Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten lapsen saa syömään hedelmiä tai kasviksia?

Vierailija
16.02.2010 |

Tai ruisleipää tai maustamatonta jogurttia? Maistaa kyllä mutta ei syö sen enempää. Eli ei ainakaan välipalaksi tai iltapalaksi tms. voi antaa mitään noista, koska on sitten syömättä. Ikää lapsella 7 vuotta, ja pienestä asti on maistatettu mutta ei vaan opi tykkäämään.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maistamista pitää olla vähintään 10-15 kertaa, että lapsi oppii tykkäämään mausta. Eikä niiden välillä saa olla niin pitkää taukoa, että maku unohtuu.

Eli tarjoatte vaan sitkeästi ja toteatte että pari lusikallista/haarukallista pitää maistaa.

ja hei, 7-vuotias ei kuole, vaikka jättäisi välipalan ja iltapalan väliin viikon jokaisena päivänä. Joten voitte ihan hyvin tarjota noita, kyllä se jo kolmantena päivänä alkaa syödä...

Vierailija
2/30 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en vaan välitä niistä. Ei kaikkien tarvitse tykätä kaikesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja anna syödä samalla kun kateselee telkkaria. Näin ainakin meillä alkoi upota.

Vierailija
4/30 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittaa melki mitä vaan ja menee meillä ainakin. Useimmiten marjat+maustamaton jugurtti+ tuoremehu.

Vierailija
5/30 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsi ei syö MITÄÄN hedelmiä tai kasviksia! Mistä ihmeestä saa vitamiineja?

Vierailija
6/30 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkuun tavisjugua maustamattomaan, ja vähennä sitten pikkuhiljaa sitä maustetun määrrää ja lisää itse marjoja.

Vierailija
7/30 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä itse asiassa syödäkään koskaan välipalaa ja aika harvoin iltapalaakaan. On kyllä taatusti maistanut kaikkia noita ruokia kymmeniä kertoja, mutta ei totu.

ap

Vierailija
8/30 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pirtelö uppoaa tasan yhtä huonosti kuin ruisleipäkin eli ei ollenkaan :(

ap

Vierailija
9/30 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yleensäkään tiedä miten lapsen saa syömään jotain mistä se ei tykkää...meillä on monta lasta ja yksi on tosi nirso, vihanneksia ja hedelmiä syö tosi rajoitetusti. Muut lapset syö mielellään.

Ruisleipää ja maustamatonta jugurttia meillä syö kaikki, tosin jugurtti vasta sen jälkeen kun se on maustettu itse. Marjoilla yleensä, jopa hiukan sokeria laitan joskus. Sitä sokeria on tulee kuitenkin huomattavasti vähemmän kuin mitä valmiiksi maustetuissa on.

Yksi lapsi taas ei millään syö mitään nakkeja tai makkaroita tai ranskalaisia. Eipä olla sitten pakotetukaan, saati kummemmin maistatettu :)

Vierailija
10/30 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän kenenkään tee mieli syödä vielä jotain lisää, jos kerran vatsa on jo täynnä. Älä yritä LISÄTÄ kasviksia ja hedelmiä, vaan vaihda joku muu ruoka-aine niihin.

Vierailija
11/30 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elikkäs siis piilottamalla ruokaan.

Porkkana raastetta kun laittaa esim. jauheliha kastikkeeseen saapi oikein hyvän kastikkeen ja esim. lasagneen tms. Lasagneen käy myös tomaatit, kesäkurpitsa... Melkein mikä vain. Aina kait parempi jos tuoreena, mutta jos ei tuoreena maistu niin näinkin voi päivittäistä "6 kourallista" päivässä täyttää.

Ja sitten tuo välipalana "napostelu". Eli kun tulee välipalan aika laittaa pöytään hedelmä ja vihanneslohkoja joista saapi itse valita mitä haluaa. Eikä sitten muuta tarjoakaan. Kiisselit jne voisi myös maistua (tosin niihin tulee helposti hulautettua vähän liikaa sokuria...). JA puuron kanssa marjoja ja/tai hedelmäsosetta. Noin minä syön ja tulevalle lapsellekin ajattelin opettaa pienestä pitäen.

Vierailija
12/30 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee hedelmistä ja vihanneksista hedelmäpeli. Sovella itse minkälainen se voisi teillä olla, mutta esimerkkinä: hedelmistä suupaloja kuppeihin ja niihin esim. värit tai numerot ja nopalla heittäen otetaan siitä kulhosta yksi mitä väriä tai numeroa noppa näyttää. Voi rakentaa myös pelilaudan jos haluaa nappuloilla vaikka liikkua. :) Meillä poika innostui maistamaan kun se oli niin hauskaa pelin muodossa. :)

Vierailija
13/30 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja keitettyjä vihanneksia, kaikkia mahdollisia, esim. parsakaali tai kukkakaali (muna)voisulalla meillä nelivuotiaan suosikki.

Kun jokin alkaa maistua vähitellen tarjoat muitakin vaihtoehtoja. Dippikastiketta, kermaviili+valmispussi vihannesten seuraksi. Kurkkua, porkkanaa, paprikaa, vesihyasinttia, minimaisseja, luumutomaatteja, etsi kasvishyllyiltä uusia ja outoja vihanneksia ja hedelmiä.

Hedelmiä mehuina, tuoreina ja itsetehtyinä.

Vierailija
14/30 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. raskauden aikana (lapsesi ei tietenkänä ole raskaana, mutat tämä vain yksi esimerkki=, ja on ihan tutkimuksiakin asiasta eikä vaan mutua. Joten kyllä yrittäisin muutoinkin kuin vain maistattamalla tarjota, jos en muutoin niin huijaamalla (lisää kasviksia esim. spagettikastikkeseen rasteena/soseena ja lisää määrää vähitellen, leivän päälle pakolla edes pari viipaletta kurkkua tai tomaattia jne jne).

Mitä ihmettä lapsesi sitten syö? Mitä kasviksia ja hedelmiä olette maistattaneet ja millä tavoin? Eikö TODELLAKAAN syö MITÄÄN kasviksia tai hedelmiä, ei yhtäkään?

Jos ruokailutottumukset on huonot, niin kyllä ne tavalla tai toisella näkyy.

Ja pirtelö uppoaa tasan yhtä huonosti kuin ruisleipäkin eli ei ollenkaan :(

ap

Vierailija
15/30 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

maistattamiseen.

Minulle maistatettiin lapsena esim. perunaa miljoonia kertoja enkä vieläkään pidä perunan mausta. Pakkohan sitä sillon lapsena oli syödä kun muuta ei ollut tarjolla. Jostain syystä olin lapsena aivan hirveän laiha ;)

Aikuisena en ole enää syönyt perunoita ollenkaan enkä koe jääväni mistään paitsi.

Vierailija
16/30 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ne pakollinen paha vai luonteva ja maukas osa aterioita?

Jostain kumman syystä en ole tavannut kasvisnirsoilijoita kasvissyöjien/kasvispainotteisesti syövien lapsissa...

Vierailija
17/30 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 5 v on kyllä yleisesti tykännyt vihanneksista ja hedelmistä (jo pienenä, en tiedä miksi), mutta tomaattia ei syö. Nyt eilen sai tehdä salaatin ihan itse ja leikata Terävällä Veitsellä, joka oli tietysti hienoa. Ja sitten söi tomaatteja hirmu kasan.

Lapset on erilaisia, vaikka kuinka "kasvattaa". Meidän perheessä yksi lapsi on hyvin rajoittunut ruoka-aineiden suhteen, ja toinen syö kaikkea mitä tarjotaan, vaikka ihan samassa perheessä ovat kasvaneet. Elämä on ;-)

Vierailija
18/30 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se, että lapsi ei syö yhden yhtäkään vihannesta tai hedelmää, kertoo kyllä jo ihan opitusta tavasta.

Lapsi pompottaa sinua, onneksi olkoon!

Vierailija
19/30 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sinäkin syöt varmaan muita kasviksia ja hedelmiä. On ihan eri asia jos ei tykkää yhdestä (tai vaikka useammastakin) kuin jos kategorisesti ei syö niistä mitään.

maistattamiseen.

Minulle maistatettiin lapsena esim. perunaa miljoonia kertoja enkä vieläkään pidä perunan mausta. Pakkohan sitä sillon lapsena oli syödä kun muuta ei ollut tarjolla. Jostain syystä olin lapsena aivan hirveän laiha ;)

Aikuisena en ole enää syönyt perunoita ollenkaan enkä koe jääväni mistään paitsi.

Vierailija
20/30 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei punaista lihaa ollenkaan, kanaa ja kalaa paljon. Lapsi on kyllä todella nirso muutenkin eli eipä ole kovin montaa muutakaan ruokaa, joita söisi. Lähinnä maksalaatikolla, nakeilla ja makaronilla elelee. Ei ole syynä kyllä se, että söisi liikaa jotain muuta, koska ei juuri mitään muutakaan syö. Painaakin alle 20 kiloa, mikä on kai aika vähän koululaiselle.

ap