Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kenenkään lapsi ollut psykiatrisella tutkimuksissa?

Vierailija
08.02.2010 |

Tai tiedättekö jonkun tutun lapsen olleen?

En siis tarkoita neuropsykiatrin tutkimuksia vaan psykiatrisia tutkimuksia.

Erityisesti ne joiden lapsi on ollut sairaalassa tutkimuksissa.

Olisi kiva kuulla kokemuksista ja syy miksi joutui tai pääsi tutkimuksiin.

Olen nyt vaan kuullut pelkkiä kehotuksia viedä lapsi yksityiselle neuropsykiatrisiin tutkimuksiin ja ei missään nimessä päästää psykiatrisiin tutkimuksiin sairaalaan, josta olen kuullut pelkkiä huonoja kokemuksia. Onko totta, että aspergerlapsen tila vain huononee psykiatrisessa hoidossa?

Lastamme ei ole tutkittu mitenkään ja monet on sitä mieltä, että hänellä saattaa olla jokin neuropsykologinen ongelma. On paljon asperger piirteitä, aistiyliherkkyyttä jne.

Koulussa ei ole ongelmia ja kotonakin menee ihan hyvin nykyään. Pienempänä oli ongelmia kasvatuksen kanssa. Raivokohtauksia, uhmakkuuttaa, siirtymä tilanteet vaikeita, rutiinin omaisesti täytyy kaikki tehdä tietyn opitun kaavan mukaan, keskittymisvaikeuksia, vaikeuksia nukahtaa ja jne.

Näitä asioita tuskin psykiatrisella tutkitaan muuta kuin mielen vikaisuutena ja lapsuuden traumoista johtuviksi?

Niin ja meillä molemmilla vanhemmilla on varmaan asperger. Ei ole tutkittu.

Toinen lapsi on ns. normaali ja hänen kanssaan ei ole ikinä ollut ongelmia tai vaikeuksia kasvatuksen kanssa.

Olen vaan hyvin huolissani lapsen tulevaisuudesta ja en tiedä mikä olisi oikea ratkaisu hänen kannaltaan.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuksissa löytyy ne asiat joihin lapsi tarvitsee erityistä tukea.

Tiedän kyllä yhden äidin joka kieltäytyi lapsen osastojaksosta eikä siitä mitään seuraamuksia ollut. Lapsi oli masentunut.

Vierailija
22/30 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästähän ollut juuri keksustelua mediassakin. Tällä hetkellä nuori voidaan ottaa huostaan pelkän lintsaamisen takia. Meillä nuorella oli uhmakkuutta ja masennusta, oli kahdella eri osastollakin. Lääkärit olisivat halunneet laittaa laitokseen, mutta lastensuojelu vastusti, koska kotiolot hyvät eikä nuori käyttänyt päihteitä. Yleensä lastensuojelu kyllä on itse laittamassa nuoren sijoitukseen lähes ensimmäisenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla vein ja iltapäivällä hain, lapsi oli 5-vuotias. Lapsella oli omahoitaja, joka oli hänen kanssaan koko ajan, lisäksi osastolla oli muutama muukin lapsi. Ei ollut sairaalamaista ympäristöä, minulle jäi hyvät kokemusket ja saatiin viimein diagnoosikin, jota oli haeskeltu muiltakin osastoilta. Ei kannata jättää menemättä muutamien huonojen kokemusten vuoksi.

Vierailija
24/30 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ovat hoidon kannalla ja perhe vastustaa. Ei ole urbaanilegendaa vaan totisinta totta. Omakohtaista kokemusta.

Vierailija
25/30 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit olisivat halunneet laittaa laitokseen, mutta lastensuojelu vastusti, koska kotiolot hyvät eikä nuori käyttänyt päihteitä. Yleensä lastensuojelu kyllä on itse laittamassa nuoren sijoitukseen lähes ensimmäisenä.

Tarkoitat varmaan että niitten ongelmaperheiden tapauksissa, joissa kovaäänisesti väitetään ettei ole mitään ongelmia ja että sossu laittaa ilman syytä sijoitukseen. Joopa joo. Teillä ei oikeasti ollut ongelmaa, ja sossu toimi sen mukaisesti. Pieni vinkki: älä usko kaikkea mitä sinulle puhutaan, tai kysy ainakin mitä jää kertomatta.

Vierailija
26/30 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva tietää, että tuo neurologinen puolikin tutkitaan psykiatrisella.

Olen samaa mieltä siinä, että psykiatrinen diagnoosi olisi parempi kuin neurologinen. Haluan vain saada sen totuuden mukaisen diagnoosin tai oikeasti en halua mitään leimaa lapseni otsaan, koska tämä kuitenkin koulussa pärjää hyvin ja ei ole missään nimessä tarvetta esim. erityisluokalle.

Syy miksi pelkään lapsen laittamista sairaalaan tutkimusjaksolle on hänen luonteensa. Arka, herkkä, ujo. Pienetkin muutokset sekoittavat lapsen arjen ja en tiedä miten hän reagoisi jouduttuaan yksin sairaalaan, varsinkin jos tutkimusjakso venyy pitkäksi. Mutta toivottavasti pelkoni ovat turhia ja niin varmaan onkin.

En tiedä mistä voi otta asioista selvää tuon huostaanoton suhteen, mutta olen käsittänyt, että yleensä lapsi otetaan huostaan jos vanhemmat ei suostu lapsen tarvitsemiin hoitoihin ja kai tutkimuksetkin niitä on?

Ap

Vierailija
27/30 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ne ovat lastenpsykiatrisella tottuneet arkoihin ja pelokkaisiin lapsiin ja niihin jotka kaipaavat rutiinejaan. Siellä on ollut niitä ennenkin, ja he osaavat kyllä sekä toimia sen kanssa että huomioida sen tutkimuksissaan.

Mitä huostaanottoon tulee, niin tottakai lapsi oetaan huostaan jos vanhemmat jättävät selvästi tarpeen olevan hoidon pois. Eihän kukaan esim ole sitä mieltä, että vanhemmat saavat päättää, annetaanko sokeritautiselle insuliinia vai kuhnekylpyjä tai syöpäsairaalle solunsalpaajia vai piiskataanko paholainen pois. Sama pätee mielen puolen asioihinkin: jos lapsi tarvitsee hoitoa, hänen pitää saada sitä. Mutta vanhempien mielipide otetaan kyllä huomioon kun mietitään sitä, tarvitseeko lapsi hoitoa ja millaista. Kaikki tietävät, että kärpästasoisia ongelmia ei pidä ampua tykintasoisilla hoidoilla ja että on tasapainoteltava hoidon hyötyjen ja haittojen kanssa ja että nuo haitat esim voivat olla eri perheissä eri suuruisia vaikkapa sen mukaan, kuinka pitkä matka terapiaan on tai mikä on perheen rahatilanne niihin uhrata. Toisaalta sitten on vanhempia, jotka eivät näe ihan koko kokonaisuutta ja silloin se huostaanotto tulee kysymykseen.

Vierailija
28/30 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä nuori voidaan ottaa huostaan pelkän lintsaamisen takia.

Lukevat vain nettipalstoja ja nielevät kaiken purematta? Eihän se nyt voi olla niin, että nuori lintsaa jos kaikki on hyvin. Se yhtälö ei vain voi olla mahdollinen yhtä vähän kuin 1+1 voi olla 3. Joten jos joku huostaanotetun äiti kirjoittaa että lapseni huostaanotettiin PELKÄN lintsaamisen takia, hän puhuu automaattisesti puppua. On jotain, joka saa nuoren voimaan pahoin ja lintsaamaan koulusta. Vanhempi ei suostu tätä tosiasiaa tunnustamaan, tai pidä sitä asiaa minään. Lastensuojelu sen sijaan on sitä mieltä, että kyseinen asia on todella vakava.

Vierailija
29/30 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivottavasti tilanne selviää. Mä olin ala asteella Lastenlinnan sairaalassa. Musta otettiin se sellainen aivokäyrä. muistan aina, kuina me sen jälkeen haettiin edamjuustoa ja omenamehua.

Vierailija
30/30 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun itäisen avohuollon psykiatri oli tosi töykeä, mua melkein pelotti mennä hänen vastaanotolleen. Katsoi mua vähän aikaa ja totesi sitten, etten ole työ, enkä opiskelukuntoinen. en kuitenkaan lannistunut ihan täysin noista sanoista, vaan  opiskelin työväenopistossa kieliä, pianonsoittoa. myöhemmin olin myös kotitalouskursseilla sekä 5 kielisen kanteleen tunneilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän