Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvissyöjäperheet!!

Vierailija
23.02.2010 |

Mistä lapsenne saa rautaa? Miten muuten ruokailu onnistuu? Millä korvaatte lihan ja täyttääkö se kaikki terveellisen ruoan kriteerit? Mitä jos mies haluaa syödä edelleen lihaa, onko ongelma?

Meidän puolivuotiaamme on siirtymässä täykkäriltä kiinteisiin, joten alkaa olla ajankohtaista pohtia ruokailuasioita. Itse olen kasvissyöjä ja tuntuisi hyvältä opettaa lapsi samaan.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tuumailen samoja juttuja. Meidän vauveli on kahdeksan kuukautta ja on siis jo kiinteitä syönyt pidempään mutta kovin vähänlaisesti niitä toistaiseksi on syönyt. Mulla on ruokavaliossa myös maitotuotteet ja kananmuna ja ne tulevat lapsenkin ruokavalioon ja kasviöljyjä annan hänelle monipuolisesti. Itse olen ollut sekasyöjä noin 21 vuotiaaksi asti ja mulla oli lapsena ja nuorena jatkuvasti anemiaa, jota on ollut oikeasti paljon vähemmän sen jälkeen kun ryhdyin kasvissyöjäksi joten en sinänsä olisi huolissani siitä, että kasvisruuasta ei saisi rautaa. Sen sijaan luulen, että meillä se on nyt vähän vaikeaa kun vauva muutenkin syö niin vähän (paitsi rintaa). Eli tällä hetkellä lihan tai kalan antamisella ei vielä oliskaan varmaan mitään merkitystä siinäkään mielessä, että tuskin sitä juuri söisikään. Meillä mies on sekasyöjä mutta olin ryhtynyt juuri kasvissyöjäksi kun hänet tapasin niin tavallaan on yhdessä opittu kasvissyöntiin. Meillä ei kotona juuri koskaan lihaa tai kalaa valmisteta tai tarjota (ehkä 5 poikkeusta mahtuu noin 9 yhteiseen vuoteen). Lisäksi mies syö melkein aina ravintolassa kasvisruokaa jos sitä vain on tarjolla, kalaa saattaa myös joskus valita. Muualla kylässä syö sitten muutakin. Lapsemme on tarkoitus olla samalla ruokavaliolla, jota kotona syömme ja toivon myös isovanhempien yms. kunnioittavan tätä toivetta. Ainoastaan jos vauvalla olisi vaikeita allergioita tms. miettisin asiaa uudestaan. Kasvissyönti on eettisesti ja ekologisesti kestävin valinta. En usko, että tulevaisuudessa esim. 30 v päästä tavallisilla ihmisillä on mahdollisuuksia mussuttaa kinkkua päivittäin niin luulen, että lapselle on vain palvelus oppia syömään monipuolista kasvisruokaa. Jos hän isompana haluaa itse valita toisin niin siitä vain.

Vierailija
22/24 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuosta omega3-jutusta! Mä ajattelin, että kauheaa, pitää aloittaa kalansyönti. Toisaalta mä kyllä varmaan tykkäisin kalasta, mutta toisaalta kasvissyönti on mulle niin vahva vakaumus, etten haluaisi antaa periksi.

Meillä ei ole vielä lapsia, mutta olemme mieheni kanssa päättäneet, että lapset saavat sitten tietenkin syödä, mitä halauvat, mutta kotona tehdään sitä ruokaa, mitä on totuttu tekemään.

Voihan tietenkin olla, että otammekin kalan jossain vaiheessa ruokavalioon, en tietenkään osaa sanoa, miltä tuntuu toisessa elämäntilanteessa.

Kivaa kun saa vaihtaa mielipiteitä samanhenkisten ihmisten kanssa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut onks pakko käyttää näitä raivostuttavia termejä niinku "täykkäri"?? Helvata et on ärsyttävää. Et silleen. Amen.

Vierailija
24/24 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa lapsista on syönyt aluksi lihaa ja jättänyt sen myöhemmin pois, nuorimmat eivät ole lihaa syöneet.

Meillä tosin syödään sitten kalaa, kanamunaa ja käytetään maitotuotteita, joten emme ole varsinaisesti kasvissyöjäperhe, ennemminkin kuvailen tilannetta niin, että emme syö lihaa. Omana ideologia perustuu lähinnä tuon lihan tehokasvatuksen vastustamiseen ja siihen, että liharavinto on kaksinkertaisesti tuotettua ravintoa (ensin tuotetaan rehu, joka sitten syötetään eläimelle), joka taasen ei ole kovin ekologista.

Lapset saivat päiväkodissa kasvisruokaa. Jouduin useita kertoja keskustelemaan ruoan laadusta, mutta en koskaan siitä, miksi lapsemme eivät syö lihaa. Se oli vain ilmoitusasia. Koulussa asiat ovat sujuneet helpommmin, kun lapset voivat itse linjastosta valita ruokansa.

En ole fanaattinen asian suhteen sen osalta, että olen sanonut, että lapset saavat halutessaan maistaa kaikkea ruokaa. Kotona lihaa ei kuitenkaan ole.

Mulla oli onni, että aikanaan terveydenhoitajaksi neuvolassa sattui sellainen, joka itse on kasvissyöjä. Sain siten rauhassa pohtia kiihkotta näitä asioita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä