Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kalapuikkojupakasta vielä. Eikö teitä hävettäisi, jos tuo lapsi olisi omanne?

14.01.2009 |

Minua melkein eniten koko tässä kalapuikkojupakassa hämmästyttää se pojan äiti, joka on itse vapaaehtoisesti tuonut asian esiin ja lööppeihin. Vaikka kaikki olisi tapahtunut prikulleen, kuten äiti kertoi (siis, että ne olisivat olleet kalapuikkoja, eikä pihvejä, lapsi olisi ollut kohtuullisen kohtelias puheissaan, tarjottimen tiputtaminen olisi ollut opettajan syy ja poika olisi kohteliaasti kieltäytynyt siivoamasta sotkua ja kuraattorin hakiessa poikaa hän olisi myös kohteliaasti kieltäytynyt tulemasta), niin silti olisin hävennyt lapseni käytöstä silmät päästäni ja olisin tehnyt kaikkeni, että kukaan ei olisi saanut tietää.

Ja kun vielä sopii epäillä, onko tuo äidin kertomus täysin objektiivinen ja on tullut esiin väitteitä, että tämä ei ole ihan ensimmäinen tämän lapsen aiheuttama kalabaliikki, niin vielä enemmän ihmetyttää. Eivätkö ihmiset todellakaan häpeä lastensa puolesta, jos nämä ovat koulussa niin tottelemattomia, että tarvitaan poliisia paikalle? Jos meidän kultamuru ikinä tekee mitään vastaavaa, niin voitte olla varmoja, että kuljen ainakin vuoden paperipussi päässä julkisilla paikoilla ja vain jos on ihan pakko.

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen, että he kokivat tilanteen epäoikeudenmukaiseksi ja sen vuoksi alkoivat "mellakoida".

Tässä vaiheessa siis uskon vielä poikaa enemmän kuin mielestäni tilanteen huonosti hoitaneita opettajia ja kuraattoria.

Vierailija
42/67 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette ole tainnut ymmärtää olennaisinta. Olennaisinta on se, oliko oikein jättää nälkäinen poika ilman ruokaa yhden kalapuikon takia ja kun lapsi ei suostunut keräämään tarjotinta, joka oli kaatunut opettajan takia ja vielä estää pääsy kotitaloustunnillekkin, jotta poika ei vain saisi syödäkseen.

Sadismia se on.

Ai ne opettajat heittävät lasten ruokatarjottimet lattialle ja pakottavat omaa piruuttaan lapsen siivoamaan, koska kaikilta muilta menee ruokahalu.

Ja opettajat ovat ilkeitä jos pyytävät lasta poistumaan luokasta.

Kuule kyllä tuossa tarinassa on paljon muutakin mitä ei ole julkisuuteen tullut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku epäsosiaalinen aines oikein odottaa tilanteita, joissa pääsee anarkisesti riehumaan ja vastustamaan auktoriteetteja pienestäkin yllytyksestä.

No, en ollut paikalla joten en tiedä tapahtumista ja siihen osallistuneiden toiminnasta mitään, joten paras olla arvioimatta asiaa sen enempää.

Totean vaan, että eivät ne oppilaatkaan aina ole mitään herranterttuja.

Vierailija
44/67 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki häpeä on tullut jo kulutettua siinä vaiheessa.

Vierailija
45/67 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisien kutsuminen paikalle oli tarpeen oppilaiden turvallisuuden takaamiseksi. Yksittäistä oppilasta koskevassa asiassa olemme vaitiolovelvollisia.

Vierailija
46/67 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On inhimillistä jos he pitää häiriökäyttäytyvää nuorta parantumattomana riiviönä, mutta se johtaa juuri siihen, että provokaatiotilanteissa toimitaan väärin.

Ehkä ihan niin kuin pitäisi, mutta jos kaikkiin tepsisivät samat keinot ei ongelmia olisikaan. Minusta opettajilta ei sentään voi vaatia mielenterveysammattilaisen pätevyyttä.

Vierailija
47/67 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka olisi ottanut sen toisen lautasella ja ruuassa olevan kalapuikon?

Olisi voinut asiasta huomauttaa, mutta että vaatii laittamaan takaisin!!!

Omassa koulussani sallittu kalapuikko/lihapulla määrä on 3-5.

Vierailija
48/67 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka olisi ottanut sen toisen lautasella ja ruuassa olevan kalapuikon?

Olisi voinut asiasta huomauttaa, mutta että vaatii laittamaan takaisin!!!

Omassa koulussani sallittu kalapuikko/lihapulla määrä on 3-5.

