Voi helvetti! Kävin eilen hammaslääkärin panoraamakuvassa suojatta ja olen kai raskaana.
Niin, siinäpä se. Tänään mulle tuli sellanen olo, että taidan olla raskaana ja tein testin, jossa tosi tosi haalea haamuviivan alku (voi olla että vaan kuvittelen senkin). Voi helvetti että mua ahdistaa. Miksi en käskenyt sitä pistää niitä suojia??? Olen toivonut tulevani raskaaksi, mutta en uskonut siihen, koska imetän vielä edellistä eikä menkat ole alkaneet. Jos olen raskaana, kyseessä on tyyliin ensimmäiset päivät, varmasti alkio on todella altis kaikelle ulkopuoliselle pahalle. Voi helvetin helvetti...
Kommentit (15)
et jos ei vielä edes tiedä olevansa raskaana... ja on siis todella alussa ei siiä ole haittaa... uskon tähän vaikka ei tieteellinen fakta olekkaan! :) mun mielestä voit olla aivan huoleti. Kaikkea hyvää sinulle.
Huh, toivottavasti näin on. Päätä siinä säteilytettiin kyllä, mutta assistentti kysyi kyllä, olenko raskaana ja tyhmänä vastasin vaan että en varmaankaan. Kiitos vastauksestasi!
Ap
automaattisesti jos sanoo että ei voi olla raskaana. mulle ei ainakaan oo ikinä laitettu. ja on kuvattu selkää kohdun korkeudelta ja muutenki. mutta en usjo että mitään haittaa on.
kuvataanhan missä raskauden vaiheessa tahansa mitä tahansa jos on pakko.
Säteily on kohdistunut päähän ja se mitä tulee sieltä yli niin on kuitenkin tosi pientä nykyajan laitteilla. Varotoimiksi laitetaan yleensä suojat arkoihin paikkoihin mutta ei aina.
yhtään helpottaa oloa, niin minä olin työni puolesta potilaan kanssa röntgenissä toimenpiteessä, tietämättä että olin raskaana. Ja terve lapsi tuolla nyt juoksentelee :)
kuvaaja kysyi, oletko raskaana. (en ole).
kuvaaja laittoi kuitenkin vatsalle suojan.
Kyllä kai se kuvaaja olisi tarttunut siihen "en varmaankaan"-vastaukseen, jos asia olisi oikeasti kriittinen. Olisi kysynyt että onko mahdollista että kuitenkin olet, ja pannut suojan varmuuden vuoksi. Totta kai rutiini on se, että suojataan, mutta jos odotettavissa olisi vakavia vammoja yhdestä virheestä, siinä olisi joku varmempi systeemi kuin suojien laittamatta jättäminen kun joku sanoo ettei varmaankaan ole raskaana. Huoli pois ja onnea uudesta raskaudesta!
säteilymäärä on tosi pieni, eikä varmasti ole osunut kohdun alueelle. Sitä paitsi niin kuin jo sanottiin, röntgenkuvia otetaan raskauden aikana missä vaiheessa tahansa, jos on pakko. Ja ennenvanhaan otettiin usein lantioröntgenit synnytksen arvioon.
Ensinnäkin saamasi säteilyannos on hyvin pieni ja toiseksi kohde tosiaan on kaukana lantion seudulta.
kun olin tietämättäni raskaana. Aivan alussa raskaus siis oli. Ja terve 2 v tyttö tuossa nyt leikkii. Olin kuullut että siinä ihan alussa ei ole niin suurta haittaa sikiölle, kutern tuossa muutkin ovat todenneet. Mielessä asia kuitenkin oli useasti raskausaikana.
raskaana ollessani, alussa oli eikä kukaan tiennyt. Terve lapsi tuli.
otettiin hammaskuvat ja pari päivää sen jälkeen tein positiivisen testin.
Kun kysyin asiaa sitten hammaslääkäriltä, hän sanoi, että en saa yhtään miettiä sitä asiaa; mitään vaaraa ei ole.
Nykylaitteissa on niin pienet säteilymäärät, että jo ilmasta tulee enemmän. Mitään aihetta huoleen ei varmuudella ole.
Minulla kuvat otettiin siis ihan siinä hammaslääkärin huoneessa sellaisella kasvoihin kohdistuvalla putkella.
soitin sinne Teratologiseen tietopalveluun ja kysyin asiaa, sanoivat ettei ole vaaraa.
Tyttö nyt 6v, ja kai se suurinpiirtein normaali on :D
Ei pitäisi vaikuttaa enää kohdun korkeudella. Jos on vaara että säteily osuu kohdun alueella, laitetaan röntgenissä AINA automaattisesti suojat, oli raskaana tai ei, koska säteily voi vaurioittaa myös munasoluja.