Oletko ollut koskaan heinätöissä?
Kommentit (19)
toisessa mummolassa tehtiin seiväsheinää, toisessa paalattiin pikkupaaleihin suoraan pellolla. molemmissa riitti töitä myös meille lapsille. Ja keltaista jaffaa ladonnurkalla. ne jotka eivät jaksaneet nostella heiniä hangoilla tai paaleissa saivat haravoida ja ne jotka eivät jaksaneet haravoidakaan, saivat ajaa traktoria. Tietysti myös ladossa tarvittiin lapsia: seiväsheinämummolassa tiivistämään heiniä päällä hypimällä ja paalimummolassa pinoamaan paaleja.
ja kun sityä tekee joka vuosi, niin siihen ei liity enää mitään ihmeellista...
Mun hommiin kuului tappien laittaminen :D
Mun hommiin kuului tappien laittaminen :D
Tai sitten tein mummun kanssa lihasoppaa ja katoin pöytää sisällä. Ihania, aurinkoisia lapsuusmuistoja!
Viimeksi viime kesänä. Tehtiin yhden kesäteatterin viereiselle pellolle heinät seipäälle tunnelman vuoksi. Muuten meillä tehdään hevosille pikkupaaleja ja lehmille menee pyöröpaaliin. Ja voi luoja sitä paarmojen määrää!!!
kun olin lapsi oli kaikki lapset ja lastenlapset mummin ja ukin apuna. Ihania kuumia kesäpäiviä!
Olen laittanut seipäitä maahan, laittanut tappeja ja seivästänyt heinää ja myös korjannut sitä pois eli nostellut heinää peräkärryyn ja olen ollut myös lavalla ja myös ajanut traktoria pellolla, olen ollut ladossa vastaanottamassa heinää, kerännyt seipäitä pois pellolta.
Ihan kivaa hommaa tosin raskasta yhden päivän ajan jos ruoka- ja juomahuolto pelaa ja aurinko paistaa.
Koko lapsuuteni ja nuoruuteni.
Yksi ärsyttävimmistä sannonoista on "helppoa kuin heinänteko" - se kun EI ole helppoa..
Ja niistä on yhdet ihanimmista muistoista ikinä! Aikuisille se oli puhdasta työtä mutta lapsen näkökulmasta niin hauskaa.
Yksi ärsyttävimmistä sannonoista on "helppoa kuin heinänteko" - se kun EI ole helppoa..
ettei se ole "vaikeaa". Siinä ei siis ole mitään hulppeaa tietotaitoa tai rakettitiedettä, vaan sen omaksuu aika helposti vähän yksinkertaisempikin ihminen, kunhan on joku, joka näyttää mitä tehdään. Mutta raskasta työtä se toki on. Toisaalta, kuten usiempiin raskaisiin töihin, siihenkin pätee se, että on turha repiä turhaan: lepotauko on paikallaan ja liian isoja hangollisia ei pidä nostella.
Olin tosin sen verran pieni, että kelpasin vain "tappitytöksi" eli niitä tappeja jakelemaan seipäiden viereen.
Ja kun heinää sitten korjattiin, olin joko traktori- tai hevoskuormassa polkemassa heinää tai sitten riihessä polkemassa heinää ja viskomassa suolaa.
niittyä olen kyllä ollut ihan viikatteella niittämässä.
Seipäille en ole laittanut heiniä muutamaan vuoteen, mutta pikkupaalien kimpussa olin viimeksi viime kesänä. Olikin komiat poudat!
Parikymppiseksi aina siihen saakka kun vanhemmat lopettivat maanviljelyn olen minäkin viettänyt kesäni heinätöissä. Ensin kesäkuussa tuorerehun teossa ja myöhemmin kuivan heinän. Ja vaikka heinänteko ei huippuälykkyyttä vaadikaan, kyllä isännän (tai emännän) pitää olla melkoinen moniosaaja että heinä saadaan hyväkuntoisena pellolta latoon. Mitään nostalgiaa moiseen hommaan en tosin tunne minäkään...
Lapsuudessani isovanhemmillani oli lypsykarjaa ja vanhempani tietty siellä joka kesä töissä, mm. heinätöissä. Juu, laitettiin heinät seipäille, ja hepalla ajettiin ne sitten navetan vinttiin. Myöhemmällä iälläkin olen heittänyt heinää seipäille, ihan maisemamielessä tunnelmoitiin.. Ei siinä silloin lapsena ollut mitään ihmeellistä, eikä niissä liukumiinoissa joita piti aina laitumilla juostessaan varoa.
sekä lapsena/nuorena viimeisen kerran 90-luvun alussa ja nyt sitten uudemman kerran viime kesänä.
Oltiin Helsingin kaupungin järjestämissä heinätalkoissa lapsen kanssa ja kivaa oli vaikka sattui kuumapäivä.
Päästiin uimaan, saunaa, lapsi hevosajelulle ja saatiin vielä ruokaakin. Sain jopa kommentin, että olet ilmeisesti tehnyt heinää aiemminkin. Mennään ensi kesänäkin jos säät vain suosivat eikä ole muita menoja.
joka kesä oltiin mummolan heinäpelloilla töissä ja oikeasti tehtiin töitä!