käykö perhetyöntekijä vain lastensuojeluperheissä?
saako muut kuin ongelmavanhemmat (alkoholistit, mielenterveysongelmaiset jne) perhetyöntekijää avuksi arkeen?
Kommentit (9)
samoin lastensuojelulla ja lienee varmaan yksityisiäkin tahoja, joten se vähän riippuu.
Meillä kävi vauva-aikana. Ollaan ihan tavallinen perhe, ei alkoholi- eikä muitakaan ongelmia.
Käytännöt vaihtelevat resurssien mukaan ihan kaupunginalueittainkin.
Tiedän, että omassa kaupungissa on alueita, joilla perhetyöntekijää ei saa ennen kuin on jostain aika dramaattisesta ongelmasta perheessä kyse, mutta täällä on myös kaupunginosia, joiden neuvolat lähes tyrkyttävät perhetyöntekijää sellaiseenkin perheeseen, jossa ei itse ole edes ajateltu sellaista tarvittavan.
Esim. yhden helppohoitoisen ja ihanan pikkutytön ihana ja positiivinen yksinhuoltajaäiti, jolla ei ollut sen kummemmin henkisesti kuin taloudellisestikaan mitään ongelmaa, "joutui" ottamaan perhetyöntekijän apua vastaan. Äiti itse siis ihmetteli tätä asiaa, kun ei silloin eikä nytkään, muutama vuosi asian jälkeen, ole kokenut että tarvitsisi em. apua.
Itse sain kun toka syntyi ja vanhempi oli vuoden ja mies lähtenyt. 6 kk sain apua pari tuntia joka toinen päivää.
Ja ystäväni sai apua kun hänellä oli pari kuukautta vanha vauva ja samassa auto-onnettomuudessa kuoli hänen aviomies ja hänen äitinsä ja isänsä. Hän sai apua yli vuoden 4 tuntia päivässä 3 kertaa viikossa.
perhetyöntekijä vierailee perheessä kun vauva on n.4kk (ei ensisynnyttäjä) silloin voi jutella ja perhetyöntekijä kertoo työstään ja mistä ja milloin saa apua.
Perheissä joissa ensimmäinen lapsi, perhetyöntekijä käy muistaakseni raskausaikana ja sitten vauvan synnyttyä ja kun lapsi on taaperoikäinen.
Käyvät siis ihan kaikilla. Kuuluu osaksi hyvinvointineuvolaa.
En tykkää kun puhutaan narkkareista tai mt-ongelmaisista. Itsekin käyn psyk.polilla mutta sairauteni pysyy hyvin kurissa jopa ilman lääkkeitä, siksi ärsyttää tuo yleistäminen. "Ei sinusta vaan uskoisi että käyt siellä!", kuten eräs sukulaiseni totesi...:/
esikoinen oli silloin 3v ja sillä on epilepsia ja kohtauksia tuli jatkuvalla syötöllä. Lisäksi meillä oli vielä vauva jota olisi pitänyt hoitaa tietenkin koko ajan. Me saatiin päiviksi perhetyöntekijä, oli sen aikaa meillä kun mies oli töissä kun en pärjännyt kahden kanssa. Se laittoi ruokaa ja siivosi hieman. Ja tietysti vahti esikoista. Minä sain keskittyä vauvaan ja asioiden hoitamiseen. Meillä on pelkkiä hyviä kokemuksia perhetyöntekijöistä!
Ystävälläni käy, koska nuorinta lapsista pitää käyttää sairaalassa vähän väliä ja siellä menee lähes koko päivä. Perheessä kaksi isompaa lasta, jotka vielä kuitenkin pieniä, eikä heidän pitäminen mukana sairaalassa ole mukavaa kenellekään. Perhetyöntekijä on siksi näiden isompien lasten kanssa aina välillä, olisikohan joka toinen viikko.
Mutta kyllä se on silloinkin ennaltaehkäisevää lastensuojelullista työtä. Että status tulee kyllä sitten kun työskentely aloitetaan.