Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Lapsuutesi lauantaimuistot

Vierailija
20.02.2010 |

Millaisia lauantaipäivät olivat lapsuudessasi/nuoruudessasi? Meillä aina ensin siivottiin koko talo, sitten äiti paistoi pullaa ja pulla kourassa katsottiin telkasta klo 14 Onnenpäiviä :)

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuttiin maalla, ei kavereita lähistöllä. Pelkkä kauppareissukin oli toivottua vaihtelua.

Äidillä oli usein migreeni lauantaiaamusin ja pysytteli sängyssä.

Sunnuntai oli parempi kuin lauantai, sunnuntaisin vierailtiin isovanhempien luona.

Vierailija
2/58 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiva päivä, leppoisa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä vielä takassa grillattiin makkaraa.

Hyvät muistot.

Vierailija
4/58 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mummu soitti puhelun ja siihen aina heräsi.

kauppareissu ja karkkia.

illalla sauna, napakymppi ja nougat jätskiä.

itse leikkisin lattialla.

Vierailija
5/58 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lauantaiaamut. Äiti oli varannut minulle keittiön pöydälle Lauantai-pussin ja Tuplan. Kävin hakemassa ne ja menin olkkariin katsomaan aamun lastenohjelmia ja kääriydyin äidin pehmeään punaiseen aamutakkiin, joka tuoksui äidiltä. Vanhemmat sai vielä nukkua.

Vierailija
6/58 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanninliigan äänet kuuluvat lauantaimuistoihin, sillä isä seurasi jalkapalloa.

Vierailija
7/58 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistan kuinka pyyhin pölyt karttapallosta :-D

Illalla kuudelta saunaan, taloyhtiön saunavuoro. Sen jälkeen katseltiin tv:tä, usein täti ja serkkutyttö meillä kylässä. Me lapset leikimme usein avaimen piilotusta omassa huoneessa.

Kai siinä välissäkin jotain tehtiin, siitä ei tarkempia muistikuvia.

Vierailija
8/58 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä niihin iltoihin kuului myös sauna ja pullollinen omenalimpparia tasan kolmeen osaan jaettuna :)

Ja lauantaitanssit, oon niin vanha ;) toki myöhemmin napakymppi.

Vierailija
9/58 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupungilta sai ostaa 10 mk irtokarkkipussin. Otin aina 1 mk maksavan valkosuklaasammakon.

illalla saunottiin ja sain laittaa masuun äidin hajuvettä. saunan jälkeen syötiin jäätelöä ja äiti laittoi itselleen papiljotit. yhdessä katsottiin napakymppi ja lottoarvonta.

Vierailija
10/58 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sisko oot täällä ja tunnistit, vilkutukset sinne pojille!

Vierailija
11/58 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

unen läpi aina kuulin, miten pappa kävi lisäämässä kamarin uuniin puita. Millään ei olisi raaskinut herätä, ihana tuoksu ja se lämpö.

Mummon siivouksen ääniin sitten viimeistään heräsin.

Mummo kantoi matot pihalle, lakaisi ja luuttusi. Samaan aikaan taikinat kohosi. Paistoi pullia, leipiä, piirakoita.

Sain aina voidella pullat, se oli kivaa.

Päivä meni touhutessa kaikenlaista. Illalla pihasaunaan. Sen jälkeen tuli tv:stä esim. lauantai-tanssit ja pappa kuunteli metsäradiota.

Vieläkin muistan lauantaiden tunnelman. Olin usein viikonloput mummon ja papan luona, koska äiti oli aina melkein töissä.

Vierailija
12/58 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina aamupäivällä siivottiin ja äiti sai raivarit; ne ei ollutkaan ihan pieniä raivareita eikä niille ollut yleensä mitään syytä. Usein hän nimitteli ja haukkui minua (taisin saada joskus myös piiskaa); siitä on jäänyt tosi paha mieli enkä enää ikinä pidä omassa kodissani siivouslauantaita.

Myöhemmällä iällä (vanhempieni avioeron jälkeen) muistelen äidin jättäneen siivouksen vähemmälle ja keskittyneen juopotteluun; meiltä ei koskaan tiennyt kuka mies löytyy äidin sängystä lauantai-aamuna.

Viikonloput ahdistavat edelleen jonkun verran, mutta onneksi minulla on oma perhe jonka kanssa olen voinut muodostaa ihan erilaisia viikonlopputraditioita.

Vierailija
13/58 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

unen läpi aina kuulin, miten pappa kävi Sen jälkeen tuli tv:stä esim. lauantai-tanssit ja pappa kuunteli metsäradiota. Vieläkin muistan lauantaiden tunnelman. Olin usein viikonloput mummon ja papan luona, koska äiti oli aina melkein töissä.

launataina tuli lauantain toivotut

Vierailija
14/58 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamulla oli lastenohjelmia.. puolisen tuntia kai ne silloin kestivät, ja se riitti. äiti ja isä tais nukkua vielä. sit menin heidän sänkyynsä kiehnäämään ja köllöteltiin siinä. käytiin varmaan ajelulla autolla. oli tapana usein viikonloppuisin. saatettiin ehkä kyläilläkin. leikin päivällä kavereiden kanssa ja olin ehkä jonkun kaverin luona yötä tai joku oli meillä. isä joi viikonloppuna, mut ehkä se oli perjantaipullo minkä se veti. jos oli vieraita (vieraita/naapureita saattoi olla useinkin kylässä viikonloppuisin, kun viikolla vanhemmat oli töissä tai sit me oltiin jossain kyläilemässä ja äiti kuskina) todenäköisesti joivat, tai isä joi. äiti ehkä maisteli lonkeron. oli kyl ahistavaa kattoa sitä touhua, mut useinhan aikuiset oli silloin leppoisia. normaalisti katottiin napakymppiä jne. usein saatoin kyl mennä omaan huoneeseen leikkimään esim. barbeilla tms. meillä äiti teki usein pizzaa napakympiksi. :)

Vierailija
15/58 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä tiesi lauantaisaunan lähestyvän, kun kuului valioliigan katsomokohina viiden kieppeillä

Englanninliigan äänet kuuluvat lauantaimuistoihin, sillä isä seurasi jalkapalloa.

Vierailija
16/58 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannin liiga, sauna, lauantaitanssit. Lämpimiä voileipiä tai uunimakkaraa iltapalaksi. Isä kävi soittamassa ehtookelloja. Saunalimsa, yleensä "sittistä", tai mehua.

Vierailija
17/58 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isompana oltiin aidin kanssa kotosalla ja ma huolehdin isastani,aiti vain totesi etta ,kylla routa porsaan kotiin ajaa! Isa juopotteli kaikki viikonloput...

Vierailija
18/58 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauantaina leikittiin kavereiden kaa koko päivä ulkona tai jonku kaverin luona. Äiti leipo pullaa mahoton määrän ja jossain vaiheessa aina kävästiin ainaki meillä. Ruoaksi syötiin jotain äidin bravuuria,lihapullia tai mureketta omatekosella pottumuusilla. Ja sit illalla hipsittiin kerrostalon toiseen päätyyn saunomaan. Meillä oli aina simaa saunajuomana ku ei raskittu ostaa limua. Saunan jälkeen paistettiin makkaraa ja/tai lihapiirakkaa ja katottiin telkkaria. Sit isompana sain katsoa jo Miami Vicea myöhään ja usein nukahin sohvalle ja heräsin ku Miamivicen loppuviisut alko.

Vierailija
19/58 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja se LOTTO!!! Se oli ihan pakko nähdä ja kaikki kupongit mä tarkistin vielä varmuuden vuoksi ku isä ja äiti oli niin vanhoja jo ;D Eihän ne aina huomannu kaikkia numeroita. Mun isä aina jätti tahallaan ympyröimättä jotku kohat että mä sain huomata taas että jonku se taas jätti ympyröimättä :)

Voi kun saisin yhden lauantain lapsuudestani takas.

Sunnuntai-aamuna sit herättiin kun riisipuuro tuoksui. Ja isoveli käytti hirveesti siinä kanelia ja sekin tuoksui.

Vierailija
20/58 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauantaisin aloitettiin talon siivous noin klo 10. Isä imuroi, minä pyyhin pölyt, äiti pesi vessat ja keittiön. Pikkuveli oli niin pieni ettei osallistunut.

Sitten kauppaan, kotiin. Vanhemmat kävi saunassa, minä en (en voi vieläkään sietää). Sitten istuttiin ja katsottiin lauantaitansseja ja minä sain smurffilimua hienosta vaaleanpunaisesta shampanjalasista (se on tosi hieno lasi, ihme että sain käyttää).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme