Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaapa, missä meillä menee pieleen, kiitos.

Vierailija
08.02.2010 |

Meillä on 9kk vauva, ja viime aikojen ongelmana on levottomat yöt. Kerron hieman päivärytmistä, niin saatte antaa vinkkejä, mitä kannattaa muuttaa tai tehdä toisin, jotta yöt helpottuisivat. Ja pliis, antakaa vinkkejä niihin asioihin, joita todella voi muuttaa.

Vauvan toivottaisiin nukkuvan aamulla seitsemään saakka, jotta minä ja mieheni ehdimme käydä suihkussa yms ennen täihin lähtöä (olemme siis molemmat töissä, minä osa-aikaisena, ja vauvan kanssa on minun työpäivinäni au pair; emme asu Suomessa). Syötän vauvan rinnasta 7.30 ja lähden töihin.

Vauva syö aamupalaksi n.9.00 jogurttia/fromage frais'ta ja hedelmäsosetta. Juo lypsettyä rintamaitoa pullosta n.10.30 ja nukkuu noin tunnin. Syö lounasta (kasvis/vihannespyre) puolilta päivin, ja juo taas iltapäivällä lypsymaitoa, nukkuu toiset päiväunet joko rattaissa, jos ulkoilevat, tai kotona. Päivällistä (kasvis/vihannespyre, jossa kanaa/kalaa/lihaa) syö n.17.00.

Päivällisen aikoihin tulen töistä kotiin, joten sen syöttää joko minä tai au pair. Imetän kuuden seitsemän maissa kerran, iltapuuron (ihan oikeaa kaurapuuroa ja hedelmasosetta) vauva syö n.20.00. Siitä alkavat iltatoimet hiljakseen, ja tissiltä unisena siirrän sänkyyn, jonne nukahtaa pääsääntöisesti ihan helposti.

Vauva herää yleensä ensimmäisen kerran 23.30, huutaa hieman ja tyyntyy tassutteluun, nukahtaa uudelleen n. 5-10 minuutissa. Seuraava setti n.00.30, ja tyynnyttelyaika on hieman pidempi. Näin mennään muutaman kerran, kunnes kahden kolmen välillä imetän (tuota yösyöttöä olen halunnut pitää yllä, koska työpäivinä joudun pumppaamaan maitoa vauvalle, ja käsittääkseni yösyöttö vahvistaa maidontuotantoa - pumppaaminen ei ole täysin helppoa minulle, mutta sisulla siitä on selvitty tähän saakka).

Yösyömisen jälkeen vauva nukkuu 2-2.5 tuntia sikeästi, mutta aloittaa levottoman pyöriskelyn ja itkeskelyn uudelleen viiden maissa, tuntuu silloin melkein valmiilta heräämään. Tassutellaan ja hyssytellään taas, mutta aamuyöstä se on todella vaikeaa, ei meinaa millään tyyntyä. Tämä aika kuitenkin olisi melko kriittinen, jotta me saisimme aamutoimemme sujumaan suht kitkattomasti.

Ollaan jo vähän väsyneitä, ja nyt pitäisi jotenkin saada tämä asia kuntoon, kunhan vain älyttäisiin, missä vika piilee: ruokarytmissä, päiväunissa, missä? Muuten vauva on tyytyväinen päivisin, iloinen, seurallinen ja utelias, mutta malttaa välillä keskittyä omiin leikkeihinsäkin, tutkimaan jotain lelua itsekseen jne. Muita huolenaiheita meillä ei tunnu olevankaan, vaikka esikoinen onkin ja asutaan kaukana Suomen turvaverkoista.

Suurkiitos, jos jaksoit lukea kuvauksen. Kiitos vinkeistä etukäteen!

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

katsoin ketjua uudestaan, ja sinähän unikoulusta mainitsit. Kerrotko tarkemmin Meillä ollaan koetettu välttää vauvan nostamista sängystä, ja tosiaan tuolla tavalla molemmin käsin 'painan' makuulleen, kun kimpoilee pystyyn, hiljaa juttelen ja sivelen niskaa tai pyörivällä liikkeellä silitän niskasta. Vauva kyllä rauhoittuu, joten siitä arvelen, ettei mitenkään kivulloinen ole tai muuta vakavampaa olisi meneillään, mutta kun otan käden pois, alkaa pystyyn karkailu ja itkeskely. Täytyy odottaa rauhallista hengitystä aika pitkään, kunnes 'pääsen irti'. ap

että kaikki on kunnossa. Imetyksen lopettaminen voisi rauhoittaa yötkin, eli lopettaisitte kokonaan yöpalvelun. Unikoulun periaatekin sulla jo on aluillaan, eli lasket lapsen takaisin nukkumaan. Meillä on käyty unikoulu neljän muksun kanssa, toivotettiin "hyvää yötä, nyt on yö, nyt nukutaan", ja laitettiin aina takaisin, mentiin itse toiseen huoneeseen ja palattiin aina takaisin rauhoittamaan, joka ilta vähän pidennettiin aikaa, jolloin mentiin rauhoittamaan. Alussa tuntuu tosiaan, että voisi vaikka kiivetä pitkin seiniä, mutta usko pois, neljä iltaa - viikko, ja vauva menee unille iloisesti haukotellen ja jää sänkyyn itsekseen jokeltamaan, kunnes nukahtaa. Hampaiden tuloon voi ihan huoletta antaa esim. supon iltaisin, mitä sitä turhaan vauvaa ainakaan sen takia itkettämään.

Vierailija
22/54 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivotettiin "hyvää yötä, nyt on yö, nyt nukutaan", ja laitettiin aina takaisin, mentiin itse toiseen huoneeseen ja palattiin aina takaisin rauhoittamaan, joka ilta vähän pidennettiin aikaa, jolloin mentiin rauhoittamaan.

Missä vaiheessa lähdet pois vauvan luota? Odotatko kunnes nukahtaa uudelleen ja pidennät aikaa uudelleen herätessä, ennen kuin menet lohduttamaan? Vai tassutteletko hetken ja menet pois, vaikkei vauva ole vielä tyyntynyt? Jääkö siis huutamaan? Miten tämä eroaa tuosta paljon parjatusta huudatus-unikoulusta?

Jossakin vaiheessa kokeiltiin jotakin huudatuskoulun kaltaista, mutta en nyt oikein enää usko siihen, kun vauva osaa jo nousta seisomaan sängyn laitaa vasten ja virkoaa siinä niin hyvin, että takaisin uneen vaipuminen vaikuttaa hankalalta.

Keskellä yötä meillä ei pääse toiseen huoneeseen (tai eipä viitsitä olohuoneeseenkaan majoittua), joten on vain mentävä peiton alle sänkyyn vauvansängyn viereen (no, kylki kyljessä ei kuitenkaan olla).

Kiitos, kun pohdiskelette asiaa kanssani!

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöt rauhoittuivat, kun lopetin imettämisen, sitä ennen heräili noin 3 tunnin välein läpi yön. Maidontulo lakkasi itseasiassa kokonaan, kun lopetin yösyötöt, mutta parempi näin. Tunnen itseni jo ihan ihmiseksi, kun saan nukkua paremmin.

Meillä nukutaan nyt 20 - 05, jolloin vauva herää hakemaan tuttia. Nukahtaa tutin kanssa uudestaan noin 20 min. kuluttua ja nukkuu klo 7 asti.

Annan myös särkylääkettä tällä hetkellä lähes joka ilta, selvästi hampaita tulossa ja se tekee levottomaksi. Pieni annos vauvojen särkylääkettä ei todellakaan ole haitaksi, lääkitsemätön kipu sen sijaan on, näin neuvoi lastenlääkäri. Lääke on rauhoittanut öitä myös, eli selvästi vauvalla oli kipuja. Päivisin en anna mitään, saa pureskella purulelua vaan, kun näyttää sekin auttavan. : )

Eli harkitse yösyötön lopettamista kokonaan, unikoulua ja särkylääkettä yöksi, mikäli hampaat vaivaavat.

Vierailija
24/54 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin 9kk vauva, imetän eli ilman korvikkeita mennään ja yöt levottomia tai kun herää niin nukahtaminen uudestaan vie aikaa.

En usko, että imetystä kannattaa sen takia lopettaa - yösyöttöjä ja sen myötä teillä varmasti kokonaan - koska levottomuus voi johtua niin monesta seikasta.

Meillä oltiin tossa kuukauden verran unikoulun avulla jo ilman yösyöttöjä ja yöt nukuttiin välillä 10-11tuntia putkeekin, mutta nyt joku uusi vaihe menossa. Samoin oli esikoiseni kanssa ja täydet yöt takaisin vasta 13kk iässä ja jatkuneet nyt poikkeuksia ja sairastelua lukuunottamatta yli 2vuotiaaksi. TSEMPPIÄ!

Vierailija
25/54 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli myös samanlainen tilanne juuri tuohon aikaan. Kokeiltiin unikoulua kuukausitolkulla kunnes väsähdettiin. Lopulta kokeilin nukuttamistavan vaihtamista. Ennen nukutin vauvan tissille ja vein horteessa sänkyyn ja eihän se sitten yöllä millään muulla rauhoittunut kuin tissillä. Keksin sitten itse seuraavanlaisen tavan: Laitoin lapsen päiväunille nukkumaaan ilman tissiä siten, että laskin lapsen sänkyyn ja annoin sen humpata ja ryömiä siellä niin pitkään, että väsähti ja alkoi kitisemääm (itse köllöttelin samalla vieressä ja luin tyynesti kirjaa). Kun lapsi alkoi väsyä, laitoin hänet pötkölleen kyljelleen, asetin toisen käden lonkan päälle ja toisen käden annoin lapselle näplättäväksi. Jos ei rauhoittunut, niin annoin nousta uudelleen ja annoin taas hieman riekkua, kunnes lopulta lapsi kävi kiltisti nukkumaan. Pari päivää sovelsin tätä tapaa pelkästään päiväuniin, yöunille nukutin tissillä. Kun systeemi kävi lapselle selväksi, alettiin yöunillekin nukuttaa em. tavalla. Yöheräilyt vähenivät ratkaisevasti. Meillä siis avaimena oli harjoitella toisenlaista nukuttamista ensin päivällä, kun vanhemmalla riitti virtaa ja hermoja paremmin :D Yöllä en siis enää anna muuta kuin huikan vesipullosta ja tutin suuhun.

Vierailija
26/54 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä lopetin yöimetyksen kahdeksan kuukauden iässä, kun en enää jaksanut öistä rumbaa. Se meni ihan niin, että muutama yö oli huutoa ja hulinaa, mutta nopeasti tyttö hiffasi baarin sulkeutuneen lopullisesti. Hän nukkuu pinnasängyssä meidän makuuhuoneessamme, joten huudon alkaessa lohdutimme, sylittelimme ja tassuttelimme tarpeen mukaan.

En jaksanut kahlata kaikkia viestejä läpi, joten kysyn, että nukahtaako lapsi joskus tissille? Jos nukahtaa, niin vierottakaa siitä. Eli tissi pois suusta, jos meinaa sammua. Meillä auttoi ihan se, että otti rinnan pois juuri ennenkuin uni tuli ja tyttö saatiin tajuissaan omaan sänkyynsä.

Meillä muuten yösyötön poisjättö ei vaikuttanut imetykseen juuri mitenkään, imetin sen jälkeenkin vielä noin 7 kuukautta eli 1 v. 3 kk. ikään!

Tsemppiä, jätä rohkeasti vaan se yösyöpöttely pois ja tarjoa lohtua sen sijaan, kyllä ne hulinat siitä rauhoittuvat (kunnes tulee joku seuraava vaihe) :)

Vierailija
27/54 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- näin koitin ajatella aina kun esikko oli raskas hoitaa vauvana (oli ns vaativa).

Ja niinhän ne kaudet tuli ja meni - nyt koitan muistaa saman kun on jo 5 v , ja jaksaa yllättää uusilla ns kausilla :) (nyt enempi henkistä takkuilua, kun vauvana oli just tuota unirytmiä yms). kait se on tätä sinne saakka kun hän on 20-v :).

Ja muista että lapset on erilaisia - joku on esim uniasioissa "vaikea", joku taas helppo (meillä kupous on ihan toista maata kuin äreä esikko ja äreät vanhemmat :) :).

Vierailija
28/54 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukahtaako lapsi joskus tissille?

--

Meillä muuten yösyötön poisjättö ei vaikuttanut imetykseen juuri mitenkään

Oikeastaan vauva saattaa nukahtaa syliin sitten kun on irrottanut tissistä, mutta se lienee sama. Täytyy koettaa katsoa, ettei siis nukahda tissille vaan todellakin vasta sänkyyn, ettei opi sitä ainoaksi nukuttamiskeinoksi. Tosin useille päiväunille vauva nukahtaa au pairin juottaman pullomaidon kanssa, mutta sekin lienee suht sama...

Olihan meilläkin jakso vauvan ollessa nuorempi, jolloin yöllä ei heräilty, ja imetys sujui mainiosti. Silloin ei kuitenkaan ollut tarvetta pumpata maitoa varastoon, kun en ollut silloin vielä töissä. Nyt pelkään, että pumppaaminen vaikeutuisi kovasti, vaikka vauva vielä tissistä maitoa saisikin kiskottua. Täytynee varautua siihen, että koko homma saattaa lopahtaa.

Kyselen vielä unikoululaisilta tarkempia tietoja, miten olette kouluttaneet ja miten onnistuneet, kertokaapa!

Vierailija
29/54 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensiksi kysyisin, kuinka pitkään olette tuollaista rytmiä noudattaneet? Toisin sanoen, koska lähdit töihin?

Vauvanne on vielä aika pieni, ja ilmeisesti melko pitkiä aikoja ilman sinua?

Olisiko niin, että vauva on oppinut, että sinä olet iltaisin/öisin vaan kotona, ja haluaa sinulta läheisyyttä/turvaa/lohdutusta silloin?

Kokeilisin myös vieressä nukuttamista. Vauva vaistoavat unissaankin, onko äiti/isi vieressä, saattavat jopa tehdä tarkistusheräilyjä siitä onko kaikki ok/rakkaimmat paikalla.

Ilmeisesti au pair auttaa melko paljon/on paljon vauvan kanssa? Liikaakin?

Vierailija
30/54 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensiksi kysyisin, kuinka pitkään olette tuollaista rytmiä noudattaneet? Toisin sanoen, koska lähdit töihin? Vauvanne on vielä aika pieni, ja ilmeisesti melko pitkiä aikoja ilman sinua? Olisiko niin, että vauva on oppinut, että sinä olet iltaisin/öisin vaan kotona, ja haluaa sinulta läheisyyttä/turvaa/lohdutusta silloin? Kokeilisin myös vieressä nukuttamista. Vauva vaistoavat unissaankin, onko äiti/isi vieressä, saattavat jopa tehdä tarkistusheräilyjä siitä onko kaikki ok/rakkaimmat paikalla. Ilmeisesti au pair auttaa melko paljon/on paljon vauvan kanssa? Liikaakin?

Rytmiä on noudatettu jo aika kauan, menin (maan tapaan) töihin kun vauva oli 4kk - toki sillä erotuksella, että kiinteä ruoka tuli pikku hiljaa mukaan vauvan ollessa vähän vaille 6kk. Nämä uniongelmat ovat alkaneet vauvan ollessa noin 7kk, ja juuri viime aikoina pahentuneet.

Olen töissä osa-aikaisesti, kolme päivää viikossa 8-17, kolme päivää kokonaan kotona, ja yhtenä päivän pari tuntia töissä. Epäilen, että vieressä nukuttaminen ei sovi meille, koska silloin kun siihen on väkiisin päädytty, esim lomilla jos vauvansänkyä ei ole saatavilla, minä itse en nuku hyvin.

Miten analysoisit psykologina lisää?

ap kiittelee

Vierailija
31/54 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä oli ihan sama homma, et mä nukuin sillon tosi huonosti... Sitä kesti jonkin aikaa. Välillä tein niin, että lähdin toiseen huoneeseen nukkumaan, ja vauva jäi isin viereen. Ihme kyllä nukkui sillä lailla hyvin...! Ja samoin nukuin minä hyvin toisessa huoneessa. Eli meillä ilmeisesti riitti, että toinen on läsnä... Tuossa iässä lapsi alkaa tajuta, että olette erillinen paketti, eli sinä oma persoona ja hän oma.

Niin ja se sama vanha temppu saattaa toimia vanhemmillakin lapsilla, eli viereen äidiltä tuoksuva paita... Meillä siis nukkui välillä jomman kumman (äitin tai isin) paidan kanssa. Oli mytystellyt sen aina tyynyksi pään alle...)

Saako kysyä miksi nukut huonosti? Yksi vaihtoehto on laittaa vauvan sänky ihan teidän sänkyyn kiinni, niin ei ole pelkoa että käännyt päälle tai satutat. Jos taas on samasta kiinni kuin mulla, eli tuhina häiritsee, niin sit se paita sänkyyn tai isi viereen?

Voi toki olla, että johtuu jostain muustakin, mut kaikkea kannattaa kokeilla :)

Vierailija
32/54 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

unohtui tosiaan se unirätti, se oli itseasiassa tosi tärkeä (ja on edelleen) meille!

Ota joku sun vanha t-paita ja pidä sitä päälläsi vaikka vajaan viikon verran. Meidän tyttö ainakin heti otti minulta tuoksuvan paidan omakseen ja edelleen sama riepu on sängyssä nuhjattavana ja kulkee välillä päivälläkin mukana.

En tosiaan lukenut taas kovin hyvin tekstiäsi, mutta tuosta pumppaamisesta: voi hyvinkin olla, että yöimetyksen lopettaminen lopettaa myös sen pumppaamisen. Ei minultakaan herunut pulloon yhtään mitään oikeastaan ekan 6 kk jälkeen. Mutta onko se sitten niin vaarallista? Olisiko teille nyt tärkeämpää saada yöt rauhoitettua? Meillä ei myöskään juotu korviketta lainkaan, vaan siinä imetyksen alkaessa vähentyä 9-10 kk korvilla rupesin vain pikkuhiljaa kokeilemaan hapanmaitotuetteita ja vuoden iässä sitten luomumaitoa. Meillä tyttö on onneksi melko hyvin sietänyt maitotuotteita, silloin alle vuoden ikäisenä maisteltiin piimää, viiliä, raejuustoa jne. Ehkä voisit harkita tätä ja imettäisit sitten illalla sen minkä ehdit ennen nukkumaanmenoa? Minulla riitti maitoa imetyksen loppuvaiheessa ihan niinkin niukkaan imetykseen, kuin yhden kerran vuorokaudessa.

Vierailija
33/54 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaa yöllä sen oman hellyytensä ja aikansa kun ei päivällä saa.

Vierailija
34/54 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisten varalta laitoin tuohon ensimmäiseen viestiin, että kaipailisin vinkkejä niihin asioihin, joita todella voi muuttaa.

ap

Vierailija
35/54 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onko se sitten niin vaarallista? Olisiko teille nyt tärkeämpää saada yöt rauhoitettua? Meillä ei myöskään juotu korviketta lainkaan, vaan siinä imetyksen alkaessa vähentyä 9-10 kk korvilla rupesin vain pikkuhiljaa kokeilemaan hapanmaitotuetteita ja vuoden iässä sitten luomumaitoa. Meillä tyttö on onneksi melko hyvin sietänyt maitotuotteita, silloin alle vuoden ikäisenä maisteltiin piimää, viiliä, raejuustoa jne.

Niin, onko imettämisen jatkaminen tärkeää? Eihän tässä enää kauan mene lehmänmaidon maisteluun, joten mielelläni jatkaisin ilman korviketta siinä välissä. Pitäisikö olla toisenlainen järjestys...? Ovatko yhtenäiset yöunet tärkemämmät? Kai sitä näinkin vielä hetken jaksaisi...

Vauva on syönyt jo raejuustoa, jogurttia ja fromage frais'ta aika kauan, ja oikeastaan mistään ruoasta ei ole vatsaongelmia tullut, joten olen kyllä päättänyt aloittaa lehmänmaidon maistelun jo ennen vuoden ikää - jokohan kohta uskaltaisin?

ap

Vierailija
36/54 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kirjoittelin hampaista ja imetyksen loppumisesta sun muista tuolla ylempänä. Meillä oli ihan samanlaisia nuo yöt monen monta kuukautta, vaikka olen kotiäiti!

Esikoisen synnyttyä joutui hänkin jo 6 kk iässä hoitotädille, kaksi muuta olen hoitanut kotona. Toisaalta sitten tällä hoidossa olleella esikoisella ei ole KOSKAAN ollut uniongelmia, vain kotihoidetulla kuopuksella niitä on ollut vähän liikaakin... Asun itsekin ulkomailla.

Tällaisten varalta laitoin tuohon ensimmäiseen viestiin, että kaipailisin vinkkejä niihin asioihin, joita todella voi muuttaa. ap

Vierailija
37/54 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lopetin itse imetyksen kokonaan kuopuksen ollessa 8 kk ja se rauhoitti yöt meillä. Nyt herätään yhden kerran tuttia hakemaan klo 5, muuten nukutaan.

Mieti, kumpi sinulle on nyt tärkeintä: imetys vai mahdollinen (ei parane välttämättä, mutta saattaa) yöunien paraneminen?

Vierailija
38/54 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onko se sitten niin vaarallista? Olisiko teille nyt tärkeämpää saada yöt rauhoitettua? Meillä ei myöskään juotu korviketta lainkaan, vaan siinä imetyksen alkaessa vähentyä 9-10 kk korvilla rupesin vain pikkuhiljaa kokeilemaan hapanmaitotuetteita ja vuoden iässä sitten luomumaitoa. Meillä tyttö on onneksi melko hyvin sietänyt maitotuotteita, silloin alle vuoden ikäisenä maisteltiin piimää, viiliä, raejuustoa jne.

Niin, onko imettämisen jatkaminen tärkeää? Eihän tässä enää kauan mene lehmänmaidon maisteluun, joten mielelläni jatkaisin ilman korviketta siinä välissä. Pitäisikö olla toisenlainen järjestys...? Ovatko yhtenäiset yöunet tärkemämmät? Kai sitä näinkin vielä hetken jaksaisi...

Vauva on syönyt jo raejuustoa, jogurttia ja fromage frais'ta aika kauan, ja oikeastaan mistään ruoasta ei ole vatsaongelmia tullut, joten olen kyllä päättänyt aloittaa lehmänmaidon maistelun jo ennen vuoden ikää - jokohan kohta uskaltaisin?

ap

että vauvasi voisi jo pärjätä kalsiumin puolesta niillä iltaimetyksillä (ja aamulla ennen töihinlähtöä) sekä noilla hapanmaitotuotteilla. Sulla ei mene kuin pari kuukautta, että voit aloittaa varovasti antamaan lehmänmaitoa.

Tosin en pitäisi sitä korvikettakaan yhtään pahana tässä vaiheessa, jos vain vauvasi suostuu sitä ottamaan - meillä nimittäin yritin kyllä sitä korvikettä tarjota tuossa 9 kk iässä, mutta eihän siitä mitään tullut. Olet jo imettänyt pitkään ja korvike ei nyt kuitenkaan mistään saatanasta ole, harkitse sitäkin.

Vinkkinä maidosta, että meillä ainakin homogenoimaton luomumaito sopi tytön vatsalle hyvin. Kokeilin jossain vaiheessa Lidlin iskukuumennettua maitoa, mutta siitä tuli hirveät vatsavaivat.

Ajattele myös sitä, että ehkei tilanne ole vauvallekaan ideaali, siis niiden yöimetysten ylläpitäminen. Hän todennäköisesti hyötyisi enemmän yhtenäisistä unista ja olisi virkeämpi päivällä. Vaikka olenkin itse (osittain pakon edessä, kun korvike ei kelvannut) imettänyt yli vuoden, olen silti sitä mieltä ettei imetyksestä aina ole tarpeen tai hyvä pitää kynsin hampain kiinni. Se on vain yksi osa vanhemmuutta ja lapsuutta, punnitse nyt tilanne perheesi kokonaishyvinvoinnin kannalta.

-22 ja jotain muita numeroita

Vierailija
39/54 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ainakin meillä tässä iässä ollut nämä uudet taidot, joita lapsi oppii. Ryömiminen, konttaaminen, pystyyn nouseminen ym. Näitä vauva 'harjoittelee' myös öisin.

Vierailija
40/54 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lopeta yösyötöt! Tuossa iässä monet vauvat nukkuu huonosti hampaista, liikkumaan oppimisesta yms. johtuen. Yöimetys kuitenkin johtaa siihen, että vauva haluaa maitoa herättyään. Lopeta siis yöimetys. Ei se maidontulo lopu, jos kuitenkin imetät töihin lähtiessä ja töistä tullessasi. Tiedän, koska olen itse imettänyt sillä tavalla kaksi lasta lähes 2-vuotiaaksi.

Vauva illalla nukkumaan tassuttelulla. Ja yöllä tassuttelua, jos herää. Ei siis imetystä.