leipomisvinkkejä? ostin ajat sitten sellaisen sydänsilikonimuotin,
jossa on 8 pientä sydämen muotoista leivoskoloa tai mitä olisivatkin. kertaakaan en ole vielä käyttänyt,en keksi mitä tehdä niihin? muffinssit ainakaan eivät taatusti sydämenmuotoisiksi jää jos siihen tekee? olisko kellään jotain ihanaa leivosohjetta, jotka voisi tuollaisiin toteuttaa ystävänpäiväksi?
Kommentit (4)
että kait se taikina kun nousee, menettäisi sydämenmuotoisuutensa?
eniten haluaisin tehdä jonkin tuollaisen keksipohjaleivoksen, mutta mietin useampia juttuja, tuo ei tullut mieleenkään, ettei laittaisi keksipohjaa alas, meinaatko, että olisi niin parempi? olisi vaan helpompaa painella se ensin sinne pohjalle, mutta mahtaako irrota? jos laittaisi leivinpaprupalan ekaksi alle? ja hyytelöleivos, irtoiskohan se reunoiltaan tuosta sitten varmasti, kun ennen olen tehnyt vain irtopohjavuokaan?... silikonista toki pitäis helposti irrota...
en kyllä osaa sanoa, et miten onnistuu hyytelöleivoksen teko--saako leivinpaperin pohjalle tasaisesti?
Sitä taikinaahan ei kärsi laittaa paljoakaan yhteen monttuun, max puoleenväliin, jos tekee jonkun paistettavan. Että ei nousisi kovin paljon reunojen yli. Kyllä se muoto säilyy, sitä en epäile.
Ja mä luulen, että sitä hyytelöleivosta ei voisi tehdä siten, että ensin panelisi keksimassan pohjalle. Rikkoontumisen vaaran on kyllä tosi iso.
Itse tekisin ilman muuta siten, että sivelisin vähän (!) vaikka rypsiöljyä pullasudilla joka montuun, reunoillekin. Sitten se hyytelökakkumassa, sitten se pohja. Irtoaa varmasti sitten kun on hyytynyt ja keikauttaa.
Laitan kevyesti tuota öljyä myös irtopohjavuokan reunaan, jotta reuna irtoaa sileänä eikä tartte veitsellä auttaa :)
Eniten mä mietin, miten sen keksipohjan saisi paineltua siihen päälle tarpeeksi tiiviisti, enkä hetikohta keksi miten... Ellei hyydytä massaa ensin ja panele sitä kun se on jo kovettunut. Ja sitten vielä jonkin aikaa anna keksipohjan jähmetä.
Kääretorttulevystähän olisi helppo leikata just sopivankokoinen pala ja vain asettaa sen siihen päälle.
Pitkään pyörittelin sitä ja mietin, tarttenko _oikeasti_ sitä, ja jätin pois. Nyt vähän kaivelee, pitäisikö lähteä hakemaan :)
Niin, voit sitä tehdä niihin muffinit tai leivokset vaikka sukpaapiirakkaohjeella. Jäähän ne sydämenmuotoisiksi, sitten vain kuorrutat jokaisen erikseen :)
Itse mietin lisäksi, että voisi tehdä hyytelöleivoksia: tekisi hyytelökakkumassan, valuttaisi joka koloon sitä ja sitten leikkaisi vaikka kääretorttupohjasta sydämenmuotoisen pohjan siihen kiinni. Tai voisihan sitä koettaa laittaa sen keksinmurunkin. Kumotessa siis se kääretorttu/keksinmurupohja jäisi alle.