Tiesitkö ettei sterilisaatioita enää tehdä kun ääritapauksissa todella harvoille?
Yritin saada vajaa puoli vuotta sitten sterilisaatiota. Minullakin takana 3 sektiota ja perusteluina mm. että kohdun kestävyys neljänteen raskauteen on jo riski sinänsä. Lisäperusteluina että pillerit ei käy sillä ne käyvät psyykkeen päälle ja koska olen sairastanut masennusta en halua riskeerata mielenterveyttäni enää niillä. Minipillerit aiheuttavat jatkuvaa tiputtelua, samoin ihon alle laitettavat kapselit jotka ovat periaatteessa sama asia kuin hormonikierukka. Kuparikierukka taas tekee kuukautisista entistä runsaammat (ongelma jo nyt) joten sekään ei käy. Minulla oli myös terveyskeskuslääkärin puolto sterilisaatioon. Silti en sitä saanut!!! Minulle sanottiin että käytäntö on nykyään sellainen että sterilisaatioita ei enää tehdä kuin ääritapauksissa. Sterilisaation purkuun tuli kuulemma niin paljon katuvia ihmisiä ja hormonikierukan tulon jälkeen ei periaatteessa ole enää syitäkään sterilisaatioita edes tehdä. Minulle sanottiin että minun PITÄÄ kokeilla vielä hormonikierukkaa vähintään puoli vuotta jospa se tiputtelu sen jälkeen lopuisi! Jos se on poistettava niin sitten harkitaan uudelleen sterilisaatiota. Niin ja ikää minulla on 39v. ja olen kyllä aivan varma etten halua lapsia enää jo pelkästään sen riskin takia miten kolme arpea kestää vielä raskauden. Sanoin että en yksinkertaisesti halua sitä kierukkaa mutta sanoivat että ota yhteyttä jos muutan mieleni. Nyt harmittaa etten pyytänyt sterilisaatiota viimeisssä sektiossa. No, toisaalta jos olisi käynyt niin kauheasti että lapsi olisi jostain syystä menehtynyt vauvana niin luulen että olisin saattanut vielä haluta ottaa riskin neljänteen raskauteen joten ehkä sekin jarrutti sterilisaation pyytämistä sektion yhteydessä.
Kommentit (40)
Mulle sanottiin täällä (Kotka) vuosi sitten että sen saa ihan helposti. Lääkäri kyllä varoitteli että olen vielä aika nuori (33) ja että katuvia ihmisiä jotka tulevat sittemmin ivf-hoitoon on todella paljon
Meillä on neljä lasta. Jo kolmannen jälkeen lekuri kysyi synnytyssairaalassa että "pannaanko piuhat poikki". Sanoin että ei ihan vielä, katotaan jos tulee vielä yksi. Sitten neljänennen jälkeen sanoin että nyt kyllä halutaan ko toimenpide ja saatiin se heti.
kolmas lapsi on saatu maailmaan. Olemme 3-kymppisiä. Eikä meille nyt ole mikään vaihtoehto se, että joku muu idiootti on tullut katumapäälle ja sen takia se meiltä evätään. Sterilisaatio tulee, koska siihen on ihmisellä oikeus. Piste.
kyllä mä ainakin sain sterilisaation ihan kolmannen synnytyksen jälkeen gynekologilta pyytämällä (olin siis sairaalassa vielä synnytyksen jälkeen). Tosin sitä ei samalla reissulla tehty, vaan päiväkirurgisesti puolisen vuotta synnytyksen jälkeen. Mutta laittoi jonoon ihan mukisematta. Mulla myös sama tilanne, että mikään ehkäisy ei oikein sopinut. Ilmoitin että hormonikierukkaa en suostu edes kokeilemaan- eivätkä sitä vaatineetkaan (luultavasti siksi että sain aikanaan kuparikierukasta pahan infektion).
Ikää mulla oli 32v, lapsia siis se 3. Riskisynnyttäjä olin perussairauteni takia.
Mä luulen että toi linja riippuu vähän sairaalasta eikä ole mikään koko maan yleinen käytäntö.
Käy jonkun toisen lääkärin juttusilla.