Vierailija
49/67 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon 21v ja voin sanoa että kyllä ne opettajat minunkin aikaan oli aivan samanlaisia. Ei kuule tarttenut olla häirikkö kun jo joutui opettajien syynäykseen yms.

Niinkuin minäkin, olin enemmänkin ujo tuolloin yläasteella, Minulla oli 2kaveriakin peräti, niin kukakohan joutui pihalle tunnilla, minä. Ja vain sen takia kun eräs poika höpötti koko ajan minun vieressä, kuvitteli varmaan että minä suuna päänä, rehtori jaksoi koko ajan muistutella että joudun perhekotiin jos en ole kunnolla (ööö mitä minä tein???) Syytä ei ikinä kertonut. Otin kotona asian puheeksi ja sain tietää että niin on käynyt myös isoveljelleni ja siskolle.

Ai niin, ja jälkiistuntoonkin jouduin useammin kuin kerran ja en mitään tehnyt. Mutta mitäpä sitä opettajille sanomaan vastaan, saa vielä poliisit niskaansa.

Pari kertaa meidänkin koulussa kävi poliisit ja vain sen takia kun oppilas sanoi opettajalle kerrankin vastaan eikä niellyt kaikkea sitä paskaa mitä ne oppilaiden niskaan työnsi.

Mä olisin suoraan sanottuna ylpeä tuosta pojasta. Eipä ainakaan jää opettajien alakynteen.

Vierailija
50/67 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin varmasti reagoinut täysin samoin kuin tuon pojan äiti, jos asiat tosiaan pitivät paikkansa! Ehkä olisin nostanut vielä suuremman älämölön...

Vierailija
51/67 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälki-istunnosta lähtee kotiin aina ilmoitus, jossa kerrotaan jälki-istunnon syy. Eli kyllä syy on ollut tiedossasi. Ja kyllä opettajan kanssa voi keskustella, ja olla asiallisesti eri mieltä. Siksi onkin tärkeää opettaa lapselle jo kotona ihan tavalliset käytöstavat, niin että lapsi osaa pitää puoliaan koulussa käyttäytymättä silti huonosti. Valitettavasti paremmista koulutetuista perheistä tulevat lapset osaavat monesti kommunikoida paremmin kuin vähän heikommistä oloista tulevat lapset, ja syrjäytyminen periytyy tätäkin kautta.

Kyllä lapsista näkee opettaja helposti, kenen kotona on normaalia kiroilla, ja räyhäten selvitellä asioita. Suurin osa oppilaista kun osaa käyttäytyä toisin.

Vierailija
52/67 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin minkä asian uskot olevan muuten tuossa totta?

Vierailija
53/67 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin suoraan sanottuna ylpeä tuosta pojasta. Eipä ainakaan jää opettajien alakynteen.

Tämmöiset koululaitoksella on vastassa vanhempien puolella, tee siinä sitten asioille jotain. Defenssit ja käsityskyky jääneet jonnekin pikkulapsi-ikään. En se minä ollut. Mitään en tehnyt. Aina oli kaikki jonkun muun syytä.

Vierailija
54/67 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini oli töissä siellä yhden vuoden, oli aivan hajalla sen jälkeen ja päätti, ettei ikinä enää opeta päivääkään missään! Ja uskon kyllä, että poliisia ei paikalle kutsuta turhan takia.

Mitä muuten itse tekisitte tilanteessa, jossa yksi oppilas riehuu tai käyttäytyy aggressiivisesti luokassa, jossa on 20 muuta nuosrta ja esim. veitsiä saatavilla? JA jos oppilas ei suostu poisutmaan luokasta esim. kuraattorin luokse. OPettaja saa käydä oppilaaseen kiinni, mutta jos on naisopettaja ja oppilas parimetrinen kaappi, niin mitenhän siinä mahtaa käydä?

Nykään koulussa opettajilla EI ole aikaa ottaa silmätikkuja, vaan kyllä ne huomion kohteet ovat oikeasti pahasti häiriintyneitä lapsia!

Vierailija
55/67 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululla on vaitiolovelvollisuus joten äiti voli puhua mitä vaan ja lehti kirjoittaa isoja otsikoita. Koulu ei voi oikaista koska heillä on vaitiolovelvollisuus. Annoskoot on määritelty jotta ruokarahat riittäisivät ja kaikille lapsille riittäisi ruokaa. Mistä me voimme tietää että tuo kala-juttu on ainoa episodi tuon lapsen kohdalla. Ei ne poliisitkaan aivan turhaan vaivaudu tulemaan paikalle.

Vierailija
56/67 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä minullakin on kokemusta.

