nyt minua alkoi huolestuttaa kun luin juttua jossa 9,5kk ei likkunut ja sai lähetteen neurologille
http://www.helistin.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=33210&postdays=0&post…
meidän 9kk vauva ei liiku mitenkään muuten kuin navansaympäri kellonviisarilla,istuu kun laitan istumaan. ei edes kääntyile muuta kuin selältä mahalleen,ei toisin päin,ei pysy tukea vasten pystyssä yhtään,ei nouse konttaamaan tms. pitääkö huolestua?? taidan soittaa huomenna neuvolaan. vauvalla oli vastasyntyneenä lihaspehmeyttä
Kommentit (10)
Lisäksi meillä ei varannut jaloilleen lainkaan. 10 kuukautis neuvolasta saimme lähetteen fysioterapiaan. Fysioterapeutti totesi lapsen olevan kaikinpuolin kunnossa ja antoi vinkkejä kuinka liikkumaan oppimista voi nopeuttaa.
Takarajaksi annettiin, että 1v 6kk täytyy osata kävellä edes pari askelta. Meidän tyttö otti ensimmäiset askeleet neuvolan aulassa kun mentiin 1v 6kk neuvolaan.
Nyt tytöllä ikää 3 vuotta. Hiihtää, luistelee, ajaa pyörällä, kinkkaa jne. täysin ikäisensä tasolla.
meillä 8,5 kuinen kääntyy molempiin suuntiin ja kierii.
Istuu jos laietaan istumaan.ei nouse itse istumaan, ei yritystäkään kontata, vasta yrittää ryömiä Ei seiso tukea vasten.
2 sisarustaan o llut IHAN Samanlaisia liikkeelle lähtijöitä eli hitaita eikä kukaan ole itse noussut istumaan eivätkä juuri ole kontanneet, kierineet vain. Mutta sitten kun ovat lähteneet liikkeelle niiin menevät paremmin kuin muut eli osaavat esim. kiivetä loistavasti. Nyt ovat  3,5v ja5v täysin normaaleja ja kuten sanoin parempia kuin muut tuosa liiikkumisessa.....
Juuri eilen voittivat hiihtokiplailuissa kultaa omissa sarjoissaan :D
Nämä lapset myös phuvat huomattavasti paremmin kuin kaikki muut ikäisensä......
Mutta tosiaan tuossa liikkeelle lähdössä on ollut hitautta.... Geeneissä sen täytyy olla koska kaiki on tosiaan kierineet eteenpäin, paljon ennenn ryömimistä ja konttausta jotka jäikin vähäisiksi ennen kävelyä......
vauva ei tosiaan ede kieri,eikä mitään..tuntuu että alkaa olla jo vähä jäljessä kehityksestä.aikaisemmin minua ei huolettanut mutta kun sen keskustelun luin niin alkoi pelottaa että onkohan nyt kuitenkaan kaikki ok
olemme kumpikin lähteneet liikkeelle jo 9kk iässä,kävellen siis. ja kyllä kieriminenkin on jo iso juttu,meidän vauva kun ei tee sitäkään ;) ap
ei 9kk vanhana osannut muuta kuin kääntyä vatsalleen ja istua, jos laitettiin istumaan.
9.5kk vanhana hän oppi kahdessa viikossa ryömimään, konttaamaan, nousemaan istumaan ja seisomaan, kävelemään puita pitkin ja seisomaan tuetta. 10kk vanhana hän käveli!
pyysin itse päästä fysioterapeutille, siellä todettin et ei syytä huoleen. Muiden kanssa ei käyty.
3
Jos se on 10kk neuvola, odottelisin sinne asti ihan rauhallisin mielin. (Tiedän, että helpommin sanottu kuin tehty, etenkin jos kyseessä esikoinen.. Meillä esikoinen lähti myös myöhään liikkeelle, 9kk ryömi, 11kk konttasi, 1v.4kk käveli ja silloin kyllä stressasin. Mutta sitten tämän kolmosen kanssa en enää... Kakkonen siinä välissä oli sangen sähäkkä menijä..)
T. 8
meillä ryömittiin ekan kerran 10kk iässä, siihen asti pyöri navan ympärillä ja möllötti välillä vaan tyytyväisenä paikallaan.. 1v iässä konttasi ekan kerran, 1v2kk lähti kävelemään.
Ei siis välttämättä mitään syytä huoleen vielä..
Meillä ollut kolme tuollaista vauvaa. Nyt ovat jo koululaisia eikä heissä mitään vikaa ole :) En usko että sinunkaan tarvii huolestua.