Monelle lapselle makaroonilaatikollisesta?
Olin ystäväni ja lapsiemme kanssa ulkona. Päätimmekin yllättäen mennä paikalliseen perhetupaan. Tarvitsimme lounasta ja ystäväni meni kauppaan ruokaostoksille ja minä jäin lapsenvahdiksi pihalle.
Kun pääsimme tuvalle ja ystäväni laittoi annokset lapsille, olin hieman hämmästynyt. Hän oli ostanut yhden 400g Saarioisten makaroonilaatikon neljälle lapselle, 2 poikaa 5v ja kaksi tyttöä 2,5v. Minusta ja lapsien mielestä se oli kovin vähän ja ainakin meidän lapsille jäi nälkä.
Rupesinkin miettimään minkä verran teidän noin vastaavan ikäiset syövät, olisiko heistä 1/4 osa makrulaatikkoa liian vähän? Vai kuvittelenko minä, että pitäisi syödä enemmän ja syötän lapsiani liikaa. Lapsemme ovat ihan normaalipainoisia jne.
Taustaksi vielä, että pojat olivat olleet 2,5h kerhossa ilman eväitä ja sen jälkeen 45min ulkona. Tytöt myös syömättä aamupalan jälkeen, kaupungilla meidän kanssa ja sit sen 45min ulkona kerhonpihalla.
Kommentit (54)
syö ainakin sen 1/2 laatikollista. Se riittää jos on esim. salaattia ja jälkiruokaa sen laatikon lisäksi.
että tyttö kasvaa pituutta käyrällä +1 ja paino menee käyrällä -1. Että se siitäkin lihavuudesta.
syö ainakin sen 1/2 laatikollista. Se riittää jos on esim. salaattia ja jälkiruokaa sen laatikon lisäksi.
Noloa noloa, niiiiiin noloa! Ikinä en kehtaisi noin vähää tarjota, aina pitää olla varaa santsata varsinkin lasten, joiden nälkä on joskus arvaamaton.
Ei ole kaikki muumit laaksossa kaverillas.
Meillä on 8-v poika, joka syö kaikkea (Ei ole nirso), tykkää syödä, ja syö melkein sen mitä aikuisetkin. No, ehkä me vanhemmat ei olla isoruokaisia aikuisia.
Viikonloppuna oli kylääs samanikäinen tyttö. Voi että hän ei syönyt mitään! Ensinnäkin tomaatit, ananas ja pippurit oli ei-ei. Annoskoko oli pientäkin pienempi. Ja sitäkin siirteli lautasella ja keskittyi höpöttämään. Sörkki ruokaa, ja närppi siitä pari hyppysellistä. Karkki kyllä kelpasi. Näyttää nuo hintsumminkin syövät hengissä pysyvän...
miehen kanssa joskus ostettiin kahdestaan asuessamme ja syötiin yhdessä + kasviksia lisäksi.
Mutta asiaan, meidän viisivuotias ja pari vuotta nuorempi sisarus syö niin vähän usein aterialla, että olis varmasti riittänyt. Ainakin jos lisäksi olis leipää, maitoa ja kasviksia, vaikka salaattia.
Eli meillä olis riittänyt.
Mutta esim. teini-ikäinen urheileva, hoikka veljeni olis vetänyt tuon laatikon ja kysellyt heti lisää ruokaa...
ruualla, mutta ei tosiaankaan minään janojuomana latkita, suosituksen mukaan saavat päivittäin ja ylimääräinen ois muutenkin liikaa. Meillä on iso perhe ja maitolaskut on muutenkin tarpeeksi suuret.
kyllä meidän 5v. poika syö yksinään vähintään puolet... Oliko joku säästövimma? Mun yksi kaveri ei raaskinut ostaa tarpeeksi maitoa, niin tarjosi sitten sitä lasilliset jälkiruuaksi...
Joskus hätätapauksessa olen jakanut kolmelle, mutta sit on ollut lisänä leipää tai jotain muuta täyttävää.
Ja lapsemme eivät ole ylipainoisia alkuunkaan.
Mun yksi kaveri ei raaskinut ostaa tarpeeksi maitoa, niin tarjosi sitten sitä lasilliset jälkiruuaksi...
JOhtuu siitä että lapset ei syö sitten mitään kun juo ensin tyhjään mahaan sen lasillisen, tai ovat muuten vaan tottuneet ärsyttämään tuolla tempulla
eväät, voileipiä ja pillimehut. Jos olitte nälkäisiä miksette menneet ravintolaan, tai omaan kotiinne syömään?
Puhumattakaan 5v pojista. Meillä 6v saataa syödä kokonaisen laatikollisen.
Eihän tuollaisesta annoksesta tule kuin paha mieli.
Niin ja meidän pojat enemminkin liian laihoja ja heille ei ole missään iässä riittänyt 100g makronilatikkoa, jos ei edes leipää saa lisäksi.
Puhumattakaan 5v pojista. Meillä 6v saataa syödä kokonaisen laatikollisen. Eihän tuollaisesta annoksesta tule kuin paha mieli. Niin ja meidän pojat enemminkin liian laihoja ja heille ei ole missään iässä riittänyt 100g makronilatikkoa, jos ei edes leipää saa lisäksi.
Mutta entäs kymmenen vuoden päästä, kun tottuvat nyt jo syömään tuollaisia annoksia. 80-luvulla jostain maksalaatikosta sai aterian kaksi aikuista ja lapsi.
Vertailkaa lautasten kokoa nyt ja kolmekymmentä vuotta sitten ja ihmisten painoa....
ei neljälle.
Aikuisten annos olisi koko laatikollinen yksin.
Se olikin makaroonilaatikkoa....