Kuka hoitaa lapsesi?
Mitä liikkuu näitten äitien ja isien päässä? Ilmeisesti ei yhtään mitään! Alle kouluikäisiä lapsia pidetään viikolla yötäpäivää mummolassa hoidossa. Lapset eivät näe vanhempiaan moneen päivään. Kun perjantai ja viikonloppu koittaa (ja vanhemmat vkl aina vapaalla kotona) - yllätys, yllätys! - lapsia ei haetakaan kotiin, vaan heidät jätetään mummolaan tai isovanhempien mukaan kesämökille.
Onko pienen vauvan äidillä pahasti vikaa päässä, kun hän antaa jo muutaman kuukauden ikäisen vauvansa yöhoitoon mummolaan? Vain, jotta vanhemmat saavat ryypätä, parantaa krapulaansa tai vetää lonkkaa kotona? Lapsentahtisesta imetyksestä ja yöimetyksistä viis, mummo juottaa piltille Tuttelia. Hyi yäk!
Mitä ajattelee se äiti ja isä, joka ei ota omia lapsiaan edes lomalle mukaan? Vanhempien pitää päästä kahdestaan matkalle, hotelliin, Lappiin tai etelään. Lapset hylätään 1-2 viikoksi mummojen vaivoiksi. Hävetkää, jos osaatte!
Kommentit (22)
Kamalaa kun isovanhemmat hoitaa lasta/lapsia enemmän kuin omat vanhemmat. :(
Itse yh (lapsen isä ei hoida ollenkaan) ja lapsi päivät päiväkodissa, ja iltaisinkin vieraillaan paljon mummuloissa, mutta lapsi viimeksi ollut yötä mummulla, kun oli ystäväni polttarit.
ovat lomailleet mukana, joskus ollaan kyllä viikonloppureissuja miehen kanssa tehty kaksin, mutta aika vähissä ovat olleet. Ensi kesänä nuoremmat menevät lappiin mummolaan viikoksi, kun vanhemmilla on töitä; ovat silloin 6v ja 7v.
täysin itse.Lukuunottamatta sitä tuntia kerran viikossa kun käyn jumpassa, silloin mieheni hoitaa.Meillä kolme alle kouluikäistä.
Tämä on täysin itse valitsemamme linja!Olen sitä mieltä että lapset hoidetaan itse ja mielestämme on mukavaa viettää (se vähäinen) yhteinen aika koko perhe yhdessä.Lomat ja matkat näin myös.
Ainoa joka tätä ei ymmärrä on anoppi,jonka pitäisi saada tehdä niin kuin hän haluaa:( Usein vieraileminen ei riitä...
Kateus on kuolemansynti! Eikö itsellänne ole vanhemmat elossa, ettekö anna heidän viettää lastenlasten kanssa aikaa, luuletteko olevanne ainoita tärkeitä ihmisiä lastenne kasvussa ja kehityksessä? Pienet on ympyrät...
Meillä hoidetaan lapset pääasiassa itse. Ovat myös mummolassa silloin kun isovanhemmat ja lapset niin haluavat ja joskus tämä äiskä menee yksin kauppa-asioille ja jättää lapset mummon vaivoiksi. :) Voivatkin käydä 2-3 kertaa viikossa ja olla koko päivänkin. Hui kauhistus!! Yötä ovat ehkä 1-2 krt kuukaudessa.
Lasketaanpa, ajatella tuostahan kertyy melkein kuukausi koko vuodesta ja sen ajan lapset ovat mummolassa yötä melkein joka vuosi. Vitsit, pitäiskö laittaa perätysten, saisi koko kuukaudeksi ja sitten loppuvuoden "hoitais itte". Ehtisi tehdä vaikka mitä.
Harvassa muuten on oikeasti ne vanhemmat, jotka haluavat lomansa viettää aina ilman lapsia. Jos nyt kerran vuodessa menee jonnekin hotelliin panolomalle, niin onpa kauheaa. Enpä muuten tunne ketään, joka olisi viikoksi ulkomaillekaan lähtenyt ja lapsiaan jättänyt kotiin.
sulta puuttu enää vaan virikehoito!
Mitä liikkuu näitten äitien ja isien päässä? Ilmeisesti ei yhtään mitään! Alle kouluikäisiä lapsia pidetään viikolla yötäpäivää mummolassa hoidossa. Lapset eivät näe vanhempiaan moneen päivään. Kun perjantai ja viikonloppu koittaa (ja vanhemmat vkl aina vapaalla kotona) - yllätys, yllätys! - lapsia ei haetakaan kotiin, vaan heidät jätetään mummolaan tai isovanhempien mukaan kesämökille.
Onko pienen vauvan äidillä pahasti vikaa päässä, kun hän antaa jo muutaman kuukauden ikäisen vauvansa yöhoitoon mummolaan? Vain, jotta vanhemmat saavat ryypätä, parantaa krapulaansa tai vetää lonkkaa kotona? Lapsentahtisesta imetyksestä ja yöimetyksistä viis, mummo juottaa piltille Tuttelia. Hyi yäk!
Mitä ajattelee se äiti ja isä, joka ei ota omia lapsiaan edes lomalle mukaan? Vanhempien pitää päästä kahdestaan matkalle, hotelliin, Lappiin tai etelään. Lapset hylätään 1-2 viikoksi mummojen vaivoiksi. Hävetkää, jos osaatte!
missä heistä välitetään...
Miten imetys estää yökyläilyt?
Kysyy maitoa luovuttanut neljän äiti, joka on iloinen että mummola ottaa yksi lapsia -toinen ei huoli. ;)
On se vaan hyvä että sinä koet olevasi hyvä ja koet oikeudeksi haukkua niitä jotka tekee toisin. Minua tollanen säälittää.
Paha ottaa kantaa kun joku heittää miten vanhemmat vie lapsia VIIKOLLA mummolle, eikä "päiväkausiin" näe lapsia??
Ettei nyt joku vie yhdeksi yöksi mummolle ja joskus kuukauden kuluttua lisää?
Miten tämä sinulle kuuluu?
Itse menemme varmaan ainakin kuvailemasi vanhempiin verrattuna keskitietä, mutta siitäkin elämäntyylistä varmaan joku saa valittamisen aihetta. Eli meidän lapset ovat ehkä noin kerran kuussa mummolassa yökylässä, mutta yleensä aina yhden yön. Poikkeuksena joskus kesällä saattavat olla koko viikonlopun, jos olemme mieheni kanssa kaksin jossain viikonloppureissussa.
Tämän lisäksi olemme järjestäneet niin että olemme olleet jopa viikon viime sysksynä kahdestaan ulkomailla ja ensi syksynä tarkoitus tehdä kans tällainen reissu ilman lapsia, mutta reissaamme kyllä lastenkin kanssa yhden viikon loman vuodessa jossain lämpösessä kohteessa. Myös viime ja tänä vuonna.
Lapsilla on kolme mummolaa ja aina mummot ja papat mielellään lapsiamme sinne ottavat ja lapset kovasti aina kyselevät milloin sinne taas pääsevät.
Eli en kyllä häpeä tätä yhtään. Omassa lapsuudessani vanhemmat eivät koskaan tehneet mitään kahdestaan ja eipä se liitto sitten lopulta kestänytkään. Meillä taas tehdään sekä perheenä, mutta myös kahdestaan ja voin kertoa että suhde voi vuosi vuodelta paremmin. Yhteisiä vuosia takana 13v. Mutta en siis tarkoita sitä että parit, jotka eivät tee mitään kahdestaan, eivät voisi olla onnellisia. Jokainen taplaa tyylillään ja tämä tyyli kuuluu meidän elämään.
Meillä hoidetaan lapset ITSE! Isovanhempia ei tarvita hoitoavuksi ollenkaan. Isovanhemmat kyläilevät meillä ja me heillä, mutta he eivät toimi lastenhoitajina. Jos minulla & miehellä on menoa yhtä aikaa - todella harvoin - lapsia tulee hoitamaan kotiimme lähistöllä asuva lasten kummitäti.
En ymmärrä perheitä, joissa lapset ovat mummolassa harva se viikko, lähes joka viikonloppu, kesällä viikkoja, koko syys- ja hiihtoloman, joulut, juhannukset ja pääsiäiset mukaanlukien :(
Kotiäideillä on mahdollisuus hoitaa lapsensa 24/7/365. En ymmärrä, miksi lapsia pitää kuskata jatkuvasti mummolaan, kun ÄITI ON KAIKKI PÄIVÄT JA YÖT KOTONA??! Työssäkäyvillä vanhemmilla on lakisääteiset vapaapäivät ja lomat. Miksi lapset pitää viedä mummolaan viikonlopuiksi, jos vanhemmat ovat kotona??! Äiti ja isä voivat pitää lomiaan osin eri aikaan, jotta lapset saavat olla kotihoidossa mahdollisimman paljon. Kurjaa, kun vapaapäivinä ja vanhemman lomillakin lapset viedään päivähoitoon tai mummolaan, jotta päästään eroon lapsista.
