Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Menkää joskus hakemaan lastanne pk:sta aikaisemmin- saatatte yllättyä

Vierailija
22.02.2010 |

siis niin että ette kerro hoitajilla etukäteen.

Kerran kuin hain tyttöäni aikaisemmin kuulin kun lto puhui hänelle tosi tympeään sävyyn. Lapseni, joka on siis erityislapsi kyseli jotain asiaa sadatta kertaa ,a lto tiuski takaisin. Puhuikin ihan eri äänellä, etten ollut tunnistaa.

Kaverini meni hakemaan poikaansa ja sattui paikalle kun hoitaja riepotti lasta kädestä niin ettei lapsen jalat yltäneet maahan.

Olivat muuten todella noloja molemmar kasvatusalan ammattilaiset, kun huomasivat että äiti on läsnä.

Erään kerran pääsin hakemaan lastani pk:sta tavanomaista myöhemmin, olin sanonut asiasta etukäteen.

Tullessani pk:n pihaan siellä oli 5 lasta, 2 hoitajaa mutta omani puuttui.

Sivusilmällä huomasin hänet läheisessä metsikössä pk:n ulkopuolella, onneksi ei ehtinyt olla aivan pimeää.

Nämä hoitajat olivat kai jutelleet keskenään sillä aikaa kun lapseni livahti portista ulos!

Mitähän olisi käynyt, jos olisin tullut paikalle 5 minuuttia myöhemmin?

Lapsi olisi ainakin ehtinyt lähteä vielä pidemmälle metsään.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä muutenkaan mene aina samaan aikaan, eli mahdotonta tietää milloin tulen. Kaikki on aina ollut hyvin, ehkä lukuunottamatta sitä, että poika 4 v suuttuu minulle tulisesti jos tulen "liian aikaisin" eikä hän ehdi leikkiä tarpeeksi kavereidensa kanssa... ;-)

Vierailija
42/61 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti olen yllättynyt hailjaisuutta, ja rauhallisuutta. Koskaan ei ole ollutmitään kielteistä sanottavaa. Joku vuosi sitten kunta säästi liikaa ja oli liian vähän hoitajia kesän alussa. Hoitajat kertoi tilanteesta avoimesti, hekin olivat eritääin huolissaan tilanteesta. Onneksi tilanteeseen saatiin seuraavana päivänä muuutos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä koskaan ole ollut mitään ihmeellistä.

Vierailija
44/61 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vironniemen päiväkodissa koko henkilökunta lähti valmistelemaan iltajuhlia vanhemmille ja pyysivät meitä vanhempia hoitamaan lapsia iltapäiväksi. Siihen asti boheemi meininki on tuntunut sympaattiselta ja hyvinhän lapsilla oli mennyt, mutta jälkeenpäin on ruvennut mietityttämään -- ei siis yhtään henkilökunnan jäsentä paikalla. Kuka kantaa vastuun lapsista?

kun päiväkodeissa on tapahtunut hoitolasten kuolemia. Siis kun yksi jäi sen lautapinon alle, toinen hukkui lähijokeen (tämä oli kyllä pph:lla hoidossa).

Nykyään ei jätetä harjoittelijoita missään nimessä yksin lasten kanssa. Jos jotain sattuu niin siinä on talon johtaja ja ryhmän kasvatusvastuuihmiset päät pölkyllä. Ollaan todella tarkkoja suhdeluvuista jne.

t. lto

Vierailija
45/61 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska minulla oli epäsäännölliset työajat.Eivät koskaan tienneet, koska haen lapsen.

Pari kertaa alussa näin juuri ap.n kuvailemia tilanteita ja sen jälkeen niiden oli pakko olla varpaillaan.

Osasin hiljaa kävellä sisään niin eivät osanneet varautua tulooni. Oli pakko olla koko iltapäivä asiallinen ja kohtelias lapsille.

Vierailija
46/61 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun hain 1½-vuotiaan tytärpuoleni pk:sta, oli ollut hoidossa (6:30 - 16) ja edelleen oli sama vaippa, jolla oli aamulla tullut hoitoon. Vaippa oli niin täynnä, että roikkui melkein polvissa. Selitys: "Joo, joskus saattaa unohtua noi vaipanvaihdot... mutta kyllä me pyritään muistamaan"

Hyvin pian sen jälkeen jäin kotiin hoitamaan tytärpuoltani. En luota vieraisiin "alan ammattilaisiin".

Vierailija
47/61 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös, mistä näitä päiväkoteja riittää. Tai sitten olen todella onnekkaiden joukossa, kun en ole koskaan törmännyt huonoon kohteluun, vaikka olisin ollut hakemassa lapsia mihin aikaan tahansa. Jaksan kyllä aina ihailla, mistä löytyy tarmo ja into olla niin positiivinen ja kannustava lasten kanssa. Ja aina jaksetaan vaihtaa kuulumiset ja hauskat sattumukset aikuisten kanssa. Täytyypä jälleen huokaista tyytyväisyydestä kuinka hyvin asiat ovat omalla päiväkodilla.

Vierailija
48/61 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valokuva mustelmista ja lastenhoitajan kertomus olisivat olleet riittävän painavat todisteet minulle viedä asiaa eteenpäin päiväkodin johtajana.

Seuraavaksi lapsella mustelmia, aikuisen sormenjäljet reidessä. Hoitaja myönsi lto:n painaneen lapsen patjaan, kun heilui (ei ole erityislapsi, ihan tavallista, kun ei enää aina huvittaisi nukkua päivällä) eikä nukkunut. Seuraavnana päivänä hoitaja ei muistanutkaan mitään tapahtuneen...

Vierailija
49/61 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun hain 1½-vuotiaan tytärpuoleni pk:sta, oli ollut hoidossa (6:30 - 16) ja edelleen oli sama vaippa, jolla oli aamulla tullut hoitoon. Vaippa oli niin täynnä, että roikkui melkein polvissa. Selitys: "Joo, joskus saattaa unohtua noi vaipanvaihdot... mutta kyllä me pyritään muistamaan" Hyvin pian sen jälkeen jäin kotiin hoitamaan tytärpuoltani. En luota vieraisiin "alan ammattilaisiin".

Joku vastaava juttu oli jossain, äiti epäili ettei hoitaja vaihda vaippaa ja laittoi sitten pienen huomaamattoman merkin aamuvaippaan. Sama vaippa oli illalla kun haki..

hassua ettei pk.ssa ole istutettu potalla ollenkaan tuon ikäistä, yleensähän kullä

Omani oli 2 v ja hurjan ujo, ei tohtinut hakeutua muiden lasten seuraan. usein kun menin sovittua aikaisemmin hakemaan, lapsi seisoi yksin seinä vierellä. Kun hoitaja huomasi minut, hän alkoi lapselle, että tulehan sieltä tänne muiden joukkoon jne... miten kauan lie siinä seinää vasten seissyt sitä ennen?!

Erään kerran osuin paikalle, kun hoitaja karjui kuin heikkopäinen noin 2 v tytölle vessassa, lapsi itki epätoivoisesti. Syy oli se, että lapsi ei koskaan EI KOSKAAN mennyt samaan aikaan vessaan pissille kuin muut lapset, kun oli iltapäiväulkoilin aika, AINA MINÄ SINUN TAKIASI.. huusi hoitaja ja lapsi itki.

Harmittaa, etten mennyt vessan ovelle - olisin osoittanut hoitajalle, että täällä on muitakin. Harmittaa, etten sanonut johtajalle mitään.

Hoitajatyttö vaihtoi aika pian työpaikkaa.

Oli lähihoitaja, mielenterveys ym. puoli erikoisalana. Kaverini opiskelukaveri.

Kerran satuin samaan aikaan päiväkotiin, kun hoitaja rieputti n 2 v lasta tuulikaappiin ja työnsi lapsen käynnissä ja hurisemassa olevan kuivauskaapin eteen, avasi sen oven, kuuma hurisi lapsen selkään ja päähän. Hoitaja huomasi minut, se vei terän hänen möykältään, en tiedä olisiko hän nostanyut lapset sinne kuivUSkaappiin sisälle jos en olisi osunut paikalle. Nyt jätti vain sen oviaukon eteen

Aiheen nimi oli, että pieni poika oli ennen päiväunille menoa käsipesulla tehnyt myös pienen vesikampauksen eli kastellut kämmenen ja vetänyt sillä hiuksiin. Pää ei ollut märkä. Minun piti hetki katsoa, että missä se vesikampaus on, ja olihan siinä päälaella noin 5 cm leveydeltä märkää, pienellä kämmenellä vedetty.

Oli lämmin kevät , lapsi menossa päiväunille. ja hoitaja hermostuu ja raahaa lasta ison kuumana hurisevan kuivauskaapin sisäpuolelle... lapsi oli aivan jäykkä pelosta, silmät pyöreenä.

Ilmoitin asiasta johtajalle. Sain kuulla, että ko hoitajan tavasta kohdella lapsia oli valittaneet muutkin. Silti hoitaja oli vielä sopimuskautensa loppuun, pari kuukautta muistaakseni..

Vierailija
50/61 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä enemmänkin kyse on hoitajista. Omissa vanhoissa tapauksissa hoitajat ovat jo vaihtaaneet eri päiväkoteihin. Eli pk:n henkikökunta on vaihtunut.

Mutta voisin kertoa yhdestä Kajanilaisesta perhepäivähoitajasta ihan vastaavia kauhutarinoita, miten törkeästi kohteli hoitolapsia. Oma lapseni oli niin iso että osasi kertoa mitä hoitaja teki ja sanoi. Esim. 6 valitti pissahätää, mutta hoitaja ei lähtenyt leikkipuistosta koska lempilasta oltiin tulossa hakemaan puistosta. Tyttö ei jaksanut pidätellä, teki housuun. Edelleen seisiin siellä 20 asteen pakkasessa ja odotettiin hoitajaa, ja vasta sitten mentiin sisälle. haalari oli patterilla kuivumassa, hoitaja hymyilee, että "tiinalle" tuli pissavahinko. Minä kohotin kulmiani ja olin hämmästynyt. Ja sitten selvisi, miten ja miksi, tyttö kertoi.

Tuo vain yksi esimerkki.

Yritin ottaa asian puheeksi kun hoitopaikka vaihtui ja tehtiin sinne uutta päivähoitosopimusta, mutta tämä ohjaaja ei ottanut kuuleviin korviinsa, oli torjuva. Ilmeisesti pph oli valittanut lapsistani ja arvostellut minua myös esimiehelleen.

Tapaus on vanha ja ko pph P. Juppi tuskin enää ammatissaan, koska hänen omatkin lapsensa ville ja suvi tai sini ovat jo aikuisia.

Vierailija
51/61 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saattaa olla että tunnen yhden kys. hoitajan sukulaisen. Omalaatuinen hänkin. Sukunimi ja kotikaupunki täsmäävät.

Sillä enemmänkin kyse on hoitajista. Omissa vanhoissa tapauksissa hoitajat ovat jo vaihtaaneet eri päiväkoteihin. Eli pk:n henkikökunta on vaihtunut.

Mutta voisin kertoa yhdestä Kajanilaisesta perhepäivähoitajasta ihan vastaavia kauhutarinoita, miten törkeästi kohteli hoitolapsia. Oma lapseni oli niin iso että osasi kertoa mitä hoitaja teki ja sanoi. Esim. 6 valitti pissahätää, mutta hoitaja ei lähtenyt leikkipuistosta koska lempilasta oltiin tulossa hakemaan puistosta. Tyttö ei jaksanut pidätellä, teki housuun. Edelleen seisiin siellä 20 asteen pakkasessa ja odotettiin hoitajaa, ja vasta sitten mentiin sisälle. haalari oli patterilla kuivumassa, hoitaja hymyilee, että "tiinalle" tuli pissavahinko. Minä kohotin kulmiani ja olin hämmästynyt. Ja sitten selvisi, miten ja miksi, tyttö kertoi.

Tuo vain yksi esimerkki.

Yritin ottaa asian puheeksi kun hoitopaikka vaihtui ja tehtiin sinne uutta päivähoitosopimusta, mutta tämä ohjaaja ei ottanut kuuleviin korviinsa, oli torjuva. Ilmeisesti pph oli valittanut lapsistani ja arvostellut minua myös esimiehelleen.

Tapaus on vanha ja ko pph P. Juppi tuskin enää ammatissaan, koska hänen omatkin lapsensa ville ja suvi tai sini ovat jo aikuisia.

Vierailija
52/61 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vein lapselleni ruokatunnilla sadetakin ja näin jo ikkunasta, että 2 vuotiaani oli pelkissä alusvaatteissa yksin syöttötuolissa. päiväkoti tosi viileä (oli myöhäinen syksy). Selitys, että lapsi sotkee vaatteensa ruoalla, niin helpompi syöttää alusvaatteilla... Seuraavaksi lapsella mustelmia, aikuisen sormenjäljet reidessä. Hoitaja myönsi lto:n painaneen lapsen patjaan, kun heilui (ei ole erityislapsi, ihan tavallista, kun ei enää aina huvittaisi nukkua päivällä) eikä nukkunut. Seuraavnana päivänä hoitaja ei muistanutkaan mitään tapahtuneen... Otin lapsen kotiin ja jäin kotihoitotuelle. Parempi niin, vaikka tiukkaa tekee ilman palkkaa. Tosi ahdistavaa.

