Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako alkaa yrittämään vauvaa, jos taloudellinen tilanne tämä?

Vierailija
18.02.2010 |

Minä siis kovasti vauvakuumeilen, mutta mies haluaisi odottaa vielä muutaman vuoden. Mies opiskelee ja tekee osa-aikatyötä. Mulla taas on määräaikainen työsopimus ja suht pieni palkka, mutta enemmän kuin miehellä.

Minun mielestä sitä "sopivaa aikaa" ei tule koskaan, vaikka odottaisi kuinka. Ja tämä hetki on siinä mielessä hyvä, että omat työt on vähän epävarmoja tulevaisuudessa ja voisin siis ihan hyvin olla äippälomalla vuoden.

Molemmat siis halutaan lapsia ja miehen mukaan olisi valmis isäksi koska vaan, jos vaan taloudellinen tilanne olisi vakaampi ja turvatumpi.

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miehen oletetut työtulot valmistumisen jälkeen ovat vähintään n. 3000-3500 euroa kuukaudessa ja ainakin tällä hetkellä työllistymisnäkymät ovat hyvät.

Mun koulutuksella palkan pitäisi olla myös samaa luokkaa, mutta nyt asutaan pienellä paikkakunnalla ja en tee oman alan töitä.

Eli ongelmana meillä ei ole se, että ei myöhemmin pärjättäisi vaikka lapsia olisikin vaan se, että mies haluaisi taloudellisen tilanteen vakaammaksi ennen kuin vauvaa aletaan edes yrittämään. Nyt meidän kuukaudessa käteen jäävät tulot on n. 1800-2000 euroa ja vuokraan menee 500 euroa.

ap

Vierailija
22/70 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ymmärsit ihan väärin. Eihän se nyt noin automaattisesti mene, riippuu ihan tilanteesta. Joku saa paljon vaatteita/tavaraa lahoituksena, joku ei mitään. Ja niinkuin täällä on keskusteltu, ei yksi reimatecin haalarin hinta tunnu missään, kun lähdetään muotitietoisen teinin kanssa vaateostoksille :)

Pointtina onkin, että ehkei kannata etukäteen surra onko joskus tulevaisuudessa rahaa laittaa 1000e vuodessa (=reilu 80e/kk) kouluikäisen lapsen harrastukseen.

Sitäpaitsi ap:n miehen valmistuessa lapsi olisi jotain 3-4 vuotias. Sen ikäisillä ei normaalisti vielä kovin kalliita harrastuksia ole... eikä kaikkia myöhemminkään ala pelaamaan jääkiekkoa tai harrastamaan ratsastusta.

kauhean moni tuntuu ajattelevan, että lapsi ei kuluta mitään kun sukulaisilta saa vauvatavaroita ja lainaksi ja lahjoina kaikenlaista. Pätee varmaan ekoihin vuosiin, mutta väitän, että sukulaisten lahjoituksilla ja lainavaatteilla ei kouluikäisten kanssa enää niin vaan selvitä. Yhden lapsen harrastusmaksuun menee hyvinkin jopa 1000 euroa vuodessa, ihan tavallisiin harrastuksiin. Kyllä lapsia kannattaa hankkia, itsellänikin on monta, mutta kyllä heihin rahaa menee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta 3 000 euroa on tosi vähän perheen tuloiksi, jos teillä ei ole mitään omaisuutta tms.

Vierailija
24/70 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

23, ei millään pahalla, mutta 3 000 euroa on tosi vähän perheen tuloiksi, jos teillä ei ole mitään omaisuutta tms.

Tällä hetkellä mies on opiskelija ja työtulot vaihtelee kuukausittain. Kesäisin ansaitsee n. 2500-3000 euroa kuussa.

Nyt meidän käteen jäävät tulot on n. 1800-2000 euroa kuussa (tähän ei ole vielä laskettu opintolainaa, jota mies on kyllä nostanut).

ap

Vierailija
25/70 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän lapsi tuo mukanaan kuluja, mutta jos on valmis tinkimään omista menoistaan pärjää ihan mukavasti.

Meillä lasten syntymän jälkeen on omien vaatteiden yms hankkiminen ollut aikas minimissä ja lapsillekkin on hankittu paljon vaatteita kirpparilta. Leffassa esim olen viimeisen neljän vuoden aikana tainnut käydä nelisen kertaa, baarissa silloin tällöin. Matkustelu on jäänyt. Hyvin on kuitenkin pärjätty, vaikka tiukkaa on välillä tehnytkin.

Mun mielipide on, että kannattaa hankkia lapset nuorena jos luoja vaan suo :)

Vierailija
26/70 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hemmetin vähän.

Vierailija
27/70 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

3000-3500 eur / kk on aivan loistava bruttopalkka.

Lapsi on aina lahja. Lapsi kasvaa ja elämäntilanteet muuttuvat... ei voi tietää mitenkään, onko teillä rahaa maksaa kouluikäisen harrastuksesta 1000e / vuosi seitsemän vuoden kuluttua.

Mä lähtisin siitä, että silloin, kun olette molemmat sitä mieltä, että lapsi saa tulla, on oikea aika :)

Me suunnittelimme kaiken... ja kuinkas kävi. Vasta kahden vuoden yrittäm

Vierailija
28/70 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta 3 000 euroa on tosi vähän perheen tuloiksi, jos teillä ei ole mitään omaisuutta tms.

Olen aiemminkin lukenut samankaltaista tekstiä siitä että alle 3000€ kk:ssa ei riitä perheen elättämiseen.

Meillä vain mies saa palkkaa ja minä (kahdesta lapsesta) Kelan tuet, joka kuukausi aika tasan 3000€

ja mielestäni elämme "leveästi"

Koti sisustettu tyylikkäillä, uusilla huonekaluilla. Lapsille aina ostettu vaatteet uusina. Jääkaappi aina täynnä ruokaa ja vieläpä jää ylimääräistä rahaa käyttöön. Ihmettelen siis miten ihmiset elävät kun rahat eivät muka riitä mihinkään!

Vierailija
29/70 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siitä pitää maksaa asunto ja elättää perhe.

Vierailija
30/70 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

(kun karkasi)

Lapsi tuli vasta kahden vuoden yrittämisen jälkeen, tai siis silloin tulin raskaaksi. Mies jäi työttömäksi, tuli ero... tapahtui vaikka mitä. Lapsi on silti ehdottomasti elämäni paras aikaansaannos :)

Vierailija
31/70 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aiemminkin lukenut samankaltaista tekstiä siitä että alle 3000€ kk:ssa ei riitä perheen elättämiseen.

Meillä vain mies saa palkkaa ja minä (kahdesta lapsesta) Kelan tuet, joka kuukausi aika tasan 3000€

ja mielestäni elämme "leveästi"

Koti sisustettu tyylikkäillä, uusilla huonekaluilla. Lapsille aina ostettu vaatteet uusina. Jääkaappi aina täynnä ruokaa ja vieläpä jää ylimääräistä rahaa käyttöön. Ihmettelen siis miten ihmiset elävät kun rahat eivät muka riitä mihinkään!

Siis tietysti vielä joka kuukausi vuokran maksu ja autoon liittyvät maksut ja silti jää yli

Vierailija
32/70 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulua jäljellä n. 1.5 vuotta, jos hyvin käy.

Mulla menossa nyt rv 33.

Mies käy koulun ohella töissä ja tiukkaa on vain silloin, kun joutuu punnitsemaan kumpi on tärkeämpää; koulu vai työ.

Olemme asuneet reilut 3 kk omistusasunnossa, joten velkaa on reippaasti. Ehdein olemaan itse töissä vain 10 kk, eli äitiysrahakaan ei ole kummoinen - kunhan joskus alkaa. Toisinaan rahat menee tyyliin "kädestä suuhun", varsinkin kun Kela lakkautti miehen opintotuen liian vähäisten opintopisteiden vuoksi. Nyt olemme odottaneet tammikuusta saakka, joskos Kela jaksaisi käsitellä asian uudelleen, sillä tarvittavat opintopisteet suoritettiin viikon aikana.

Eli rahatilanne ei aina ole ihan kehuttavammasta päästä, kuitenkaan mitään toimeentulotukia tai asumistukia emme ole tarvinneet, emme edes harkinneet hakevamme.

Kuitenkin tuleva vauva on kahden ja puolen vuoden yrityksen takainen, eli toivottu - oli rahatilanne sitten mikä tahansa. Aina olemme saaneet laskut ja vähennykset maksettua tavalla tai toisella. Tosin missään pidemmillä reissuilla ei päästä käymään tai rafloissa ei voida roikkua halutessamme - tähän ei kyllä ole tarvetta ollutkaan.

Yritän tässä siis sanoa, että antakaa palaa. Ne vauvat eivät välttämättä tule sitten, kun niitä alkaa "tekemään". Mekin otettiin se asenne, että tulee kun on tullakseen, oli tilanne sitten mikä tahansa. Mies oli alkujaan sitä mieltä, että olisi parempi käydä koulut ensin loppuun ja hommata parempi taloudellinen tilanne alle ja sitten vasta ruveta miettimään lapsia. Tämä siis tarkoitti, että olisi pitänyt odottaa vielä kaksi-kolme vuotta. Kun mies huomasi, ettei niitä lapsia olekaan niin helppoa tehdä, tämä "antoi periksi" ja on nyt aivan onnensa kukkuloilla odottamassa uutta tulokasta.

Vierailija
33/70 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minusta ole kohtuuton ehdotus mieheltä, että siirtää parilla vuodella - olettaen, että olette kuitenkin vielä nuoria.

Olen eri mieltä, kyllä joku aika voi olla sopivampi kuin toinen. Itse esim en olisi tehnyt lapsia ennen opiskelujen päättymistä ja ensimmäistä työpaikkaa. Silloin tosin oli 100% selvä, että töitä saa heti. Vauva vie aikaa, ei ole helppoa opiskella lapsiperheen aikuisena.

Vierailija
34/70 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme tehneet lapset (2) silloin kun siltä on tuntunut. Jäin suoraan valmistumisen jälkeen äitiyslomalle, sain minimituet. Pätkätöitä välissä, sitten toinen lapsi. Mies on onneksi ollut molempien syntymien aikaan työttömänä, on ollut ihanaa viettää yhdessä aikaa kotona. Isän ja lasten suhde on tiivis. Nyt minulla on huonopalkkainen vakityö, miehellä pätkätyö. Suunnittelemme kolmatta lasta.

Koskaan ei ole tuntunut siltä, että olisi tiukkaa tai vaikeaa. Asumme aso-kodissa. En ymmärrä ollenkaan näitä tulorajoja. Eli alle 3000 tienaavat eivät saisi lisääntyä pk-seudulla???

Lapset on ihana lahja. He antavat elämänsisältöä ja auttavat olemaan ajattelematta turhia.

Vierailija
35/70 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidatte olla aika nuoria? Ei minusta ole kohtuuton ehdotus mieheltä, että siirtää parilla vuodella - olettaen, että olette kuitenkin vielä nuoria.

Olen eri mieltä, kyllä joku aika voi olla sopivampi kuin toinen. Itse esim en olisi tehnyt lapsia ennen opiskelujen päättymistä ja ensimmäistä työpaikkaa. Silloin tosin oli 100% selvä, että töitä saa heti. Vauva vie aikaa, ei ole helppoa opiskella lapsiperheen aikuisena.

Ollaan lähempänä kolmea- kuin kahtakymmentä. Ja haluan nyt vielä korostaa, että mulla ei ole opiskelut kesken vaan miehellä. Itse olen ollut nyt kolmisen vuotta työelämässä. Mies taas oli töissä lukion/armeijan jälkeen ja aloitti opiskelut vasta myöhemmin.

ap

Vierailija
36/70 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että silti tilanteenne on tuo. Ei töitä, ei omaisuutta, opinnot kesken.

Vierailija
37/70 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

37, aika hurjaa, että silti tilanteenne on tuo. Ei töitä, ei omaisuutta, opinnot kesken.

Siis miehellä on osa-aikatyö, mulla määräaikainen työ. Mulla on kk-tutkinto ja opinnot tehtynä. En voi uskoa, että kaikilla samanikäisillä olisi tilanne jotenkin parempi. (Ei ainakaan mun tuttavapiirillä ole..)

Omistusasuntoa ei ole, koska ei aiota jäädä asumaan tälle paikkakunnalle. Kaksi autoa löytyy, mitä muuta omaisuutta pitäisi olla? Meillä on asuntosäästötili ja määräaikaistili.

ap

Vierailija
38/70 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hyvin jää säästöönkin noin 1000 e kuussa. Sitä paitsi, kun on pieniin tuloihin tottunut, niin ei se vauva-aikakaan pienine tuloineen sen kummallisemmalta tunnu.

Vierailija
39/70 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mitään omaisuutta, ei vakituisia työpaikkoja, toisella opinnot kesken, ei perhettä... Ja ikää lähemmäs kolmekymmentä!

Vierailija
40/70 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olenko valmis laittamaan lapsen varhain päivähoitoon - oli lapsi siihen valmis tai ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi