Hyväksyisitkö poliisin, sosiaaliviranomaiset kotiisi keskustelemaan lasten kasvatuksesta?
Kotitarkastukset kuin ulkonaliikkumiskielto. Kotitarkastuksissa tulisi selväksi millaiset olot kotona on. Poliisit ja sosiaaliviranomaiset voisivat pitää näitä tarkastuksia vaikka 3x vuodessa kahvipöydän ääressä. Samalla voitaisiin keskustella nuorten ongelmista ja kasvatukseen liittyvistä seikoista.
Mikä ettei myös opettaja voisi olla läsnä näissä tapaamisissa. Tarkastuksissa voitaisiin pistää merkille kodin yleinen siisteys ja järjestys sekä ilmapiiri.
Kommentit (51)
Mulla ei oo mitään hävittävää siinä, vaikka kävisivatkin, niin että MIKSI EN ANTAISI TULLA?!
järjestelmä ei ole virheetön. Teidän pölyt sängyn alla voitaisiin tulkita epäsiisteydeksi ja juuri miehen kanssa ollut riita päivän ruuasta huonoksi ilmapiiriksi.
:p
Tuskin ne pölyt aiheutaisi mitään. Jos kiinteistöä on selvästi tuhottu ja aiheutettu vesivahinkoja tai näyttää narkomaanin kämpältä niin sellaisen kyllä näkee heti. Pölyt sängynalla ei varmastikaan ole ongelma.
Pizzalaatikot, sanomalehdet lattioilla yms epämääräinen kertoo hälyyttävästi ettei kaikki ole kunnossa etenkään kun ei ole siivottu ennen kyläilyä.
Tällä systeemillä saataisiin pelastettua lapset masennuksessa makaavan äidin kynsistä ja äiti hoitoon.
Myös sosiaaliviranomaiset voisivat päätellä onko tarvetta käydä mielenterveystoimistossa jos huusholli näyttää vähän "siltä".
Hieno idea!
Mutta koen, että jos kotioloissa ei ole mitään hävettävää (= laiminlyöntiä, väkivaltaa jne.), ei ihmisen tarvitse häkeltyä vaikka itse Tasavallan Presidentti olisi oven takana. :D Yksikään sossu tuskin olettaisi astuvansa moitteettomassa kunnossa olevaan hotelliin, ihan mielelläni keittäisin kahvit tuon hieman sotkuisen pöydän äärelle.
Toivoisin että edes alle 13-vuotiaille saataisiin ulkonaliikkumiskielto ja samoin Suomeen pitäisi saada tupakattomia/eläimettömiä alueita.
Ettekö näe vikaa itsessänne?? Lapsenne oireilevat ja ovat tod.näk. masentuneita, tämä taas voisi johtua mm. siitä että näkevät kuinka teitä vanhempia EI KIINNOSTA. "Ihan sama minne menee, kunhan muuttaa pois kotoa" on nykyinen asenne koulunsa päättävän nuoren suhteen. Lapsi halutaan "työntää" jonnekin, etenkin jos hän ei vielä tiedä alaansa (= kova paikka uravanhemmille). Onko ihmekään, että masentuvat...
Sitäkään en ihan tajua että kerrotaan kuinka nuori polttaa/juo ja puuttuminen asiaan jää tasolle "puhuin nuorelle". Sitten huudetaan ammattilaisia apuun. Sairasta!! Miksi kukaan ei edes YRITÄ ratkoa niitä ongelmia ITSE?? Jos nuori käy salaa juopottelemassa vaikkapa iltaisin, ulko-ovi lukkoon ja asetutaan nuoren tielle vaikka väkisin. Mitä te pelkäätte?? Miksi ette uskalla puuttua ennenkuin on liian myöhäistä! Kyse on OMASTA LAPSESTANNE!!
Hyväksyn lastensuojelujärjestelmän, jossa viranomaiset tarvittaessa tukevat toisiaan, sen että vanhemmat rajoittavat lastensa vapautta kasvatuksellisista syistä tarvittavissa määrin ja sen, että havaituissa ongelmaperheissä käydään säännöllisin väliajoin tarkistamassa, että kaikki on hyvin.
Kun vanhemmat kaipaavat tukea kasvatustyössään ja lapsi/nuori rajoja, yhteiskunta voi hyvin tulla apuun - sen ei tarvitse asettaa toimivia perheitä suurennoslasin alle.
Se mitä en missään nimessä kannata:
1. Ulkonaliikkumiskielto iltaöisin. Normaalien vanhempien kasvatusvastuuta ei tarvitse ulkoistaa poliisille.
Jos lapsi kulkee siivosti tai örveltäen öisin yksin ulkona, poliisi puuttuu asiaan jo nyt. Jos teini örveltää öisin, poliisi puuttuu. Jos teini kulkee siivosti ulkona öisin, mikä on ongelma? Tarvitsemmeko lain, joka vaatii kaikkia alaikäisiä heräämään kello yhdeksään mennessä, jotta ulkonaliikkumiskiellolle löydetään peruste? Syyllinen, kunnes toisin todistetaan, on huono periaate jokaisen kansalaisen, myös alaikäisen kohdalla.
Ulkonaliikkumiskielto sinänsä ei mitenkään lisää poliisin resursseja valvoa sen toteutumista - valvonta olisi siis samalla tasolla, kielto tai ei. Arveluttavat tapaukset kuten örvelöt tai silmämääräiseeti liian nuoret yökulkijat taas jäävät seulaan jo nyt. Kielto ei saisi aikaan mitään muuta kuin sen, että poliisin satunnaisotantaan jäisivät myös ne nuoret, joiden kaupungilla liikkuminen ei aiheuta ongelmia. Mitä hyötyä tästä olisi?
2. Kaikkiin koteihin kohdistuvat kotitarkastukset.
a) Tarpeetonta valtion kontrollia. Osoittaa epätervettä epäluottamusta kansalaisiin kohdistaa säännöllinen viranomaiskontrolli myös toimiviin perheisiin. Syyllinen, kunnes toisin todistetaan, on arveluttava periaate etenkin kun sitä toteuttaa jähmeä ja hidasliikkeinen byrokraattinen koneisto.
Lisäksi tiukka tarkastelu aiheuttaa rajanveto-ongelman: Mikä on huono ilmapiiri? Mitä on epätavallinen sotku? Täälläkin joku oli sitä mieltä, että pizzalaatikot tai sanomalehdet lattialla olisivat riittävä syy viranomaisten väliintuloon. Mitä, jos tämä ihminen johtaisi uutta lastensuojeluvirastoa? Huostaanotettaisiinko kaikkien niiden vanhempien lapset, jotka eivät pidä lehtien ulos viemisestä? Ihmiset ovat yksilöllisiä ja noin tarkka yhteismitallinen kontrolli johtaisi väistämättä ylilyönteihin.
Kotitarkastuksen kolmasti vuodessa tuskin myöskään tepsisivät perheväkivaltaan, kuten joku väitti. Pitkäaikaiselle perheväkivaltakierteelle on usein tyypillistä, että dominoiva osapuoli on pintapuolisesti miellyttävä ja hyvä manipuloimaan niin perhettään kuin sivullisia. Ei ole mitään järkevää syytä olettaa, että alistajan tai alitetun pokeri murtuisi jonakin noista kolmesta päivästä sen todennäköisemmin kuin niinä 362 muuna päivänä jonkun muun edessä. Virkapuku ei ole totuusseerumia.
Vastustan jyrkästi myös tässä keskustelussa esitettyä ajatusta siitä, että yksityisyydensuoja olisi tarkoitettu vain laittomiin puuhiin. Tällä logiikalla jokaiseen kotiin voitaisiin asentaa videokamera, ihmisiä altistaa valheenpaljastuskoneille, verikokeille ja totuusseerumeille missä tahansa yhteydessä ja heidän puheluitaan kuunnella rajatta. Jos mitä tahansa normaalia ja sallittua toimintaa ei tarvitse hävetä tai salailla, tässä ei olisi minkäänlaista moraalista ongelmaa. Vai pitäisikö raja sittenkin vetää johonkin?
b) Sietämättömän kallista. Tällaista toimintaa harjoittavan valtion veroaste olisi hävyttömän korkea ja muu toiminta retuperällä (ks. maailmahistoria). Totalitaristisiin kattaviin valvontajärjestelmiin sortuneilla valtioilla on lisäksi usein ollut tapana rahoittaa toimintaansa rikollisin keinoin. Valtion arveluttava sisäinen rakenne murtaisi sen oikeutuksen asettua kansalaisia valvovan moraalisen auktoriteetin asemaan.
Aluksi luulin ap:ta provoksi. Vastausten perusteella näin ei kuitenkaan ole. Se on pelottavampaa kuin mikään.
Lopuksi haluaisin vielä huomauttaa, että ennen kuin ristiinnaulitsette kurittomat nuoret, huomioikaa, että nyt on kasvamassa Suomen toistaiseksi väkivallattomin ja poikien osalta myös päihteettömin sukupolvi.
Good night, and good luck.
Lasten kanssa keskustelivat,kävelivät talossani ja keskusteltiin ja asia jäi siihen,rakas naapurini oli soittanut sossuun ja kertonut että olen masentunut ja poikani pissaavat housuihinsa (pojat 11v ja 7v.)joka todettiin silläseisomalla että on kaikki asiat ok,soitto oli kiusanteko...
Voit sitten miettiä miksi lapsi ei tottele tai kuuntele neuvojasi. Luuletko tosiaan että ei ole tehty mitään. Voi kuule et tiedäkään miten paljon olen yrittänyt tehdä ja nuori on vain vaikea itsepäinen itsenäinen olento. Mielenterveystoimistoon olen hänet vienyt, mutta jättää käymättä tapaamisissa.
En minä voi häneltä vapauttakaan riistää, vaikka se nyt tuntuisi olevan ainut keino estää häntä tekemästä typeryyksiä. Tänäänkin tuli klo 4 kotiin humalassa ja ties missä. Herää klo 13 aikoihin. Minun pitää mennä töihin ja elättää perhe. Mies on lähtenyt jo töihin.
Toivon todellakin että saat osasi tästä. Toivottavasti saat hankalan murrosikäisen!
Ettekö näe vikaa itsessänne?? Lapsenne oireilevat ja ovat tod.näk. masentuneita, tämä taas voisi johtua mm. siitä että näkevät kuinka teitä vanhempia EI KIINNOSTA. "Ihan sama minne menee, kunhan muuttaa pois kotoa" on nykyinen asenne koulunsa päättävän nuoren suhteen. Lapsi halutaan "työntää" jonnekin, etenkin jos hän ei vielä tiedä alaansa (= kova paikka uravanhemmille). Onko ihmekään, että masentuvat...
Sitäkään en ihan tajua että kerrotaan kuinka nuori polttaa/juo ja puuttuminen asiaan jää tasolle "puhuin nuorelle". Sitten huudetaan ammattilaisia apuun. Sairasta!! Miksi kukaan ei edes YRITÄ ratkoa niitä ongelmia ITSE?? Jos nuori käy salaa juopottelemassa vaikkapa iltaisin, ulko-ovi lukkoon ja asetutaan nuoren tielle vaikka väkisin. Mitä te pelkäätte?? Miksi ette uskalla puuttua ennenkuin on liian myöhäistä! Kyse on OMASTA LAPSESTANNE!!
oikeasti onko tälläistä kannattavia ihmisiä olemasa vielä?
Teidät pitäisi kuskata pienelle saarelle missä voisitte kytätä toisianne mielinmäärin.
ja itse olen lähihoitaja ja olen suuntautunut lasten ja nuorten hyvinvointiin ja kasvatukseen. Joten meillä näitä keskusteluja käydään päivittäin. =)
ja itse olen lähihoitaja ja olen suuntautunut lasten ja nuorten hyvinvointiin ja kasvatukseen. Joten meillä näitä keskusteluja käydään päivittäin. =)
järjestelmä ei ole virheetön. Teidän pölyt sängyn alla voitaisiin tulkita epäsiisteydeksi ja juuri miehen kanssa ollut riita päivän ruuasta huonoksi ilmapiiriksi.
:p