Onko isällä oikeus olla luvallisesti poissa töistä lapsen synnytyksen ajan?
Siis miten työnantaja suhtautuu lapsen syntymään, saako palkallisen vapaapäivän, onko se omaa lomaa vaiko luvaton poissaolo?
Kommentit (13)
Työ periaattessa vapaata mutta vastuullista, paljon asiakastapaamisia, jory-palavereja, koulutuksia ja työ liikkuvaa. Rv vasta 15 joten töissä ei ole luonnollisesti vielä puhuttu mutta minua alkoi kiinnostamaan että miten kaikki miehet pääsevät mukaan synnytykseen eli onko se suomessa perusoikeus vai vain tiettyjen alojen mahdollisuus?
ajoittaa niitä synnytyksen tienoille ja siitä sitten jatkaa isyyslomalla, jos ei muuten saa neuvoteltua äkkilähtöä. Yleensä työnantajat mielestäni suhtautuu myönteisesti, itse olen saanut lähteä kesken päivää kun alkoi synnytys.
Oli tosin käytännönsyistä pakkokin, kun isommat lapset ei olleet enää hoidossa äitiysloman vuoksi.
Oman lapsen synnytyksen vuoksi saa palkallisen vapaan. Sekä mies että nainen.
Mikään ei velvoita antamaan palkallista vapaata miehelle synnytyksen takia.
Oman lapsen synnytyksen vuoksi saa palkallisen vapaan. Sekä mies että nainen.
mutta oman lapsen synnytykseen saa? Sekä äiti että isä? Missä näin sanotaan?
ja se kannattaa sopia niin, että alkaa synnytyksestä. Tyhmää jos työnantaja ei jousta yhtä tai puolikasta päivää ja päästä synnytykseen jos tulee äkkilähtö.
( jos arkipäivätöissä) Suurin osa vuorokaudesta EI yleensä kulu työpaikalla
Oma mieheni oli kummassakin synnytyksessä paikalla ja lähti töistä esikoisen kanssa 2h ja kuopuksensa kanssa 1h normaalia aiemmin. Ja harva työnantaja KIELTÄÄ ketään lähtemästä mukaan synnytykseen, kyllä siinä yleensä ollaan ymmärtäväisiä oli johtoryhmän jäsen tai ei.
Työntekijällä on oikeus raskauden ja synnytyksen tai lapsen hoidon vuoksi saada äitiys-, isyys- tai vanhempainlomaksi se aika, johon hänelle sairausvakuutuslain mukaan tulevan äitiys-, isyys- tai vanhempainrahan katsotaan kohdistuvan tai, jollei hänellä ole oikeutta kyseiseen etuuteen, katsottaisiin kohdistuvan, jos hänellä sellainen oikeus olisi.
Perhevapaiden ajalta laki ei velvoita maksamaan palkkaa, mutta kela maksaa noi isyysvapaat. Säästäkää lomia sinne synnytyksen tienoille.
Millä alalla mies on?