Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Menkää joskus hakemaan lastanne pk:sta aikaisemmin- saatatte yllättyä

Vierailija
22.02.2010 |

siis niin että ette kerro hoitajilla etukäteen.

Kerran kuin hain tyttöäni aikaisemmin kuulin kun lto puhui hänelle tosi tympeään sävyyn. Lapseni, joka on siis erityislapsi kyseli jotain asiaa sadatta kertaa ,a lto tiuski takaisin. Puhuikin ihan eri äänellä, etten ollut tunnistaa.

Kaverini meni hakemaan poikaansa ja sattui paikalle kun hoitaja riepotti lasta kädestä niin ettei lapsen jalat yltäneet maahan.

Olivat muuten todella noloja molemmar kasvatusalan ammattilaiset, kun huomasivat että äiti on läsnä.

Erään kerran pääsin hakemaan lastani pk:sta tavanomaista myöhemmin, olin sanonut asiasta etukäteen.

Tullessani pk:n pihaan siellä oli 5 lasta, 2 hoitajaa mutta omani puuttui.

Sivusilmällä huomasin hänet läheisessä metsikössä pk:n ulkopuolella, onneksi ei ehtinyt olla aivan pimeää.

Nämä hoitajat olivat kai jutelleet keskenään sillä aikaa kun lapseni livahti portista ulos!

Mitähän olisi käynyt, jos olisin tullut paikalle 5 minuuttia myöhemmin?

Lapsi olisi ainakin ehtinyt lähteä vielä pidemmälle metsään.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun päiväkodeissa on tapahtunut hoitolasten kuolemia. Siis kun yksi jäi sen lautapinon alle, toinen hukkui lähijokeen (tämä oli kyllä pph:lla hoidossa).

Nykyään ei jätetä harjoittelijoita missään nimessä yksin lasten kanssa. Jos jotain sattuu niin siinä on talon johtaja ja ryhmän kasvatusvastuuihmiset päät pölkyllä. Ollaan todella tarkkoja suhdeluvuista jne.

t. lto

Vierailija
22/61 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olen hakenut lapset yllättävän aikaisin. Vaikka en varsinaisesti hyväksykään niin teknisesti ottaen kyllä ymmärrän että lapset käyvät välillä hermoille eikä aina jaksa olla skarppina jos luulee ettei kukaan muu aikuinen kuule.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

paskan puhuminen,miksi et hoida itse lapsiasi onko tärkeämpää uusi tilaauto,vai lastesi hyvinvointi.Itse olen hoitanut neljä lasta kotona ,heidän ollessaan pieniä.Koin sen silloin lapsen parhaaksi.Olin sitten myöhemmin päiväkodissa töissä ja näin miten hyvin siellä lapsia kohdeltiin, Sanoikin ,ettänoin hyvin hoidimme lapsia. Olisin turvällisin mielin antanut omatkin lapseni hoitoon .

Vierailija
24/61 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan missä päiväkodissa olen ollut töissä. Isotkin 5-6 vuotiaat,eivät ole keskenään,sillä heille voi tulla erimielisyyttä,joten heitä seuraa aina joku.Pieniä lapsia ei voi heittää yksin hetkeksikään,ne kiipeilevät koko ajan,

Vierailija
25/61 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun päiväkodeissa on tapahtunut hoitolasten kuolemia. Siis kun yksi jäi sen lautapinon alle, toinen hukkui lähijokeen (tämä oli kyllä pph:lla hoidossa).

Nykyään ei jätetä harjoittelijoita missään nimessä yksin lasten kanssa. Jos jotain sattuu niin siinä on talon johtaja ja ryhmän kasvatusvastuuihmiset päät pölkyllä. Ollaan todella tarkkoja suhdeluvuista jne.

t. lto

Mutta ei todellakaan jokaisessa pk.ssa. Kokemusta yksityisistä (3) ja kunnallisista (2) toinen noista kunnallisista sellainen missä noudatetaan sääntöjä ja lakeja, muissa ei.

Ihan nyt tämän vuoden tammikuussa olen joutunut antamaan palautetta pk.n johtajalle, kun harjoittelija jatkuvasti yksin lasten kanssa. Ja siihen, että työntekijöitä ei ole tarpeeksi lapsilukuun verrattuna, hoitajatkin sanovat tuon, eivät voi mennä ulkoilemaan iltapäivisin, kun ei tarpeeksi hoitajia. Kiusaamiseen ei puututa. Lapset sanovat, että kiusaamista on, ja olen nähnyt syrjimistä lasta hakiessa, työntekijät kieltävät ongelman. Juu ei pitäisi olla noin, mutta on.

Vierailija
26/61 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa isommat lapset ovat keskenään. Hoitjat ilmeisesti ovat sisällä pukemassa pienempiä.

Pihalla on korkea kiipeilyteline jonne on joskus joku ihan pienikin onnistunut kapuamaan hoitajien huomaamatta. Hoitajat seisovat usein ryhmissä ja juttelevat keskenään tai joku on puhelimessa.

Ilalla kun lapsia haetaan ovat kyllä oikein kiitettävän aktiivisia, yleensä kaikilla on joku lapsi sylissä. Aamupäivällä en ole lapsia sylissä koskaan nähnyt.

Vierailija
27/61 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole tyytyväinen päiväkodin toimintaan etkä tuon vertaa luota siellä työtään tekeviin ihmisiin, niin miksi viet lapsesi sinne? En minä ainakaan veisi, jos en luottaisi hoitopaikkaan vaan pitäisi hiiviskellä sinne salaa yllättäen vakoilemaan. En voisi kuvitellakaan, että jättäisin lapseni sellaisten ihmisten huomaan, joihin en luottaisi.

Ei se käytös siitä sun vakoilemisesta taatusti muutu. Pyydä vaihtoa toiseen tarhaan, perhepäivähoitajalle, palkkaa itse hoitaja tai jää kotiin. Nämä ovat ne konkreettiset ratkaisut tilanteeseen, ei päiväkodin työntekijöiden vainoaminen.

Mitäs, jos joku tulisi sinun työpaikallesi yllättäen vakoilemaan? Että siellä se juorusi 5 minuuttia pidempään kahvitauolla kuin pitäisi ja viilaa kynsiä, kun pitäisi töitä tehdä? Tykkäisitkö?

Itse muistan, kun olin lapsena päiväkodissa, että siellä oli yksi ilkeä hoitaja. Hän aina tiuski lapsille ja oli pahalla päällä. Sitä vaan itse pienenä ihmetteli, että miksi tuo täti on minulle ilkeä, miten osaisin olla niin, ettei täti räyhää. Se oli tosi kurjaa. Onneksi se täti oli meidän ryhmässä vain vuoden. Ikinä en nähnyt hänen hymyilevän.

Mutta ap, mene itseesi: miten voit jättää lapsesi joka arkiaamu tuollaiseen paikkaan?

Vierailija
28/61 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä reippaasti alle 3-vuotias

lapseni osaa kiivetä isojen kiipeilytelineeseen ja minua aina kauhistuttaa, jos kukaan ei olisi vahtimassa (sieltä on mahdollista tippua, varsinkin jos monta lasta ylhäällä, voi käydä ihan vahinkoja siinä yhdessäkin sählätessä).

Pihalla on korkea kiipeilyteline jonne on joskus joku ihan pienikin onnistunut kapuamaan hoitajien huomaamatta. Hoitajat seisovat usein ryhmissä ja juttelevat keskenään tai joku on puhelimessa.

Vierailija
29/61 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmasti ole kyse mistään vakoilemisesta, jos pari kertaa menee hakemaan lastaan tavanomaista aikaisemmin,enkä siihen kehottanutkaan, vaikka otsikon mukaan sen käsityksen sai.

Toin vain ilmi noilla esimerkeillä sen, miten erilaisia pk:n hoitajat ovat lapsia kohtaan kun lapsen vanhemman ei oleteta kuulevan ja näkevän tilannetta.

