Taas tämä sama kevätmasennus. Joka vuosi se iskee tähän aikaan.
Mikä tähän oikein auttaisi? Masennuslääkkeitä syön, mutta nekään eivät tätä kevätmasennusta estä. Kun aurinko paistaa ja päivät alkavat vauhdilla pidentyä, minulle se on tuskaa. Kroppani ei ehdi siihen mukaan. Haluan vain käpertyä pimeään ja syödä suklaata. nukun päivät ja valvon yöt, jotta saisin olla pimeässä. Sitten huhtikuussa kun lumet ovat sulaneet, herään taas eloon. Toukokuussa sitten olen taas kuin toinen ihminen ja masennuksesta ei ole tietoakaan. Tämä sama kaava on toistunut jo yli 20 vuotta.
Kommentit (45)
<a href="http://plaza.fi/ellit/liikunta-ja-terveys/liikunta-ja-hyvaolo/kirkasval…" alt="http://plaza.fi/ellit/liikunta-ja-terveys/liikunta-ja-hyvaolo/kirkasval…">http://plaza.fi/ellit/liikunta-ja-terveys/liikunta-ja-hyvaolo/kirkasval…;
syysmasennus ja kevätmasennus ovat kaksi täysin eri asiaa. syksyllä masentunut masentuu valon vähyydestä. Minua ahdistaa syksyn pimeillä ja joulun aikaan jopa kirkas loistevalolamppu, joita meillä parissa huoneessa on. Niitä en sytytä pimeimpänä aikana ollenkaan. Aamutoimet hoidan usein täysin pimeässä. En vain kestä sitä valoa. Kirkasvalolamppu siinä tilanteessa olisi aikamoista masokismia.
ap
Se voi tulla vähän myöhemmin. Voit alkuun nauttia pimeästä mutta kun se kestää pidempään niin silloin se alkaa tulla eikä kevään tulo heti auta...
Kyllä se Ap silti voi olla syysmasennusta. Se voi tulla vähän myöhemmin. Voit alkuun nauttia pimeästä mutta kun se kestää pidempään niin silloin se alkaa tulla eikä kevään tulo heti auta...
ei voi.
ap
jäbä ei taida tietää mistään mitään.. no kyl se siperia sit opettaa. kyseessä on todella vakava asia, ja tilastojen mukaan juuri alkukeväällä itsemurhatilastoissa piikki! herää..idiootti
ajatella positiivisesti että kyllä tämä olo sitten halpottuu "vähän ajan päästä" eli viimeistään sitten kun on vihdoin kesä.
En mä muuten ehkä selviäis keväästä. Se kun on toisinaan niinkin rankkaa aikaa että tekis mieli päättää päivät.
Olen käynyt terapiassa ja tehnyt vaikka mitä, eikä millään ole mitään vaikutusta...
Nykyään hyväksyn sen että olen aina keväisin masentunut. Tiedän mitä odottaa ja tiedän että se menee ohi.
Mulla iskee aina keväällä, kun lumet sulaa ja valonmäärä lisääntyy, mieletön masennus. Joka asia vituttaa, ja vastoinkäymisistä tulee heti sellainen olo, että olen aivan paska. Tuntuu myös, ettei kukaan ymmärrä mua.
Kevätmasennukseni - siis luultavasti tämä on sitä kevätmasennusta - ei ole mennyt vielä tämän kevään osalta ohi. Yleensä se menee vasta toukokuussa, kun kesä alkaa kunnolla. En ole siis koskaan mitenkään puuttunut asiaan, vaan kärsin tästä joka kevät vuodesta toiseen.
Oon harkinnut terapiaa, mutta lääkkeisiin en mielelläni koskis. Jos jollain on vielä joitain hyviä vinkkejä, miten tästä pääsee irti, ois kiva kuulla, miten muut ovat tätä hoitaneet.
Mulla iskee aina keväällä, kun lumet sulaa ja valonmäärä lisääntyy, mieletön masennus. Joka asia vituttaa, ja vastoinkäymisistä tulee heti sellainen olo, että olen aivan paska. Tuntuu myös, ettei kukaan ymmärrä mua.
Kevätmasennukseni - siis luultavasti tämä on sitä kevätmasennusta - ei ole mennyt vielä tämän kevään osalta ohi. Yleensä se menee vasta toukokuussa, kun kesä alkaa kunnolla. En ole siis koskaan mitenkään puuttunut asiaan, vaan kärsin tästä joka kevät vuodesta toiseen.
Oon harkinnut terapiaa, mutta lääkkeisiin en mielelläni koskis. Jos jollain on vielä joitain hyviä vinkkejä, miten tästä pääsee irti, ois kiva kuulla, miten muut ovat tätä hoitaneet.
toiset on niin onnessaan kehuvat kuinka ihanaa kun aurinko paistaa jne., mua vaan vituttaa enempi.
Menee ohi vasta kesällä.
Pidän syksystä ja talvesta, silloin helppo olla
Muakin väsyttää ja masentaa kaikki. Olen talven jäljiltä ihan ryytynyt ja myös näytän siltä.
Kai tämä sitten lähempänä kesäkuuta alkaa hellittää.
Mä en todellakaan usko mihinkään kevätmasennuksiin tai syysmasennuksiin, vika on ihan omassa itsessään ei vuodenajoissa.
Totta kai masennus syntyy ihmisessä itsessään, mutta se on ihan tutkittu juttu, että vuodenajat/valonmäärän vaihtelu vaikuttavat ihmisiin eri tavoilla. Esim. keväällä valonmäärän lisääntyminen ei lisää kaikissa ihmisissä elinvoimaisuuden tunnetta tai positiivisuutta.
http://www.iltasanomat.fi/terveys/Kev%C3%A4t%20tuo%20tullessaan%20my%C3…
jo talvella. Osta kirkasvalolamppu. Ei ole itse tullut kokeiltua, mutta voisin kuvitella, että se voisi auttaa.
Ja sitten vanha toimiva terapiamuoto. Hoida puutarhaa. Mitä se sinulle sitten ikinä onkin. Ihan perinteinen kasvien kasvattaminen voi kohottaa mieltä. Osta erilaisia siemeniä, pari kasvilamppua ja pistä maaliskuussa (tai milloin mikäkin pitää laittaa) ne multiin. Hoida niitä. Sitten jännityksellä odotat mitä niistä tulee. Oikeana ajankohtana jaat pistokkaat isompiin ruukkuihin parvekkeelle tai pihalle.
Bonsain hoitaminen tai kivipuutarha voi myös toimia. Tee pikkuhiljaa parvekkeelle viihtyisä loikoilunurkkaus.
Joka kevät sama juttu, kun alkaa valoisuus lisääntyä. Ahdistaa, kun aamuisin aurinko loimottaa sisälle, eikä pysty nukkumaan. Iltaisin vaan odotan, että tulee hämärä/pimeä, se jotenkin aina rauhoittaa. Vaikka pahin olo pikkuhiljaa tasoittuu, en kesälläkään tykkää siitä, että iltaan asti on valoisaa. RAKASTAN syksyä, kun illat alkavat pimentyä pikkuhiljaa=)
Haluan vaan olla.... Väsymys on kamala, ja vielä tuo allergia tekee tepposet. Toukokuussa alkaa helpottaa ja kesäkuussa ollaan taas ihan kunnossa. Minulla auttaa se että tiedän sen menevän ohi. Yritän vaan jotenkin porskutella maalis- ja huhtikuun.
Vuoden vanha juttu, mutta kannattaa lukea, varsinkin asiasta tietämättömien.
http://www.kaleva.fi/plus/juttu785192_page0.htm
Mulle iski vajaa viikko sitten aivan sairaan rasittava kevätväsymys, siis luultavasti kevätväsymys. Itken joka päivä/ ilta, en jaksa mitään. Kierrän ympyrää kotona ja olen hermona.
Onko neuvoja?
Ei jaksa!
Tämä on tuttua, mutta yllätyin taas masennuksen kovuudesta. Reilu viikko sitten oli ihan eri mieliala- en käsitä???
Syön masennuslääkkeitä, joista olisi tarkoitus päästä irti pikkuhiljaa, mutta tämä "pommi" ei lupaa hyvää.
Lohdullista lukea että on muitakin!!
Itselläni taitaa olla... kuudes kevät, kuin väsymys ja vakavan masennuksen oireet iskee. Vaikkakin tiedän odottaa tätä, mutta ei siihen silti totu. Olen toiminnallinen ihminen, joten tällainen väsymys on vaikea sietää. Itkettää kaiken aikaa, mikään ei kiinnosta eikä huvita. Voisin nukkua kellon ympäri. Lisäksi minulla tähän kevät väsymykseen kuuluu päänäsärky, mihin ei buranat ym. särky lääkkeet auta. Muuten päässä sellainen sumuinen ja epätodellinen olo, keskittyminen ihan kadoksissa.
siis tämä ottaa kyllä niin koville, ja nyt alkaa tuntua siltä etten ole työkykyinenkään. Kun pää ihan puuroinen.
Liittyykö teillä muilla tähän kevät masennukjseen sellaimen hidas olo päässä, ja tuntuu kuin pää olis ihan sumussa?!
Pitäis kuulemma olla energisempi kun on niin ihanaa kun on kevät. Aaargh!!! Kaksikymmentä vuotta joka kevät ollut tätä samaa paskaa. Kun lumet vihdoin lähtee sulamaan kunnolla, niin iskee tämä sama paska olo niskaan. Eikä helpota kunnolla ennen syksyä. Että mä odotan jo sitä ensimmäistä kirpeää syysaamua, sitä kun voi taas hengittää. Vitun kevät. Keväällä masentaa, kesä ahdistaa. No pystyy kesällä sentään elämään, kunhan ei helteiseksi pauku.
Kaikki vituttaa, aivan kaikki. Monta kertaa päivässä olen purskahtamaisillani itkuun ja mielialat sinkoilee sinne tänne. Päätä kiristää vanne ja on jatkuvasti levoton olo. Haluaisin valua peiton alle pariksi viikoksi. Voiko ihminen mennä kesäunille? Ei voi kun valoa tunkee joka raosta koko ajan.
Että mä vihaan tätä. Tietääpähän taas mitä tarkoittaa kun pää on kuin haminan kaupunki.
Joko on aivan maaninen tai toisaalta ei saa mitään aikaiseksi. Haluan kaksi viikkoa lomaa kaikesta kiitos. Jos ei olisi tuota lasta, olisin sairaslomalla(ihan mistä tahansa syystä) enkä poistuisi kotoa ennen vappua. Jos silloinkaan. Väsyttää. Kiitos. Anteeksi.
Olen kokenut sen masennuksen monena vuonna aiemmin. Silloin teki vain mieli syödä, napostella, herkutella. Olo oli tukala, takakireä, ilmavaivainen (onpa kumma). Kokeilin muutama viikko sitten jättää kaikki turhat sokerit ja hiilarit pois, ja sehän auttoi! Lisäksi olen lisännyt liikuntaa, käyn salilla tai lenkillä melkein joka päivä. En saarnaa tai tuputa kellekään tätä vaihtoehtoa, mutta se toimii minulle ja olen tyytyväinen.
ja syön riittävästi kalaa, maitoa ja margariinia.
ap