Hei te joilla lapsi oppinut aikaisin lukemaan
ja on ollut jo koulussakin jonkin aikaa niin millainen on koulumenestys. Jos oppii lukemaan ajoissa niin tarkoittaako se yleisesti hyvää koulumenestystä.
Kommentit (58)
Aikainen lukeminen EI KORRELOI älykkyyden kanssa. Ei se ole mitään lohduttelemistä.
Monelle myöhään lukemaan oppijalla on jonkinasteinen lukihäiriö. Se voi olla hyvin lievä, eikä näy oikeastaan muuten kuin hitaana lukemisena. Ja lukihäiriö ja älykkyys EIVÄT KORRELOI.
Itse asiassa hyvin moni lukihäiriöinen on menestynyt elämässään, mm. Jukka Virtanen on sanasieppo siitä huolimatta. Ja Sukari takonut miljoonia. Ja yllättävän moni menestyvä johtaja on lukihäiriöinen. Eräs aivotutkija on todennut, että mahdollisesti lukihäiriöinen kehittää uusia aivoratakytkentöjä pärjätäkseen elämässä.
t. kasvatustietelijä jälleen
ei todellakaan ole se, että oppii lukemaan 1. luokalla.
Ei erityisen hyvä koulumenestys kuitenkaan. Toki ekalla ja tokalla, muttei sen jälkeen....
Siis kouluhan oli jo käyty. Ei lässähtänyt koulumestys missään vaiheessa.
poika oppi myös puhumaan vuoden vanhana, puolitoista vuotiaana puhui pitkiä lauseita :) Luulin silloin synnyttäneeni pikku neron (vitsi vitsi), mutta eipä tolla tosiaan koulumenestys ole kaksinen ollut.
ole pärjännyt koulussa paremmin tuo aikaisin lukemaan oppinut. Sisarussarjasta keskitasoa kehnommin :D vaikka lukemaan oppi kaikkia muita aikaisemmin. Ihan hyvin toi koulu menee , mutta muuta perheen lapset ovat hyviä ja hän keskitasoa.
keskimäärin pidemmälle kuin muut. Kertoo paljon, keskimäärin korkeasti koulutetutuilla on korkeampi äo kuin alemman koulutuksen omaavilla.
korkeasti koulutettujen lapsista tulee myös korkeasti koulutettuja.
Eli hät hätää kansakoulun kahlanneiden 4-vuotiaana lukemaan oppinut ei välttämättä opiskele pidemmälle kuin se, joka oppii lukemaan myöhemmin, mutta vanhemmat on tohtoreita...
mutta pikkusiskoni, joka oppi lukemaan nelivuotiaana, sai syksyn yo-kirjoituksistaan älliä mm. äikästä. Preppauskursseista on nyt saanut kymppejä vain, muutenkin on aina ollut todella lahjakas kaikissa lukuaineissa. Itse opin hädintuskin ykkösluokan puolella lukemaan, myöhemmin numerot ansaittu kovalla työllä. En tiedä korreloiko yleisesti, mutta meidän perheessä ainakin :).
1. Ystäväni luki sujuvasti jo neljä vuotiaana, kolumenestys oli keskinkertainen, siis ihan OK, muttei mikään loistelias
2. Itse opin lukemaan 8-vuotiaana toisen luokan syksyllä. Peruskoulun päästötodistuksen KA 9.4. Nyt DI. Lukihäiriö on vaivannut kohtalaisesti.
Kuitenkin tiedetään, että useat kirjailijat ovat varhaisia lukijoita. Samoin useat nerot kuten einstein jne.
...ilman opetusta. Vanhemmat yllättyi aika lailla.
No. Koulumenestys oli loistava. 10 keskiarvolla tasaiseen tahtiin alusta loppuun. Erityisesti kielet ovat helppoja, ja niiden parissa on elämä jatkunutkin.
Mutta oman kokemukseni mukaan matemaattisen ei. Moni hyvin matemaattinen ei opi millään lukemaan.
hyvin lahjakas. Ihan on testattu. Silti oppi lukemaan vasta 1. luokalla... Ja niin ollaan me vanhemmatkin, jotka molemmat ollaan menty 6-vuotiaina kouluun, kirjoitettu kuusi ällää ja aina menestytty opinnoissa.
Eiköhän kannattaisi myöntää, että se on ihan lapsesta kiinni vain.
Aikaisin lukemaan oppiminen korreloi hahmottamisen kanssa, esim. palapelit on helppoja. Hahmottaminen ja älykkyys eivät korreloi keskenään.
meidän 4,5-vuotiaana lukemaanoppinut hahmottaa sanat mielessään todella hyvin ja osaa jopa kääntää 4-6 kirjaimen sanoja, pidempiäkin joskus mielessään väärin päin eli lopusta alkuun (moottori --> irottoom). Ikää nyt 5,5v.
Lahjakkaaksi en silti sano, varmasti koulussa tulee tuskailemaan useittenkin asioitten kanssa. Oppii kuitenkin asioita suhteellisen helposti mutta turhautuu myös välillä yhtä helposti.
hyvin lahjakas. Ihan on testattu. Silti oppi lukemaan vasta 1. luokalla... Ja niin ollaan me vanhemmatkin, jotka molemmat ollaan menty 6-vuotiaina kouluun, kirjoitettu kuusi ällää ja aina menestytty opinnoissa. Eiköhän kannattaisi myöntää, että se on ihan lapsesta kiinni vain.
tytöt (nyt 3. ja 5. luokkalaiset) oppivat lukemaan jo ennen eskaria, sujuvasti kouluun mennessä, itse olen oppinut jo 4v. Kummallakin ihan ok koulumenestys, minulla "hieman" huonompi... Englanti, kässä, kuvis ja ainekirjotus oli ainoat hyvät aineet, että ei se lukutaidon oppiminen kyllä vaikuta siihen koulumenestykseen.
ei siellä mitään yleislinjaa ole nähtävissä... Ja koulu on matemaattispainotteinen kielikoulu, joten luulisi näkyvän, jos sellainen linja olisi.
Hän kehui lapsen virheetöntä kielikorvaa ja totesi, että lapsi on selvästikin oppinut asiat juuri oikein ja oikealla vauhdilla. _Sen jälkeen_ jatkoi, että monet niistä, jotka osasivat lukea jo eskarin puolella tekevät nyt pahoja virheitä siinä, missä minun lapseni loistaa.