Kertokaapa, missä meillä menee pieleen, kiitos.
Meillä on 9kk vauva, ja viime aikojen ongelmana on levottomat yöt. Kerron hieman päivärytmistä, niin saatte antaa vinkkejä, mitä kannattaa muuttaa tai tehdä toisin, jotta yöt helpottuisivat. Ja pliis, antakaa vinkkejä niihin asioihin, joita todella voi muuttaa.
Vauvan toivottaisiin nukkuvan aamulla seitsemään saakka, jotta minä ja mieheni ehdimme käydä suihkussa yms ennen täihin lähtöä (olemme siis molemmat töissä, minä osa-aikaisena, ja vauvan kanssa on minun työpäivinäni au pair; emme asu Suomessa). Syötän vauvan rinnasta 7.30 ja lähden töihin.
Vauva syö aamupalaksi n.9.00 jogurttia/fromage frais'ta ja hedelmäsosetta. Juo lypsettyä rintamaitoa pullosta n.10.30 ja nukkuu noin tunnin. Syö lounasta (kasvis/vihannespyre) puolilta päivin, ja juo taas iltapäivällä lypsymaitoa, nukkuu toiset päiväunet joko rattaissa, jos ulkoilevat, tai kotona. Päivällistä (kasvis/vihannespyre, jossa kanaa/kalaa/lihaa) syö n.17.00.
Päivällisen aikoihin tulen töistä kotiin, joten sen syöttää joko minä tai au pair. Imetän kuuden seitsemän maissa kerran, iltapuuron (ihan oikeaa kaurapuuroa ja hedelmasosetta) vauva syö n.20.00. Siitä alkavat iltatoimet hiljakseen, ja tissiltä unisena siirrän sänkyyn, jonne nukahtaa pääsääntöisesti ihan helposti.
Vauva herää yleensä ensimmäisen kerran 23.30, huutaa hieman ja tyyntyy tassutteluun, nukahtaa uudelleen n. 5-10 minuutissa. Seuraava setti n.00.30, ja tyynnyttelyaika on hieman pidempi. Näin mennään muutaman kerran, kunnes kahden kolmen välillä imetän (tuota yösyöttöä olen halunnut pitää yllä, koska työpäivinä joudun pumppaamaan maitoa vauvalle, ja käsittääkseni yösyöttö vahvistaa maidontuotantoa - pumppaaminen ei ole täysin helppoa minulle, mutta sisulla siitä on selvitty tähän saakka).
Yösyömisen jälkeen vauva nukkuu 2-2.5 tuntia sikeästi, mutta aloittaa levottoman pyöriskelyn ja itkeskelyn uudelleen viiden maissa, tuntuu silloin melkein valmiilta heräämään. Tassutellaan ja hyssytellään taas, mutta aamuyöstä se on todella vaikeaa, ei meinaa millään tyyntyä. Tämä aika kuitenkin olisi melko kriittinen, jotta me saisimme aamutoimemme sujumaan suht kitkattomasti.
Ollaan jo vähän väsyneitä, ja nyt pitäisi jotenkin saada tämä asia kuntoon, kunhan vain älyttäisiin, missä vika piilee: ruokarytmissä, päiväunissa, missä? Muuten vauva on tyytyväinen päivisin, iloinen, seurallinen ja utelias, mutta malttaa välillä keskittyä omiin leikkeihinsäkin, tutkimaan jotain lelua itsekseen jne. Muita huolenaiheita meillä ei tunnu olevankaan, vaikka esikoinen onkin ja asutaan kaukana Suomen turvaverkoista.
Suurkiitos, jos jaksoit lukea kuvauksen. Kiitos vinkeistä etukäteen!
Kommentit (54)
Oikeastaan teillä on kaikki hyvin vauvan suhteen. Vauvat ovat tuollaisia. isommankin lapsen kanssa, murkuista puhumattakaan tulee vaikeita unikausia. Teillä asiat kuitenkin hyvin ja vauva voi hyvin!
Sen sijaan näen (ystävällisesti, haluten tukea sinua) että sinä olet väsynyt. Se on normaalia, koska on rankkaa käydä töissä ja hoitaa vauvaa samaan aikaan.
Aloittaisin ehkä tilanteen korjaamisen siitä, että kysyisin sinulta: mitä tarvitsisit, että jaksaisit paremmin? Toinen kysymys on oletko yh?
Mulla on samanikäinen vauva ja yöt rikkonaisia. Näin oli myös esikoisen kanssa. Tässä iässä vauvan pienessä päässä ja kehossa kai vain tapahtuu niin paljon. Rupeaa liikkumaan, ymmärtämään puhetta, tjuaa eri tavalla kuin ennen itsesnä erillisenä olentona hoitajasta. Tähän päälle vielä hampaiden puhkeaminen ja yöt ovat sitten mitä ovat.
Eli minulla on kaksi lasta, jo 18 ja 15v. Nuoremman ollessa kyseessä menin töihin vauvan ollessa 8kk, meille tuli hoitaja kotiin. Yöt olivat tavattoman rankkoja, kun aamulla piti herätä. Yritimme kaikenlaista, mutta ei auttanut yöheräämisiin.
Olin todella, todella väsynyt, muistelen vieläkin kauhulla tuota väsymystä.
kuulostaa ihan normaalilta, eli mielestäni vikaa ei ole.vauvaa hoidetaan hyvin ja asiat ja rytmit on mietitty. Ei taida olla sellaista ihmekeinoa, jolla pienen vauvan saisi nukkumaan koko yön putkeen. Voimia, ennemmin tai myöhemmin helpottaa.
Saattaa puhkeaminen kestää kauankin: kokeile särkylääkettä!
kans 9-kuinen. Nukkunut hyvin, mutta hampaiden tulo teki tuota ja nyt taas pari pvää samat elkeet, eli lisää taitaa pukata...
Tsemppaisin sinua myös uskomaan, että teet jo kaiken hyvin, teillä EHKÄ on lapsi joka on herkempi häiriintymään kehityksen tuomien muutosten kanssa.
Ainakin omat lapset olleet kukin hyvin erilailaisia nukkujia ja kuopuksella oli tuollainen pyörimisvaihe 5-9 kk iässä, jolloin heräili aamuyöllä alle puolen tunnin välein. Hänelle auttoi omaan huoneeseen siirto ja yöruokinnan jatkaminen(vastoin neuvolan ohjeita). Yhdellä lapsistani taas apu löytyi vieressä nukkumisesta ja esikoinen on ollut luonnostaan sikeäuninen koko ikänsä.
Voimia rankkaan vaiheeseen ja katkonaisiin uniin!
Meillä on 10,5 kk vanha vauva, ja yöt ovat juurikin tuollaisia (poikkeuksena, että meillä se pahin heräilyaika on klo 00-03, jolloin vauva olisi mielestään ihan virkku ja haluaisi leikkiä).
Imetän vielä lastani, mutta olen jättänyt yöimetyksen viikko sitten kokonaan, koska syö todella hyvin iltapuuroa ja ehdin kyllä imettää sitten heti aamulla, päivällä ja illalla.
Nyt ollaan pidetty unikoulua viikon verran. Ollaan todettu mieheni kanssa, että ei mene meidän unikoulun eteneminen ihan niin kuin noissa ohjeissa sanotaan. Kuvailisin, että nyt viikon kuluttua yöt ovat vähän rauhallisempia kuin viikko sitten ja enää esim. viime yönä vauvaa ei tarvinnut kertaakaan nostaa sängystä syliin rauhoittumaan, vaan saatiin rauhoittumaan hänet siellä sängyssä pidellen. Tosin taisi herätä oikein kunnolla nyt 1-2 tunnin välein.
Täytyy luottaa, että kyllä tämä tästä. Huomasin viime yönä, että sellanen todella levollinen puhe ("nuku kulta vielä, että jaksat huomenna leikkiä") yhdistettynä selän sivelyyn pyörivällä otteella (koko kämmenellä), rahoitti meidän vauvan parhaiten. Sellanen "mykkä" hiljentäminen ei oikein toimi meillä.
niissä on c-vitamiinia, ja se piristää, koita itse, syö muutama hedelmä ennen nukkumaan menoa, nukutko, ja kuinka hyvin? Lasten rytmit vaihtelevat tosa iässä nopeasti ja päivänsisäläkin paljon, lapsi ei ole kello, eikä kone, myös eri aterioilla on ihan erilailla nälkä. Missään nimessä ei pidä antaa mitään särkylääkkeitä ellei ole ilmiselvää syytä. Mielestäni teille ei ole mitään hyötyä sun imettämisestä, sun on saatava katkeamaton yöuni, samoin vauvan. Äidinmaito vielä sulaa nopeasti, ja siten nälkäkin tulee nopeammin.
meillä testataan siten, että jos yöllä itkeskelee, annetaan vauvalle porkkanapala. Jos alkaa kaluamaan sitä vimmaisasti, niin todetaan, että ikenet kiusaavat ja annetaan särkylääkettä. Jos ei, niin kyse on jostain muusta, jolloin lääke olisi turha.
Ilmeisesti meillä on lapset, joille hampaiden tulo on tosi vaikea juttu. Esikoisella nousi usein ihan kuumetta, kun uusia puhkesi.
edellisten kanssa, päivärytmi näyttää ihan hyvältä ettekä tee mitään väärin. Yksi meidän lapsista on ollut aina aamuvirkku, ollaan herätty 5-6 aikaan aamulla, ja sitä kesti monta vuotta. Nyt se aamuvirkku on 4-vuotias ja jaksaa aamuisin nukkua jo kahdeksaan asti vapaapäivinä. Toiset lapset on olleet aamu-unisia enemmän, mutta tätä yhtä ei ole aamulla saanut nukkumaan pidempään vaikka monia keinoja kokeiltiinkin. Jaksamista, ajan kanssa varmasti helpottaa, vaikka se pitkältä ajalta nyt tuntuisikin.
Kokeile unipussia, meillä rauhoitti 9kk ikäisen yöt. Tuo ikä taitaa olla vähän tuollainen, eroahdistusta jne mutta unipussia tosiaan suosittelen, saattaa auttaa.
yöunet levottomia tuossa iässä. Ehkä voisit lopettaa yösyötöt pikkuhiljaa? Onko siihen todella tarvetta vai onko siitä tullut lapsellesi tapa.
10 kk iässä pikkuhiljaa, aloitellen hapanmaitotuotteista (sokeroimattomat jugurtit, viilit), joten ehkä voisit pikkuhiljaa jo alkaa sitä maitoa tosiaan kokeilemaan, jos teillä on jo jugurttikin sopinut? Jos maito sopii, lopettaisin yösyöttämiset heti.
! Kun lopetat yösyöttämisen on aika isän "astua remmiin". On parempi, että sinä et mene rauhoittelmaan silloin vauvaa kun hän yöllä herää vaan isä. Isältä vauva ei odota maitoa ja menee yleensä paljon helpommin.