Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö 1,5-vuotias jo vierottaa äidistä?

Vierailija
08.02.2010 |

Anoppi on loukkaantunut, kun emme kovin mielellään päästä 1,5-vuotiasta poikaamme hänen mukanaan hänen vanhempiensa luokse yökylään 100 km päähän. Pojalla on juuri meneillään kova kiintymysvaihe meihin vanhempiin, emmekä näe mitään syytä, miksi poika pitäisi juuri nyt "vierottaa" meistä, kun hän eniten meitä tarvitsee. Anoppi on kyllä ihan tuttu pojalle, mutta anopin vanhemmat eivät. Joten huolestuttaisi laittaa poika yökylään vieraaseen paikkaan vieraiden ihmisten kanssa. Itse ajattelen niin, että pojalla on koko loppuelämä aikaa vierailla heillä, mutta nyt on liian aikaista. Hän on kyllä ollut minun vanhempien luona yökylässä muutaman kerran, ja siellä on mennyt aina tosi hyvin, koska ovat niin paljon tekemisissä ja paikka on tosi tuttu.

Lähinnä nyt toivoisin SYITÄ siihen, miksi näin pienen "pitäisi jo osata" yökyläillä vieraassa paikassa ilman vanhempia? Mikä kiire on vieroittaa pientä lasta?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ei tietenkään eikä varsinkaan tuossa vaiheessa. hyvä olisi käydä ensin kyläilemässä yhdessä. ehtiihän tuo.

Vierailija
2/8 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos et kerran itse näe mitään tarvetta. Meillä kanssa toiset isovanhemmat painostavat, että pitäisi viedä esikoinen useammaksi päiväksi kerrallaan kylään, mutta ei se pikkuinen vielä sitä kaipaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 3v ja 1,5v ovat vasta pääsiäisenä yhden yön isovanhempien hoidossa ja silloinkin tämä hoito tapahtuu lapsille tutuimmassa paikassa - eli meillä kotona. Päivän ajan ovat olleet hoidossa aiemminkin ja hyvin varmasti menee tuo yökin.

Mutta kyllä se hoitotarve täytyy lähteä etenkin tuonikäisen kanssa vanhempien tarpeesta saada keskinäistä aikaa. Jos tämä tarve on ja lapsi vaikuttaa vanhempien mielestä kypsältä hoitoon (jota puolitoistavuotias esikoinen tai kuopuskaan ei mitenkään välttämättä ole), niin mikäs siinä sitten. Mutta jos vanhemmat eivät vielä kaipaa yön yli tapahtuvaa eroa lapsestaan (ns. parisuhdeaikaa), niin mikä järki koko hommassa edes olisi. Sitten vanhempi lapsi (semmonen 4-5v varmaan) voi jo haluta ihan seikkailun nimissä mummolaan yökylään.

Ja vielä. Jos lapsella on eroahdistusta, niin ei missään nimessä silloin hoitoon. Eroahdistukset kun ei normaalitapauksessa kuitenkaan kestä muutamaa kuukautta pitempään ja sen jälkeen hoidossa olo sujuu paljon kivuttomammin. :)

Vierailija
4/8 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viettää aikaansa iso-isovanhempiensa kanssa, eivät he varmaankaan ikuisuuksia elä....

Vierailija
5/8 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajatus tulevista yökyläilyistä. Odotan minun ja mieheni esikoista ja olemme mieheni kanssa melko nuoria (20 ja 21). Anoppi on koko raskauteni ajan lupaillut että hän sitten ottaa mukulan vaikka heti yöksi niin että pääsen mieheni kanssa BAARIIN. Vaikka olen nuori niin olen kyllä jo elänyt nuo baareilut ajat sitten. Tarkoitan siis että mielummin olen kotona vauvan kanssa kun baarissa rällästämässä.

Vierailija
6/8 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Baariin ei ole tarve päästä, sitä paitsi olen ihan viimeisillään raskaana. Silloin tällöin on tietenkin ihana saada viettää "parisuhdeaikaa" ihan vaan kahdestaan miehen kanssa, mutta silloin lapsi pääsee yökylään mieluummin tuttuun ja turvalliseen paikkaan, kuin lähes ventovieraiden luo...

-ap

Vaikka olen nuori niin olen kyllä jo elänyt nuo baareilut ajat sitten. Tarkoitan siis että mielummin olen kotona vauvan kanssa kun baarissa rällästämässä.

Vierailija
7/8 |
09.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolitoistavuotias on lähes vauva vielä, jos ei ole pakko niin miksi erottaa äidistä ja isästä (ja kun lapsella on vielä selvästi joku eroahdistuskausi menossa).

Aiheuttaa vain tarpeettomasti turvattomuutta .

Vierailija
8/8 |
09.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enemmän aikuisten tarpeita. Kerran kysyin asiasta eräältä tunnetulta lastenpsykologilta, ja hänen mukaansa lapsi ei jää mistään paitsi, jos ei pääse taaperona yökylään. Päiväsaikaan voi hyvin saada niitä kokemuksia mummeista ja vaareista, ja se riittää. Sitten joskus myöhemmin leikki-iässä voi olla jo lapsestakin mukavaa yökyläillä.

Meillä anoppi kärtti lasta kovasti yökylään, mutta jouduin olemaan topakka painostuksen alla, enkä siis laskenut lasta mummolaan, koska lapsi oli kovasti meissä vanhemmissa kiinni.