Kun lapsi menee kaverisynttäreille, ilmoitatteko aina etukäteen allergioista?
Kommentit (36)
että miten sitä oikein osaa tehdä erikoisruokaa, jos ei kukaan ole ilmoittanut erityisestä ruokavaliosta.
Jos jollain lapsella olisi jokin henkeä uhkaava allergia, haluaisin kyllä tietää siitä etukäteen, enkä varmaankaan laittaisi sitä mihinkään tarjoomukseen ollenkaan.
että samalla kun ilmottautuu, niin maininta allergioista. Jos rajotteita löytyy, niin kysyn vielä vanhemmilta, mikä olisi sopivaa herkkua (esim muna-allergiselle kakun korvikkeeksi käy kuulemma jätsi. No meillä oli sitten jätskikakku, joka kävikin kaikille).
Lapset hirvein harvoin kaverisynttäreillä haluaa edes kakkua tai muita leivonnaisia (mokkapalat poikkeuksen). Keksit, karkit ja sipsit on parhaita.
Niin, omalla lapsella on laktoosi-intoleranssi. Ilmoitin tästä hyvissä ajoin ja tarjolla oli suklaakakkua, suklaanameja yms. suklaaherkkua (ei siis tummaa suklaata, enkä nyt sitten tiedä oliko vähälaktoosista). Vaikka lapsi osaa varoa syömisiään jo hyvin (5v) niin nyt vaihtoehtojen puutteessa oli sitten syönyt kaikkea sopimatonta =(
Mutta jokainen tarjottava viedäänkin sitten aina itse mukana,koska on mm. vehnä- maito ja muna-allegia. Ei ole ongelma meidän tytölle. En jaksaisi alkaa setvimään etukäteen, että mitä sipsejä tyttö nyt mahdollisesti voi syödä ja mitä ei. Helpompaa viedä kaikki mukana.
Mun yhdellä lapsella on hengenvaarallinen pähkinäallergia, ja pari kertaa on unohtunut ilmoittaa lapsen allergia. Mutta tyttö on itse niin tarkka, että pyytää aina tuoteselosteet luettavakseen, vaikka aikuinen olisi ne lukenut. Että ei siitä haittaa ole ollut, vaikka olen unohtanutkin.
jos olisi henkeä uhkaavaa, tietysti ilmoittaisin.
on 2 moniallergista lasta ja ilmoitan AINA allergiat. Tai oikeammin kysyn, että mitäköhän kutsuilla tarjotaan ja pistän mukaan omat eväät jotka ovat mahdollisimman samannäköiset. Lisäksi annan (halutessa) listan meille SOPIVISTA valmisherkuist joita luultavasti saa lähimmästä kaupasta mikäli kutsupaikassa halutaan joku asia huomioida. Nykyään vanhempi lapsi osaa aika hyvin kysyä mikä sopii ja varoa, mutta vahinkojen varalta hänellä on mm adrenaliinipiikki mukana enkä tosiaankaan odota että joku osaisi sitä kutsupaikalla käyttää. Usein sovin niin että jään paikalle varuilta tai sitten olen vaan kiertänyt lähistöllä ja kertonut millaisissa tapauksissa minulle on soitettava välittömästi. Meillä sitä väärää ainetta ei tarvitse syödä vahingossa, riittää että sitä menee iholle.
hengenvaarallisesti allerginen maitotuotteille ja kananmunalle. Tarjoudun aina viemään omat eväät, mutta joka kerta on emäntä halunnut laittaa hänelle sopivaa tarjottavaa. Mikä on lapsen kannalta upeaa. Siinä on sitten paljon soiteltu ennen synttäreittä ja viedessä käydään kaikki vielä läpi, minä, lapsi ja emäntä.
mielestäni olisi hyvä jo kutsussa sanoa (kuten on usein sanottukin), että ilmoita allergioista yms.
hyvin on toiminut. Vanhemmat on joko soittanut/tekstannu/meilannu mahdolliset allergiat.
Omilla lapsilla ei allergioita ole.
tarkoituksella tarjota, mutta ei kai kukaan vanhempi oleta, että tarjoilu pyörii moniallergisen lapsen allergoiden ympärillä...? Minä ainakin käsitän sen niin, että me aikuisina vahditaan lapsen itsensä lisäksi, ettei tule vääriä ruokia syötyä ja ei ainakaan tuputeta mitään väärää. Meille erään moniallergisen (siis suunnilleen kaikelle mahdolliselle) lapsen äiti toi mukana oman leivonnaisen, jota lapsi söi pöydässä, kun ei muuten olisi voinut ottaa mitään.
Meillä ei kenelläkään ole, mutta oletan kyllä, että meille kutsuttujen lasten äidit itse aktiivisesti ottavat yhteyttä ja kertovat mahd. allergiat ym.
Vanhemman laktoosi-intoleranssista ilmoitin aina, koska ei ole iso juttu tehdä vähälaktoosisista maitotuotteista esim. kakkua, jos sen vaan tietää ajoissa.
Nuoremman omena-allergiasta kerron viedessä, että tietävät vähän katsoa, ettei lapsi syö omenaista. Etukäteen en ilmoita, koska en oleta, että kutsuilta jätettäisiin omena-asiat pois, jotta juuri MINUN lapseni voisi syödä KAIKKEA mitä on tarjolla.
Keliaakikon äitinä varmaan ilmoittaisin myös ja joko antaisin vinkkejä tarjoomuksiin ja/tai veisin lapselle eväät.
samaa oletan myös meille tulevilta vierailta - allergioista on ilmoitettava etukäteen.
Se on kuitenkin helppo vältettävä. Ei sitä omenaa ole pakko laittaa esim. kakkuun, jos tietää jonkun vieraan olevan allerginen. Meillä ei ole lapsilla allergioita, mutta yritän aina ottaa muiden allergiat huomioon kun itse järjestän juhlia.
Nuoremman omena-allergiasta kerron viedessä, että tietävät vähän katsoa, ettei lapsi syö omenaista. Etukäteen en ilmoita, koska en oleta, että kutsuilta jätettäisiin omena-asiat pois, jotta juuri MINUN lapseni voisi syödä KAIKKEA mitä on tarjolla.
on neljä moniallergista ja AINA ilmoitan etukäteen, että mitkä eivät sovi!! Koskaan ei ole ollut ongelmia. Kaikkien lasten äidit ovat olleet oikein ymmärtäväisiä ja hankkineet aina jotain sopivaa. Meidän allergikot eivät koskaan odota saavansa ihan samaa, kun muut. He ovat tottuneet aina viemään omat eväät synttäreille. Mutta on ollut aina iloinen yllätys, kun pöydästä on saanutkin jotain omia herkkuja. Aina mä tarjoudun viemään omat eväät, mutta sitten kysyvät tarkasti merkit ja juuri sopivat karkit, niin harvoin on tarvinnu ite viedä.