Eikä se päiväkodin vaihto niin helppoa ole, ei kai syyksi riitä se, että yksi hoitaja tiuskii lapselle. (Ja kun ne 4 muuta ovat mukavia)

SE, että lapsi pääsee karkaamaan pk:n pihalta kahden hoitajan läsnäollessa on kyllä paha virhe. t.ap

Vierailija
30/61 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletteko hyvät kanssasisaret valittaneet näistä epäkohdista? ymmärrän ettei kaikilla ole mahdollisuutta jäädä kotiin lasten kouluikään asti, mutta itse en sitä ymmärrä mitä se hyödyttää avautua näistä täällä keskustelupalstoilla. valittakaa päivähoidon ylimpään johtoon, kirjoittakaa paikallislehteen yms. itse ainakin jos olis pakko viedä lapset päiväkotiin, en katsois sivusta kun heitä kohdeltais epäystävällisesti. kyllä hoitajien kuuluu olla lapsille ystävällisiä, vaikka joutuvatkin heitä kasvattamaan päivän aikana. puhumattakaan siitä ettei kädestä roikoteta, tai jätetä lapsia yksin / keskenään.

oma poikani oli lähipäiväkodissa eskarissa, meno oli niin pöyristyttävää etten todellakaan vie nuorempia sinne hoitoon kuin pakon edessä. lapset olivat usein yksin jopa ulkona ilman yhtään aikuista, kun ainoa valvoja meni käymään sisällä jostain syystä. mulle ei koskaan kerrottu jos poikaa oli tönitty, mitä tapahtui usein, koska ryhmässä oli useita aggressiivisia erityislapsia. tietysti poika sit itse kertoi. kun hain pojan puolelta päivin, ei melkein koskaan ketään hoitajaa ollut mailla halmeilla kertomassa yhtään mitään. retkistä ja muista tiedotettiin hyvässä lykyssä edellisenä päivänä, silloinkin piti itse käydä tihrustamassa ilmoitustaululta.

kerran kuulin kun lto sanoi toiselle äidille että "nää teidän lapset on olleet tänään niin rasittavia, etten jaksanut teettää niillä mitään tehtäviä, pelasivat tietokoneella". joulun alla toinen lto kiukustui mulle kun ilmoitin että poika pitää vapaapäivän, kuulemma ei joulujuhlaharjoituksista tulis mitään ilman meidän poikaa kun muut alkaa riehua jos meidän poika ei ole rauhoittelemassa! juuri sen takia poika halusi pitää vapaata kun oli niin kyllästynyt iänikuisiin harjoituksiin joita oli jatkunut tauotta jo kaks viikkoa, niin että eskaritehtävätkin oli jääneet tekemättä.

Vierailija
31/61 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja osaan sitä arvostaa todella. Muutama vuosi takaperin lapseni olivat yhdessä Espoon Leppävaaran päiväkodeista (niitä on monta,joten ei voi tästä tunnistaa). En ollut hoitoon tyytyväinen...siellä tuntui olevan ihan normaalia, että lapsille korotettiin ääntä ja jopa huudettiin. Itse katselin vierestä :(

En toki todistanut omille lapsilleni huutamista, mutta esim. pukemistilanteessa pienten ryhmän hoitajalla paloi käämit aikas helposti ja ei ollut yhtään kivaa kuunneltavaa. Muutenkin siellä tuntui olevan lapsille puhumisen kulttuuri jotenkin ihan rempallaan. Tiuskimista yms. Säälitti parin lapsen puolesta joiden vessatilannetta olin todistamassa. On mielestäni todella epäkunnioittavaa ja asiatonta puhua kakkahousussa olevalle lapselle sävyyn... "hyi, mitäs täällä on..." (itse vaihdoin vieressä vaippaa omalle pienimmäiselleni). Olin tuolloin siis tutustumassa lapsieni kanssa kyseiseen päiväkotiin. Onneksi lapseni eivät olleet tässä päiväkodissa kovinkaan pitkään...

Ero on kuin yöllä ja päivällä kun vertaan lasteni nykyiseen päiväkotiin. Nyt lapset menevät hoitoon mielellään. Vastassa ei ole huutoa ja meteliä, vaan rauhallinen tunnelma. Lapsia tervehditään ja kysytään kuulumisia. Ylipäänsä lapsille puhutaan kunnioittavasti.