Tuollaisesta voisi tehdä jo rikosilmoituksen, ei ole laillista toimintaa. Olen kuullut niin kauheita juttuja monesta päiväkodista, että minustakin on parempi vaikka olla hyvin pienillä tuloilla ja hoitaa kotona. Ainakaan alle 3-vuotiaita ei pitäisi viedä päiväkoteihin, eivät sen ikäiset vielä kykene yhtään pitämään puoliaan, ovat ihan muiden armoilla. Ja tuollaisista kauhupäiväkodeista pitäisi vanhempien tehdä ilmoitus, että huonot hoitajat saataisiin pois.

Vierailija
53/61 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvasit mustelmat tai veit heti lääkäriin tutkittavaksi?

Vein lapselleni ruokatunnilla sadetakin ja näin jo ikkunasta, että 2 vuotiaani oli pelkissä alusvaatteissa yksin syöttötuolissa. päiväkoti tosi viileä (oli myöhäinen syksy). Selitys, että lapsi sotkee vaatteensa ruoalla, niin helpompi syöttää alusvaatteilla... Seuraavaksi lapsella mustelmia, aikuisen sormenjäljet reidessä. Hoitaja myönsi lto:n painaneen lapsen patjaan, kun heilui (ei ole erityislapsi, ihan tavallista, kun ei enää aina huvittaisi nukkua päivällä) eikä nukkunut. Seuraavnana päivänä hoitaja ei muistanutkaan mitään tapahtuneen... Otin lapsen kotiin ja jäin kotihoitotuelle. Parempi niin, vaikka tiukkaa tekee ilman palkkaa. Tosi ahdistavaa.

Vierailija
54/61 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siitä syystä, että tiedän meiningin, omat lapsemme on hoidettu kotona - itse.

Vierailija
55/61 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti, joka huomauttaa siitä, että hänen maitoallergiselle lapselleen annetaan maitoa, on kyylä?! Ei tosiaan kuulostanut ihan siltä, että allergioista huolehditaan asianmukaisesti. Oletko sinä se ulkosuomalainen (pilkunpaikoista päätellen kyllä) - etkö kenties ymmärtänyt tuon äidin kirjoitusta oikein?

2-vuotiasta poikaani päiväkodista. Olivat juuri syömässä välipalaa kun odottelin eteisessä. Yksi hoitajista ei tiennyt että olin siellä, kuului sanovat toiselle hoitajalle että "ei se haittaa vaikka "Petterille" (siis minun pojalleni) laitoitkin maitoa juotavaksi, ei se siihen varmaan kuole. Anna vaan juoda." Selvennykseksi kerron että poikani on allerginen maidolle, ei niin pahasti että kuolisi mutta hörppykin saa oireita aikaan. Lisäksi se että päiväkodin kanssa oltiin nimenomaisesti sovittu että siellä antavat vain sallittuja ruoka-aineita ja kotona kokeillaan josko joku ruoka-aine olisi alkanutkin sopimaan. Siihen aikaan oltiin just kokeiltu että sopiiko porkkana, kun oireita tuli, etpä sitten tiennyt tuliko maidosta vai porkkanasta. Kyllä niin suututti että piti odottaa seuraavaan päivää ennenkuin otin päiväkodin hoitajaan yhteyttä antaakseni "rakentavaa palautetta"...

Sähän olet kyylä ,et taida välittää lapsestasi,kun puhut tuollaista ,kyllä siellä otetaan lasten allergiat huomioon .

Vierailija
56/61 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vein lapselleni ruokatunnilla sadetakin ja näin jo ikkunasta, että 2 vuotiaani oli pelkissä alusvaatteissa yksin syöttötuolissa. päiväkoti tosi viileä (oli myöhäinen syksy). Selitys, että lapsi sotkee vaatteensa ruoalla, niin helpompi syöttää alusvaatteilla...

Seuraavaksi lapsella mustelmia, aikuisen sormenjäljet reidessä. Hoitaja myönsi lto:n painaneen lapsen patjaan, kun heilui (ei ole erityislapsi, ihan tavallista, kun ei enää aina huvittaisi nukkua päivällä) eikä nukkunut. Seuraavnana päivänä hoitaja ei muistanutkaan mitään tapahtuneen...

Otin lapsen kotiin ja jäin kotihoitotuelle. Parempi niin, vaikka tiukkaa tekee ilman palkkaa.

Tosi ahdistavaa.

Vierailija
57/61 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodista kertoo paljon se miten hyvin tai huonosti työntekijät siellä viihtyvät. Jos vaihtuvuutta on, kielii se suoraan siitä että jotain on pielessä.

Oman lapseni nykyisessä päikyssä on vaihtuvuus hyvin pientä. Lapseni ryhmän hoitajat ovat kaikki olleet samassa ryhmässä jo vuosia. 2 hoitajaa on ollut tuolla jopa yli 10 vuotta töissä. Edellisessä päikyssä sen sijaan yksikään hoitaja ei pysynyt ryhmässä koko syys-kevät kautta vaan vaihtuivat jatkuvasti. Ongelmia riitti :(

En oikeasti tajua missä tämmösiä päiväkoteja on ja mietin nyt sitä aiempaakin keskustelua. Itse olen ollut pk:ssa töissä, enkä vain yhdessä, ja missään ei ole vastaavaa ollu. Toki lapsuksia sattuu aina välillä, mutta ei mitään tuomoisia mistä mainitsette. Kuulostaa tosi kurjalta että "ammatti-ihmiset" voivat toimia nuin. Tekeekö kiireinen ja stressi elämä ihmisitä nuin pahoja?!

Vierailija
58/61 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavallaan ymmärrän tuon kyllästymisen ja väsymisen jankuttamiseen, väsynhän itsekin joskus. Inhimillistä ja hyvä että tiuskaisut käsitellään ja pyydetään anteeksi.

Sitten taas toisaalta en ymmärrä. Nimittäin oman lapseni kohdalla yritän pinnistellä viimeiseen asti, etten rankaisisi lastani hän erityisyydestään esim. tympeällä äänensävyllä. Lapsi onkin hyvin herkkä huomaamaan väsymiseni ja loukkaantuu helposti ikävästä äänensävystä, mikä tietenkin tuntuu pahalta.

Toisaalta tiedän, että on eri asia keskittää huomionsa siihen omaan erityislapseensa kuin luotsata 12 lasta, jolla kullakin oma ongelma-alueensa. Kuitenkin jos väsyminen alkaa nousta pinnalle olisi hyvä, että erityisryhmästä pääsisivät hoitajatkin välillä huilimaan vaikka normaaliryhmään tai saisivat esim. yhden ylimääräisen vapaapäivän kuukaudessa. Onko mitään tällaista käytäntöä olemassa?

Arvostan erityisryhmien hoitajien työtä suunnattomasti ja olen kiitollinen, että oma lapseni on päässyt hyvään ryhmään ja hoitoon.

Harjoittelija ei saa koskaan olla yksin lasten kanssa. Jos jotain olisi sattunut, olisi päiväkodin johtajalla ollut vakava paikka edessä.

Mutta näin lto:na myönnän, että joskus tulee tiuskaistua jollekin lapselle vähän huonoonkin sävyyn. Olin töissä erityisryhmässä pitkään, ja siellä käytin erityislasten kanssa esimerkiksi pukemisessa ja syömisessä apuna kuvia muunmuassa siksi, ettei tarvitsisi sadatta kertaa sanoa että pistäs nyt vauhtia toimiin. Kun sitä toistaa tarpeeksi monta kertaa, ääneen tulee kyllä helposti tympeä sävy, siksi on helpompi ja parempi näyttää kuvasta.

Mutta semmoiset tiuskaisut ehtii lapsen kanssa käydä sitten läpi myöhemmin, voi pyytää anteeksi tai muuten keskustella asioista uudemman kerran. Olen joskus äidinkin kuullen pyytänyt lapselta anteeksi jos olen vähän ikävään sävyyn jotain sanonut, minusta se on reilua ja rehellistä ja huomioonottavaa. Toivoisin, ettei vanhemmat laittaisi liian suurta painoarvoa yksittäisille kuulemilleen jutuille, vaikka pitäähän niistä silti pystyä puhumaan ja huomauttamaan.

Vierailija
59/61 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haen 14-17 välillä, miten sattuu ja aina vastassa on ollut 10-12 iloista 3-vuotiasta meidän ryhmässä.

Ikinä en ole rysäyttänyt tätejä mistään.

Ihmisestähän se on kiinni eikä päiväkodista ja kyllä hulluista saa valittaa!

Vierailija
60/61 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi voi...