Onko kurdi-lapset tällaisia aina?
Naapurissa asuu 7-vuotias kurdipoika, joka on jotenkin omituinen. Ovathan suomalaisetkin lapset välillä omituisia, mutta tämä on vielä omituisempi. Ovako seuraavat piirteet tyypillisiä hänen kotitaustalleen vai onko kyse vain yksilöominaisuuksista?
- Hän yrittää usein tulla meille klo 19, enkä päästä sisään, koska silloin me aloitamme iltapalan ja iltatoimet. Poika ei millään meinaa uskoa, vaan tivaa oven raossa, miksi ei saa tulla.
- Kun hän on jo meillä ja tulee kotiinlähdön aika, niin en meinaa saada häntä ulos ovesta. Ei riitä, että sanoo, että sinun pitää nyt lähteä kotiin. Hän pitää taluttaa ovelle ja seistä oven tukkeena, ettei vain livahda takaisin.
- Hän kerran kiroili meillä (koska ei halunnut lähteä) ja alkoi uhittelemaan takaisin, ettei enää koskaan tule tähän taloon.
En ne suomalaisetkaan lapset ole maailman kohteliaimpia, mutta toistaiseksi kaikki alaluokkalaiset ovat uskoneet vanhempiaan. Tunteeko siis kukaan kurdeja (en tiedä maata sen tarkemmin)? Onko heidän lapsillaan vapaampaa vai mistäköhän tässä on kyse.
Kommentit (45)
ja hänellä on vaikea-asteisia oppimisvaikeuksia. Käy erityiskoulua, ja ongelmiin kuuluvat sosiaaliset vaikeudet. Ei siis ymmärrä moniakaan asioita, sellainen reppana, vaikkakin kamalan söpö ja suloinen.
jos aiotaan olla sisällä. Välillä minä teen sen puhelun. samoin toisinpäin. Aina en ole nähnyt vanhempia, mutta jos meille tule kylään, niin sitten kyllä olen puhunut puhelimessa. tätä tarkoitin.
Nyt sain vastauksen, joka voisi selittää pojan käytöstä: ehkä kurdien (sori yleistys) elämä on niin yltiösosiaalista, ettei heidän päähänsä mahdu sitä ilmiötä, että joku haluaa olla oman perheen kesken.
14 - en yhtään ymmärrä mistä puhut! Minulla on kaksi poikaa ja näen heidän kavereitaan, mutta minulla ei ole aavistustakaan heidän vanhemmistaan. Kuopuksen kohdalla olen tutustunut vanhempiin enemmän, mutta kolmasluokkalaisen kavereiden vanhempia en tunne.
jos aiotaan olla sisällä. Välillä minä teen sen puhelun. samoin toisinpäin. Aina en ole nähnyt vanhempia, mutta jos meille tule kylään, niin sitten kyllä olen puhunut puhelimessa. tätä tarkoitin.
Nyt sain vastauksen, joka voisi selittää pojan käytöstä: ehkä kurdien (sori yleistys) elämä on niin yltiösosiaalista, ettei heidän päähänsä mahdu sitä ilmiötä, että joku haluaa olla oman perheen kesken. 14 - en yhtään ymmärrä mistä puhut! Minulla on kaksi poikaa ja näen heidän kavereitaan, mutta minulla ei ole aavistustakaan heidän vanhemmistaan. Kuopuksen kohdalla olen tutustunut vanhempiin enemmän, mutta kolmasluokkalaisen kavereiden vanhempia en tunne.
käyttäytyvän lapsen, itse en ottaisi.
meidän lapsilla on paljon kavereita jotka käyvät meillä leikkimässä, mutta huonosti käyttäytyviä lapsia en ota kylään. Aivan sama ovatko kurdeja vai suomalaisia.
Toiset ihmettelevät, miten tuota lasta päästetään ovesta sisään.
Toiset ovat sitä mieltä, että tuolle lapselle pitäisi olla ovet auki aina, ja ihmettelevät, miksi lasta pyydetään poistumaan.
heiluriovinen saluuna. Olen huomannut, että suomalaisissakin on kulttuurieroja. Itse pidän tungetteluna, jos lapset tai aikuiset kävelevät ovesta sisään soittamatta ovikelloa. Siksi pidän oven nykyään lukossa, niin tiedänpähän, ettei yhtäkkiä selän takana seiso naapurin lapsi. Saavat luvan soittaa sitä ovikelloa. Koti on yksityisaluetta, jonne tullaan kutsuttuna, ei kutsumatta.
Emme ehkä ole maailman sosiaalisempia, mutta ehdottomasti olemme enemmän ekstrovertteja kuin introvertteja. Juroja emme ole todellakaan - minä esiinnyn ja koulutan työkseni ja mieheni tekee kansainvälistä työtä ja matkustaa työn puolesta ja on se Suomen sosiaalinen edustaja. Kun asuimme viitisen vuotta Keski-Euroopassa ei kukaan kysymyn meiltä juroudesta yhtään mitään.
Kaikkea sitä pitääkin itsestään lukea täältä av:lta...Enkä TODELLAKAAN avaa ovea vieraille klo 19 jälkeen. Klo 19 me syömme iltapalaa, jotta ehdimme klo 19.30 iltatoimille, jotta ehdimme klo 20 viimeistään lukemaan iltakirjaamme - tapaa, jota lapsemme rakastavat ylikaiken. En TODELLAKAAN laita naapurin etua tämän meidän perheen yhteisen edun edelle.
Voi herran jestas sentään. Ihanko totta te hypitte naapurien toiveiden mukaan???
Kaiketi työn takia teidän pitää olla muka sosiaalisia. Varmasti stressaavaa elämää tuollaisille juroille luonteille. Ei ihme jos tahtoo lepoa ja rauhotusta klo 19 jälkeen.
Kannattaisiko vaihtaa alaa kun ottaa voimille. Teet työtäsi ilmiselvän väkinäisesti. Hyväksy itsesi jurona.
Olen sairaana kotona ja siksi roikun täällä. En ole muistanutkaan, millainen tämä av olikaan...Nyt muistan, että Porvooille ei pitänyt provosoitua takaisin.
ap
Emme ehkä ole maailman sosiaalisempia, mutta ehdottomasti olemme enemmän ekstrovertteja kuin introvertteja. Juroja emme ole todellakaan - minä esiinnyn ja koulutan työkseni ja mieheni tekee kansainvälistä työtä ja matkustaa työn puolesta ja on se Suomen sosiaalinen edustaja. Kun asuimme viitisen vuotta Keski-Euroopassa ei kukaan kysymyn meiltä juroudesta yhtään mitään. Kaikkea sitä pitääkin itsestään lukea täältä av:lta... Enkä TODELLAKAAN avaa ovea vieraille klo 19 jälkeen. Klo 19 me syömme iltapalaa, jotta ehdimme klo 19.30 iltatoimille, jotta ehdimme klo 20 viimeistään lukemaan iltakirjaamme - tapaa, jota lapsemme rakastavat ylikaiken. En TODELLAKAAN laita naapurin etua tämän meidän perheen yhteisen edun edelle. Voi herran jestas sentään. Ihanko totta te hypitte naapurien toiveiden mukaan???
Kaiketi työn takia teidän pitää olla muka sosiaalisia. Varmasti stressaavaa elämää tuollaisille juroille luonteille. Ei ihme jos tahtoo lepoa ja rauhotusta klo 19 jälkeen. Kannattaisiko vaihtaa alaa kun ottaa voimille. Teet työtäsi ilmiselvän väkinäisesti. Hyväksy itsesi jurona.
Toiset ihmettelevät, miten tuota lasta päästetään ovesta sisään. Toiset ovat sitä mieltä, että tuolle lapselle pitäisi olla ovet auki aina, ja ihmettelevät, miksi lasta pyydetään poistumaan.
niin ovi auki vaan, mutta ei kannata tänne tulla itkemään. Eiköhän jokainen itse määrittele talonsa tavat. Ottaako vieraita vastaan joko kutsuttuna tai kutsumattomina. Tarjoaako ruokaa vai vaan juomaa jne.
Voihan AP myös sanoa (siinä toivossa että kotona on lapselle opetettu tapoja tavalla tai toisella), että aikuisille ei puhuta noin, aikuisille ei sanota vastaan, ja jos sinä et tottele mitä sanotaan, et saa tulla meille enää kylään ennen kuin osaat käyttäytyä.
Emme ehkä ole maailman sosiaalisempia, mutta ehdottomasti olemme enemmän ekstrovertteja kuin introvertteja. Juroja emme ole todellakaan - minä esiinnyn ja koulutan työkseni ja mieheni tekee kansainvälistä työtä ja matkustaa työn puolesta ja on se Suomen sosiaalinen edustaja. Kun asuimme viitisen vuotta Keski-Euroopassa ei kukaan kysymyn meiltä juroudesta yhtään mitään.
Kaikkea sitä pitääkin itsestään lukea täältä av:lta...Enkä TODELLAKAAN avaa ovea vieraille klo 19 jälkeen. Klo 19 me syömme iltapalaa, jotta ehdimme klo 19.30 iltatoimille, jotta ehdimme klo 20 viimeistään lukemaan iltakirjaamme - tapaa, jota lapsemme rakastavat ylikaiken. En TODELLAKAAN laita naapurin etua tämän meidän perheen yhteisen edun edelle.
Voi herran jestas sentään. Ihanko totta te hypitte naapurien toiveiden mukaan???
Ihan hyvin voit kysellä ja ihmmetellä ,ei minulle ainakaan sinun kirjoituksestasi tullut sellaista oloa että olette mökkihöperöitä.
Omassa kotipiirissäni olen myös törmännyt röyhkeään käytökseen vieraan pojan kohdalla, hän on ihan supisuomalainen. VAnhempia en tiedä, ulkona häntä näen. Samoin mies tietää työn kautta pari aivan käsittämättömän huonosti käyttäytyvää lasta. Haistattelua tms.
Naapurissa asuu 7-vuotias kurdipoika, joka on jotenkin omituinen. Ovathan suomalaisetkin lapset välillä omituisia, mutta tämä on vielä omituisempi. Ovako seuraavat piirteet tyypillisiä hänen kotitaustalleen vai onko kyse vain yksilöominaisuuksista?
- Hän yrittää usein tulla meille klo 19, enkä päästä sisään, koska silloin me aloitamme iltapalan ja iltatoimet. Poika ei millään meinaa uskoa, vaan tivaa oven raossa, miksi ei saa tulla.
- Kun hän on jo meillä ja tulee kotiinlähdön aika, niin en meinaa saada häntä ulos ovesta. Ei riitä, että sanoo, että sinun pitää nyt lähteä kotiin. Hän pitää taluttaa ovelle ja seistä oven tukkeena, ettei vain livahda takaisin.
- Hän kerran kiroili meillä (koska ei halunnut lähteä) ja alkoi uhittelemaan takaisin, ettei enää koskaan tule tähän taloon.En ne suomalaisetkaan lapset ole maailman kohteliaimpia, mutta toistaiseksi kaikki alaluokkalaiset ovat uskoneet vanhempiaan. Tunteeko siis kukaan kurdeja (en tiedä maata sen tarkemmin)? Onko heidän lapsillaan vapaampaa vai mistäköhän tässä on kyse.
oikein ikävän ja huonosti käyttäytyvän suomalaisen lapsen (jos olet säästynyt sellaisilta, niin hyvä), ajatteletko "Hmm...ovatkohan kaikki suomalaiset lapset tällaisia, minunkin?". Jos olet nyt tavannut YHDEN kurdilapsen, niin et kai riennä tekemään yleistystä sen perusteella?
Uskon että taustalla on jotain ikävää ja siksi on mieluusti muualla.
Ne suomalaiset lapset joiden kotiolot ei ole kunnossa viihtyvät naapurustossa iltamyöhään eikä heitäkään tahdo saada kotiinsa.
Jos on tarvetta tehdä lastensuojeluilmoitus tee se mutta nimettömänä.
Jos perheessä on hakkaamista tms. toimi.
ylempänä kuin vastakkainen sukupuoli. Vai uhitteleeko miehellesi myös?
ja naapurin lapsi oli juuri tuollainen tuossa iässä. Ihan on supisuomalainen.
useimmissa perheissä klo 19 ei vielä olla mitenkään iltatoimilla, joten ei minusta ole ihme, ettei tämä lapsi sitä automaattisesti tajua. Oletko sinä sanonut hänell eystävällisesti että "voi kuule, sinun pitäisi tulla aikaisemmin kun tähän aikaan me aina menemme jo nukkumaan" vai oletko vain yrittänyt vetää ovea kiinni ja sanonut "ei nyt"?
Tuo kotiinlähtö-ongelma on vähä nsama juttu - monet tuonikäiset lapset ovat lähtökohtaisesti muutosvastaisia, eli jos on jotain kivaa kesken niin sitä ei halua lopettaa. He tarvitsevat sekä perustelun siille, miksi se on nyt lopetettava ETTÄ ennakkovaroituksen n 5 min aikaisemmin, jotta leikin saa "loppuun".
Ja jos et ole koskaan nähnyt uhittelevaa ja kiroilevaa suomalaislasta nii net ole tainnut kauheasti tarkkailla, mitä ne teidänkin kersat oikeasti tekevät. Kyllä minä ainakin olen saanut monta kertaa jo puuttua sellaiseen omankin poikani ja hänen kavereidensa käytöksessä
ylempänä kuin vastakkainen sukupuoli. Vai uhitteleeko miehellesi myös?
Tää on ihan paskaa, mitä sä koko ajan jauhat tässä. Yleistät ja samalla korotat itsesi.
Kyseessä on LAPSI!! Jolla voi olla ongelmia kotona. Ihan niin kuin suomalaisellakin lapsella voi olla ja silloin lapsen ei tee mieli mennä kotiin
KYSY mielummin miten menee, rakenna luottamusta!
sen takia tätä asiaa täällä kyselen, etten tekisi yleistyksiä. Vaikkakin on vaikeaa olla tekemättä yleistyksiä, koska:
Minulla on kaksi poikaa ja olen tavannut siis supisuomalaisia poikia vinon pinon. Toiset ovat ärsyttäviä, toiset levottomia, toiset kiroilevia, mutta kukaan ei ole ollut yhtä RÖYHKEÄ kuin tämä poika. Tuon ikäiset pojat eivät ole vielä koskaan haistatelleet minulle päin naamaa, eivätkä ole toimineet toisin kuin on käsketty.
Ja poika myös uhittelee miehelleni.
ap
Jokainen yleensä haluaa tietää, jos oma lapsi käyttäytyy huonosti.
sen takia tätä asiaa täällä kyselen, etten tekisi yleistyksiä. Vaikkakin on vaikeaa olla tekemättä yleistyksiä, koska:
Minulla on kaksi poikaa ja olen tavannut siis supisuomalaisia poikia vinon pinon. Toiset ovat ärsyttäviä, toiset levottomia, toiset kiroilevia, mutta kukaan ei ole ollut yhtä RÖYHKEÄ kuin tämä poika. Tuon ikäiset pojat eivät ole vielä koskaan haistatelleet minulle päin naamaa, eivätkä ole toimineet toisin kuin on käsketty.
Ja poika myös uhittelee miehelleni.
ap
Kaikkea sitä pitääkin itsestään lukea täältä av:lta...
Enkä TODELLAKAAN avaa ovea vieraille klo 19 jälkeen. Klo 19 me syömme iltapalaa, jotta ehdimme klo 19.30 iltatoimille, jotta ehdimme klo 20 viimeistään lukemaan iltakirjaamme - tapaa, jota lapsemme rakastavat ylikaiken. En TODELLAKAAN laita naapurin etua tämän meidän perheen yhteisen edun edelle.