Nyt kaivataan TIETOA!!
Tilanne on nyt se, että nyrjäytin nilkkani todella pahasti sunnuntaina. Astuminen on todella tuskasta ja sitä särkee kokoajan. Nyt mietin, että onko miehelläni oikeutta saada esim. sairaslomaa, koska meillä on 4,5kk ikäinen vauva ja hänen kanniskelut ja nostelut käyvät entisestään tuon nilkan päälle. Vai onko minun vaan kestettävä hammasta purren? Työelämässä ollessani sain 2-3 viikkoa vastaavasta tapauksesta, kyseessä on siis vanha vamma jota kerran jo veitsellä korjattu, turhaan näköjään, kun ei nivelsiteet pidä.. Joten asiasta jotain tietävä, kommenttia kiitos! Ja asiallisia vastauksia, vittuilijat jättäkää vastaamatta! Kiitos!
Kommentit (10)
eikös tuossa tilanteeassa miehellä ole mahdollisuus valitettavasti vain palkattomaan vapaaseen? Ja tosiaan voin olla väärässä..Näin vain muistelisin.
Lääkärintodistuksella (A-todistus) Kela-koodilla Z63 (hoitoa tarvitseva omainen kotona) voi saada sairauslomaa (hoitolomaa) mutta työnantaja ei ole velvollinen maksamaan tuolta ajalta palkkaa, koska kysymyksessä ei ole työntekijän sairaus.
t. yleislääkäri/työterveyslääkäri
supervarmaa tietoa mulla ei ole, mutta kokemusta sen verran että joutuessani sairaalaan viikoksi, sai mieheni sairauslomaa lapsen hoitamista varten. Ja nimenomaan minua hoitaneelta lääkäriltä. Oi siinä miehellä naurussa pitelemisä, kun vei töihin viikon saikkulapun naistenklinikalta :)
Kaverillani oli kerran vastaava tilanne ja hänelle oli lääkäri todennut ettei tietenkään voi kirjoittaa saikkua toiselle ihmiselle.
Onkohan jossain määrin lääkärikohtaista? saattaa riippua myös miehesi työnantajasta, että miten niuho on näiden asioiden kanssa. Kenties selviäisi ihan varmasti, jos miehesi soittaisi liittoonsa ja kysyisi sieltä? Tai kaivaisi töissä työehtosopimuksena, jospa siellä olisi mainintaa tästä tilanteesta.
Kiinnostaisi kyllä minuakin!
joten ei voi saada sairaslomaa sinun sairautesi vuoksi. Kuitenkin jos sinulle kirjoitetaan sairauslomaa, niin mies voi pitää vanhempainvapaata, mutta siinäkin on joku omavastuuaika, oisko 9pv. Kätevintä ehkä teille olisi, jos miehellä olisi vaikka isyyslomaa pitämättä?
on pidetty, talvilomaa olisi, mutta senkin ajatteli säästää.. No paska tilanne, ei kai auta muuta kuin kärvistellä jalan kanssa, kai se siitä. Aikaisemmilla kerroilla ei ole saanut lainkaan varata painoa jalalle, päivystyksestä lähtiessä saanut kyynärsauvat mukaan.
t. ap
Mene lääkäriin, tutkituta vamma ja pyydä siitä todistus. Sen jälkeen heittäydyt yhteiskunnan turvaverkkoihin, jotka takaavat lapselle asianmukaisen hoidon myös tilanteissa, jossa toinen vanhemmista hoitokyvytön.
mulla oli sama juttu aikoinaan...apuja sain sukulaisilta
Tästä hän kirjoittaa myös todistuksen.
mutta ei sillä miehellä silti ole oikeutta mihinkään palkalliseen vapaaseen.
Minulta murtui rintaranka vuosi sitten, olin vuodepotilas kolme kuukautta, mutta ei mies sen takia sairauslomaa saanut. Ei hän ollut sairas.
Myöskään kodinhoitajaa emme saaneet. Itse palkkasimme hoitajan.
mies sai saikkua kun minulla oli jalka paketissa ja vauva oli pieni. Kannattaa kertoa lekurille tilanteesta.