Suosittelen jokaiselle vanhemmalle kunnollista tutustumista päiväkotiin jonne lapsenne meinaatte viedä. Viikko lapsen mukana antaa aika hyvän kuvan siitä kuinka päiväkodissa hommat hoidetaan!

Vierailija
32/61 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mellunmässä inarin päiväkodissa jonkun aikaa ja se oli karsea paikka, yksi ainoa hoitaja oli sellainen joka vaikutti sympaattiselta ja oikeasti lapsista pitävältä samoin keittäjä, mutta muut hoitajat, huhhuh!

2 lasta ja kokemusta neljästä päiväkodista, kaikki muut päiväkodit, inaria lukuunottamtta ovat olleet ihan hyviä hoitopaikkoja.

Vierailija
33/61 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-vuotiasta poikaani päiväkodista. Olivat juuri syömässä välipalaa kun odottelin eteisessä. Yksi hoitajista ei tiennyt että olin siellä, kuului sanovat toiselle hoitajalle että "ei se haittaa vaikka "Petterille" (siis minun pojalleni) laitoitkin maitoa juotavaksi, ei se siihen varmaan kuole. Anna vaan juoda." Selvennykseksi kerron että poikani on allerginen maidolle, ei niin pahasti että kuolisi mutta hörppykin saa oireita aikaan. Lisäksi se että päiväkodin kanssa oltiin nimenomaisesti sovittu että siellä antavat vain sallittuja ruoka-aineita ja kotona kokeillaan josko joku ruoka-aine olisi alkanutkin sopimaan. Siihen aikaan oltiin just kokeiltu että sopiiko porkkana, kun oireita tuli, etpä sitten tiennyt tuliko maidosta vai porkkanasta. Kyllä niin suututti että piti odottaa seuraavaan päivää ennenkuin otin päiväkodin hoitajaan yhteyttä antaakseni "rakentavaa palautetta"...

et taida välittää lapsestasi,kun puhut tuollaista ,kyllä siellä otetaan lasten allergiat huomioon .

Vierailija
34/61 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka joskus 80-luvulla haki mut päivähoidosta aikaisemmin. Olin siis aika pieni natiainen ja käytin vaippoja. Oli puettu vain toinen vaippa märän vaipan päälle. Alkoi mammalle selvitä, miks oli tosi hankalia virtsatientulehduksia...

Ei taida enää tapahtua.

Vierailija
35/61 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähän olet kyylä.2-vuotiasta poikaani päiväkodista. Olivat juuri syömässä välipalaa kun odottelin eteisessä. Yksi hoitajista ei tiennyt että olin siellä, kuului sanovat toiselle hoitajalle että "ei se haittaa vaikka "Petterille" (siis minun pojalleni) laitoitkin maitoa juotavaksi, ei se siihen varmaan kuole. Anna vaan juoda." Selvennykseksi kerron että poikani on allerginen maidolle, ei niin pahasti että kuolisi mutta hörppykin saa oireita aikaan. Lisäksi se että päiväkodin kanssa oltiin nimenomaisesti sovittu että siellä antavat vain sallittuja ruoka-aineita ja kotona kokeillaan josko joku ruoka-aine olisi alkanutkin sopimaan. Siihen aikaan oltiin just kokeiltu että sopiiko porkkana, kun oireita tuli, etpä sitten tiennyt tuliko maidosta vai porkkanasta. Kyllä niin suututti että piti odottaa seuraavaan päivää ennenkuin otin päiväkodin hoitajaan yhteyttä antaakseni "rakentavaa palautetta"...

et taida välittää lapsestasi,kun puhut tuollaista ,kyllä siellä otetaan lasten allergiat huomioon .

Hyvä, että huomasi. Keppiä tällaiselle paiväkodin väelle!

Vierailija
36/61 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten joku jo aiemmin mainitsikin, niin on tuossa vuoropäivähoidossa se hyvä puoli, että siellä on lasten vanhempia aamusta iltaan tuomassa tai viemässä lapsiaan. Ja on isossa päiväkodissa sekin hyvä puoli, että pihalla on varmasti aina useampi aikuinen paikalla, jos joku hoitaja lähtee käymään sisällä. Minä aina ihastelen, kun meidän päiväkodissa on niin rauhallinen tunnelma, vaikka lapsia on paljon. Meidän kaksi pientä lasta pitää kotonakin kahdestaan enemmän meteliä, siltä ainakin välillä tuntuu. Ja hoitajat on tosi mukavia. Pari nuorempaa, joilla ei varmaan vielä ole omia lapsia ja joilla siis riittää vielä enemmän hellyyttä lapsille ja sitten muutamia keski-ikäisiä, joilla on jo kokemusta omistakin lapsista. Yks on vähän tympeän oloinen, mutta varmasti asiansa osaava. Luulen, että suhtautuu vain tympeästi meihin, kun lapsemme joutuvat olemaan välillä yötäkin hoidossa. Tai sitten vain kuvittelen tuon tympeyden. Mutta mielestäni pitävät lapsia sylissä jne. Joskus pihalla useampi hoitaja seisoo juoruamassa keskenään, mutta eivät kaikki, eivätkä niin pahasti kuin edellisessä päiväkodissa. Se huono puoli on, että joskus on meille ihan tuntematon hoitaja toisesta ryhmästä tuuraamassa. Mutta usein lapset tuntevat nämäkin hoitajat minua paremmin, kun ovat pihalla nähneet myös toisten ryhmien hoitajia. Itse olen ollut siis oikein tyytyväinen päiväkodin hoitoon.

Vierailija
37/61 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä ole koskaan nähnyt tai kuullut mitään huolta aiheuttavaa. Päinvastoin, sillä 2-vuotias tyttöni on erittäin usein hoitajan sylissä kuuntelemassa satua tms. Olen myös huomannut, että pitävät erittäin tarkkaa lukua siitä, että ulkona on varmasti riittävä määrä hoitajia ennen kuin päästävät jo puetut lapset ulos.

Vierailija
38/61 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä en tiedä useinkaan etukäteen, koska pääsen lähtemään kotiin. Aina on kaikki ollut hyvin. Ilmeisesti meillä on ollut hyvä tuuri, mutta tämä (yksityinen ostopalvelu-)päiväkoti on loistava :)

Vierailija
39/61 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä tilanne on se, että vanhempi lapsi leikkii ulkona ja nuorempi on vielä nukkumassa. Nuorempi nukkuu yleensä pitkät päikkärit eivätkä hoitajat raaski häntä herätellä kun en sitä heiltä ole vaatinut.

Yhdellä varhaisella hakureissulla pienempi söi yksin välipalaa muiden lasten ollessa ulkona. Hän syö yleensä viimeisenä välipalan pitkine päikkärien takia. Hoitaja aivan asiallisesti kyseli lapselta minkälaista leipää tämä haluaa ja mitä laitetaan päälle (makkaraa/juustoa/paprikaa/tomaattia), juoko maitoa vai kaakaota jne.

Valittamisen aihetta en hoitajien toiminnassa ole huomannut.

Vierailija
40/61 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen törmännyt seuraaviin:

- kun vien eskarilaisen, paikalla on 1 aikuinen ja 20 lasta (en tiedä koska toinen hoitaja tulee)

- yksi hoitaja huutaa ja räyhää lapsille aina kun häntä näen, onneksi ei ole kummankaan lapseni ryhmässä

- lasta ei näy pihalla eikä hoitajat tiedä missä hän on

- alle 2-vuotiaallani oli iso kolhu naamassa ja kukaan ei tiedä mistä se on tullut

- edellisessä päiväkodissa ei juuri koskaan ollut kukaan vastaanottamassa lasta, siis lapset keskenään ja aikuista ei löytynyt mistään. Tämä toistui joka aamu. Ja sain oikein rautalangasta vääntäen kysyä että otatko sinä nyt tämän 2-vuotiaan vastuullesi vai kuka.