Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskovaiset, lukekaa kirja: Lapsuus lahkon vankina

Vierailija
17.02.2010 |

olkaa hyvä.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirja sopii ihan kaikille,herättää tunteita ja ajatuksia,mitä uskon varjolla voi tehdä väärin ?

Olen itse ns.uskova,enkä paheksu tätä kirjaa,oli hyvä että se tehtiin.Aivoja ei saa jättää narikkaan

jos liittyy aikuisena lahkoihin,on hyvä kyseenalaistaa asioita,tuumia itse.Ja toipumisia toivotan lahkojen touhuissa itsensä rikkoneille.

Vierailija
2/24 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkaan kaikki uskonnolliset yhteisöt eivät ole vaarallisia, haitallisia yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

munkin mielestäni tosi järkyttävä! Luin miehellenikin sen. Siitä saisi todella ahdistavan kauhuelokuvan - ja vielä todellisuuteen perustuvan!

Vierailija
4/24 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti heti googlettaa tapaus ja Apu-lehden verkkosivuilla oli aika kattava juttu tapauksesta. ;'( Ihan hirvittävä.

..Ja kuinka moni tälläkin hetkellä kärsii? Ja ihan täällä kotosuomesa!!

Vierailija
5/24 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
6/24 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

katsoin Voimala-ohjelman, jossa tämä kirjan päähenkilö kertoi lapsuudestaan. Aika kammottava lapsuus on hänellä ollut. Onneksi tuo kyseinen uskonsuuntaus on ymmärtääkseni kuollut ja kuopattu ajat sitten. ei ollut lähellekään tervettä uskoa.

Vierailija
7/24 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla tapahtunut pietarsaarelaisen papin insestijuttuon kuulostanut samalta. Siinäkin vanhemmat olivat tienneet papin hyväksikäyttäneen heidän OMIA poikiaan.. :(

Vierailija
8/24 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ko.päähenkilön ja uskallan sen täällä sanoa. En pelkää, että joku tunnistaa minut. Kyllä tuostakin asiasta voi keskustella, on todella järkyttävä asia, vaikkakin tapahtui jo 60 vuotta sitten.

Vierailija
9/24 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveisin tyhmä?

Vierailija
10/24 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ne kartanolaisuuden kaksi johtohahmoa (Alma Kartano ja joku toinen nainen) johtivat tätä kummallista lahkoa, jossa jäsenten piti luopua kaikesta maallisesta rakkaudesta. Ilmeisesti vanhempien ja lasten välinen kiintymys oli kauheinta, ja siksi vanhempien piti hakata lapsiaan. Kaikki ilo oli kiellettyä, lahkon jäsenet eivät saaneet edes hymyillä. Vaikka tuo maallinen rakkaus tosiaan oli kielletty, käyttivät nämä kaksi johtavaa naista lapsia seksuaalisesti hyväkseen. Ilmeisesti heillä oli myös seksuaalinen suhde keskenään. Lapset pakotettiin rankkaan ruumiilliseen työhön ja heitä peloteltiin mitä kummallisimmilla asioilla. Lapset myös saarnasivat lahkon tilaisuuksissa.

Kaksi Alma Kartanon tilalta karannutta sisarusta on sitten myöhemmin puhunut tästä kartanolaisuudesta, toista heistä (mies) haastateltiin tuohon Hesarin kuukausiliitteeseen (ihan sattumalta tämä asia oli tullut ilmi ihan muun jutun yhteydessä!) . Hänen sisarensa asuu muistaakseni Ruotsissa, ja on kirjoittanut kokemuksistaan kirjan.

Vierailija
11/24 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisko tuo ap:n mainitsema kirja olla juuri tämän naisen kirjoittama?

Vierailija
12/24 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leevi K Laitisen kertoman pohjalta.

Vierailija
13/24 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leevi K Laitisen kertoman pohjalta.

se Hesarin kk-liitteessä haastateltu mies. Hänen siskonsa kirja on kirjoitettu ruotsiksi, mutta mun mielestä on käännetty suomeksi. Nimeä vaan en muista.

Uskaltaakohan tuota kirjaa lukea...se kk-liitteen jutt oli niin kammottava.

Vierailija
14/24 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkö mää vittu sanonu ettet tuu tänne ja...no joo.

Ei se varmaan ole uskovaisille yllättävää että jostain löytyy tällainen ääriliike, mutta ilmiönä tämä on hyvin samanlainen kuin mikä tahansa uskonlahko tai liike jossa kritiikittömästi uskotaan mielikuvitusolentoihin ja jotkut pyrkivät käyttämään toisia hyväksi uskon varjolla jne. Tätä asiaa käsiteltiin siis Voimala-ohjelmassa jos sitä joku ei nähnyt:

http://areena.yle.fi/video/728403

eikä sitä ole enää viimeiseen 60 vuoteen ollut olemassakaan. Sitä ennenkin se oli erittäin pieni, joten on aika rohkeaa täällä sanoa että sukulaisia oli mukana. Melko varma tunnistus, jos on totta...

Vierailija
15/24 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai jopa surmaamiseen jos tämä oikuttelee vanhemmilleen. Kertokaas uskikset, miksi osa teistä puolustautuu aina siten että UT on uutta ilmoitusta ja sieltä ei löydy mitään tuollaista mutta samaan hengenvetoon vetoaa joihinkin VT:stä löytyviin juttuihin esim. vastustaessaan naispappeutta? Eikös Raamatun pitäisi ihan kokonaisuudessaan olla Jumalan ilmoitusta ja siten erehtymätön? Tiedän uskovaisia jotka kieltävät senkin että Raamattu olisi mitenkään ihmisen kokoama vaan uskovat sen pudonneen Taivaasta. Jos se ei olisi sitä, niin eikö sieltä saisi poistaa tai yliviivata ne kohdat joita ette sovella omassa elämässänne? Tässä on mysteeri johon uskikset eivät osaa itsekään vastata...

Vierailija
16/24 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua kiinnosta lahkolaiset eikä muutakään yhdistys tai järjestötouhut.

Vierailija
17/24 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua kiinnosta lahkolaiset eikä muutakään yhdistys tai järjestötouhut.

Minkälainen uskovainen olet?

Vierailija
18/24 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatteletko, että uskovaisille on ihan uutta tietoa, että sisäänpäinlämpiävissä ja eristyneissä uskonnollisissa yhteisöissä voi tapahtua julmaa henkistä ja hengellistä väkivaltaa?

Vai ajatteletko, että uskovaiset ihmiset luopuvat uskostaan ja ryhtyvät ateisteiksi solidaarisuudesta kaltoinkohdeltuja kohtaan, vaikka eivät itse harrasta lähimmäistensä kiduttamista?

Vierailija
19/24 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

(suvussa ollut jäseniä). Itse olen uskovainen mutta kirjaa lukemalla en tule sen kriittisemmäksi. Kysehän on täysin hullusta uskosta, jolla ei ole mitään liittymäpintoja muihin kristillisiin lahkoihin.

Vierailija
20/24 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli pervoja menoja.