Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttakaa? Osaomistus vai asumisoikeusasunto? ov

Vierailija
23.02.2010 |

Eli isompaan kotiin pitäisi päästä mutta kumpi noista olisi parempi ratkaisu?



Olen erittäin kiitollinen neuvoista ja vinkeistä :)

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

asuttu osaomistusasunnossa ja kulut oli aikas hurjat. Samalla rahalla lyhennetään nyt oman talon lainaa. Mä ehkä itse menisin asumisoikeusasuntoon. Mutta jos haluaa myöhemmin ostaa asunnon itselleen, niin osaomistusasunto on silloin parempi vaihtoehto. Meidän suunnalla on vastikkeet ollu edullisempia asumisoikeusasunnoissa.

Vierailija
2/16 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat huonolaatuisia kämppiä, kaikki matskut halvinta mitä löytyy. Sama juttu asoissakin, mutta niistä pääsee helposti eroon ja voi jopa saada enemmän rahaakin kuin mitä on aikanaan kiinni laittanut. Itse suhtaudun asoon kuten vuokra-asuntoon: asutaan vuokralla halvemmalla kuin mitä vuokralla asuvat tutut, pk-seudun hintataso on mitä on. Omaa on katseltu ja toimitaan heti kun sopiva löytyy. Osaomistukseen en sortuisi. Niiden myyminen tuntuu olevan myös aika hankalaa. Enkä ikinä tahtoisi ostaa niin sekundalaatuista kämppää...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

me asuttiin myös todella huonolaatuisessa aso-asunnossa. Enkä olis halunnut sitä itselleni ostaa!

Vierailija
4/16 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tieto että kaikki osaomistus asunnot ovat sekundaa??

Vierailija
5/16 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietoa? Vinkkejä? Kyselee ap :)

Vierailija
6/16 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen voi kumminkin muutaman vuoden kuluttua ostaa itselle ja hintataso halvempi kuin vastaavissa. Vuokrakin samaa luokkaa kuin asossa. Itse asunnut osaomistusasunnossa ja erittäin hyvä vaihtoehto. Materiaalit ei tosiaan ollu halvimmasta päästä vaan löytyi takkaa, ilmatointia jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/16 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta alkupanostus pienehkö, asumiskulut ason luokkaa ja ostettuasi omaksi rakennusvuonna määritellyllä hinnalla, on hyvällä alueella hinta moninkertaistunut ;)

Vierailija
8/16 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siellä todela oli materiaalit kaikista halvimpia. (Avara) Kodinkoneet ja kaapit ihan sekundaa. Lisäksi jos ottaa sen käsirahan lainaa niin se kämpän loppuvelka on sille rasitteena, eli hankalaa olisi.

Päädyttiin asumisoikeusasuntoon joka valmistuu keväällä ja saatiin itse valita materiaalit, maksusta tietty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/16 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisää mielipiteitä? t.ap

Vierailija
10/16 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli viisi vuotta sitten hakusessa Oulun alueelta rivitalo kolmio. Millään ei omistusasunnoista löytynyt asuntoa hyvältä paikalta joka olisi myös hyväkuntoinen. Siis jos halusi suht kohtuullisessa budjetissa pysyä...

Lopulta kävimme katsomassa yhtä osaomistusasuntoa ja homma oli sillä selvä. Asunto täytti täydellisesti meidän kriteerit ja ollaan remontoimalla saatu entistä enemmän oman näköiseksi. Nyt olemme asuntoa myymässä ja asunnon arvo on noussut viidessä vuodessa sen verran mukavasti että nyt on jotain sitten säästössäkin :) Lyhyestä virsi kaunis: osaomistusasunto on siis ainakin meille ollut erittäin toimiva vaihtoehto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/16 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan asossa, sillä kohteen sijainti on hyvä, vastike edullinen ja alkupääoma oli säästössä.



Jos olisimme löytäneet vastaavan osaomistusasunnon, olisimme ehkä ostaneet sen.



Meille tärkeää on, että asunnosta pääsee halutessaan eroon nopeasti. Meinaamme ostaa oman parin vuoden kuluttua. Tai rakentaa.

Vierailija
12/16 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä koko osaomistusta, mutta aso on ainakin hyvä täällä pks.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/16 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös osaomistusasunnon voi ostaa omaksi jossain vaiheessa? Hankalia asioita kun aina ollaan asuttu vuokralla. Mietityttää että kumpi on taloudellisesti kannattavampaa. Ettei heitä rahojaan hukkaan niin kuin nyt vuokralla ollessa.

Me haluamme myös omakotitalon mutta siihen on vielä aikaa...

Vierailija
14/16 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sehän ei ole vuokra-asumista kummempaa: vaikka kuinka maksaa vastiketta,ei asunnosta tule sen enempää omaa. Hyvällä säkällä käy mäihä (eli rakennuskustanusindeksi nousee) ja saa pois muuttaessa muutaman tonnin enemmän kuin mitä sijoitti sisään muuttaessa. Mutta vertaisin silti tätä asumismuotoa vuokra-asumiseen. Ehkä vuokra-asuntoa parempia siinä mielessä, että koska asukkailta vaaditaan pieni panostus alussa, niin naapurit on aavistuksen tasokkaampaa porukkaa kuin perus-vuokrayhtiössä, mutta ei tätäkään voi yleistää. Asuttiin ennen asumisoikeusasunnossa (nyt omassa) ja ainakin pk-seudulla ja isossa aso-asunnossa oli kulut sen verran korkeat, ettei juuri eronnut samankokoisesta vuokra-asunnosta ja tällä hetkellä emme maksa juurikaan enmpää lainaa+vastiketta omasta. Viihdyttiin kyllä aikoinaan meidän asossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/16 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai myydä tai vuokrata jollekin muulle. Lapsi voi myös periä asumisoikeuden.

sehän ei ole vuokra-asumista kummempaa: vaikka kuinka maksaa vastiketta,ei asunnosta tule sen enempää omaa. Hyvällä säkällä käy mäihä (eli rakennuskustanusindeksi nousee) ja saa pois muuttaessa muutaman tonnin enemmän kuin mitä sijoitti sisään muuttaessa. Mutta vertaisin silti tätä asumismuotoa vuokra-asumiseen.

Vierailija
16/16 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saman rakennuttajan taloja. Yksi aso-asunto, toinen vuokra-asunto ja kolmas omistusasunto. Paikka hyvä ja rauhallinen lähellä palveluja.



Vuokra vuokratalossa on 700e. Asumisoikeusvuokra 480e. Omistusasunnon hinta 130000e.



Tämä tampereelta. Ystävä päätyi asoon.