Niin, ja appivanhempien lastenhoito- ja kasvatusperiaatteista en pidä lainkaan :( Anopin ja apen periaatteet pähkinänkuoressa: Lapsenlapsista kuoritaan kermat päältä, kyllästetään makealla ja roskaruoalla, ostetaan turhaa krääsää, valvotetaan puoleenyöhön, pistetään päivärytmit sekaisin, laitetaan televisio ja tietokone lapsenvahdeiksi. Pyydän mieluummin MLL:n hoitajan kotiin kuin anopin.
Niin, sinä voit puhua omasta puolestasi!
Ajattele, jonain päivänä sinä et "kelpaa" lapsenlapsen "hoitajaksi".
Tollasen kommentin ymmärtää, kun hoidolle tarvii olla joki "tarve". On perheitä, joissa isovanhemmat ja lapsenlapset haluaa viettää keskenään aikaa.
Ei niin, että tarve tulee vanhemmilta.
9
Tyttö käy yleensä mummolassa kuukauden aikana olemassa 2 yötä. Ihan siksi, että mummola on kaukana ja ikävöivät toisiaan puolin ja toisin todella paljon. Olisiko siis parempi, että tyttö näkee mummoa ja pappaansa vain pari tuntia kuukaudessa? Ei todellakaan..itse emme mieheni kanssa sinne yleensä jää yökylään, koska siellä todella surkea sänky vieraille.
Me emme pahemmin edes matkustele, kuin mummolaan..ainut on se, että jos mieheni lähtee työkeikalle helsinkiin niin minä yleensä lähden mukaan ja tällöin tyttö jää mummolaan (kesto pari päivää). Tämäkin siksi, että ei nähdä mitään järkevää syytä istuttaa tuota tyttöä autossa 8h/pv ja sitten vielä perillä suurin osa ajasta hotellissa tai kauppakeskuksissa, joissa se ei vain jaksa olla. Mieluummin toi jää mummolaan, kuin tulee tuonne mukaan.
Minä en ole koskaan tavannut ap:n kuvaamaa ihmistä. Omasta lapsuudestani muistan ja olen kuullut juttua, että minua hoitivat pääosin mummot ja sukulaiset, kun äitiä ei kiinnostanut.
tunnetteko todellakin jonkin perheen, jossa lapset "työnnetään" mummoloihin jokaisella lomalla, siis jokaikisellä lomalla? (vaikea uskoa)
Siellä lapset kutsuvatkin mummoaan äidiksi. Bioäidillä on ilmeisesti vakavia mielenterveysongelmia (narsistinen persoonallisuushäiriö).
Lasten etukin lienee tuossa tilanteessa se, että viettävät mahdollisimman paljon aikaa mummolassa.
tunnetteko todellakin jonkin perheen, jossa lapset "työnnetään" mummoloihin jokaisella lomalla, siis jokaikisellä lomalla? (vaikea uskoa)
On perheitä, joissa isovanhemmat hoitavat lapsia paljon enemmän kuin ÄITI JA ISÄ. Uskomatonta, mutta totta! Tiedämme perheen, jossa nuoret (alle 40 v.) ja terveet vanhemmat pitävät isovanhempia ilmaisina lapsenvahteina. Noin 70 v. isovanhemmat hoitavat lapsenlapsia lähes aina.
Lapsille varattu kunnalliset päivähoitopaikat. Sinne viedään harvoin, viedään viikollakin YÖHOITOON mummolaan. Todellakin, alle kouluikäiset laitetaan mummolaan moneksi YÖKSI, vaikka lapsille on hyvä päivähoitopaikka PÄIVÄKSI. Lapset asuvat lähes kaikki viikonloput isovanhemmillaan. Kesällä ovat mummolassa ainakin 1-2 kuukautta, vaikka äidillä ja isällä kesälomat. Lapset kulkevat isovanhempien lomamatkoillakin mukana. Kun omat vanhemmat lähtevät viikonlopuksi tai pitemmäksi aikaa reissuun, lapset jätetään mummolaan.
järkyttävää yleistystä ap:lta!! Meillä ei kukaa muu hoida ku minä itte ja mies silloin harvoin kun itelläni on jotain ja tietenkin nyt auttaa arjessa töidensä jälkeen. Poika 1v3kk ja anoppi on kieltäytynyt hoitamasta jo kun kuuli tulevansa mummoksi.. Oman äitini kanssa en ole tekemisissä..
äidillä on synnytyksen jälkeinen masennus tai uupumus valvotuista öistä, niin on parempi antaa välillä vauva hoitoon yöksi vaikka mummolle, muuten en ymmärrä parikuisen vauvan hoidattamista.
Oma lapsi nukkui onneksi yönsä hyvin ja äitikin suunnilleen tervejärkinen ei tarvinnut onneksi hoitoapua, ei olla puolivuotiasta kertaakaan hoidatettu sukulaisilla eikä aiota hoidattaa myöhemminkään. Mummot ehkä myöhemmin haluavat lapsen yökylään, mutta saavat vasta sitten hoidettavan kun lapsi osaa sanallisesti kertoa mitä tarvitsee.
tiedän yhden perheen jossa koko perhe viettää lähes kaikki vapaansa mummoloissa. 2 lasta, toinen vajaat 2 vee ja toinen vasta kuukauden. Ovat viettäneet myös molemmat isyyslomat lasten syntymän jälkeen siellä, eli ovat viikon vanhan vauvan kanssa menneet mummolaan.Ja sinne on heiltä matkaakin melkein 300km. Tapansa kullakin, mutta mä ainakin haluan viettää lasten vauva-ajan(ja olen viettänytkin) ja ylipäätään muunkin vapaa ajan pääasiassa OMAN perheen kanssa ja touhuta rauhassa. Mummoloissa on kiva käydä, mutta ei siellä asua tarttis! Kyllähän tommonen rasittaa jo ikääntyviä ihmisiä jotka on kuitenkin vielä työelämässä mukana. Vauva herättää ja huutaa yöllä eikä ikinä ole omassa kotona hengentietämän rauhaa työviikon jälkeen. Kyllä mua ainakin rassais.
aikaansa myös mummolassa, sekä tädillään. Meidän kasvatusperiaatteisiin kuuluu, että koko kylä kasvattaa. On ihanaa, että lapsilla on elämässä muitakin läheisiä aikuisia, kuin äiti ja isä. Ja sitten me myös saamme miehen kanssa omaa aikaa, joten kaikki on kunnossa.
Nytkin talvilomalla yksi lapsista menee ilolla mummolle ja toinen muutamaksi päiväksi tädilleen. Ja sitten nuorin menee pariksi päiväksi tädilleen, kun keskimmäinen on tullut sieltä pois. Näin myös jokainen saa omaa aikaa äidin ja isän kanssa.
hoidan. Kohta tosin äippäri loppuu ja silloin hoitaa päivisin päiväkodin tädit ja sedät. Toki mummolassakin käyvät (tai siis toistaiseksi isompi lapsi käy, pienemmän pitää vähän kasvaa vielä ensin) yökylässä silloin tällöin. Ei voida missään nimessä sanoa, että "isovanhemmat hoitaa suurimman osan ajasta", kuten joku yllä sanoi. Haluaisivat kuulemma enemmänkin olla yhdessä lastenlastensa kanssa, mutta toistaiseksi ovat vielä työssäkäyviä, joten aika on rajallista.
ja mies auttaa. Minä kotiäiti, joten minulla on suurin vastuu.
Kaksi lasta on 2v ja 3,5v. Esikoinen oli reilun vuoden ikäisenä 2 yötä mummolassa, kun käytettiin miehen kanssa lahjaristeily. Sen jälkeen lapset eivät olekaan olleet kuin 8 tuntia mummon hoidossa. Muuten lapsia hoitaa aina minä tai mieheni. Tuon risteilyn jälkeen olemme siis käyneet yksissä häissä kahdestaan. Nyt on elokuussa toiset häät tulossa ja varmaan silloin taas lapset ovat mummolla (sen päivän, mutta ei yötä).
Meidän mummo hoitaisi varmasti enemmänkin, mutta välimatka on sen verran pitkä, ettei mitkään muutaman tunnin hoitamiset ole järkeviä. Eikä meillä ole tarvettakaan.