täysipainoiseksi aikuiseksi.

Hieno homma, jos jotkut haluavat olla kotona pidempään, mutta tuskin valinta johtuu siitä, että olisi halunnut mennä kovasti töihin, mutta "uhrautui" lasten vuoksi?

Ylipäätään viittaan kintaalla näihin mielestäni JÄRJETTÖMIIN tunti per kuukausi -hoitohömppään, joita osa tuntuu noudattavan orjallisesti ja sitten olla täällä leikkimässä tuomitsevaa, kun muilla hoitoa ollut ehkä jo liian paljon heidän mielestään. Jos ei halua lasta hoitoon viedä ja siihen ei ole minkäänlaista tarvetta se on ok, mutta jos haluaa/on tarve ja vie sekin on OK. Koettakaa hyvät mammamafialaiset se ymmärtää!

nim. ammattikasvattaja

Vierailija
9/34 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän niin pientä taidettaisi edes huolia kunnalliseen hoitopaikkaan. Vanhempainloman jälkeen lapsi on suunnilleen 10 kk ja kun sen jälkeen pitää kertyneet vuosilomat pois, lapsi on suunnilleen vuoden eikä enää mikään vauva vaan taapero.

On ihan turha massuttaa lapsen parhaalla, kun "hyvä" ratkaisu on koko perheen kannalta fiksuin. Jotenkin tuntuu että meteliä "lapsen parhaasta" tuntuvat pitävän ne äidit, joiden oma paras tuntuu olevan kotona kökkiminen vuosikaudet. Ulkopuolinen maailma pelottaa, oma työ (jos sitä on) on vastenmielistä eikä aamulla viitsi lähteä mihinkään. Vaivattomintahan silloin tottakai on jäädä kotiin makkoilemaan ja perustella sitä "lapsen parhaalla", vaikka saattaa olla aika kyseenalaista, onko se sitä. Joskus voisi kysyä siltä mieheltäkin, tykkääkö hän tehdä pitkää päivää ihan siksi, että vaimo saa oleilla kotona.

Vierailija
10/34 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivähoitoon tuon ikäistä ei missään tapauksessa saisi laittaa, mutta täällä palstalla on suorastaan ehdoton normaalin elämän edellytys, että tuonikäinen on hoidossa milloin missäkin, kun aikuiset viettävät parisuhdelomia.

Vierailija
11/34 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä teen keikkatöitä ja hoidan lapset kotona. käyn töissä sillain että saan joko isän tai anopin hoitaan lapsia siks aikaa. Työni on kolmivuoroa eli sitä riittää vkl ja myös öisin.. Aion jatkaa tällä systeemillä niin kauan että lapset kouluikäisiä, jos vaan mahdollista.

Vierailija
12/34 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itse olen syntynyt 70 luvulla, silloin äitiysloma oli peräti 3 kk syntymän jälkeen.

...ehkä tämä selittää kasvaneet mielenterveysongelmat, kenpä tietää? Moni 70-lukulainen on masennuksen vuoksi lääkityksellä.

Eihän näitä lasten ongelmia näe välttämättä heti. Ei kaikki oireile päiväkodissa tai koulussa.

Vierailija
13/34 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnon perhe ja hyvät vanhemmat. Joiden hyvään vanhemmuuteen kuuluu työnteko ja se on hienoa!

Enemmän nämä erot ja häiriintyneet koriäidit niitä ongelmia lapsissa aiheuttaa kun turvallinen hoito, vaikkakin se olisi aloitettu ajoissa.

Vierailija
14/34 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoidettaviksi, että lapset saavat joltakulta sitä huomiota ja hoivaa. Ei kaikista ole äideiksi.

Vierailija
15/34 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika hyvin mikä on lapselle parasta. Monen tutkimuksen mukaan olisi hyvä lapsen olla kotona 1,5-vuotiaaksi ja sen jälkeen aloittaa päivähoito jos se on pakollista. Ei jokainen äiti voi temmata milloin minkäkin tuntemuksen mukaan mikä juuri hänen lapselleen on parasta kun kuitenkin lasten psyykkinen kehitys noudattaa kuta kuinkin samanlaista linjaa jokaisen lapsen kohdalla. Toki se juuri paras on subjektiivista, mutta pääpiirteet on samat kaikilla.

Itse en nauti kotona olosta. Haluaisin töihin aikuisten seuraan enkä tätä samaa ulkoiluttamista ja nukuttamista joka päivä. Lisärahakin olisi meidän talouteen tervetullutta. Silti aion olla kotona kunnes kuopus on yli kaksivuotias, koska uskon paljon kehityspsykologiaa lukeneena ja omia lapsiani tarkkailemalla etteivät he ole siihen vielä valmiita. Mitään traumoja tuskin saisivat, mutta paha se on pienikin paha.

Vierailija
16/34 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ehkäpä kaikista ei ole työntekijöiksi.. Ja edelleen hyvä äiti kirjoittaa tämän. Sinäkö olisit parempi äiti lapsilleni? hmm.. epäilen!

Vierailija
17/34 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitätkö, kehityspsykologiaa lukeneena, että äidin "uhrautuminen" ei vaikuta lapsiin? nimenomaan tarkoitan tuota: "hammasta purren tässä kotona ollaan, mutta ollaan nyt lasten takia kuitenkin?" Lapset kuule vaistoaa aika pian, ettei äidillä ole oikeen kaikki hyvin...,

Vierailija
18/34 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ehkäpä kaikista ei ole työntekijöiksi.. Ja edelleen hyvä äiti kirjoittaa tämän. Sinäkö olisit parempi äiti lapsilleni? hmm.. epäilen!

Vuoden AV-mammako? Ei kyse ole siitä kuka on parhain äiti kenenkin lapsille vaan siitä mikä on nykykäsityksen mukaan lapsen paras? Ja se ei vnoi kenenkään mielestä olla hoidon aloittaminen 1-vuotiaana, jolloin eroahdistus on pahana päällä. Toki lastensuojeluasiakkaat ym. ovat asia erikseen, mutta terveessä sielun ja ruumiin voimissa olevan AV-mamman lapselle ei ole paras mahdollinen ratkaisu aloittaa päivähoito kun äiti on vielä maailman napa.

Vierailija
19/34 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muiden tekemisiä kytätä.

Vierailija
20/34 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitätkö, kehityspsykologiaa lukeneena, että äidin "uhrautuminen" ei vaikuta lapsiin? nimenomaan tarkoitan tuota: "hammasta purren tässä kotona ollaan, mutta ollaan nyt lasten takia kuitenkin?" Lapset kuule vaistoaa aika pian, ettei äidillä ole oikeen kaikki hyvin...,

Ettei kukaan, oli sitten kuinka tympiintynyt, aikuinen ihminen osaisi sitkutella edes puolta vuotta kotona näyttämättä lapselleen kuinka tympiintynyt kotona olemiseen oikeasti on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme