Voisko joku kertoa miksi joku nykynainen käyttää enää SITEITÄ?
Ei voisi olla ällöttävämpää ja antiikkisempaa asiaa, kyllä on nykyaikana aika paljon kätevämpiäkin kuukautissuojia kuten tamponit ja kuukuppi. En yksinkertaisesti ymmärrä miksi joku haluaa pitää housuissaan veristä sidettä?
Kommentit (100)
siteeseen mitenkään "lorahda" siksi, että ei siihen siteeseen mitään tyhjää ilmaa jää, vaan se on tiukasti haarovälissä kiinni. En minä ainakaan koskaan tunne, että sinne lorahtaisi yhtään mitään, vaikka sinne verta kuitenkin tulee. Side on ihan kiinni "paikoissa" ja se veri vaan siihen imeytyy.
Tosin mulla on kierukka ja tosi pieni vuoto, mutta silti.
Vai tunnetko myös sen, kuinka veri imeytyy tamponiin?! :D :D :D
Onko sekin ällöttävää?
niin todellakin sen lorahduksen TUNTEE, usko pois.
siteeseen mitenkään "lorahda" siksi, että ei siihen siteeseen mitään tyhjää ilmaa jää, vaan se on tiukasti haarovälissä kiinni. En minä ainakaan koskaan tunne, että sinne lorahtaisi yhtään mitään, vaikka sinne verta kuitenkin tulee. Side on ihan kiinni "paikoissa" ja se veri vaan siihen imeytyy.
Tosin mulla on kierukka ja tosi pieni vuoto, mutta silti.
Vai tunnetko myös sen, kuinka veri imeytyy tamponiin?! :D :D :D
Onko sekin ällöttävää?
mä käytän siteitä ja vieläpä niitä ikivanhoja paksuja versioita.
Aikoinaan sain ex-naapurin koiran ulkoiluttamisesta palkkioksi mitä milloinkin. Yleensä jotain komerosta/kellarista. Ja kerran sain todellakin kassillisen näitä ikivanhoja siteitä.
Fiksuna säästin ne ja ovat jopa yhden muutonkin tehneet.
1,5 v sitten ex lähti ja taloudellinen tilanteeni romahti. Varastot käyttöön. Kuukautiseni ovat hyvin säännölliset ja suht vähävuotoiset, joka4.s perjantai laitan siteen, vaihdan sen lauantaina uuteen ja seuraavan kerran taas 4.n vkon päästä.
10 kpl paketti kestää minulla siis 5 kk ! Ja näitä paketteja oli pussissa 10 eli niitä on vielä vuosiksi.
Pakko sanoa että vanhoja tamponeja on jäljellä, jos olis joku meno, käyttäisin niitä. Mutta perustilanteessa näillä mennään ja vielä pitkään.
Yks menoerä vähemmän ostoslistassa, ei paha !
4) ajatus siitä, että minut satuttaisiin raiskaamaan juuri silloin, kun pidän kuppia tai tampoonia saa suosimaan siteitä.
Ydinsodan varalta minulla on kaapit täynnä jodia.
pakko käyttää sekä tamponia että sidettä. Kuukuppia en uskalla ajatellakaan, pelkään mitä tapahtuisi kun verta tulvisi eikä se pääsisi ulos! Oikeasti en siis tiedä, voiko kuukuppia käyttää jos verta tulee näin paljon, ja miten sen laittaisi paikalleen kun verta valuu käsille?
sisällähän se veri on ennen kuin tulee ulos, ja jos kuppi tulee täyteen ja verta vaan valuu, niin lopulta tulee vuotoa uloskin, ohi kupin.
Laitat kupin paikoilleen, ja sen jälkeen peset käden ja alapään.
Sitäpaitsi suosittelisin lääkärillä käyntiä jos noin paljon tulee verta. Itse en suostuisi tuollaista vuotoa kestämään, ei ole normaalia
pakko käyttää sekä tamponia että sidettä. Kuukuppia en uskalla ajatellakaan, pelkään mitä tapahtuisi kun verta tulvisi eikä se pääsisi ulos! Oikeasti en siis tiedä, voiko kuukuppia käyttää jos verta tulee näin paljon, ja miten sen laittaisi paikalleen kun verta valuu käsille?
väliin jos haluaa _vähemmän_ vuotoa.
