Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako alkaa yrittämään vauvaa, jos taloudellinen tilanne tämä?

Vierailija
18.02.2010 |

Minä siis kovasti vauvakuumeilen, mutta mies haluaisi odottaa vielä muutaman vuoden. Mies opiskelee ja tekee osa-aikatyötä. Mulla taas on määräaikainen työsopimus ja suht pieni palkka, mutta enemmän kuin miehellä.

Minun mielestä sitä "sopivaa aikaa" ei tule koskaan, vaikka odottaisi kuinka. Ja tämä hetki on siinä mielessä hyvä, että omat työt on vähän epävarmoja tulevaisuudessa ja voisin siis ihan hyvin olla äippälomalla vuoden.

Molemmat siis halutaan lapsia ja miehen mukaan olisi valmis isäksi koska vaan, jos vaan taloudellinen tilanne olisi vakaampi ja turvatumpi.

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hetkeä "tehdä" vauva...pitää olla vakituinen, iso asunto, hyvä taloudellinen tilanne jne...ei se niin mene. Siinä vaiheessa, kun kaikki muu on kunnossa niin vauva antaakin odottaa itseään vuosikaudet, mahdollisesti!

Meillä vauvaan ei mennyt rahaa paljon yhtään. Äitiyspakkauksessa on paljon käyttökelpoista tavaraa ja kirppiksiltä saa hyvää halvalla, koska ihmiset hommaavat niin hirveästi kaikkea vauvaa varten. Myös lahjana tulee paljon kaikkea vastasyntyneelle ainakin ekan vuoden tarpeiksi.

Vierailija
2/70 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokaa, lämpöä ja rakkautta

:)

suosittelen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on jotain kesken tai hankkimatta tai sitten vaan iskee rimakammo. Toisaalta jotkut elämäntilanteet ovat huomattavasti helpompia perheen perustamiseen kuin toiset. Esim. itselleni oli tärkeää, että opiskelut on suoritettu molemmilla ennen vauvaa. Ystäväpariskuntaa läheltä seuranneena voin sanoa, että pienen vauvan ja opiskelun yhdistäminen on todella haastavaa. Tiedän, että kaikki eivät sitä näin koe, mutta on isällekin raskasta käydä päivisin luennoilla, tehdä kouluun liittyviä tehtäviä ja olla vielä perheen kanssa. Tietenkin riippuu myös siitä miten haastava vauva on ja miten paljon äiti kaipaa ja vaatii miehen osallistumista. Ja ei en tarkoita, että vauva olisi vain äidin ja isä pysyköön kaukana vaan pikemminkin sitä, että jotkut äidit eivät pysty ymmärtämään sitä, että opiskelun eteen täytyy myös tehdä töitä. Tietysti vähän alasta riippuen.

Kannattaa punnita mikä on itselle tärkeää. Minulla esim. ei ollut vakituista työpaikkaa kun esikoiseni sain, mutta alani on sellainen, että töitä löytyy kyllä ja on löytynytkin. Kahden lapsen raskaanaolevalle äidille järjestyi vakituinen työpaikka ihan heti kun töissä kävin toisen ja kolmannen välillä kääntymässä.

Vierailija
4/70 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin olimme opiskelijoita kun raskaaksi tulin, tosin mieheni valmistui aika pian sen jälkeen. Tosiaankin varsinkin vauvavuoden pärjää vaikka kuinka pienillä tuloilla tahansa, myöhemminhän se raha alkaa painaa enemmän, varsinkin jos harkitsee asuntolainaa.

Vierailija
5/70 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nyt ei ole huono hetki? :D Tai kertokaa edes miten voisin perustella miehelle sen, että parempaa hetkeä ei välttämättä koskaan tule?

ap

Vierailija
6/70 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulla raskaaksi, joten ei sitä voi suunnitella. Ettehän te välttämättä edes koskaan saa lasta, kannattaa ruveta yrittämään vaan, kerran täällä eletään.

Vierailija
7/70 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei meillä ainakaan tullut lahjana yhtään mitään vastasyntyneelle. Eli ei tullut tosiaan "kaikkea ekan vuoden tarpeiksi".

Vierailija
8/70 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehen opintotuella + osa-aikahomman palkalla + sun äitiyspäivärahalla? Onko miehen valmistumiseen pitkä aika? Onko hänellä hyvät työllisyysmäkymät? Jos sulla on määräaikainen duuni, onko vaara, että se loppuu ja jatkoa ei tule? Pärjäisittekö tarvittaessa sinun hoitorahalla ja miehen tuloilla?

Nykyajan pätkätyömaailmassa ei varmaan voi ihan sitä vakipaikkaa jäädä odottelemaan, voi olla,e ttä lapsen teko ikä on ohi ennen sitä :). Kompromissi voisi olla odottaa miehen valmistumista ja pääsyä kokopäiväiseen työhön. TOisaalta, jos ei vaadi kummoista elintasoa, varmaan Suomessa aina jotenkin pärjää.

Vierailija
9/70 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarhamaksu on 230 (jääkö teillä nyt tämän verran kk yli?), mahdolliset harrastukset ovat kalliita, tulee leffakäyntejä, leirejä, kirpparivaatteet eivät kelpaa, pyörät, koulussa pitää olla sukset, luistimet, kypärät ym. ym. Meillä rahaa on mennyt vähiten kun lapset olleet 0-3 v. vaikka silloin piti ostaa vaunut, sängyt, kaukalot jne. ja minä olen ollut kotiäitinä.

Vierailija
10/70 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei meillä ainakaan tullut lahjana yhtään mitään vastasyntyneelle. Eli ei tullut tosiaan "kaikkea ekan vuoden tarpeiksi".

Aika törkeää, jos ei millään tavalla muisteta vauvan saanutta perhettä.

Me ainakin saimme paljon leluja ja vaatteita lahjaksi vauvalle.

Ja vanhempani ostivat uudet vaunut ja mummoni pinnasängyn...

Vierailija
11/70 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä miettisin, pärjäättekö miehen opintotuella + osa-aikahomman palkalla + sun äitiyspäivärahalla? Onko miehen valmistumiseen pitkä aika? Onko hänellä hyvät työllisyysmäkymät? Jos sulla on määräaikainen duuni, onko vaara, että se loppuu ja jatkoa ei tule? Pärjäisittekö tarvittaessa sinun hoitorahalla ja miehen tuloilla?

Nykyajan pätkätyömaailmassa ei varmaan voi ihan sitä vakipaikkaa jäädä odottelemaan, voi olla,e ttä lapsen teko ikä on ohi ennen sitä :). Kompromissi voisi olla odottaa miehen valmistumista ja pääsyä kokopäiväiseen työhön. TOisaalta, jos ei vaadi kummoista elintasoa, varmaan Suomessa aina jotenkin pärjää.

Meillä on nyt iso ja edullinen vuoka-asunto, jossa saadaan olla miehen opiskelujen loppuun asti. Miehen valmistumiseen on 4,5 vuotta, joten siihen ei nyt missään nimessä ole tarkoitus odottaa. Mies siis on ehdottanut, että odotettaisiin vielä 1,5-2 vuotta ennen kuin aletaan yrittäminen, mutta käytännössä tilanne ei ole siihen mennessä mun mielestä mitenkään erityisesti parantunut nykyisestä.

Mä teen pätkätöitä, ja voi olla että ens vuonna on töitä tai sitten ei ole. Mitään vakipaikkaa ei ole kiikarissa. Tällä hetkellä tilanne olisi siinä mielessä hyvä, että olen pari viime vuotta saanut olla töissä eli äp-rahat tolisivat ihan ok. Tänä vuonna tulot taas luultavasti tippuu, joten äp-raha voi olla parin vuoden päästä paljon pienempi. Siinä mielessä mun mielestä nyt voisi olla jopa järkevä hetki vauvalle. :)

ap

Vierailija
12/70 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa itketään että 10-kuinen pitää viedä päiväkotiin, kun rahatilanne on niin kehno.

Minusta on parempi jättää lapsi tekemättä kuin tehdä sitä huonoihin oloihin ja jättää huolehtimatta.

Vierailija
13/70 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mies opiskelija + osa-aikatyössä ja mulla miniäippäraha + asumistuki.

Hyvin pärjätään. Lapset ovat lahja

Vierailija
14/70 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tosiaan miettiä sitä jatkoakin. Oletko valmis laittamaan lapsen hoitoon vuoden ikäisenä jos rahat eivät riitä? Tänäänkin täällä palstalla on asiasta keskusteltu, kun on "pakko" laittaa lapsi tarhaan ja ei voi olla kotona enää...

Vierailija
15/70 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä rahaa on mennyt vähiten kun lapset olleet 0-3 v. vaikka silloin piti ostaa vaunut, sängyt, kaukalot jne. ja minä olen ollut kotiäitinä.

Tuolla perusteella meidän kannattaisi aloittaa vaavelin yrittäminen nyt heti, sillä periaatteessa oletettavissa on tulotason nousu joskus n. 3-4 vuoden päästä. Eli siis ihan hyvin selvittäisiin vauvelin kanssa nyt.

Siis ei meidän taloudellinen tilanne mikään surkea ole mun mielestä. Paljon huonomminkin on joskus mennyt. Rahaa jää säästöön vähän joka kuukausi ja ei eletä kädestä suuhun. :)

ap

Vierailija
16/70 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on ollut ihanaa hankkia lapsi opiskeluaikana, koska olen näin voinut olla lapsen kanssa paljon enemmän! Luentoja minulla ei ole kuin muutamia viikossa, joten päiväkotipäivät jää lyhyiksi ja itselläkin riittää energiaa :-) Minulla on myös työpaikka, kesäisin teenkin aina kokopäiväisesti töitä ja se on rankkaa kun on tottunut niin verkkaiseen rytmiin, että heräilee ysiltä ja ehkä kipaisee yhdelle luennolle ja tekee nopsasti pari tehtävää.. ;-)

Olenkin aina ihmetellyt, että miksi ihmiset sanovat tämän olevan rankkaa. Ehkä sitten opiskelevat alaa, joka vaatii enemmän läsnäoloa tms. Itse toivon, että opiskeluaika ei loppuisi koskaan, työelämä ahdistaa :-D

Vierailija
17/70 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

x ajan (vaikka puolen vuoden) päästä jos ei "aktiivisesti" halua alkaa vauvaa tekemään. Onnea yritykselle!

Kyllä ne raha-asiat tuppaavat suttaantumaan ja pienillä tuloilla on helposti oikeutettu asumistukeenkin. Ei vauvaan/lapseen NIIN paljoa rahaa mene kuitenkaan. Suuren osan saa hankittua edullisesti käytettynä ja ehkä lainaksi tai lahjoina (riippuu sukulais-/kaverisuhteista ym). Enemmän se pärjääminen on mielestäni asennekysymys.

Toki suosittelen laittamaan vähän rahaa sivuun jos mahdollista ennen äitiyslomalle jäämistä. Ja etukäteen laskemaan äitiysloman aikaiset tulot/menot + tulot/menot jos jäät kotihoidontuelle vanhenpainloman loputtua.

Vierailija
18/70 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sukulaisilta saa vauvatavaroita ja lainaksi ja lahjoina kaikenlaista. Pätee varmaan ekoihin vuosiin, mutta väitän, että sukulaisten lahjoituksilla ja lainavaatteilla ei kouluikäisten kanssa enää niin vaan selvitä. Yhden lapsen harrastusmaksuun menee hyvinkin jopa 1000 euroa vuodessa, ihan tavallisiin harrastuksiin. Kyllä lapsia kannattaa hankkia, itsellänikin on monta, mutta kyllä heihin rahaa menee.

Vierailija
19/70 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi se vissiin onkin niin kova se pudotus tuossa 1 vuoden vaiheilla...

Sitäpaitsi voi tulla myös kaikenlaisia terveyteen yms. liittyviä kuluja. Tai jos ottaa vakuutuksen, sekin maksaa jne.

Vierailija
20/70 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se oikea hetki tule koskaan, ja jos on vauvakuumetta ja mieskin haluaa lapsia, niin siitä vaan alatte yrittää.

Vauva tulee ehkä heti tai sitten vasta vaikka 2 vuoden päästä.

Eikä ne päivähoitokulut niin isot ole jos olette opiskeljoita ja tienaatte vaan vähän. Nehän on tulosidonnaisia, eli 230e on se maksimi. Tai jos pidätte lasta vaan joinakin päivinä päiväkodissa, sekin laskee hintaa.

Siitä vaan, kerran täällä vaan eletään!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi