Nimiasiaa. kellään ei varmasti ole ollut näin vaikeaa nimetä lastaan :(
Tämä meidän nimeämisprosessi on jo aika pimeää touhua :( Kutsuimme lasta raskausaikana vanhalla, suvussa kulkeneella nimellä ja vielä hänen syntymänsä jälkeenkin. Sitten aloimme miettimään, että onko nimi sittenkin liian vaikea lausua ja hankala käytännössä jne. ja keksimme sitten toisen meitä miellyttäneen nimen.
Keskustelin tulevan kummin kanssa nimestä ja hän oli ehdottomasti sitä mieltä, että tämä myöhemmin keksitty nimi on suloisempi ja se pitäisi antaa. Aloimme sitten mieheni kanssa makustelemaan tätä nimeä ja se tuntui ihan hyvältä...
No kastepäivä lähestyi ja meillä oli jo kolme nimeä valmiina, jossa tämä vanha työnimi kutsumanimenä. Edellisenä iltana aloimme sitten epäröimään josko kuitenkaan antaisimme tätä nimeä...jos se on liikaa vanhan ukon nimi jne ja jne...
Viime hetkessä kirkossa kiepautimme tämän kaavailemamme nimen kolmanneksi nimeksi ja annoimme tämän uudemman kumminkin suositteleman nimen kutsumanimeksi.
Nyt ristiäisistä on pari päivää ja olemme onnettomia :( Emme osaakaan kutsua lasta tällä etunimellä vaan se vanha työnimi tulee luontevasti. Ja tämä työnimi on nyt kolmantena nimenä :(
Ahdistaa. Meillä oli paljon vieraita ristiäisissä ja he jo omaksuivat antamamme nimen. Nyt emme sitten osaa käyttääkään sitä.
Mieheni soitti papille ja tämä sanoi, ettei ole vielä kerennyt lähettää papereita maistraattiin eteenpäin, joten nimien järjetyksen kerkiää vielä muuttaa. Pappi ei pitänyt sitä mitenkään kummallisena, sillä nimiähän ei vaihdeta vaan vain järjestystä.
Mitä ihmettä tässä pitäisi tehdä. Pitäiskö nimijärjestys vaihtaa, ilmoittaa kaikille kutsuvieraille että näin nyt kävi vai alkaa käyttää kolmatta nimeä kutsumanimenä? se voi olla hankalaa, koska aina saa selittää että kustsumnimi on eri kuin se mikä papereissa näkyy ensimmäisenä nimenä.
Tämä muistuttaa jo farssia :( mitä ihmettä teemme?
Onko kellään muulla ollut ikinä näin hankalaa antaa lapselle nimeä??
Kommentit (19)
joista on alleviivattu toinen nimi. eli ei edes meinata käyttää etunimeä, mikä on kyllä "tyhmää".
Eli eka nimi on aina myös kutsumanimi.
Kutsutte sllä nimellä. Itseäni on aina kutsuttu (ristiäisistä lähtien) toisena olevalla nimellä, eikä haittaa elämää yhtään, kunhan vaan muistaa virallisissa paikoissa että siellä käytetään aina ensimmäistä nimeä. =)
eikä sillä järjestyksessä ekalla! Myös meidän esikoisen kutsumanimi on järjestyksessä vasta toisena. Voi sitävälillä joutua selittelemään,mutta kylläsen kanssa elää. Helpompaa toki, jos sen kerran ehtii vielä vaihtaa ja nimet sopii haluamaanne järjestykseen, niin vaihtakaa toki!
mitä väliä sillä on mitä vieraat ajattelee. Vähän ajan kuluittua ei enää kukaan muista tätä.
on ollut koko elämäni ajan toinen nimeni kutsumanimenä ja se on ärsyttävää, kun esim. naistenklinikalla olin papereissä koko ajan "väärän" niminen eli ensimmäinen nimeni näkyi kaikissa virallisissa papereissa. ap
Eli eka nimi on aina myös kutsumanimi.
Nimenantaminen on vaikeaa. Itsekin olen joka kerta ennen ristiäisiä valvonut yöllä paniikissa miettien tuleekohan lapselle nyt varmasti hyvä nimi. Joka kerta on myös jälkeenpäin vähän kaduttanut, mutta aikaa myöten tottuu enkä vaihtaisi enää nimiä.
Teillä oli pitkään mietinnässä jokin vanha nimi, joka tuntui hyvälle, muttei ehkä ollut ihan pienelle, suloiselle vauvalle istuva. Ei se mitään, vauvat kasvaa, tulevat teineiksi ja viimein myös ihan oikeiksi aikuisiksi ihmisiksi. Meillä on tytöllä nimi, joka ei mielestäni sovi vauvalle, mutta vanhemmalle lapselle kyllä jo.
Itse soittaisin papille ja vaihtaisin järjestyksen niin, että ihan alun perin miettimänne nimi tulisi ensimmäiseksi. On aina helpompaa kun kutsumanimi on ensimmäisenä.
ultraan mennessä sihteeri just kysyi multa onko tää nimi mun kutsuma nimi? miksi? siis mulla etunimi on kutsumanimi .
kutsumanimi on keskimmäisestä nimestä muotoutunut lempinimi.
Itselläni on kaksi etunimeä. Lapsuudenkodissa minua kutsuttiin tokasta nimestä väännetyllä lempinimellä.
Turhaan murehditte sukulaisia, kyllä ne tottuu, teidän lapsesta on kyse.
Minä en ole kokenut ongelmana sitä, ettei minua kutsuta ensimmäisellä nimellä. Mutta jos sinua se häiritsee nyt, niin se varmasti häiritsee jatkossakin.
johonkin? koska nappurille tulee postia sen toisella nimellä. ja itse olen täyttänyt paljon lappuja missä alleviivataan kutsumanimi, mitä ne sillä tiedolla tekee? en väitä vastaan että on helppoa, ihmettelen vaan?
joista on alleviivattu toinen nimi. eli ei edes meinata käyttää etunimeä, mikä on kyllä "tyhmää".
Olen itse Anni Maija, eikä ikinä olla Anniksi kutsuttu (paitsi isoäiti joka pyysi äidiltä luvan saada kutsua yhdysnimellä). Maijan kanssa oli vissiin vähän vaikea löytää mitään yhteensopivaa toista nimeä, päätyivät sitten antamaan ekan.
En ole kärsinyt siitä pätkääkään. Saan kyllä joskus selitellä miksen ole Anni vaan Maija. Ei se haittaa yhtään.
Mutta vaihtakaa nimet jos se tuntuu niin paremmalta! Yhdyn silti johonkin aiempaan kirjoittajaan, että lasten nimiä on vaikea keksiä niin ettei yhtään koskaan katuisi. Itsekin mietin lapseni nimestä, että olisiko viimeinen kirjain etunimessä silti pitänyt olla toinen..
esikoiseni etunimi on sen verran erikoinen etten osannut keksiä siihen sopivaa toista nimeä, lopulta sitten vain päätin erään nimen ja laitoin papereihin, viime hetkellä kun ne piti jo lähettää maistraattiin. Monta kertaa myöhemmin mietin että tuliko tehtyä oikea päätös vai olisiko pitänyt antaa joku toinen nimi.
Kuopukselle nimen anto oli vieläkin haastavampaa, miehen kanssa pidimme eri nimistä ja pitkän kuukausia kestäneenm pähkäilyn jälkeen päätimme laittaa molempien pitämät nimet kaikki pötköön, pojalla on 3 etunimeä. Keskimmäinen nimi on pojan kutsumanimi, toisenlaisessa järjestyksessä nimet olisivat kuulostaneet "tyhmältä" ja kesimmäiseen nimeen ehdimme jo odotusaikana tottua, mies kutsui lasta sillä nimellä jo silloin. Edeleen mietin että onpas nimi ja varmasti hankalaa kun kutsumanimi on toinen nimi, mutta samapa tuo :) eiköhän sitä ole isompiakin murheita kuin nimi.
Tehty mikä tehty - vaihtakaa nimien järjestys siksi mikä teitä miellyttää eniten!
Aika hullun hommaa ollut tämän lapsen nimeäminen meidän kohdalla. Onko kukaan muu vaihtanut kutsumanimeä ristiäisten jälkeen vai oemmeko ainoita "hulluja"? ap
Itselläni on kolmas nimi ollut kasteesta asti kutsumanimenä. Minua myös kutsutaan sillä nimellä. Esim. pankkikortissa (kaikissa pankkiasioissta) sekä terveyskeskuksessa on vain tämä nimi tiedoissa Eli heillä ei edes näy muut nimet. Mitä he niillä nimillä tekisivät? Virallisesti tietysti passissa ja ajokortissa on kaikki nimet laitetu. Eli aina kutsutaan virallisesti kolmannella nimellä eikä sitä ole annettu koskaan minnekään lääkäreihin yms.
Äitini kutsumanimi on ollut koko ikänsä hänen toinen nimensä. Siitä on aiheutunut hänen itsensä mukaan jos jonkinlaista hankaluutta, kun hän on usein virallisissakin papereissa (ennen kuin asia korjataan) kirjoitettu sen ensimmäisen nimen mukaan.
Nyt kun äiti on dementoitunut, on vähän outoa viedä hänet lääkäriin, joka kutsuu aina ensin äitiäni sillä hänen ensimmäisellä nimellään. Kun sitä ei ole koskaan käytetty, tuo poloinen vanhus ei edes tajua, kenestä puhutaan.
Kyllä te totutte siihen ensimmäiseen nimeen pian, vaikka ette vaihtaisikaan järjestystä.
Myös sukulaiset unohtavat tapahtuman pian. Ei tarvinne tiedottaa asiasta, sen kun ensi kerran vauvasta puhuessa käytät valitsemaasi nimeä "Kalle" ja sillä selvä. Nämä asiat eivät kiinnosta ulkopuolisia yhtään niin paljon kuin esikoisen vanhemmat kuvittelevat :) Eivät sukulaiset ole ehtineet vielä 'omaksua' mitään!
Ja minusta se vain aivan turhaan mutkistaa elämää, jos kutsumanimi ei ole ekana. Miksi turhaan vaikeuttaa, kun kerran kutsumanimen vielä hyvin ehtii vaihtaa ekaksi. Työssäni tapaan paljon vieraita ihmisiä, ja ärsyttää jos kutsumanimi ei ole se joka on eka. Ihmiset väsyneenä huokaavat, että 'ei se ole mun nimi'. Minä aattelen, että muuta sitten nimes, minä en näihin tiedostoihin ala mitään nimiä muuttelemaan tai hommat menee lopullisesti sekasi. Sorkke ;)
jos teistä siltä tuntuu. Nyt kun muutatte sen heti niin sukulaisetkin kerkiää tottua uuteen nimeen.