Onko nykyajan e-pillerit jotenkin tehottomia?
Kaks kaveria jo raskaana e-pillereistä huolimatta. Ja tälläkin palstalla jatkuvasti jollain ehkäisy pettänyt.
Onko e-pillerit nykyään jotenkin epävarmoja vai onko onko niin, että kun muutkin sanoo että pillerit petti, niin voi itsekin sanoa, että pillerit petti, vaikka tosiasiassa ehkä unohtui ottaa ne yhtenä aamuna?
Kommentit (9)
Hormonikierukalla raskauden mahdollisuus on luokkaa alle 1% ja silti tällä palstalla jokatoinen mamma synnyttää lapsia kierukka kädessä... Samoin tullaan paksuksi vaikka on syöty pillerit sekunnin tarkuudella ja käytetty vielä tuplaspärdäriä lisäksi.
Pillereissähän on toki aina tehoa heikentäviä tekijöitä kuten se, ettei ole ottanut pilleriä ajallaan, unohtanut yhden välistä, mahdollisesti oksentanut pillerin ulos jne. Eli oma toiminta voi syömisestä huolimatta aiheuttaa raskauden. samoin kierukassa, esim tamponin käyttö edesauttaa kierukan luiskahtamista paikoiltaan ja siten laskee ehkäisytehoa.
Minulla on omakohtaista kokemusta kun ehkäisy pettää. Ensimmäinen kerta oli kun käytin kuparikierukkaa, siitä syntyi tyttö joka on nyt 9 vuotta ja toinen kerta kun e-pillerit pettivät ja siitä syntyi poika joka kohta täyttää vuoden. Että kyllä näitä tapauksia löytyy.
pyritään käyttämään mahdollisimman vähähormonisia pillereitä. Eli jos unohtaa ottaa pillerin tai ottaa sen liian myöhään, niin mahdollisuus tulla raskaaksi on paljon isompi kuin ennen. Ennen pillereissä oli niin kova latinki, että pieni myöhästyminen ei juurikaan haitannut.
Raskautumismahdollisuus pillereitä oikein käytettäessä on jotain prosentin luokkaa, joten "pettäminen" lienee käyttäjän aiheuttama vika. Ei välttämättä tahallinen, esim. jotkut lääkkeet ja luontaistuotteet heikentävät pillereiden tehoa, ja se pitäisi kyllä itse tietää ja huomioida. Kuinka moni esim. lääkärin määrätessä antibiotteja kertoo käyttävänsä myös e-pillereitä?
Mutta kuinka moni sen oikeasti mieltää näin, koska e-pillereitä markkinoidaan lähes 100% varmana keinona. Voi siis olla, että ehkäisyn koetaan pettäneen, jos pillerit esim. otettu pari tuntia tavallista myöhemmin. En mä ole ikinä kuullutkaan, että esim. antibiootit heikentäisi tehoa!
E-pillereitä on monen tehosia!
Itse löysin kolmannella kerralla vasta itselleni sopivat. Pikku hiljaa kokeiltiin miedompia.
Aikanaan minulla oli kevyimmästä päästä e-pillerit ja lääkäri sanoi että seuraavana on sitten minipillerit.
Eikä minipilleritkään ole tehottomia! :D
Itse en tunne yhtään jolla olisi ehkäsy pettänyt. Yksi jätti pillereitä ottamatta, kertoi sen minulle ja valehteli miehelle, suvulleen muuta.
Kortsu pitää tarkistaa seksin jälkeen, pillerit ottaa oikeaan aikaan ja kierukka tarkistaa menkkojen jälkeen ettei ole liikkunut pois paikaltaan.
En ihmettele että jollekin tulee "vahinkoja" mutta kyllä se kertoo omasta vastuuttomuudesta hoitaa ehkäsyä.
Minulle on ainakin sanonut lääkäri että laatan alussa mahatauti tai muu saattaa heikentää tehoa: silloin hormoonitaso on epätasasin, parhaimmillaan laatan lopussa kun kropassa on sitä hormoonia.
Samahan se on aina kun ottaa lääkkeen ja sen oksentaa pian pois niin lääke ei ole ehtinyt imeytyä.
Ja samoin aina olen kertonut lääkettä saadessa että käytän hormooniehkäsyä, itse kun en ole lääkäri niin saattaa joskus tulla eteen asia joka heikentää ehkäsyä ja tarvitaan tuplaehkäsy loppulaatalle.
Itsellä on nyt näköjään toinen kerta kun pillerit pettää, ja tasan pettää! joka ilta klo 9 puhelimessa muistutus ja avokki huolehtimassa että muistan ottaa, eikä ole tosiaan unohtunut yksikään, samaan aikaan otettu jne. tänään menossa verikokeeseen, kaksi viikkoa sitten tein raskaustestin joka näytti negatiivista. neljä vuotta sitten tein kotona ja terveyskeskuksessa pissatestin, ja molemmat negatiivisia. kuukauden päästä pyörryin, ja verikokeesta se paljastui ja ultrasta varmistui, 9 viikolla oli menossa. nyt viime lumepilleritauolla ei tullut menkat, ja nyt lumepillerien viimeinen päivä menossa. Joten verikokeen aika. onneksi ymmärsivät neuvolasta laittaa suoraan verikokeeseen. että kyllä ne pillerit voi pettää, vaikka kuinka tunnollisen tarkasti niitä ottaisi, turha tuomita kaikkia jos jotku juustopäät eivät tajua. ei paljoa ole leikin asia, itselle tehtiin silloin viimeksi lääkkeellinen raskaudenkeskeytys, ja se nyt viimeistään pelotti syömään tunnontarkasti pillerit. mutta minun munasarjat on ilmeisesti hieman hyperaktiiviset.
jouduin itse tekemään abortin kun jälkiehkäisypilleri petti, otin sen vielä ihan ajoissa! nyt e pillerit eivät anna armoa. olen käyttänyt e pillereitä yli 3kk. alkoi viikko sitten kovat kouristuksetalavatsassa ja runsas verinen vuoto, ja mietin että onko kyseessä keskenmeno. olen ottanut e pillerit joka päivä ja ihan ajoissa. en ehkä ihan täsmälleen samaan aikaan joka päivä, mutta ero on maksimissaan pari tuntia. jos olen tullut e pillereiden käytön aikana raskaaksi vaikka olen ottanut kaikki pillerit niin tulen hulluksi! ei mihinkään ehkäisyyn voi luottaa :(
kanssa pettää ainakin pillerit melko helposti. Yleisin syy on kyllä ihan siellä käyttäjässä, mutta sitä toki ei voi julkisesti sanoa, etenkään jos se toinen osapuoli ei ole asiasta kovinkaan iloissaan.
Minä en tiedä YHTÄÄN tapausta jossa pillerit olisivat pettäneet, mutta tunnen kaksi naista joilla ne ovat "pettäneet", toisella huolimattomuuttaan ja toisella tarkoituksella.