Tiesitkö ettei sterilisaatioita enää tehdä kun ääritapauksissa todella harvoille?
Yritin saada vajaa puoli vuotta sitten sterilisaatiota. Minullakin takana 3 sektiota ja perusteluina mm. että kohdun kestävyys neljänteen raskauteen on jo riski sinänsä. Lisäperusteluina että pillerit ei käy sillä ne käyvät psyykkeen päälle ja koska olen sairastanut masennusta en halua riskeerata mielenterveyttäni enää niillä. Minipillerit aiheuttavat jatkuvaa tiputtelua, samoin ihon alle laitettavat kapselit jotka ovat periaatteessa sama asia kuin hormonikierukka. Kuparikierukka taas tekee kuukautisista entistä runsaammat (ongelma jo nyt) joten sekään ei käy. Minulla oli myös terveyskeskuslääkärin puolto sterilisaatioon. Silti en sitä saanut!!! Minulle sanottiin että käytäntö on nykyään sellainen että sterilisaatioita ei enää tehdä kuin ääritapauksissa. Sterilisaation purkuun tuli kuulemma niin paljon katuvia ihmisiä ja hormonikierukan tulon jälkeen ei periaatteessa ole enää syitäkään sterilisaatioita edes tehdä. Minulle sanottiin että minun PITÄÄ kokeilla vielä hormonikierukkaa vähintään puoli vuotta jospa se tiputtelu sen jälkeen lopuisi! Jos se on poistettava niin sitten harkitaan uudelleen sterilisaatiota. Niin ja ikää minulla on 39v. ja olen kyllä aivan varma etten halua lapsia enää jo pelkästään sen riskin takia miten kolme arpea kestää vielä raskauden. Sanoin että en yksinkertaisesti halua sitä kierukkaa mutta sanoivat että ota yhteyttä jos muutan mieleni. Nyt harmittaa etten pyytänyt sterilisaatiota viimeisssä sektiossa. No, toisaalta jos olisi käynyt niin kauheasti että lapsi olisi jostain syystä menehtynyt vauvana niin luulen että olisin saattanut vielä haluta ottaa riskin neljänteen raskauteen joten ehkä sekin jarrutti sterilisaation pyytämistä sektion yhteydessä.
Kommentit (40)
että haluaa strelisaation (HKI). Mutta sanoi kyllä keskutelvansa asiasta tarkoin, koska niiiin moni kuitenkin katuu, vaikka kuinka olisi elämä ja tulevaisuus selvillä 30 vuotiaana.
että 35v. ja 3 lasta on ihan hyvät kriteerit sterilisaatiolle, kun asiaa tiedustelin kolmosen jälkitarkastuksessa...mutta harkinnassa on edelleen... ;)ja tämä Keski-Suomessa.
mutta suomessa saisi olla pakkosterilointi käytäntö esim. kolmannen huostaan oton jälkeen. tiedän nyt jo 11 lasta pykänneen jolla kaikki lapset vuorotellen huostaanotettu, kun vauva ollut pikku lapsi ikäinen, koska ei huumeiden käytön takia hoida heitä. Jos todellakin nähdään ettei todellakaan tule mitään niin piuhat poikki. hommailkoon sitten miten tahtoo ja ilman ehkäisyä.
Mun mielestä voisi sterilointi kriteejä nostaa, ikäraja esim. 35v. 30v on mielestä liian alhainen. Mutta ettei jossain pääse sterilisointiin on kyllä tosi kummallista. Luulisi että sitten tulee aborttikuluja ja hyvällä tuurilla siitä seuraavia mielenterveysongelmiakin.
meillä ainakin ehkäisykeinona käytössä selibaatti, kun muu ehkäisy ei sovi ja kondomiin en luota. Raskaus olisi lääketieteellisesti riski.
Toivottavasti et kysynyt tosissasi. Itse en ainakaan voisi kuvitella eläväni vuosikausia selibaatissa.
Mikset luota kondomiin? Minusta se taas on hyvin luotettava, koska siinähän näkee selvästi, jos menee rikki tms. Ja meneekö ne koskaan rikki? Kellä on mennyt? Ehkäisykeinojen varmuusprosentithan lasketaan niin, että siinä on mukana kaikki sählärit. Ja kortsua varmaan käytetään just kännissä, satunnaisissa suhteissa tms.
että sinne valitetaan mm. tällaisissa tapauksissa, kun lain mukaan on oikeutettu sterilisaatioon, mutta lääkäri evää sen.
ikäraja on liian korkea, ei liian alhainen. Olen tiennyt koko ikäni etten lapsia halua, ja olen miettinyt asiaa monelta kantilta. Enkä edelleenkään halua lapsia. Vihdoin on ikää vaaditut 30 vuotta joten hankin sterilisaation. Olisin hankkinut sen jo viisi vuotta sitten jos laki olisi sallinut.
Mun mielestä voisi sterilointi kriteejä nostaa, ikäraja esim. 35v. 30v on mielestä liian alhainen. Mutta ettei jossain pääse sterilisointiin on kyllä tosi kummallista. Luulisi että sitten tulee aborttikuluja ja hyvällä tuurilla siitä seuraavia mielenterveysongelmiakin.
Toivottavasti et kysynyt tosissasi. Itse en ainakaan voisi kuvitella eläväni vuosikausia selibaatissa. Mikset luota kondomiin? Minusta se taas on hyvin luotettava, koska siinähän näkee selvästi, jos menee rikki tms. Ja meneekö ne koskaan rikki? Kellä on mennyt? Ehkäisykeinojen varmuusprosentithan lasketaan niin, että siinä on mukana kaikki sählärit. Ja kortsua varmaan käytetään just kännissä, satunnaisissa suhteissa tms.
olemme eläneet jo vuosikymmenen selibaatissa. kondomiin en tosiaan luota. Taannoin niitä meni niin monta rikki ja ihan selvinpäin.
28
Kolmannen jälkeen jo kysyttiin jälkitarkastuksessa, että pannaanko paperit vetämään. Kieltäydyin, koska halusin vielä yhden.
Neljännen jälkeen laitettiin sitten paperit ja sainkin pian peruutusajan. Sterilisaatio tehtiin muutaman kuukauden päästä synnytyksestä.
Jotkut kertoo juttuja, että pitää miehen lupa olla jne..ei tarvinnut. Lääkäri laittoi kyselemättä lähetteen ja sairaalasta sitten soitettiin, että peruutusaika parin päivän päästä. Tulisinko vai annetaanko jollekin toiselle.
Ikää 37-v , kaksi lasta ja asiaa nyt vuosi pohdittu. Eli jonossa ollaan ilman mitään turhempia kysymyksiä. Käytiin toki vielä läpi perusasiat, vaikka ne tiedossa olikin.
Sen sijaan minusta sterilisaation purun voisi siirtää täysin yksityiselle puolelle. Ei todellakaan ole yhteiskunnan asia maksaa toisten päättämättömyyttä tai väärää päätöstä. Täytyy tajuta, että sterilisaatio on lopullinen, eikä sitä muuta uusi puoliso, lapsen kuolema yms, siinä vaiheessa kun toimenpiteeseen menee.
Sterilisaatioon jononkin pitäisi olla max 6 kk.
meillä ainakin ehkäisykeinona käytössä selibaatti, kun muu ehkäisy ei sovi ja kondomiin en luota. Raskaus olisi lääketieteellisesti riski.
Asutte vain kavereina keskenänne. Mikä estää tekemästä sterilisaatiota jommalle kummalle? Kyllä seksi kuuluu terveeseen avo/avioliittoon, ellei toisen fyysisen sairaus sitä jotenkin estä ja silloinkin yleensä on omat keinot.
Terapeutti
Asutte vain kavereina keskenänne. Mikä estää tekemästä sterilisaatiota jommalle kummalle? Kyllä seksi kuuluu terveeseen avo/avioliittoon, ellei toisen fyysisen sairaus sitä jotenkin estä ja silloinkin yleensä on omat keinot. Terapeutti
Olemme molemmat tyytyväisiä avioliittomme tilaan ja koemme sen terveeksi. En minä kyllä kaveriani pussailisi joka päivä, joten kaveruussuhteeksi en tätä sanoisi. en myöskään välitä jakaa kanssasi muita intiimejä harrastuksiamme. Jos tämä ei ole meille ongelma, miksi sen pitäisi olla sinulle ongelma?... ja kysymykseesi että mikä estää tekemästä sterilisaatiota... emme halua sterilisaatiota ja vaikka haluaisimmekin, siinäkin on lääketieteelliset riskinsä.
28
sinulla on oikeus se sterilisaatio saada, jos olet tyytymätön sinua sairaalassa hoitaneeseen tahoon, ota yhteyttä potilasasiamieheen. Nimen ja yhteystiedot saat siitä sairaalasta, jossa kävit.
Samoin yksi lapsi riittää tästä syystä. Eivät suostu pistämään piuhoja poikki nuoren ikäni takia...joopa joo, iällä onkin tässä tilanteessa kamalasti väliä kun sairastaa mt-sairautta joka mm. periytyy...
Asutte vain kavereina keskenänne. Mikä estää tekemästä sterilisaatiota jommalle kummalle? Kyllä seksi kuuluu terveeseen avo/avioliittoon, ellei toisen fyysisen sairaus sitä jotenkin estä ja silloinkin yleensä on omat keinot. Terapeutti
Olemme molemmat tyytyväisiä avioliittomme tilaan ja koemme sen terveeksi. En minä kyllä kaveriani pussailisi joka päivä, joten kaveruussuhteeksi en tätä sanoisi. en myöskään välitä jakaa kanssasi muita intiimejä harrastuksiamme. Jos tämä ei ole meille ongelma, miksi sen pitäisi olla sinulle ongelma?... ja kysymykseesi että mikä estää tekemästä sterilisaatiota... emme halua sterilisaatiota ja vaikka haluaisimmekin, siinäkin on lääketieteelliset riskinsä. 28
Mun mies kävi ekan (koliikki-) lapsen syntymän jälkeen kysymässä sterilisaatiota. Ikää hänellä oli silloin 30v. Leikkausaikaa odotellessa onneksi muutti mielensä.
Toinen lapsi oli 6kk, kun meni leikkaukseen eikä minulta kukaan kysynyt mitään! Mies oli tuolloin 31v. ja minä 24v. Ja eri paikkakunnilla nämä tapahtui, että innokkaita lekureita riittää.
IVF:llä saatiin sitten kolmas, kun kiduin vauvakuumeessa 6 vuotta eikä se millään mennyt ohi. Kyllä oli rankat hoidot... Olis lääkärit mielestäni minunkin kantaani asiaan saanut kysyä aikoinaan.
Turha varmaan lääkäriä syyttää! Miehesi kyllä tod. hätäinen!!!
Kaverini kävi vähän aikaa sitten sterilisaatiossa (Helsinki) ja sain sen. On 31, ei halua lapsia.
Jos oikeasti on ollut noin vaikeaa niin etsi toinen lääkäri tai kaiva laki avuksesi:
Suomessa ihmisen sterilointia säädellään lailla (1970/283). Sterilisaatiota hakevan tulee täyttää joku seuraavista kriteereistä:
-hän on synnyttänyt kolme lasta tai hänellä on yksin tai aviopuolisonsa kanssa yhteensä kolme alaikäistä lasta;
-hän on täyttänyt kolmekymmentä vuotta;
-raskaus vaarantaisi hänen henkensä tai terveytensä;
-hänen mahdollisuutensa muulla tavoin ehkäistä raskaus ovat epätavallisen huonot;
-on syytä otaksua, että hänen jälkeläisillään olisi tai heille kehittyisi vaikea sairaus tai ruumiinvika;
-hänen sairautensa tai muu siihen verrattava syy vakavasti rajoittaa hänen kykyään hoitaa lapsia;
-hän pysyvästi kokee kuuluvansa vastakkaiseen sukupuoleen ja elää tämän sukupuolen mukaisessa roolissa.
Sterilisaatio voidaan suorittaa lääkärin päätöksellä tai joissain tapauksissa Valviran luvalla.
Hmm... jos olen 39v. ja ollut naimisissa yli 15 vuotta mieheni kanssa ja meillä on jo kolme lasta niin en kyllä mielestäni vaikuta nyt ihan potentiaaliselta mielen muuttajalta. Ja kun puhuin että jos lapsi olisi kuollut niin tarkoitin lähinnä synnytyksessä tai pian sen jälkeen, ja ainoastaan siinä tapauksessa olisin saattanut vielä edes harkita yhtä lasta.
Pohdin silloin aikoinaan tällä palstalla kun kolmatta lasta odotin että pyytäisinkö sterilisaatiota sektion yhteydessä. Joku vastasi että olenko varmasti 100%:n varma ja mitä jos vauva kuolisikin vaikka kätkytkuoleman muutaman kuukauden ikäisenä, voisinko silloin ehkä harkitakin uutta raskautta ja harmittaisiko sitten sektiossa tehty sterilisaatio? Koska se oli ainoa syy jossa olisin SAATTANUT harkita raskautta niin tietenkin se yksikin syy teki vastauksestani kielteisen kysymykseen olenko 100%:n varma etten halua enää lapsia missään olosuhteissa. Kyllä minä silloinkin tiesin että ainahan on mahdollista että mieheni eroaisimme josta syystä jota en voisi nyt uskoa ja olisi myös mahdollista että tapaisin uuden. Mutta haluaisinko enempää lapsia vaikka uudella miehellä ei olisi lapsia ja mies haluaisi biologisen lapsen. Vastaus on ei jo pelkän ikäni perusteella. En kertakaikkiaan jaksaisi.