Vanhojen tansseihin 1000 euroa
Hesarissa oli kahden tytön vanhojentanssibudjetti ja mä olen ihan järkyttynyt siitä toisesta.
Me ei olla edes köyhiä päinvastoin, mutta en voisi kuvitellakaan että tyttö tarvitsisi rakennekynnet tansseihin.
Onneksi toisella mimmillä oli ihan järkibudjetti.
Kommentit (90)
Mä olen tanssinut vuonna 1990 Hämeenlinnassa, eli en edesmissään isossa kaupungissa, mutta kyllä meillä silloin oli kaikilla uudet puvut, jotkut tosin vuokrasivat teatterilta. Osa teki itse, osa ompelutti, osa osti.
t se 17
Mut nykyään on myös paljon vanhempia jotka varustelee lapsensa kalliisti, olipa kyse mistä tahansa. Se lähtee parinsadan toppahaalarista päiväkoti-iässä ja päättyy satuhäihin joihin uppoaa henkilöauton hinta.
Miksi se sinua haittaa jos jollakin on kerran varaa! Onko se kateus niin suuri vai mikä on ongelma?? Jos on varaa niin miksei saisi juhlia näyttävästi ja käyttää laadukkaita haalareita?? En millään vaan tajua että miksi se haittaa jotakin niin paljon että pitää tämmöisiä tekstejä kirjoitella!
Että joku tuollainen nousee lähes normiksi. On kyse kuitekin vielä ihan teini-ikäisistä. N. vuosi sitten oli juttu näistä 4. luokkalaisten itsenäisyyspäivän juhlista, joissa tytöillä oli Ranskasta tilattuja Diorin mekkoja ja kampaajalla laitettuja nutturoita ja teetettyjä kenkiä jne.
Kiva juttu alkaa pikkuhiljaa kääntyä itseään vastaan kun osalle lapsista/nuorista noista tilaisuuksista tulee ihan painajaisia.
Kukaan ei tietenkään voi kieltää panostamasta ja kohtuullinen panostaminen on ihan tottakai ok. Mutta tämähän on kiinni vanhemmista joilta menee tolkku.
Minäkin tykkään, että juhliin laittaudutaan ja pukeudutaan, mutta ihan rehellisyyden nimissä noi vanhojen tanssit on menneet ihan överiksi.
Häät ja haalarit on musta asia erikseen. Nyt puhun näistä koulun piirissä tapahtuvista jutuista.
vanhojen tanssit tanssittiin vanhoissa puvuisa. Ei kuitenkaan välttämättä aitoa vintagea vaan puvuissa, jotka edusti jotain vanhaa tyyliä, rokokoota tms. Mullakin oli -93 puhvihihainen "prinsessamekko", joka oli erittäin tyypillinen asu tuohon aikaan.
siis MILLOIN on vanhojentansseissa käytetty vanhoja lumppuja?Mä olen tanssinut vuonna 1990 Hämeenlinnassa, eli en edesmissään isossa kaupungissa, mutta kyllä meillä silloin oli kaikilla uudet puvut, jotkut tosin vuokrasivat teatterilta. Osa teki itse, osa ompelutti, osa osti.
t se 17
Vuonna 2000 tanssineista lähes kaikilla oli "vanhanaikainen" puku, joka saattoi olla juuri jostain mummon rytkyistä koottu.
Itse olen tanssinut tanssini Helsingissä 80-luvulla, ja en kyllä ikinä muista mitään "vanhoja lumppuja" tai "mummojen rytkyjä" nähneeni vanhojentansseista. Ja ennen omaa tanssivuoroa tuli tansseja seurattua aika monena vuonna. Kyllä silloin tytöillä oli joko "historiallinen" juhlapuku tai sitten iltapuku. Monet vuokrasivat pukuja, osa teki itse, jotkut ostivat. Käytetyt rahamäärät eivät olleet varmaan yhtä hulppeita kuin joillan nykyään, mutta kyllä siihen ihan satsattiin. Itse olin hyvin hämmästynyt, kun opiskeluaikanani joltain kuulin, että jossain päin Suomea pukeudutaan niihin vintiltä löytyneisiin mummon vanhoihin vaatteisiin (siis ei juhlavaatteisiin).
Vuonna 2000 tanssineista lähes kaikilla oli "vanhanaikainen" puku, joka saattoi olla juuri jostain mummon rytkyistä koottu.
Itse olen tanssinut tanssini Helsingissä 80-luvulla, ja en kyllä ikinä muista mitään "vanhoja lumppuja" tai "mummojen rytkyjä" nähneeni vanhojentansseista. Ja ennen omaa tanssivuoroa tuli tansseja seurattua aika monena vuonna. Kyllä silloin tytöillä oli joko "historiallinen" juhlapuku tai sitten iltapuku. Monet vuokrasivat pukuja, osa teki itse, jotkut ostivat. Käytetyt rahamäärät eivät olleet varmaan yhtä hulppeita kuin joillan nykyään, mutta kyllä siihen ihan satsattiin. Itse olin hyvin hämmästynyt, kun opiskeluaikanani joltain kuulin, että jossain päin Suomea pukeudutaan niihin vintiltä löytyneisiin mummon vanhoihin vaatteisiin (siis ei juhlavaatteisiin).
Mä olen tanssinut vuonna 1990 Hämeenlinnassa, eli en edesmissään isossa kaupungissa, mutta kyllä meillä silloin oli kaikilla uudet puvut, jotkut tosin vuokrasivat teatterilta. Osa teki itse, osa ompelutti, osa osti.
t se 17
80-luvun loppu ja vielä vuosi 90 oli "juppiaikaa", jolloin ihmisillä oli rahaa ja sitä käytettiin. 90-luvun puolenvälin kieppeillä taas lama jätti jälkensä moneen asiaan ja mielestäni silloin säästeliäisyys oli eri tavalla muodissa.
itselläni meni viisi vuotta sitten kampaukseen ja kenkiin yhteensä ehkä 50 euroa, pukuna käytin siskoni vanhaa. Muut siskoni (3) teettivät pukunsa, mutta mielestäni oli järjetöntä tuhlata johonkin noin - no, järjettömään :). Ai niin ja ravintolassa kaksikymppiä vielä!
70-luvulla vanhat pukeutuivat vanhoiksi ihmisiksi, siis olivat vanhojen näköisiä, tukka nutturalla, villatakit ja puolihameet ja paksut sukkahousut jne. 80-luvulla alkoi tulla juhlavaatetta pukineiksi. 90-luvulla oli historialliset juhlapuvut muotia, mm. Suuri Käsityölehti tarjosi kaavat milloin empirepukuun, milloin rokokoopukuun. Iltapukumuoti on vallalla nykyään ja osittain siihen vaikuttaa USAn prom-juhlat. Mutta niitäkin vietetään mitä erilaisimmissa juhlapuvuissa - tarjolla on kaikkea babydoll-minimekoista täysimittaisiin juhlapukuihin. Meillä ei varmaan nuo vesirajan ylittävät puvut pääse muotiin, ellei vanhojenpäivää siirretä toukokuulle.
no ne "mummojen lumput" oli just niitä vanhoja juhlapukuja
tunne ketään, jonka mummon vintiltä olisi löytynyt joku rokokooaikainen juhlapuku, jonkä jälkeläinen olisi saanut laittaa vanhojen tansseihin... Siis ns. "historialliset" puvut eivät omana kouluaikanani olleet mitään mummon vanhoja juhlapukuja, vaan esim. teatterien puvustamoista vuokrattuja tai enemmän tai vähemmän vapaasti historiallisten mallien mukaan suunniteltuja (usein itse tehtyjä, itse = tanssijä/äiti/sukulainen).
- se 80-luvulla tanssinut
joilla on ihan oikeasti rahasta puutetta. Tilaisuus järjesteään kuitenkin koulussa, jossa ei soisi olevan tällaista eriarvoistavaa juhlaa.
Tiedoksi, että itselläni on varaa laittaa lapseni vanhojen tanssiin vaikka se 1000 euroa, mutta ei omilla vanhemmillani ei olisi ollut silloin kun itse olin "vanha", mutta onneksi siihen aikaan kaivettiin ne oikeasti vanhat vaatteet mummoilta ja muilta.