sukunimistä... mielipiteitä?
Meillä on syntymässä keväällä vauva, ja saatinkiin jo "riita" aikaiseksi vähän puun takaa. Pidin ihan itsesään selvänä, että lapsen sukunimeksi, tulee minun (äidin) sukunimi. Emme ole naimisissa, emmekä oikein missään tekemisissä mieheni suvun kanssa. Minun sukuni odottaa jo innolla uutta tulokasta. Nyt mieheni ilmoitti, että tietenkin lapsi saa sukunimen hänen mukaansa.
En tiedä... olenko tiukkapipoinen, kun haluan lapsen omalla sukunimelläni...?
Mielestäni lapseni "kuuluu" enemmän minun sukuuni, kun emme ole todellakaan ole isän suvun kanssa edes liiemmin tekemisissä. Esimerkiksi mieheni isä asuu ulkomailla, eikä edes tiedä piakkoin lähestyvästä perheenlisäyksestä, eikä mieheni aio hänelle siitä missään vaiheessa ilmoittaakaan, ei edes vauvan synnyttyä.
Yllätyin, että miehelleni tämä oli näinkin iso asia.
Kommentit (22)
tosi vanhanaikainen ja oikee kalkkis mutta jos lapsi on naisen nimella ja miehella on eri sukunimi niin kylla ensimmaisena tulee mieleen joku uusperhekuvio ja etta lapsi on varmaan sitten ex:an kanssa ja kohta tehdaan uusi vauva nyksan kanssa ja sita rataa.
syntyessä, mutta minä olen pitänyt oman sukunimeni. Ihan periaattesta ja koska en koe millään lailla kuuluvani mieheni sukuun. Lapsemme olivat lain mukaan minun nimelläni siihen asti, kun heidät kastettiin. Mutta saivat sitten mieheni sukunimen. Koin, että lasten sukunimiasia oli hänelle tärkeämpi. Joten halusin joustaa siinä. (Vaikka mielestäni oma sukunimeni on kauniimpikin)