Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kurdi-lapset tällaisia aina?

Vierailija
08.02.2010 |

Naapurissa asuu 7-vuotias kurdipoika, joka on jotenkin omituinen. Ovathan suomalaisetkin lapset välillä omituisia, mutta tämä on vielä omituisempi. Ovako seuraavat piirteet tyypillisiä hänen kotitaustalleen vai onko kyse vain yksilöominaisuuksista?

- Hän yrittää usein tulla meille klo 19, enkä päästä sisään, koska silloin me aloitamme iltapalan ja iltatoimet. Poika ei millään meinaa uskoa, vaan tivaa oven raossa, miksi ei saa tulla.

- Kun hän on jo meillä ja tulee kotiinlähdön aika, niin en meinaa saada häntä ulos ovesta. Ei riitä, että sanoo, että sinun pitää nyt lähteä kotiin. Hän pitää taluttaa ovelle ja seistä oven tukkeena, ettei vain livahda takaisin.

- Hän kerran kiroili meillä (koska ei halunnut lähteä) ja alkoi uhittelemaan takaisin, ettei enää koskaan tule tähän taloon.

En ne suomalaisetkaan lapset ole maailman kohteliaimpia, mutta toistaiseksi kaikki alaluokkalaiset ovat uskoneet vanhempiaan. Tunteeko siis kukaan kurdeja (en tiedä maata sen tarkemmin)? Onko heidän lapsillaan vapaampaa vai mistäköhän tässä on kyse.

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttäytyvän lapsen, itse en ottaisi.

Vierailija
42/45 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sanonut hänelle iltaisin, että nyt me luemme iltaisin yhdessä kirjaa ja nyt on se aika. Tai että nyt olemme perheen kanssa, eikä meille nyt saa tulla. Aina olen perustellut.

Ja totta kai annan ennakkovaroituksen, että kohta lähdetään. Sehän nyt on selvä. Mutta tämän pojan kohdalla ei kyse ole leikkimisestä, vaan ympär kävelemisestä. Minun poikani toteavat,ettei hän leiki, vaan katselee vain kaikkea. (ei tämä ole mikään kulttuurikysymys kuitenkaan).

Ja en, en todellakaan ole nähnyt vierasta lasta, joka uhittelisi minulle. Omat lapset voivat niin käyttäytyä, mutta muut tuntemani lapset ovat aina olleet vieraskoreita.

Eräs naapurinpoika on adhd-tyyppinen tai käytöshäiriöinen (en tiedä kumpi on ongelma). Hän kiroilee yötä päivää - mutta kun menen siitä huomauttamaan, niin suu sulkeutuu. Ainakin minuutiksi. Eli päin naamaa hänkään ei uhittele.

ap

useimmissa perheissä klo 19 ei vielä olla mitenkään iltatoimilla, joten ei minusta ole ihme, ettei tämä lapsi sitä automaattisesti tajua. Oletko sinä sanonut hänell eystävällisesti että "voi kuule, sinun pitäisi tulla aikaisemmin kun tähän aikaan me aina menemme jo nukkumaan" vai oletko vain yrittänyt vetää ovea kiinni ja sanonut "ei nyt"? Tuo kotiinlähtö-ongelma on vähä nsama juttu - monet tuonikäiset lapset ovat lähtökohtaisesti muutosvastaisia, eli jos on jotain kivaa kesken niin sitä ei halua lopettaa. He tarvitsevat sekä perustelun siille, miksi se on nyt lopetettava ETTÄ ennakkovaroituksen n 5 min aikaisemmin, jotta leikin saa "loppuun". Ja jos et ole koskaan nähnyt uhittelevaa ja kiroilevaa suomalaislasta nii net ole tainnut kauheasti tarkkailla, mitä ne teidänkin kersat oikeasti tekevät. Kyllä minä ainakin olen saanut monta kertaa jo puuttua sellaiseen omankin poikani ja hänen kavereidensa käytöksessä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ole koskaan edes nähnyt pojan vanhempia. Asuvat tuolla 300 metrin päässä, mutta en siis edes ulkonäöllisesti tiedä heitä. En siis voi mennä heille mitään sanomaa, eikä minulla ole mitään sanottavaakaan.

10 kysyy, miksi päästän huonostikäyttäytyvän kotiini. En minä häntä niin huonostikäyttäytyvänä pidä, etteikö hän voisi tulla. Ei hän mitään riko. Ja olenhan minä aikuinen ja saan sentäs lapsen ulos talosta - kunhan ihmettelen sitä uhittelua.

ap

Vierailija
44/45 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä on sun pointti?

Maailmassa on 36 miljoonaa kurdia ja kaikkien heidän lapset käyttäytyvät röyhkeästi kun naapurin täti käskee heidät kotiinsa..

Meilla leikki yks kiinalainen lapsi ja se ei suostunu syömään välipalaa ja työnsi röyhkeästi lautasen edestä pois...tekeeköhän kaikki kiinalaiset lapset näin, mitä luulet ap?

Vierailija
45/45 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa omissa korvissa omituiselle, itse en ottaisi ketään lasta sisälle, ellen olisi lapsen huoltajan kanssa sopinut asiasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi