Montako harrastusta ekaluokkalaisellenne ja paljonko niihin menee aikaa/vko?
Paljonko harrastuksia ekaluokkalaisellanne on ja paljonko niihin menee viikossa aikaa?
Tyttö vai poika
harrastukset
käytettty aika
Poika
Futis, sello, telinevoimistelu
6 tuntia + soittoläksyt joka päivä
Kommentit (59)
on ihan normaalia että musikaalinen lapsi aloittaa soittamisen 7-vuotiaana ja musiikkiopistoissa kannustetaan orkesteritoimintaan eli siitä tulee helposti se 2 h viikossa ilman että huippumuusikoksi tähdätään.
Futiksessa jos on lahjakas ja vaikkei oliskaan, voi seurakuvioissa harjoituksia olla enemmän kuin kerran viikossa ymmärtäisin tai kommentoikaa futis- ja jääkiekkomammat?
ei toi mun mielestä ole paha, lapsilla on ihan ok nykyään, ennen vanhaan tekivät töitä pienestä pitäen koulun päälle, esim. maataloissa.
t. Maalta kotoisin
Miksi on liikaa, oletko kade, jos toisilla mahdollisuus harrastaa ja lapset vielä tykkää harrastaa?
Kiinnostava keskustelu
En ole kade. Mitähän kadehtimista on siinä, että saa suhata hulluna ympäriinsä uupuneen lapsen kanssa...
17
musiikkiopisto on ihan vieressä ja käy siellä itse, soittotunneille suoraan koulusta. ei kauheasti suhaamista, futiskin suht lähellä.
Milloin hän sitten saa vain olla lapsi ja milloin äiti/isä on hänen kanssaan?
se lapsi mihinkään uuvu, jos tykkää harrastuksistaan. Kaikki ei tyydy lautapelien pelailuun ja nukkeleikkeihin.
Harrastukset ovat ma ja ke ja to la, telinejummpa sunnuntaisin, mutta ehkä jätetään pois.
Musiikkiopisto koulun vieressä joten helppo sinne kävellä. Ei lapsi suhaa millään välineellä.
Meillä on paljon aikaa yhdessä joka päivä. On myös lapsia, joilla ei harrastuksia, mutta vanhemmat eivät silti ole heidän kanssaan vaan harrastavat omiaan.
Mitä kouluterkka ja -lääkäri ovat olleet mieltä moisesta tahdista? Viitenä päivänä kouluna, kolmena lisäksi ip-kerho ja viitenä päivä harrastus.
Ja ei se, että joku toinenkin laiminlyö lapsensa riitä selitykseksi...
lapsi voi hyvin ja on iloinen ja koulu luistaa.
Tämä on aivan maksimi. Baletti on lauantaisi ja voimistelu keskiviikkoisin. Yhteensä 2h/vko!
Mietin myös, että ehtiikö viettää perheen kanssa "ollaan vaan"- aikaa ja ihan vaan leikkiä kavareiden kanssa leluilla.
Mun poika ekalla ja 1h/vko kokkikerhoa + 1,5h/vko sählyä. Eikä yhtään enempää tule!
Mut pakotettiin pienenä (siis ohjattiin, ei vaihtoehtoja) harrastuksiin. Ekasta asti soitin musiikkiopistossa pianoa + matineat+musiikin teoria. Lisäksi mutsi pakotti partioon kerran viikossa ja naisvoimisteluun.
Naisvoimistelu jäi kolmannen jälkeen, mutta pianoa mut pakotettiin soittamaan täysi-ikäisyyteen asti, koska kuulemma vanhemmilla on oikeus päättää alaikäisen lapsen elämästä, koska elättävätkin hänet. Joo, ja kuulemma mun olis pitänyt ruveta soiton opettajaksi isona. Ei kiitos!
Lintsasin matineoista ja valehtelin opelle, että olen kipeä, mutta eihän se joka kerta onnistunut.
Traumathan siitä jäi. Nykyään en katso edes instrumentteihin päin ja lapseni ei tule koskaan soittamaan mitään instrumenttia.
Anna lapsen olla lapsi! Pelkkä instrumentin soittaminen on jo rankkaa ekaluokkalaiselle - oppituntien lisäksi päivittäinen harjoittelu vie ajan kavereilta ja levolta.
mitä mieltä poikasi on? esim jaksaako soittoläksyt kiinnostaa vai onko mennyt pakkopullaksi?
soittaminen melkein tärkeämpää kuin futis, vaikka siitäkin kovastu tykkää, se voimistelu ei niin kiinnostaa, oli vain sellainen jota vastapainoksi joku suositteli.
Aika tylyä tekstiä täällä, paljon oletuksia ihmisten elämästä ja lapsista.
kerran viikossa askartelukerho. Lisäksi koko perheen voimin puuhastelua esim. uintia, laskettelua, luistelua jne. Silloin kun huvittaa!
Jos osa harrastuksista on iltapäivisin, niin sehän on ihan sama, onko ip-kerhossa vai harrastuksessa. Vanhempien kanssa ei lapsi olisi kuitenkaan. Jos lapsi nauttii harrastuksesta, ei se mielestäni ole sen rasittavampaa kuin ip-kerho.
Itse olen juuri harmitellut tämän mahdollisuuden puutetta, kun lapsi ensi syksynä menee kouluun. Iltapäivisin olisi hyvää aikaa harrastuksille, mutta harrastuspaikat eivät ole niin lähellä, että lapsi niihin yksin pystyisi menemään. Iltaisin taas on kiva olla perheen kanssa, eikä "suhata" harrastuksissa, joten harrastukset jäävät väistämättä viikonloppuun, jota taas ei haluaisi täyttää harrastuksilla.
Viikossa ei siis pikkukoululainen ehdi niin monta harrastusta kuin haluaisi. Minä toivoisin, että olisi enemmän harrastuspainotteisia iltapäiväkerhoja, jolloin tulisi "kaksi kärpästä samalla iskulla".
Tulin tänne lukemaan mielipiteitä..
uupuukohan lapsi, jos hänellä on:
- kokkikerho (1,5 h) ja tanssi (45 min) samana iltana (tiistai)
- uinti (1 h) lauantaina
Käy myös ap/ip-kerhoa. Normaalisti 8-16. Tiistaina täytyy minun tulla aiemmin kotiin, jotta ehtii tehdä läksyt ennen kokkikerhoa.
Nyt ehtii kaksi viikkoa kokeilla arkea ilman kokkikerhoa, joka alkaa vasta 2 viikon päästä. Jos tuntuu, ettei jaksa tanssin lisäksi muuta, perun kokkikerhon.
Siinäonkin iso ero että onko lapsi ipssä vai ei. Mun pojalla oli harrastuksia ekaluokalla 5h (Partio, kuvis, viulu) mutta jos aattelee että monet lapset on ipssä 20h viikko niin musta koulun päälle jaksoi noi hyvin ja leikkiaikaa jäi hyvin. Mieluummin harrastukset kun ip säilö
S
Höpöhöpö. Toiset tykkäävät harrastaa ja joistain tulee mm. kilpaurheilijoita. Niitäkin toden totta mahtuu suomen ekaluokkalaisiin, jotka joskus tienaavat leipänsä urheilemalla tai vaikka soittamalla. Nämä lapset tekisivät tuota juttuaan, vaikka äiti ei päästäisikään jalkapalloon tai soittotunnille "kuin kerran viikossa, ettei lapsi rasitu". Nämä lapset EIVÄT istuisi äidin vieressä sohvalla katsomassa Salattuja Elämiä, vaan luultavasti potkisivat palloa autotallin oveen illan tai soittaisivat instrumenttiaan, KOSKA PITÄVÄT SIITÄ MITÄ TEKEVÄT. eivät ne siitä rasitu.
Kilpaurheilusta innostuneen nuoren urheilijan tulisi liikkua ja harjoitella vähintään 18 tuntia viikossa. Viime vuosina on selvitetty huippu-urheilijoiden liikkumisen ja harjoittelun määriä ja ne ovat olleet lapsena ja nuoruusvuosina lähes poikkeuksetta tosi suuret. Suurimmalla osalla huippu-urheilijoista liikuntaa ja harjoittelua on tullut nuoruusvuosina 25 – 30 tuntia viikossa, mutta kokonaismäärä on kertynyt monipuolisella sisällöllä ja monella eri tavalla toteutettuna. Tunteja kertyi ohjattuina harjoituksina ja omatoimisina harjoituksina, mutta paljon myös arkielämään liittyvinä fyysisenä aktiivisuutena (mm. kävely, pyöräily, pihapelit ja -leikit).
HUOM! Kaikki vähintään yhtäjaksoisesti 10 minuuttia kestävä kohtuullinen rasitus lasketaan liikunta ja harjoittelumääriin mukaan.
”Aliharjoittelu” on suomalaisen junioriurheilussa huomattavasti yleisempi ongelma kuin ”yliharjoittelu”. Vuonna 2008 tehdyn selvityksen mukaan suomalaisista 8-18-vuotiaista kilpaurheilijoista vain 15 % liikkui ja harjoitteli viikossa yli 18 tuntia. Suomalainen junioriurheilija liikkuu ja harjoittelee keskimäärin hieman yli 13 tuntia eli kilpaurheilijan minimitavoitteesta puuttuu keskimäärin lähes viisi tuntia viikossa.
Nuoren urheilijan on hyvä oppia kuuntelemaan rasitusta ja tunnistamaan ylikuormituksen erilaisia oireita mm. haluttomuutta harjoitella sekä erilaisia kiputiloja. On tärkeää oppia tunnistamaan normaalin rasittumisen oireet ja ongelmiin johtavan ylikuormituksesta kertovien signaalien ero. Yli 20 tuntia viikossa harjoittelevien ja liikkuvien on hyvä perehtyä ylikuormituksen tarkempiin oireisiin.
Tyttö
Taitoluistelu 3 h/viikko
Telinevoimistelu 1 h/viikko
Eli 4 h viikko.
Taitoluistelu menee harmillisesti kovin pienenä kovin vakavaksi. Jos pääsee kilparyhmään ensi kaudeksi (ja jos haluaa jatkaa), on harjoituksia jo 6 h viikko. Luistelussa on myös sellainen mukava systeemi, että kilpailutoimintaan ei pääse mukaan enää vanhempana, eli nyt karsitaan 2002 ja myöhemmin syntyneitä mukaan kilpailutoimintaan.
Suhtaudun itse tähän hyvin skeptisesti, mutta toisaalta on tosi ikävä kieltää lapselta harrastus, josta silminnähden nauttii ja johon on lahjoja - ei varmaankaan miksikään tulevaksi Laura Lepistöksi, mutta ehkä kivaksi harrastukseksi.