Monelle lapselle makaroonilaatikollisesta?
Olin ystäväni ja lapsiemme kanssa ulkona. Päätimmekin yllättäen mennä paikalliseen perhetupaan. Tarvitsimme lounasta ja ystäväni meni kauppaan ruokaostoksille ja minä jäin lapsenvahdiksi pihalle.
Kun pääsimme tuvalle ja ystäväni laittoi annokset lapsille, olin hieman hämmästynyt. Hän oli ostanut yhden 400g Saarioisten makaroonilaatikon neljälle lapselle, 2 poikaa 5v ja kaksi tyttöä 2,5v. Minusta ja lapsien mielestä se oli kovin vähän ja ainakin meidän lapsille jäi nälkä.
Rupesinkin miettimään minkä verran teidän noin vastaavan ikäiset syövät, olisiko heistä 1/4 osa makrulaatikkoa liian vähän? Vai kuvittelenko minä, että pitäisi syödä enemmän ja syötän lapsiani liikaa. Lapsemme ovat ihan normaalipainoisia jne.
Taustaksi vielä, että pojat olivat olleet 2,5h kerhossa ilman eväitä ja sen jälkeen 45min ulkona. Tytöt myös syömättä aamupalan jälkeen, kaupungilla meidän kanssa ja sit sen 45min ulkona kerhonpihalla.
Kommentit (54)
Ei neljäsosa riitä.
Mun tokaluokkalainen tyttö oli kylässä luokkakaverinsa luona ja siellä oli kuulemma niin pieni annos ruokaa per nuppi, että jäi kamala nälkä. (Oli siellä ekaa kertaa kylässä) Lisää ei kuulemma ollut.
einestä lusikallinenkaan
mikäs nyt tuli kun pitää väkisin vääntää asiat nurinperin? Ei tässä kai kukaan ruoan laadusta puhunut, vaan MÄÄRÄSTÄ! Itse olen minäkin jokaisen makaronilaatikon tähän mennessä tässä perheessä vääntänyt, mutta se ei liity mitenkään tuohon annoskokoon. Että joillain on täällä aina niin vaikeeta. Mielenköyhyys se on joka kukoistaa av:lla....
läskeille lapsille ei nyt vaan riitä mikään, kun ei kotona anneta ruokaa
kohta yhtä lihavia kuin britit
On se kyllä karmeeta, että puolikkaan laatikollisen syö 5-vuotias kerralla. Pituus +20-käyrällä ja paino -10. Liikkuu paljon. Pitäiskö antaa kaks makaronia ristissä ja todeta, ettei äiti halua sinusta mitään brittiä? Voi elämä...
muka täydelliset äidit.
läskeille lapsille ei nyt vaan riitä mikään, kun ei kotona anneta ruokaa
tommosesta laatikosta. Painokäyrä reilu kk sitten -10. Sanoisin et aika niukka annos..
meillä 3 vee syö reilun puoliskan tommosesta ja siitä huolimatta painokäyrä -10. Älä kehtaa motkotaa!
meillä 3 vee syö reilun puoliskan tommosesta ja siitä huolimatta painokäyrä -10. Älä kehtaa motkotaa!
Meillä syödään siitä 400g laatikosta (tai vastaavasta itse tehdystä ;) ) yksi aikuinen + 2 lasta (3 ja 5 v). Tai 2 aikuista. Yleensä tosin mukana salaattia ja maitoa.
Olisin itsekin varmasti luullut tuon ruokamäärän riittävän. Meillä on joskus ollut kylässä lasten (suuriruokainen) serkku (2v)ja silloin tuollaisesta laatikosta on syönyt 3 lasta ja kaikkien lautasille on jäänyt vielä jämiä. Omat lapsemme siis ovat melko pieniruokaisia.
Työpaikallani erittäin usein aikuiset syövät tuollaisesta laatikosta 2 päivää.
kympille tiedoksi, kauppa ei nyt siinä ihan vieressä ollut, jotta sitä nyt olisi kauhean näppärästi lisää hakenut. Ja toki minä supermamina olisin sitten sinne perhetupaankin ostanut kaikki aineet itsetehtyä laatikkoa varten ja antanut lasten nälissään odotella lisäruokaa koko valmistusprosessin ajan..tästähän tässäkin aloituksesa taas oli kysymys, huoh.
100g:ssa tuota makrulaatikkoa on 150kcal eli sama, jollei jopa vähemmän kuin 200g Piltti-purkissa. Niissä kun on 100g:ssa havaintojeni mukaan 69-80kcal eli purkillisessa 138-160kcal. Ehkäpä tytöille tuo 1/4 on ihan ok, mutta 5v pojille kyllä mielestäni aika vähän.
Ja kun olen kyseistä einestä muulloinkin syöttänyt, hyi minua :-), niin silloin jäljelle on jäänyt korkeintaan tuo 1/4, joskus ei sitäkään.
syön lounaaksi kokonaisen sellaisen.
Meillä kyllä riittäisi, koska lisukkeeksi on aina reilu annos salaattia ja/tai höyrytettyjä kasviksia. Silloin vatsa täyttyy mutta tuosta määrästä yksinään kai ei.. tosin tuollaista paskaa kuin Saarioisten maksalaatikko en kehtaisi tarjota kenellekään.
Ainakaan, jos ei olis ollut mitään vihannesta/ kasvista lisäks. Meidän perheessä kaikki syövät tosi paljon, mutta eipä oo koskaan kenelläkään painon kanssa ollut mitään ongelmia.
Mutta toiset tulee toimeen vähemmällä. Sille sun kaverille toi oli varmaan ihan normiannos.
100g:ssa tuota makrulaatikkoa on 150kcal eli sama, jollei jopa vähemmän kuin 200g Piltti-purkissa. Niissä kun on 100g:ssa havaintojeni mukaan 69-80kcal eli purkillisessa 138-160kcal. Ehkäpä tytöille tuo 1/4 on ihan ok, mutta 5v pojille kyllä mielestäni aika vähän.
Lapsemme eivät koskaan, siis kertaakaan, ole syöneet kokonaista isoa Pilttipurkkia (vaikka on tarjottu). Meillä tuo 3 v tyttö syö ehdottomasti enemmän kuin 5 v poika. Meni jo vauvana ohi ruokahalussa (ja pian menee ohi painossakin). Tuo 5-vuotiaamme söisi tuosta laatikosta varmaan 8 kertaa.
aika vähän mutta toisaalta jos tarve oli äkillinen ja olitte menossa kohta kotiin nii noliko tuo kuitenkin vähän vain niinkuin välipala?
Eli neljälle olisin ottanut kaks rasiaa. JA lisäks jotain naposteluporkkanoita, maitoa, leipää ja ehkä jopa jotain jälkkäriäkin.
tarjoavat liian vähän ruokaa lapsille tai aikuisille.
kohta yhtä lihavia kuin britit