Minä kysyisin kysymyksen: Mikä on vikana sellaisella oppilaalla, jonka on vaikea totella asiallisia käskyjä? Eikö kotona ole koskaan pistetty rajoja vai onko niitä laitettu liikaa?

Mitä silloin sanotaan, kun toiset oppilaat rohmuavat ruokaa niin, ettei teidän lapsillenne jää ollenkaan? Ovatko kapinan kannattajat silloinkin niiden rohmuajien puolella, kun oma lapsi jääkin päiväksi ilman ruokaa?

Vierailija
57/67 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En taatusti soittelisi lehtiin ja kertoisi kuinka opettajat kiusaavat meidän Nicopetteriä, jolle ei keittiöntäti edes anna ruokaa. En kehtaisi kertoa kenellekään etten ole kasvattanut lastani ja ettei kukaan muu kuin poliisi saa häntä kuriin.

Koulu ei varmasti soittanut poliisille huvikseen ja yhden kalapihvin takia, eikä poliisi olisi tullutkaan, jos kyse olisi ollut vain kalapihvistä.

Ja kun vielä sopii epäillä, onko tuo äidin kertomus täysin objektiivinen ja on tullut esiin väitteitä, että tämä ei ole ihan ensimmäinen tämän lapsen aiheuttama kalabaliikki, niin vielä enemmän ihmetyttää. Eivätkö ihmiset todellakaan häpeä lastensa puolesta, jos nämä ovat koulussa niin tottelemattomia, että tarvitaan poliisia paikalle? Jos meidän kultamuru ikinä tekee mitään vastaavaa, niin voitte olla varmoja, että kuljen ainakin vuoden paperipussi päässä julkisilla paikoilla ja vain jos on ihan pakko.

Vierailija
58/67 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos toisaalta siitä. Olen itse vasta opiskelemassa opettajaksi mutta olen toiminut parin vuoden ajan sijaisena eri kouluilla ja kyllä minun on pakko tunnustaa, että opettajien joukossakin on paljon "kädettömiä" aikuisia, joilla ei ole kykyä ratkoa konflikteja.

En tiedä johtuuko kädettömyys uupumuksesta vai koulutuksen puutteesta mutta olen törmännyt näihin joidenkin opettajien silmätikkuihin, joten kyllä niitä yhä edelleen kouluissa on. Jotkut oppilaat saavat syyt niskoilleen heti jos ovat edes riitapaikan lähettyvillä. Aiemmat synnit siis painavat vaakakupissa jatkossakin ja se on mielestäni väärin. Itse olen vähän huonossa asemassa lähteäkseni ketään opettajaa neuvomaan, mutta joitain oppilaita olen lohdutellut kun heitä on mielestäni kohdeltu epäoikeudenmukaisesti.

Tästä kyseisestä tapauksesta on vaikea sanoa lehtijutun tai kuulopuheen perusteella juuta taikka jaata. Olettaisin, että tosiasiat tulevat vielä jossain muodossa ilmi, kun hieman odotellaan.

Vierailija
59/67 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tilanteen pääseminen näin pahaksi oli vain ja ainoastaan sen syytä, että koulussa on aivan mahdottomia kolmetoistavuotiaita, eivätkä mene vahvasti itseensä, että miten olisivat voineet itse toimia toisin.

Kyllä mä kokisin itse opettajana epäonnistuneeni tilanteen hoitamisessa pahan kerran, jos tarvitaan poliisia. Jos se ruokalassa tapahtunut tarjotinten huitominen olisi jatkunut yleisellä riehunnalla niin sitten se olisi ollut ymmärrettävissä että tilanne tuli niin äkkiä, minkäs sille voi, mutta tämä täysin holtiton oppilas oli jo ruokasalijupakan jälkeen rauhoittunut sen verran, että oli mennyt kiltisti köksän tunnille. Jos hän olisi vain jatkanut kontrolloimatonta riehumista niin ei häntä sinne olisi voitu päästää eikä hän olisi halunnut mennäkään vaan olisi vaikka lähtenyt koulusta. Koska tilanne paheni uudelleen, se oli takuuvarmasti kiinni myös siitä, miten aikuiset jatkossa toimivat.

Tämmöiset koululaitoksella on vastassa vanhempien puolella, tee siinä sitten asioille jotain. Defenssit ja käsityskyky jääneet jonnekin pikkulapsi-ikään. En se minä ollut. Mitään en tehnyt. Aina oli kaikki jonkun muun syytä.

Vierailija
60/67 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei tiedä mitä siellä on tapahtunut, joten jossittelu on jokseenkin turhaa.