Synnytyksestä muutama vrk ja vuoto haisee
mun nenään omituiselta. Havahduin siihen vasta äsken vessassa käydessäni. Ei ole kipuja eikä kuumetta, mutta vuoto on "tunkkaisen" hajuista.
Ajattelin kyllä huomenna soittaa lääkärille/synnärille, mutta kuinkahan nopeasti pitäisi lääkärissä siis käydä? Mietin miten saisin oikein helpoiten mentyä tarkastukseen, ei ole kiva mennä tuoreen vauvan kanssa kaksin.
Kommentit (8)
mutta jonkin verran sellaisia outoja tuntemuksia. Supistelua on vähän, ei kovia kipuja. Huomenna aamulla ajattelin kyllä heti soittaa. Ei vuoto suoranaisesti nenään käyvän pahalle haise, mutta tunkkaiselle sellaisella tavalla, jota on vaikea muuten kuvata.
Eilen tuli myös valtava hyytymä ja siitäkin yritin muistella, mikä taas oli normaalia ja mikä ei. Toki pitää mennä joka tapauksessa vauvan kanssa, kyseessä vastasyntynyt, joka ei osaa juoda tuttipullosta. Mutta yksin on vain kurja lähteä - jos on pakko niin sitten tietysti vaikka taksilla - mutta miehellä on pakollisia menoja, joiden väliin olen yrittänyt kaikki tämmöiset ujuttaa.
ap
haisi vuoto kans tosi omituiselle, pahalle. Tais kestää kaks-kolme viikkoa. En kyllä osannu sitä ihmetellä kun ei muuten ollu mitään ongelmaa. Tuli yks iso hyytymäkin ulos mut silti en tosiaan osannu mitään ihmetellä. Haju loppu kun tikit parani ja vuoto niukkeni. Joten mulla ei ainakaan ilmeisestikkään ollu mitään sen kummempaa. Nyt synnytyksestä 8vk, vuoto kesti 6vk. kaikki hyvin :) Joten ei se aina tarkota mitään dramaattista. Mutta tosiaan jos kuume nousee niin se kai meinaa sit kohtutulehdusta. Itse en omien kokemusten perusteella olettais pelkän hajun perusteella mitään..
Mulla kans haisi hieman sellaselle tunkkaselle (kuukautisten aikaan vuoto ollut enemmän raudan ja vanhan veren hajuista).
Tuli myös mulla semmonen klöntti, mutta ku vuodon määrä ei lisääntyny ni en ollu huolissani.
Alavatsalla oli myös tuntemuksia, kohdun supistelua (imetyksen aikana...mikä on normaalia, sillä kohdun supistuminen kestää useita päiviä). Myös munasarjoja nippaili, neuvolatäti sanoi, että ne kiinnittyvät uudelleen, joten sekään ei ole vaarallista.
Itse en ollu noista jutuista huolissani, mutta ainahan voit soittaa sairaalan päivystykseen tai osaston kätilölle (mikä on teidän sairaalan käytäntöjä).
haisee tosiaan omituiselle. Ehkä just tunkkaiselle... Mäkin olen tarkkaillut muita oireita ja mitään muuta erityistä ei tunnu. Välillä olen tarkoituksella jättänyt särkylääkkeenkin ottamatta (tikkien takia otan), jotta mahdollinen kuume tai muut oireet paljastuisi. Ei mitään muuta ja en ole erityisen huolissani.
Painelepa alavatsaa oikein kunnolla, ja jos vähänkään aristaa, niin kannattaa lähteä näytille. Jos taas painelu ei tunnu normaalia kummemmalta, niin kohtutulehdus on tuskin kyseessä.
Minulla kohtutulehduksen ensimmäinen oire oli juuri "sinihomejuustolle" haiseva vuoto, ja täytyy sanoa että lääräkin painellessa kohtua se sattui aika lailla. Vaikka normaalissa päivätouhussa ei mitään kipuja ollutkaan.
Mulla kans kolmannen synnytyksen jälkeen alkoi vuoto lisääntyä ja oli siinä sellanen "outo hajukin"...nää oli ekat oireet. Sit alkoi vuotoa tulla ihan lainehtimalla ja nousi kuume. No se oli sit keskusairaalareissu 8 vrk:n ikäisen neitosen kanssa. Kohtutulehdus! Oli jäänyt sekä kalvon että istukan palasia. Sain sitten rectumiin Cytoteciä eli keinotekoisilla supistuksilla "synnyttelin" osastolla näitä riekaleita ulos. Antibioottia meni sekä tipan kautta että suun kautta. Olo oli kuin jyrän alle jääneellä. Onneks oli kolmas muksu, imetys kuitenkin jatkui ja onnistui tästä kaikesta huolimatta!! Mutta...ap ole siis tarkkana sen kans että lisääntyykö vuoto, tuleeko kuumetta tai kipuja. Siinä tapauksessa heti lääkäriin!!
Imetyksen aikana vatsaa tosiaan nipistelee tosi paljon, kun kohtu supistelee silloin.
Tarkkaile tilannettasi, mutta älä panikoi. Synnyttäneiden osastolle voi onneksi soittaa 24h, siel valvotaan aina.
Kipua, kuumetta, supistuksia? Jälkivuoto ei pitäisi haista sen pahemmalle kuin kuukautisvuotokaan. Jos nousee kuume tai tulee kovia kipuja, heti päivystykseen vaikka lapsen kanssa ellet muuten pääse.