Hei te, joilla menee vain vähän rahaa ruokaan!
Kertokaa mitä syötte, paljonko rahaa menee ruokaan viikossa ja mitä sillä rahalla saa?
Ja montako henkeä perheessänne on?
Itse olen yrittänyt pihistää ruokakuluissa, mutta en millään pääse alle 100e viikossa. Meillä 2aikuista ja 3lasta.
Ihmettelen (ja ihailen)ihmisiä, jotka osaavat laittaa täysipainoiset ateriat perheelleen todella edullisesti. Kertokaa mulle mitä ostatte ja mitä maksaa?
Kommentit (36)
mutta vuoden alusta päätimme jättää kaiken herkun pois ja syödä kunnon ruokaa niin ei tee mieli napostella.
-Teen itse jauhelihapihvit ja lihapullat, paljon
kerralla.
-Syömme paljon juureksia, uunijuureksia,
muhennoksia ja raasteita.
-Jäätelön ja karkkien ja pullien sijaan
maustamatonta jukurttia ja marjoja omasta
pakkasesta.
-Ja syömme riittävästi rasvaa, emmekä
kevyttuotteita jolloin napostelu lisääntyy
Eli kyllä se niin on että noihin kaikenmaailman kekseihin, eineksiin, karjalanpiirakoihin, patonkeihin, muroihin ja valmiisiin mehuihin ja kiisseleihin uppoaa sitä rahaa salakavalasti.
lapset 3 ja 1,5
Kauppaan menee jotain keskimäärin 80/viikko
K'yn kerran viikossa kaupassa. Tänään meni 55€, ja siinä oli myös deodoranttia, hiuskiinne, siteitä, yks paketti vaippoja.
Pakastimessa oli lihoja, ostin vaan 2 pkt jauhelihaa ja paketin nakkeja, maitoa, ison juuston, banaaneja, paprikaa, perunoita, maitoa 6 litraa, kilon jogurtin, paketin leikkelettä, lapsille ksylitoli pastilleja, 2kg sokeria.
Mutta sis käyn aina aamulla kaupasa ja ostan niitä -30% lihoja, jauhelihan tosin ostan usein normihintaisena.
Hedelmiä meillä syödään paljon, mutta ostan yleensä niitä mitkä on tarjouksessa, esim tänään oli halpoja banaaneja. Omenoitaja appelsiinia oli kotona, kun isäntä kävi lauantaina poikkeuksellisesti kaupassa.
Leivät ostan suoraan leipomolta, isoja säkkejä ja pakastan. Iso säkki maksaa 5€ ja riittää jotaa kolmeksi viikoksi.
Eineksiä ei syödä, paitsi kalapuikkoja ja joskus pinaattilettuja ja maksalaatikkoa ostan valmiina. Perusruokia tehdään: keittoja, muusia, kakstikkeita, laatikkoruokia.
Leivon leivonnaiset pääosin itse ja teen myös välipaloiksi paljon kiisseleitä, marjapuuroa ym.
Mehut keitetään syksyllä, yleensä riittää koko vuodeksi ja jos tulee hyvin omenoita, niin hiutalepuurojen sekaan ei muuta tarvikaan.
Aika vähällä kyllä tosiaan pääsee, jos vaan vähän suunnittelee ja EI HEITÄ RUOKAA ROSKIIN!!
Olen myös aika etevä muuntelemaan ruokia ja käyttämään tähteet hyväksi.
Tänään tuli oikein hyvää ruokaa, kun huomasin, että häränleikkeleestä oli menossa päiväys, eikä sitä olis ehtinyt syödä. Ruskistin jauhelihan, kuutioidut leikkeleet ja paprikan pannulla, keitin sekaan makaronia. Lisäsin vielä purkin ruokakermaa ja valkoisia papuja tomaattikastikkeessa ja mausteita. Oli oikein maituvaa porkkanaraasteen kanssa.
Niin ja tietysti lähes poikkeuksetta niitä "halvempia merkkejä" rainbowta ja Xtraa ym
että kuinka osa teistä voi elää noin?! Olemme mekin pienituloisia ja säästää jossain määrin pitäisi ruokaostoksissa. Mutta en voisi jättää leipää kokonaan pois ja korvata näkkärillä. Enkä voisi ostaa ale-lihaa, Ihan vain siitä syystä, että haluan ostaa kotimaista ja luomulihaa (eikä ole halpaa, mutta ei myöskään rääkättyä)
En myöskään ymmärrä, että joku ei syö hedelmiä laisinkaan. Jotenkin kauhean ankean kuuloista?! Toisaalta olen itse todella köyhästä perheestä jossa leipä tehtiin itse ja syötiin puuroa ja keittoja päivät pitkät. Ehkä siksi haluan tarjota omille lapsilleni muitakin makuelämyksiä ja nautintoja ruokailun suheetn . Itselleni tais jäädä vähän traumat tosta lapsuudesta, vaikka eivät ne vanhemmat sille mitään voineetkaan!
ja jos teillä on käytössä pakkanen niin sinne vain sitten valmiiksi.
Eli siis tee suurempia määriä kerrallaan ja pakasta valmiiksi annoksiksi. Vaalea leipä kannattaa leipoa itse. Ja leipääkin kannattaa tehdä ns. raakapakasteeksi, eli sopiviksi pötkylöiksi valmiiksi raakana pakkaseen ja sitten uuniin vain. =)
Yllättävän vähän muuten menee oikeasti rahaa kun ostaa keittotarpeetkin tuoreina ja tulee muuten maukkaampaakin ruokaa näin.
Onhan se aluksi työlästä, mutta ajan kanssa noistakin tulee rutiinia.
Mulle ruualla on lähinnä se arvo, et sen pitää olla terveellistä ja maistua hyvältä. Muita arvoja siihen en liitä, sen ei tarvi olla mulle viihdykettä, lohduketta tai korviketta.
Vaikka miten päin ajattelisin, niin mä vaan en pysty säälimään itseäni siksi, että saan syödä jatkuvasti itse tehtyä, tuoretta ja maukasta leipää, puhtaita, terveellisiä marjoja jne. Mä en esimerkiksi ole koskaan pitänyt voileivän päällyksistä, mun nenään juusto haisee aina aivan jalkahieltä ja useimmat leikkeleet on vain ällöttäviä, limaisia ja vetisiä. Samoin useimmat lihat vaan on vastenmielisiä joko marinadilillingissä tai tuotantotapojen herättämien mielikuvien vuoksi.
Tietenkin sitten, jos oisin juustojen ystävä tai muuten tykkäisin saada ruuasta uusia elämyksiä, niin asia ois varmasti aivan eri.
kauppaan saan kulumaan ehkä 80€ viikossa. Omasta pellosta on perunat, porkkanat, lantut ja sipulit. Tosin usein ostat pakasteesta valmiiksi pilkottua sipulia. Jos ostan 4€ luomujauheliha paketin ja teen siitä jauhelihakeiton syömme siitä kahdesti.
korvaavat tuotteet ovat paljon kalliimpia kuin tavalliset.
1 aikuinen ja 1 lapsi. En osaa sanoa summaa, mutta paljon käytämme suuria juuressäkkejä, ja ne ostan silloin kun ovat tarjouksessa. Itse syön paljon valkokaalia.
Hedelmät, ne joita voi syödä, pyritään ostamaan vaihtelevasti kauden edullisempia.
Tuo soijarouhe on yksi.
Linssikeitto. punaisia linsseja, tomaattimurskaa, sipulia ja porkkanakuutioita.
erilaisia linssimuhennoksia tehdään paljon.
Mutta ihan peruskotiruokaa syödään iltasella töistä kotiuduttua. Käytetään todella paljon juureksia ja kasviksia, mm. lanttua, punajuurta, kukkakaalia, keräkaalia jne. Välillä tuoretta, välillä pakasteita. Lisäks nauta-sikajauhelihaa, broileria, riistaa.
Viikon kauppareissulla ostetaan myös pari purkkia creme fraichea, punaista maitoa, juustoa, kananmunia ja ehkä jotain leikkeleitä.
Meille ei osteta leipää ja päällysteitä, eikä mitään normaaleja aamu- ja iltapalajuttuja, niistä se suurin säästö varmaan tulee.
Ruokaa teen aina sellaisen kunnon satsin, esim. 1 iso keräkaali, pussi porkkanoita ja 700 g nauta-sikaa - siitä syödään jo ainakin kolmena päivänä iltaruoka.
mutta meillä ei osteta leipää vain näkkäriä ja siinä jo säästää kummasti. Leivän päälisiä ei myöskään osteta vain halvinta margariinia. Keittoja syödään paljon. Pakaste keittovihanneksista teen ja perunaa joukkoon. Makkarakeitto on tosi edullista, jos ostaa halpaa makkaraa. Kalakeitto pakasteseitistä. Tarjouksessa on monesti jauhelihaa. Keittoon voi lisätä myös makaronia.
Keiton mukana tulee siis syötyä vihanneksia ja niitä ei muuta osteta. Marjoja on pakastettu kesällä pakkaseen ja niitä syödään kaurapuuron seassa. Puuroa on aamupalaksi ja iltapalaksi, koska keitto ei ole kauhean täyttävää, niin mielellään syövät illakin hiutalepuuroa.
Hedelmiä ostetaan joskus ja lähinnä omenoita ja baanaania, mutta ne ovat harvinaista herkkua.
Maitoa ostetaan, mutta sitä en itse juo.
Kyllä se alle 100e viikossa jää ja saa vielä wc-paperiakin ja pyykinpesujauhetta. En ole laskenut tarkkaan.
Meitä on vain minä ja 2 lasta, jotka syövät päivällä koulussa yhden ruuan.
olenko oikea ihminen vastaamaan, koska meillä 2+2 taloudessa menee 100 e ruokaan. Mitä enemmän suunnittelen ruokalistan etukäteen, sitä vähemmän menee.
Kaverini syö tosi, tosi vähänllä kuussa. Heillä syödään paljon viimeisen myyntipäivän tuotteita. Kun tehdään mustikkapiirakka, niin mustikoita on piirakassa vain koulurallinen, suurin osa pohjaa. Kun on vaikka kalaa, niin kalaa on vain pieni pala ja loput perunaa. jne.
Linssejä en koskaan ole syönyt ja voipi olla, että perhekään niitä ei söisi, ainakaan heti.
Rahaa ei ole liiaksi, mutta ei kuitenkaan niin vähän, että joka senttiä pitäisi ruokakaupassa laskea.
Haluan kuitenkin tarjota perheelle monipuolista ja hyvää ruokaa.
Ap
samoin juusto, leikkeleet, becel rasvana. Hedelmiä syödään kyllä paljon myös, banaania, omenaa, appelsiinia, viinirypäleitä, kiiviä..
Tomaatit ja kurkku sekä salaatti maksaa näin talvella paljon.
Syödään näköjään vaan liian kallisti. Kun jättäisi pois jugurtit, hedelmät ja tuoreet vihannekset ja leivät, niin säästäisi jo paljon.
Puuroa pitäisi syödä enemmän...
ap
mutta siinä tulee ainakain reilu säästö, että ostan lähes pelkästään -30% lihoja pakkaseen ja otan sitten sieltä. Ainoastaan kalan ostan tuoretiskistä.
JA nuo -30% tuotteet on ihan samoja mitä muutenkin syötäisiin: paistijauhelihaa (usein luomuna), maustamatonta kanaa, possua eri muodoissa, naudan palapaistia, filettä jne.
Eli voin laskea säästäväni lihassa kolmanneksen.
Samoin esim kahvin ostan aina tarjouksesta, ne on yleensä 2 per talous, mutta käyn seuraavana päivänä uudestaan :)
Silti meillä menee yli 100 euroa viikossa (2 aik+ 2 lasta), syödään ikävä kyllä paljon leipää ja muut paitsi minä myös jugurtteja.
Omat mehut (siis itse mehustetut marjoista) riitti vain tammikuulle, joten nyt pitää taas ostaa mehujakin.
samoin juusto, leikkeleet, becel rasvana. Hedelmiä syödään kyllä paljon myös, banaania, omenaa, appelsiinia, viinirypäleitä, kiiviä.. Tomaatit ja kurkku sekä salaatti maksaa näin talvella paljon. Syödään näköjään vaan liian kallisti. Kun jättäisi pois jugurtit, hedelmät ja tuoreet vihannekset ja leivät, niin säästäisi jo paljon. Puuroa pitäisi syödä enemmän... ap
Sitäpaitsi esim. kaalissa on miljoonasti enemmän vitamiinejakin kuin esim. appelsiinissa, joten mitään et tässä vaihdossa menetä. :)
vaan ostaa edullisempaa, mutta silti hyvää. Esim tomaatit voi korvata, ainakin välillä, porkkanatikuilla tai raasteella.
Leipokaa leipä itse.
samoin juusto, leikkeleet, becel rasvana. Hedelmiä syödään kyllä paljon myös, banaania, omenaa, appelsiinia, viinirypäleitä, kiiviä..
Tomaatit ja kurkku sekä salaatti maksaa näin talvella paljon.
Syödään näköjään vaan liian kallisti. Kun jättäisi pois jugurtit, hedelmät ja tuoreet vihannekset ja leivät, niin säästäisi jo paljon.Puuroa pitäisi syödä enemmän...
ap
mutta oletteko koko perhe syömässä 7 päivänä vikossa vain miten nuo tarhat/koulut/työruokailut menee?
Aika paljon säästää ostamalla vain tarpeellisen, korvamalla hedelmät marjoilla (itse poimitut tai mummojen ystävällisesti lahjoittamat...), syömällä aamulla leivän sijaan puuroa.
Lisäksi arkena voi ostaa edullisimman mukaan, siis leivälle 8 €/kg kinkkua 30 €/kg naudanpaistin sijaan jne. Samoin leipänä perusruispalaa tai limppua sen 5 €/kpl oliivi-tomaatti ciabattan tilalle.
Alkoholiin menee yllättävän paljon rahaa, jos vaikka ostaa 2 x 3 saunakaljaa/viikko ja sen launatain viinipullon ruokajuomaksi.
Kun tehdään mustikkapiirakka, niin mustikoita on piirakassa vain koulurallinen, suurin osa pohjaa.
meidän mustikat on ilmaisia kun on itse kerättyjä, niin niitä kyllä hennoo laittaa aika reilustikin piirakkaan.
lehdessä olevien tarjousten perusteella. Meillä siis syödään suht usein esim. kalaa, mutta ikinä en osta sitä normaalihinnalla. Suunnittelusta on myös se etu, että ruokaa ei tarvitse heittää juuri koskaan roskiin.
Keittoja meilläkin syödään paljon, ei niinkään hinnan takia, vaan koska ne on helppoja tehdä + hyviä vielä seuraavana päivänäkin lämmitettäessä (eli siis ruokaa syödään niin kauan kuin sitä on, eikä heitetä jämiä heti yhden ruokailun jälkeen pois).
Vihanneksia ja hedelmiä meillä syödään paljon, mutta ostan nekin yleensä tarjouksista (eli siis yleensä syödään kauden juttuja).
Leipää menee suht vähän, leivon itse sen, mitä menee. Syy siihen, miksi leipää menee vähän, on se, että aamulla syödään puuroa, välipalaksi viiliä/jugurttia + hedelmää, ja kaksi lämmintä ateriaa päivässä.
Linssejä, papuja yms. meilläkin käytetään, soijarouhetta ei.
Enpä kyllä millään halua keitellä marjoja mehuiksi, kun ne syödään mieluummin kiisselinä, piirakan päällä, rahkassa, puurossa ym. Mehua tulee niin vähän marjojen määrään verrattuna.
Olen kesällä mehustanut kaikki puna- ja mustaherukat mehuiksi mitä meillä on, mutta ne on juotu jo ennen joulua loppuun. Mansikoita, vadelmia, puolukoita ja mustikoita en ole raaskinut keittää, vaan pakastin ne sellaisenaan. Ne riittää hyvin seuraavaan satoon saakka.
Tuo leipien ostaminen leipomosta ja pakastaminen oli hyvä vinkki. Sämpylöitä leivon itse, mutta ruisleipää en ikinä ole edes kokeillut.
Eilen kävin katselemassa olisiko lihoja ollut alennuksella Prismassa, mutta kaikki -30% tuotteet oli marinadissa, joten en sitten niitä halunnut ostaa. Olis varmaan pitänyt mennä jo aamulla kun kauppa aukeaa, niin silloin usein on maitotaloustuotteitakin halvemmalla. Jugurttia meillä menee aika paljon.
ap