Miten joku voi tulla toimeen ilman saunaa? En voisi asua asunnossa jossa ei olisi omaa saunaa.
missä sitä ei ole niin pärjäsinkin ihan kivasti "vain" saunan kanssa. Nyt kuvittelen, etten voisi elää ilman saunaa mutta veikkaan, että olisin ihan tyytyväinen pelkän ammeenkin kanssa. Kummatkin ajavat minulla saman funktion - rentoutumisen ja lämmöstä nauttimisen funktion.
Kommentit (26)
kuten ekologisuutta. Itse en ikinä ostaisi asuntoa, jossa on oma sauna, koska se on mielestäni typerä tapa tuhlata asunnon neliöitä ja energiaa. Useissa vanhemmissa taloyhtiöissä on yhteissauna, uudemmissa valitettavasti enää ei. Saunoa voi myös uimahalleissa.
Kyllä, saunominen on mielestäni mukavaa, saunon mielelläni etenkin kesällä mökillä. En silti pidä saunomista välttämättömyytenä.
Meillä on sauna. Olemme asuneet tässä talossa jo 2,5 vuotta, mutta kertaakaan en ole saunonut. Enkä peseytynyt saunan pesuhuoneessa. Käytän eri kerroksessa olevaa suihkuhuonetta.
Mies ja lapset saunovat 1-2 krt/kk.
Edellisessä talossa saunoin 2 kertaa. Asuimme siellä 9 vuotta.
Me ei olla saunaihmisiä, mutta mä rakastaisin kun olisi kylpyamme...
pihasauna, puilla lämpiävä sauna. Varsinainen turhake! Ehkä 2krt/v viitsitään lämmittää se.
Edellisten asukkaiden jäljiltä on, aika uusi kyllä, mutta joutava mikä joutava. Heti kun saadaan asuntolainaa tästä okt:sta lyhennettyä että saadaan lisää lainaa ottaa jokunen tonni, rakennutetaan kyllä oikea sisäsauna josta on jotain hyötyäkin. Puilla lämpiävä sauna on vähän kuin ei saunaa oliskaan, vie vaan turhaa tilaa pihalla.
Käykö niissä ihan oikeasti joku nykyaikana?? Äärettömän epähygieenistä. Ajatuskin puistattaa. Meillä on onneksi omakotitalo, jossa perinteinen puulämmitteinen sauna. Saunotaan 2-3 kertaa viikossa.
Opiskeluaikana oli pakko tulla toimeen pari vuotta ilman saunaa. Kyllähän se onnistui, kun ei muuta mahdollisuutta ollut.
ilmeisesti se on vanhuuden merkki tämä sauna-asia :D
ongelmiin. Hankimme saunallisen asunnon sitten kun meillä oikeasti siihen oli varaa, sitä ennen pärjäsimme ilman. Ja olihan meillä vanhempien kodit, joissa kyläilimme, ja vanhempien mökit, joten emme ihan saunatta sitä nuoruuttamme eläneet.
Meillä ei kukaan muu ole yhtään kiinnostunut saunomisesta ja minäkin olen jo niin tottunut, että en enää normaalisti muista, että kodistamme puuttuu jotain. Tämä kaikilla muilla tavoilla niin ihanteellinen. Tykkäämme kylpemisestä kaikki ja amme on ahkerassa käytössä. Infrapunasaunan hankin varmaan heti, kun tulee joku vähän modernimman näköinen markkinoille. Meidän funkkishuoneistoon ei hirsimökki oikein sovi.
vieressä ok. Samoin kerrostalosauna, jossa kylmähkä uima-allas ok, kuten meillä. Koska sen kylmän uinnin jälkeen on mukava piipahtaa saunassa.
Omalla saunalla ei tehtäisi mitään.
Mekin asumme Norjassa ja olimme 6 ensimmäistä vuottan niin norskeja, että meillä ei saunaa ollut, mutta kun 2vuotta sitten rakensimme oman talon, sinne saunan teimme, mutta sitäpä ei juuri muut käytä kuin mies. Minä en enään oikein osaa saunoa ja lapset eivät ole siihen tottuneet, joten eivät siellä viihdy vaikka nyt olisi mahdollisuus se oppia ;) he pulikoivat mieluummin poreammeessa.
Joillakin norjalaisilla olemme saunoja nähneet, mutta ne ovat yllätys yllätys varastoina :)
Kuntosaleilla on saunoja, mutta niissä ei saa löylyä heittää (tulee palohälytys) joten siellä istuskellaan pyyhe päällä suihkun jälkeen ennen vaatteiden pukua :)
käydään joka toinen viikko taloyhtiön uima-allassaunassa.
Mulle kyllä sauna kelpais, mutta toisaalta. Asutaan tulojen mukaan - ja kaikki tarvittavat palvelut kävelymatkan päässä, kauppa alakerrassa, ilman autoa pärjää mainiosti (vaikka sellainen tarpeen tullen käytössä on).
Kavereilla on saunoja. Jos haluan saunoa, voin kävellä uimahallille 100 m tai soittaa siskolle, että tulen saunomaan.
saunottiin kuitenkin pari kertaa viikossa.
Nyt on omakotitalo ja puusauna (sisällä), josta saa tosi hyvät löylyt, jostain syystä ei saunota kuin kerran kuukaudessa
Mekin asumme Norjassa ja olimme 6 ensimmäistä vuottan niin norskeja, että meillä ei saunaa ollut, mutta kun 2vuotta sitten rakensimme oman talon, sinne saunan teimme, mutta sitäpä ei juuri muut käytä kuin mies. Minä en enään oikein osaa saunoa ja lapset eivät ole siihen tottuneet, joten eivät siellä viihdy vaikka nyt olisi mahdollisuus se oppia ;) he pulikoivat mieluummin poreammeessa.
Joillakin norjalaisilla olemme saunoja nähneet, mutta ne ovat yllätys yllätys varastoina :)
Kuntosaleilla on saunoja, mutta niissä ei saa löylyä heittää (tulee palohälytys) joten siellä istuskellaan pyyhe päällä suihkun jälkeen ennen vaatteiden pukua :)
Täällä pohjosessa on enemmän saunoja, vanhoja jotka on suomalaiset aikanaan rakentaneet. Ja nyt sauna on muotia, monet "rikkaat" laittaa hetivalmiin saunan kotiinsa, tai sähkösaunan.
Ja kysymykseen. Mulla on sillai et sillon kun ei saunaa ole, sitä kaipaa, ja sit kun on se, ei siellä niin kauheen usein tule saunottua.
Meillä on kyllä oma sauna mutta se nyt vaan sattui tulemaan talon mukana, en ole koskaan sellaista kaivannut. Toki käydään saunassa mutta hyvin voisin olla ilmankin.
mutta omaa saunaa meillä ei ole. Taloyhtiön saunassa saunon kaksi kertaa viikossa, kerran omalla vuorolla ja kerran lenkkisauna-vuorolla. Ja enää en osaa omaa saunaa kaivatakaan.
ollaan asuttu tässä 10 vuotta ja mä olen käynyt kerran saunassa.
En mene saunaan, ellei se ole merenrannalla ja sieltä pääsee uimaan.
Mutta en ymmärrä miten isoissakin suomalaisissa omakotitaloissa se saunan pesuhuoneen suihku on ainoa suihku talossa...
siksi harmittaa kun haluttais uudempaan (asutaan vuokralla ja on tosi vaikea saada kohtuuhintaista saunallista kolmiota.) Asuntomme on aika vanha,mut on tässä sauna ja kodinhoitohuone:) saunomme melkein päivittäin :)