...meni kolmekymppiä täytettyään ja kolmannen lapsen jälkeen hakemaan sterilisaatiota ja lääkäri nauroi, että jos nyt kumminkin annetaan olla sitä toista kierrosta varten;) Eli varmaan riippuu lääkäristä ja pitää vaan etsiä seuraava, joka operaation tekee. Lakihan sulla on takana, joten ei muuta kuin uudelleen asia esiin.
Tajuaako joku tän pointin?
"hän pysyvästi kokee kuuluvansa vastakkaiseen sukupuoleen ja elää tämän sukupuolen mukaisessa roolissa."
pitää VAATIA, vaatia ja vaatia. Pitää tietää oikeutensa ja pysyä niissä kynsin ja hampain kiinni.
t. Eräs jolle lääkäri ei kauaa jurputtanut sterilisaatiosta ja sen saamattomuudesta
Tajuaako joku tän pointin? "hän pysyvästi kokee kuuluvansa vastakkaiseen sukupuoleen ja elää tämän sukupuolen mukaisessa roolissa."
eli siis vaikka nainen tuntee olevansa mies, eikä ole vielä ollut sukupuolenvaihdosleikkauksessa mutta tuo sukupuolenvaihdosprosessi on jo meneillään. Voi silloin saada sterilisaation, jotta ei tulisi vahingossa raskaaksi kesken hoitojen.
mies, harrastaako hän seksiä kuitenkin miehen kanssa. Vai voiko sukupuolen korjauksen tehnyt henkilö kuitenkin olla homoseksuaali, eli nainen muuttuu mieheksi ja alkaa elää homosuhteessa miehen kanssa. Äh vaikeeta ja mitäpä se mulle kuuluukaan..
Mun mies kävi ekan (koliikki-) lapsen syntymän jälkeen kysymässä sterilisaatiota. Ikää hänellä oli silloin 30v. Leikkausaikaa odotellessa onneksi muutti mielensä.
Toinen lapsi oli 6kk, kun meni leikkaukseen eikä minulta kukaan kysynyt mitään! Mies oli tuolloin 31v. ja minä 24v. Ja eri paikkakunnilla nämä tapahtui, että innokkaita lekureita riittää.
IVF:llä saatiin sitten kolmas, kun kiduin vauvakuumeessa 6 vuotta eikä se millään mennyt ohi. Kyllä oli rankat hoidot... Olis lääkärit mielestäni minunkin kantaani asiaan saanut kysyä aikoinaan.
Ap on kyllä mun korvaan aika epävakaan kuuloinen: pillerit käy psyyken päälle, masennushistoriaa ja epäilee masennuksen uusiutuvan pillereitä käyttäessä, ensin sanoo olevansa "aivan varma" asiasta, mutta sitten lisää et toisaalta jos...
Ehkä lääkäri on tuossa kohdin enteillyt, että ap:n mieli saattaa hyvinkin vaihtua. Ja minustakin ap kuulostaa hyvin potentiaaliselta sterilisaation purkuun tulijalta. :)
just olin strelisaatiossa, olen 37 v ja meillä on kolme lasta.
Minä olen 26v, ei yhtään lasta, takana yksi raskaus, joka oli maksaa henkeni ja vauva ei selvinnyt. Sain sterilisaation, koska raskaus on minulle hengenvaarallinen.
Meillä ei ole omia lapsia, mutta toimimme sijaisvanhempina ja sijoituslapsia on neljä.
mun 30v kaveri sai kans piuhta poikki, ei siis mitään klipsejä.
otti miehn mukaan vakuuttamaan että eivät halua lapsia ikinä.
tuo, että haluaisit ehkä lisää lapsia jos nykyisille tapahtuu jotain
Kun aluksi haki sitä, julkinen puoli oli laittanut sterilisaatiot jäihin säästösyistä, mutta sitten kun niitä taas alettiin tehdä, pääsi tosi nopeasti.
Asutaan Helsingissä.
Perusteluna, että hän ei halunnut lapsia.
lapsia on 5, ja pyysin sterilisaatiota. Lääkäri pyysi harkitsemaan vielä puoli vuotta ja nyt menen toimenpiteeseen viikon päästä. Ei tuo nyt niin vaikeeta ole.
Olin aikanaan työharjoittelussa leikkurissa. Siellä oli joka päivälle 1 tai 2 salia koko päiväksi täynnä sterilisaation purkuja :O
Syytä vaan niitä naisia jotka ovat ottaneet sen löysin perustein