Tulehduskipulääkkeet lisää vuotoa.
lääkäri
Mulla itselläni ei onneksi ole enää vuotoa, kiitos hormonikierukan, mutta silloinkin kun oli, käytin päivisin tamponia ja öisin sidettä.
Aikamoinen terveysriski, jos tamponia käyttää viikon putkeen ilman mitään taukoja...
tamponi tai kuukuppi. Lisäksi mulla on kierukka, joten tamponia ei edes suositella. Kuukuppi on kaapissa, mutta kuten sanoin niin ajatuskin siitä että se pitäis laittaa paikoilleen niissä kivuissa hirvittää. Käytän siis sidettä, vaikka se antiikkinen onkin.
Sitäpaitsi suosittelisin lääkärillä käyntiä jos noin paljon tulee verta. Itse en suostuisi tuollaista vuotoa kestämään, ei ole normaalia
Lääkärillä on käyty.
Eihän tamponia voi ympäri vuorokauden käyttää.
Mistähän sä tuollaista olet oppinut? Tottakai voi käyttää koko menkkojen ajan, kunhan vain riittävän usein vaihtaa uuteen.
Teini-iän jälkeen en ole muuta kuin tamponia käyttänyt. Koko menkkojen ajan, ilman minkäänlaisia tulehduksia tai muita ongelmia. Ikinä ei gyne tms. ole varoittanut, että ei pitäisi.
Tamponi on ehdottomasti siistein, yksinkertaisin ja hygieenisin ratkaisu. Jälkivuotojen aikaan on ollut tosi vastenmielistä kulkea side pöksyissä. Ja ehdottomasti ob, Tampaxista ei ole minkinkään.
Mutta tuo on vain minun mielipiteeni. Mulle on ihan se ja sama, miten muut menkkansa hoitava. Sitä tosin toivon, että mulle ei yövieraaksi osuisi pelkkää sidettä käyttävää vierashuoneen sohvaa töhrimään. Se on tietysti eri asia, jos on runsas vuoto, ettei side ja tamponi yhdessäkään riitä, sille ei sitten mitään mahda.
ongelmaan? Tällä hetkellä kuparikierukasta johtuen vuoto niin tajuntonta ekana päivänä, että isoin tamponi menee 15 minuutissa läpi. Kaverina pakko pitää maxi-sidettä, kun muuten on housut ja tuolitkin veressä.
Onko kuukuppien "vetoisuus" isompi eli sopisko ne just tälläisessä megavuototilanteessa paremmin? Voisko sellaisella pärjätä edes pari tuntia?
Ihan nuorena käytin siteitä ja en tullut jostain syystä ajatelleeksi, että tamponejakin voisi käyttää. Sitten kun ekaa kertaa niitä ostin (jotain 23-v olin jo), niin oi sitä mukavuutta ja helppoutta!
En siis todellakaan enää omasta valinnastani siteitä käyttäisi. Mutta eihän se mua tietenkään haittaa, jos joku tykkää käyttää :) En vaan ehkä ihan ymmärrä, kun minusta ne hiosti ja kutitti ja liikkui välillä paikoiltaan ja vuosi ohi ja oli ärsyttävää vaihtaa ja olo ei ollut raikas. Joka kuukautisten aikaan sai pyykätä likaantuneita alushousuja. Mutta tamponeista ei voi mennä ohi, puhdas olo!
Onkohan kaikki siteitä käyttävät kokeillut joskus tamponia?
mun mielestä parempia. Sama juttu kuukupin kanssa, en pidä siitä ollenkaan. Sitäkin olen yrittänyt käyttää sinnikkäästi, mutta kun se aina tuntuu ikävästi, laittoi sen miten tahansa. Olen antanut periksi ja käytän sitä mikä MINUSTA tuntuu parhaalta, eli siteitä. Muut käyttäkööt sitä mistä itse pitävät.
sisällä aika hiton mones aloitus samasta asiasta ja kerronpa sen taas! Kaikkien värkit ei ole kuten sinun värkkisi, minun vuodollani moinen kuukuppi olisi koko ajan putsattava ja siltikin luultavasti falskaisi ja tampooni, olkoon kuinka superhyper tahansa, ei mun vuotojani kykene hillitsemään, sen vuoksi minulla on kamala yököttävä kuukaustisside huosuissani,voi ei.
joka käyttää siteitä. Mulla on melko niukka vuoto, ja käytän tamponia vain runsaimman vuodon päivänä, muuten riittää ihan ohut side. Ja vaihdan sidettä kyllä muutaman tunnin välein, eli ei se veressä lillu todellakaan ;)
Kuukuppia en ole edes kokeillut, eikä ole innostustakaan ainakaan tällä hetkellä kokeilla.
Voisko joku kertoa miksi joku nykynainen käyttää enää SITEITÄ?
No: pillusta vuotaa verta kerran kuussa ja se tahraisi muuten paikat.
Kuukuppi on jotain vitun kasvissyöjiä tms varten...
HUOMIO HUOMIO KUUKUPPIA EI OLE LUPA KÄYTTÄÄ ELLET OLE KASVISSYÖJÄ TMS.
Siis mikään ei ole niin kamalaa, kuin se tunne, kun siteeseen lorahtaa verta. Ei aikuinen, itseään kunnioittava ihminen kulje rätti perässä. Ei kertakaikkiaan.
ei tosiaankaan kiinnitä huomioita tuollaisiin asioihin. Jos side toimii parermmin, niin miksi sitä ei käyttäisi.
Ehkä ap:n pitäisi kasvaa aikuiseksi, niin ei tarvitsisi tyhmiä julkisesti kysellä.
Siis mikään ei ole niin kamalaa, kuin se tunne, kun siteeseen lorahtaa verta. Ei aikuinen, itseään kunnioittava ihminen kulje rätti perässä. Ei kertakaikkiaan.
ei tosiaankaan kiinnitä huomioita tuollaisiin asioihin. Jos side toimii parermmin, niin miksi sitä ei käyttäisi. Ehkä ap:n pitäisi kasvaa aikuiseksi, niin ei tarvitsisi tyhmiä julkisesti kysellä.
Ottamatta kantaa ap:n kysymyksen järkevyyteen, ei musta osoita kovin suurta älykkyyttä myöskään se, että sä pidät siteitä inhoavia jotenkin keskenkasvuisina. Itse käytän aina tamponia ja mun mielestä se siteeseen valahtavan veren tunne todellakin on kamala. Vaikka kuinka haluaisin, en voi olla siihen kiinnittämättä huomiota. Sen sijaan mulle on ihan sama miten te muut tän asian hoidatte. Mä joka tapauksessa järjestän sen itselleni helpolla ja vaivattomalla tavalla.
Vuotoni on hyvin niukka, joten tamponeista en pidä. Sitä olisi inhottava laittaa ja ottaa pois näin niukalla vuodolla. Muutenkin jotenkin ällöttää sisään tungettava tamponi, joka menee siis sinne ylös. Kuukuppi sen sijaan on alhaalla, joten helpompi laittaa ja muutenkin mukavampi. Kuukuppi on aivan ihana, menkkoja ei todellakaan tunne enää ollenkaan ja ei ole mitään tunnetta, että olisi mikään suoja käytössä, ei jää edes mikään tamponin naru roikkumaan.
Mulla vuoto on siis sen verran pientä, että edes eka päivänä ei kuppi (pienempi malli) täyty kuin puolilleen ja kolmantena päivänä tulee enää tosi vähän vuotoa, siteitä kun käytin niin ekana päivänä ei normaalikokoinen always täyttynyt edes puolilleen. Mun mielestä siteet näin niukalla vuodolla ei ole kovinkaan inhottavia, mutta kuukuppi silti paras. Toki siteisiin verrattuna, kuukupin laitto ja poisotto vie vähän enemmän aikaa ja itse yritän vaihtaa ainoastaan tilassa, jossa lavuaari vieressä. Eli vaihdot vähän vaikeampia, mutta itse vaihdan vain aamuin ja illoin, joten yleensä kyllä pystyy vaihtamaan vessassa, jossa lavuaari.