Miten pysyä kirjoilla kunnassa, jossa ei asu?
Ongelmamme kuulostaa ehkä oudolta otsikon perusteella, mutta tilanteemme on siis seuraava: Olemme myyneet asuntomme ja muutamme väliaikaisesti anoppilaan, joka sijaitsee eri kunnassa. Tarkoituksenamme on muuttaa takaisin kotikuntaamme heti kun sopiva asunto löytyy. (toivottavasti muutaman kuukauden sisään) Nyt ongelmana onkin se, että emme haluaisi ottaa lapsia pois vakituisesta päiväkodistaan kun tarkoituksena on kuitenkin muuttaa takaisin, jolloin lapset voisivat kuitenkin jatkaa tarhassaan entiseen malliin. Ja sitten ei enää välttämättä pääse takaisin tuttuun päiväkotiin jos lapset sieltä ottaa pois. Kyseessä siis naapurikunnat, joten ei ole ongelma viedä lapsia tarhaan vaikka asummekin anoppilassa. Kunnallisessa päivähoidossahan ei eri kunnassa asuvia lapsia oteta hoitoon. Eikös? Onkohan tämä nyt aivan mahdoton yhtälö??
Kommentit (10)
Eli kirjat kavereiden tai naapureiden luoksi väliaikaisesti.
on ainakin käytössä ns. kuntasopimus, jolloin lapsi saa olla meneillä olevan toimintakauden loppuun asti vanhassa päivähoitopaikassa vaikka perhe muuttaisikin naapurikuntaan. Uusi asuinkunta ostaa paikan naapurikunnalta. Kysäiseppä oman kuntasi päivähoitotoimistosta, millainen käytäntö teillä on.
Eli nyt sitten kyselemään tutuilta, kenen osoitetta saa käyttää? Ja sitten teemme postin siirron anopin osoitteeseen?
Kiitos avusta!
ap
mulla oli kirjat aina synnynpaikkakunnalla vaikka seilasin ympäri maata ja vaikka olin vuokrallakin ihan muualla. Mulle jäi sellainen käsitys että kirjat ovat siellä missä ovat ja eivätkä mitenkään muutu ELLET ITSE NIITÄ SIIRRÄ! Mun neuvoni on siis älä siirrä, ei niitä kukaan tarkista????
yhdeksän vuotta olin kotikuntani kirjoilla, vaikka ympäri Suomea asuinkin. Laitat vain väliaikaisen osoitteen muualle.
mulla oli kirjat aina synnynpaikkakunnalla vaikka seilasin ympäri maata ja vaikka olin vuokrallakin ihan muualla. Mulle jäi sellainen käsitys että kirjat ovat siellä missä ovat ja eivätkä mitenkään muutu ELLET ITSE NIITÄ SIIRRÄ! Mun neuvoni on siis älä siirrä, ei niitä kukaan tarkista????
Tähän tulee kuitenkin uudet asukkaat!
Sinne vakiosoitteeseen kun tulee kaikenlaista postiakin: veroilmoitukset, äänestyskortti, ym. valtion lähettämät kirjeet. Niin kyllä se vakiosoite on jonkun tutun luona oltava, jotta nää kirjeet löytää perille.
Toki postille voi tehdä sen postinkääntöpyynnön. Mutta meillä ainakin postin kanssa on ollut ongelmia vähän joka toinen päivä, jos on jotain tollasia erikoispalveluja yritetty käyttää. Meidän postissa ne ei ainakaan tajua yhtään, että jollain ihmisillä voi oikeesti olla kaksi asuntoa ja kaksi osoitetta. Eikä asia korjaantunut, vaikka valitin jatkuvista vääristä kannoista netissä, puhelimitse ja postitoimistossa, sekä lopulta vaadin päästä jakelupäällikön puheille, eikä siitäkään ollut apua. Jotkut postit oli sitten viikkokausia matkalla...
Siis kirjat ja osoite on käsittääkseni ihan eri asia. Mulla oli kirjat paikassa x ja virallinen osoite paikassa y. Y ei ollut vanhempieni osoite vaan ihan oman vuokrakämpän osoite.
Eli kirjat kavereiden tai naapureiden luoksi väliaikaisesti.