Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi keräämme niin paljon rojua?

Vierailija
11.02.2010 |

Luin Kari Ojalan mainiota kirjaa Irti tavarasta, ja hätkähdin oikein miettimään sitä, miten elämä pyörii niin paljon keräämisen ympärillä. Kerätään vaatetta, sisustusta, viihde-elektroniikkaa, leluja, koruja, kenkiä, astioita, meikkejä, koriste-esineitä, matkamuistoja, valokuvia, kaikkea mahdollista... ja kuinka iso taakka se kaikki roina voikaan olla. Jokaiselle esineelle on löydettävä paikka, sitä pitää siirrellä paikasta toiseen, huollettava, korjattava, pohdittava hankkiutuako siitä eroon, vähintään otettava siitä kuvia huutonettiin yms jos haluaa, vietävä peräkärryssä kaatopaikalle... kuinka suuri vaiva ja raaka-aineen ja energian kulutus on lähes jokaisen tavaran aikaansaamisen takana, minä käytän sitä vähän aikaa ja sitten... ja kuinka kamala homma on aikanaan kuolinpesän jakajilla ja tyhjhentäjillä, kun he selvittävät roinavuoriani, enkä saa siitä mitään mukaani tuonpuoleiseen.

Mitä te ajattelette, voisiko vähemmällä tulla toimeen kuin länsimainen ihminen nykypäivänä? Mistä voisitte luopua, mistä olisi vaikea luopua vaikkei se olisi välttämätön tarvike?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt heittelemään tänne ideoita kaikesta mistä voisi luopua elämänlaadun siitä kärsimättä.

Mä voisin luopua

- televisiosta

- vaatteista, niin että mulla olis vaikkapa kolme vaatekertaa sekä urheilu-, ulkoilu- ja juhlavaatteet

- kaikista Ikean huonekaluista, tilalle käytettyjä kokopuisia huonekaluja, jotka itse kunnostettuja

- HM:n lastenvaatteista - tilalle itseommeltuja kierrätysmateriaalisia, ulkovaatteiksi laadukkaita kotimaisia

- roskaruoasta - tilalle itse kasvatettua tai luomua

- shoppailusta - tilalle puuhastelua puutarhassa, ompelutöissä, leivän leivonnassa yms slow living-henkistä

- autosta - sen sijaan asuinpaikka lähelle työpaikkaa tai julkisten liikennereittien varrelle

Mitä muuta?

Vierailija
2/2 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiasta. Tyhjä tila on luksusta, sillä kodeista on muodostunut varastoja. Kalliita sellaisia. Ja tilanne pahenee, kun energiakriisin myötä asuinpinta-ala per henkilö tulee todennäköisesti vähenemään. Suurtenikäluokkien perinnöksi jättämän tavarat pitäisi saada myös jonnekin...

En vaan tiedä, mistä luopuisin, vaikka mieli tekisikin. Kun on asunut 10 vuotta aloillaan, on tavaraa kertynyt vuosien varrella huomaamatta.

Rumasta toimistotuolista suostun luopumaan:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän