Olisitteko pahoillanne, jos koulussa ei olisi uskonnollisia päivänavauksia?
Kommentit (41)
voi miksei meillä ole "kirkon kouluja"?
voi miksei meillä ole "kirkon kouluja"?
Olisiko paras ratkaisu se, että osa kouluista olisi kristillisiä? Ainakin kristillisiä päiväkoteja on olemassa. Vai pitäisikö kaikilla lapsilla olla oikeus ns. puolueettomaan kouluopetukseen? Vanhemmat ja seurakunnat saisivat tietysti opettaa lapsille juuri sitä uskontoa, mitä haluavat.
Jos joku oppilas haluaa tulla kuulemaan Jumalan sanaa, hän voi tulla kouluun aikaisemmin. Uskonnollisten päivänavausten ei pitäisi kuulua tavalliseen koulupäivään.
Mielestäni olivat maailman tylsimpiä jo silloin ennen. Myös Pääsiäis- ja joulukirkko voisi olla pois. Mikäli haluaa kuulla kirkollisia tiedotteita, voi mennä sellaisia kuuntelemaan ihan omalla ajalla.
Toisaalta juuri tuo aiheen tylsyys ajoi minutkin eroamaan koko kirkosta.
tai käy siellä ehkä kerran kahdessa kuukaudessa pappi pitämässä päivänavauksen, mutta se on aika vähän se. En ole pahoillani, mutta surullinen olen tästä. Me kuitenkin elämme lopun aikoja ja minä nostan pääni ja odotan että Kristus tulee pian.
todellakaan, eikä tarvitsisi olla muutakaan uskontokasvatusta! Mielestäni uskontoasiat saisi jättää perheiden omiksi asioiksi (kukin kasvattakoon mihin uskoon haluaa). Näin säästyttäisiin monilta ongelmilta (esim. muun uskontokunnan kuin ev. lut. edustajat olisivat samalla viivalla, ei syrjintää..) Elämänkatsomustieto vaan uskonnon tilalle kaikille!
Jos joku oppilas haluaa tulla kuulemaan Jumalan sanaa, hän voi tulla kouluun aikaisemmin. Uskonnollisten päivänavausten ei pitäisi kuulua tavalliseen koulupäivään.
miten nykynuoret nämä tilaisuudet kokevat! Kysehän on heidän oikeudestaan uskonnon harjoittamiseen :)
Mielestäni olivat maailman tylsimpiä jo silloin ennen. Myös Pääsiäis- ja joulukirkko voisi olla pois. Mikäli haluaa kuulla kirkollisia tiedotteita, voi mennä sellaisia kuuntelemaan ihan omalla ajalla.
Toisaalta juuri tuo aiheen tylsyys ajoi minutkin eroamaan koko kirkosta.
todellakaan, eikä tarvitsisi olla muutakaan uskontokasvatusta! Mielestäni uskontoasiat saisi jättää perheiden omiksi asioiksi (kukin kasvattakoon mihin uskoon haluaa). Näin säästyttäisiin monilta ongelmilta (esim. muun uskontokunnan kuin ev. lut. edustajat olisivat samalla viivalla, ei syrjintää..) Elämänkatsomustieto vaan uskonnon tilalle kaikille!
päivän paras hetki. On oikein ikävä niitä.
Itse koin ne sitä kiusallisempina mitä vanhemmaksi tulin. Melkoista tuputtamista. Ihan perustapakristitty olin.
Kaikki päivänavaukset voisi poistaa. Ei niistä taida opettajatkaan nauttia.
Lasten kuuluu kuulla siitä uskosta, mihin heidät on kastettu. Ja ne jotka eivät kuulu kirkkoon tai kuuluvat johonkin toiseen uskontokuntaan ei tarvitsekaan osallistua. Seurakunnan tehtävä on opettaa, jos ei vanhemmat sitä tee. Sitäpaitsi kuuluu myös omaan kulttuuriin, ellei ymmärrä oman uskontonsa kulttuurisia vaikutuksia ei voi ymmärtää muidenkaan (uskonnollisia) tapoja.
Nimenomaan! Uskonnon harjoittamisen opettaminen on seurakunnan ja vanhempien tehtävä! Ei sotketa siihen koulua!
Jumalan pelastussuunnitelman tietäminen ja kuuleminen kuuluu jokaisen ihmisen perusoikeuksiin. Ottakoot sitten kukin kantaa tuohon sanomaan omassa sydämessään, kun on tuon sanoman kuullut. Ei kuitenkaan tulisi evätä tuon sanoman kuulemista toisilta. Jumala on antanut meille elämän ja kaiken. Hänen ansiostaan olemme edes syntyneet. On niin helppo olla muka välittämättä Jumalasta, mutta kun tiukka paikka tulee, ei muuta enää jää jäljelle, kuin Jumalan apu.
Miksei kaikki uskonnollinen voisi olla siellä kirkon tiloissa? Sitä vartenhan niitä on rakennettu. Pakkoko sitä on kouluun - tietoon ja totuuteen perustuvaan instituutioon - tulla tyrkyttämään uskomiseen perustuvia juttuja? Menkää sinne kirkkoon vaan keskenänne. Suurin osa kirkon jäsenistäkin on vaan tapauskovaisia, eikä oikeita uskovaisia ollenkaan.
Itse en haluaisi lapsilleni opetettavan esim. Darwinin kehitysoppia, mutta milläs sen kiellät, kun kuuluu opetussuunnitelmaan? Ihan yhtä uskonasia kuitenkin kuin luomiskertomus! Ja aina opettajan oma katsomus vaikuttaa opetukseen, mitenkäs takaatte sen neutraalin opetuksen missä tahansa aineessa?
uskonto tai uskomukset eivät kuulu peruskoulun tehtäviin.
Jokainen saa uskoa mitä haluaa, mutta yhteiskunnan varoin ylläpidettävä koulutus pitää olla jotain muuta.
Olen itse opettaja ja koen todella kiusallisena koko aamunavaukset. En enää kuulu kirkkoon ja jäisin mieluummin pois koko esityksistä, mutta siellä on pakko seistä valvomassa.
voin luottaa etta assembly on paivittainen