Kummien valinnan vaikeus: lähellä asuvat kaverit, vai kaukana mutta läheisemmät vanhemmille
tässä sitä pohdiskelen, että keitä pyydämme lapsen kummeiksi.
Vaihtoehtoina ovat kaukana asuva ystäväpariskunta, joista toinen osapuoli on ollut minun ystävä lapsuudesta saakka. Tätä pariskuntaa näemme kerran-pari vuodessa välimatkan takia.
Toisena ja kolmantena vaihtoehtona ovat kaksi muuta pariskuntaa, jotka asuvat samassa kaupungissa meidän kanssa, mutta jotka olen tuntenut vähemmän aikaa. Ovat mielestäni ihan ystäviä, mutta kun ollaan tunnettu joitain vuosia, niin en osaa vielä luottaa täysin ja sanoa että tuntisin heitä täysin. Näitä ihmisiä näemme toki useammin kuin tuota kauakana asuvaa pariskuntaa, ja siten ovat enemmän osa arkeamme.
Mutta miten sinä valitsisit?
En osaa päättää, sydän sanoisi että pyydämme niitä kaukana asuvia, mutta järki sanoo että näitä lähellä olevia.
Kommentit (9)
kummius voi aikaansaada sen että näette useamminkin
Toisia näkee muutenkin ja sit se että jos ette ole sydänystäviä niin kestääkö se suhde sitten jos jompikumpi perhe muuttaakin kauemmas?
Niitä joiden kanssa uskot ystävyyden säilyvän. Siten pitävät varmemmin yhteyttä lapseenkin.
Meillä valitettavasti kaikki ns ystäväkummit ovat jättäneet yhteydenpidon vain jouluun ja synttäreihin. Ja en todellakaan toivonut lahja-automaattikummeja. Toivoin, että menisivät joskus yhdessä pulkkamäkeen, kirjastoon tm, antaisivat aikaansa lapsillle.
Sukulaiskummit näkevät säännöllisesti, ja ovat enemmän tuollaisia lasten kanssa tekeviä kummeja.
tähän nyt toisen kummiuteen liittyvän kysymyksen.
Olen itse veljeni lapsen kummi. Itse mietin omalleni alunperin ihan muita kummeja, mutta nyt on alkanut tuntua että haluaisin veljen+ vaimon kummeiksi. Onko ihan idioottimaista jos ise olen heidän lapsensa kummi ja he minun lapseni kummeja?
Ap:n ongelmaa: mikäö estä pyytämästä sekä kaukana osuvia että läheisiä ystäviä kummiksi? Meidän lapsilla kaikilla on kaksi pariskuntaa kummeina, eli neljä kummia.
Ja toiseen kysymykseen; kyllä me ollaan ristiin monen kanssa kummeja, eli meillä on kolmenkin sisarukseni kanssa kummilapset keskenään.
Ja siis ystäväperheidenkin kanssa näin.
En näe siinä mitään idiotismia :D
ja veli on meidän lapsen kummi. Parhaiten toimii meidän 4 lapsen kokemuksella nämä sukulaiskummit.
että ollaan ristiin kummeja. Samallahan se on myös ystävyyden ja luottamuksen osoitus. Kun sinä ole aikanasi kelvannut kummiksi niin kummilapsesi vanhemmat kelpaavat sitten sinun lapsesi kummeiksi.
Minä sovin aikanani jo yläasteikäisenä parhaan kaverini kanssa, että ollaan sitten aikanaan toistemme esikoisten kummeja. Tästä pidettiin kiinni sitten 10-15 vuoden päästä kun asia muuttui vuorotellen ajankohtaiseksi.
Eli lapselle 4 kummia. Molemmissa on toki etäiseksi jäämisen riskinsä, eri syistä vain. Ja ei se valitettavasti lasta paljon lämmitä, että kummitäti on äidin kanssa läheinen, jos häntä kuitenkin näkee vain kerran pari vuodessa, eilen lähellä olevat kummit olivat lapselle iso juttu niiden "kaukaisten ja läheisten" lisäksi.
Minusta kummius on merkittävä arvostuksen osoitus. Kaukana asuvat läheisemmät ystävänne huomaavat, että te haluatte tosiaan pitää heistä kiinni, kun pyydätte kummeiksikin. Lähempänä asuvien kanssa kummius toivottavasti syventää ystävyyttänne. Ja eihän sitä ikinä tiedä, kun katsoo vaikka 10 vuoden päässä, että missä kukin asuu. Tiedä vaikka olisitte naapureita sen nyt kaukana asuvan ystäväpariskunnan kanssa.
tässä sitä pohdiskelen, että keitä pyydämme lapsen kummeiksi.
Vaihtoehtoina ovat kaukana asuva ystäväpariskunta, joista toinen osapuoli on ollut minun ystävä lapsuudesta saakka. Tätä pariskuntaa näemme kerran-pari vuodessa välimatkan takia.
Toisena ja kolmantena vaihtoehtona ovat kaksi muuta pariskuntaa, jotka asuvat samassa kaupungissa meidän kanssa, mutta jotka olen tuntenut vähemmän aikaa. Ovat mielestäni ihan ystäviä, mutta kun ollaan tunnettu joitain vuosia, niin en osaa vielä luottaa täysin ja sanoa että tuntisin heitä täysin. Näitä ihmisiä näemme toki useammin kuin tuota kauakana asuvaa pariskuntaa, ja siten ovat enemmän osa arkeamme.
Mutta miten sinä valitsisit?
En osaa päättää, sydän sanoisi että pyydämme niitä kaukana asuvia, mutta järki sanoo että näitä lähellä olevia.
vastauksista, olen siis ap, tuon ekan kysymyksen esittäjä.
Pitää harkita sitä että pyydetään ne kaukana olevat, ja sitten vielä toinen nuista lähellä olevista pareista kummeiksi. Ehkäpä se olisi paras ratkaisu. Olin vain ajatellut että kaksi kummia yhteensä riittäisi, sillä meidän muilla lapsilla on toisella kolme kummia ja toisella kaksi. Mutta miksei sitten neljäkin kävisi tälle yhdelle. :)
pyytäkää molemmat! Minulla itselläni on 6 kummia ja on muuten ihanaa.