Mun tarttee nyt avautua!!!
Vanha talo. Sulakkeet reistaillu pitkin talvea ja aina on saanut öisin miettiä, että kestääkö sulakkeet vai jäädytäänkö yöllä! Nyt sitten vesikiertojärjestelmässä häikkää, ja lämmittää taloa vain päivisin... ei yöllä... Eilen meni vessanpönttö tukkoon ja kas kas tänään miehellä ja minulla maha sekaisin tod.näk. eilisestä ruoasta. Ihan vitun hianoo!
Kommentit (17)
Viimeksi kun meillä oli vesi poikki, totesin että taäytyy hankkia sellanen tynnyrivessa. En ole vaan missään nähnyt. Siis kaupassa.
mutta se on tuolla kinoksien keskellä 50 metrin päässä. Toivon vaan, ettei kukaan alkaisi oksentamaan ensi yönä. Ampukaa mut.
Nyt on vissiin alettava remontintekoon kevääntullen, tai sitten muutatte sieltä pois. Tuo on kyllä epäinhimillistä!
Pystyisikö joku hakemaan teille kemiallisen wc:n siksi aikaa, että saatte pöntön toimimaan? Ja varoiksi muutenkin, jos tällaista vielä tapahtuu. Kyllä se ekovessakin kai voi pahimmillaan jäätyä, jos sulakkeista on kiinni. Toinen juttu, tarvitsette lämpöpuhaltimia puhkumaan lämmintä ilmaa että saatte putket sulamaan.
Tsemppiä!
ei voi kun ihmetellä ihmisten tyhmyyttä
:D Kolmas talvi tässä talossa, Ja nyt sattumalta kaikki prakaa yhtäaikaa ja tämä jylläävä vatsatauti ei helpota yhtään asioiden hoitamista.Kaikki tässä talossa on vanhaa ja ei ole ihan halpaa uusia yhtäaikaa leivinuuni, lämmitys yms vesijärjestelmät.
Ja jossain sitä pitää asua kun on tämä tila hoidettavana.
Sellanen tonnin kustannus jos olisi tänään tullut putkifirmasta sulattelemaan putkia. Joten pitänee kärvistellä huomiseen. Likakaivossa lämpöpuhaltimet hyrrää ja toivossa eletään, että vesi lähtisi taas kulkemaan.
romanttinen rintamamiestalo? Lisää tällaisia ketjuja ja ihmiset tajuavat omat rajoitteensa asumisratkaisujen suhteen.
hehkuttamassa vanhanajanmiljöössä asuminen usein on. Eikä silloin yhtään lohduta maalaiskirppiksiltä haalitut 60- ja 70-luvut "aarteet".
Lapioitte polun ulkovessaan.
Kai teillä on ämpäreitä? Niitä voi käyttää likaämpäreinä, tyhjennetään kompostiin.
Kompostoria teillä ei varmaan ole...., olisi kätevä.
Hätätilanteessa likaämpärin voi tyhjentää vaikka ulkovessaan.
Jos teillä on kaivo, sieltä vettä puhtaaseen ämpäriin sisään. Oletin,ettei vesi tule sisään, putket jäässä.
Jos on leivinuuni, lämmittäkää se!
Teillä selvästi liian pienet sulakkeet, pamahtavat, kun lämmitätte sähköpattereilla ja käytätte sähköä muutenkin.
Vatsatautia on liikkeellä.
Kädet voi pestä pesuvadissa, jos vettä ei tule kraanasta. Lämmintä vettä saa lämmittämällä keittolevyllä.
Lumesta voi sulattaa vettä hätätapauksessa.
t. maalla syntynyt mökkeilijä
Kyllä tämä tuli ihan sukupolvenvaihdoksen yhteydessä kun maatilaa jatkettiin. Eipä sitä nyt uskonut, että kaikki paikat prakaa samalla viikolla kun talo on kuitenkin tuttu jo vuosien takaa.
ihan voi itse tulla kokeilemaan tuota lumen lapiointia heikossa hapessa. Mies jo oksennellen kaivoi likakaivon kannen esiin lumikinoksen alta. Kompostia ei ole, koska rottia on paljon, pitäisi hankkia umpinainen sellainen. Vettä siis kyllä tulee, mutta poismeno viemärit on jäässä, eli vesi pitää kantaa ämpäreissä ulos.
Ja kyllä olemme myös tajunneet, että sulakkeet ovat pieniä, koko talon sähköistys pitäisi uusia mukaanlukien sulaketaulut!
Onneksi on käsidesi.
Valitettavasti et kertonut mitään uutta, kiitos kuitenkin yrityksestä ;)
Kyllä olemme tiedostaneet talon ongelmat, mutta ne muutostyöt kun vaativat rahaa. JA sitten kun mennään maatalouden tulokseen viime vuodelta niin se oli kas kas miinuksella ja jollain pitää elääkkin.
Leivinuunikin on 50 vuotta vanha ja se antaa lämpöä todella huonosti.
Jahka nyt selvittäisiin kevääseen ja ensimmäisenä on hankinnassa uusi leivinuuni...
Kun noin tiukka paikka, kyllä sinne vessaan saa aikaiseksi jonkinmoisen polun, vaikka onkin vatsatauti. Yhdessä lapioitte ja lepäätte välillä. Riippuu paljonko on lunta, voi talloakin polun. Aikuiset pääsevät vessaan, lapset voivat tehdä pottaan tai ämpäriin, mitkä luonnollisesti tyhjennetään ulkovessaan.
Lämmittäkää vain ne huoneet, mitkä pakko pitää lämpimänä, kun sulakkeet eivät selvästi kestä.
Yöksi useampi peitto päälle, viileässä on muutenkin parempi nukkua.
Auttaisiko kuuman veden kaataminen vimäriin?
Pikku hiljaa, että sulattais..
Mielestäni likaveden uloskantaminen on pieni ongelma, sitä on Suomessa tehty iät ja ajat ja tehdään tänäkin päivänä useimmilla mökeillä.
Huolestuttavampaa on sähköjärjestelmä ja vanha uuni, ettei syty tulipalo.
Talon tiivistykseen kannattaa satsata, että lämpö pysyy sisällä, eikä tuule sisään ovista ja ikkunoista.
5-v tekee tosiaan onneksi vielä pottaan jos pakko ja pienemmällä vaipat.
Ollaan pikkuhiljaa kaadeltu kuumaa suolavettä viemäriin, eipä ole vielä auennut.
Kaikenlisäksi olen itse raskaana ja en voi ottaa edes immodiumia, että rauhoittuisi tämä maha.
Eipä ole tainnut koskaan tulla eteen näin vittumaista "arkielämän" tilannetta. Ihan piruuttaanko joku tämän vatsataudin tähän päälle heitti...
Onneksi kohta pääsee nukkumaan, kaikki sormet ristissä, ettei kukaan oksentaisi yöllä. Kun ei pysty pyykinpesukonettakaan käyttämään.
Viva la maalaiselämä! ;d
Täällä kanssa vähän vastaavanlaista. Ensiksi meni putket jäähän niin ettei tullu kuin (onneksi edes) jääkylmää vettä kellarin kraanasta. Pari päivää huuhdittiin vessa ämpärillä ja hellalla lämmitettiin pesuvettä. No eipä kulunut kuin pari päivää ja alettiin ihmetellä, miksi sisällä on niin pirun kylmä vaikka lämmityspannussa oli täysi valkea. No kävikin ilmi että lämmityskanaalin putki oli haljennut. Ei siis tullut lämmintä vettä pattereihin ja aika vilpoista oli. Sähköpuhallin makuuhuoneeseen ja leivinuuni hohkaamaan punaisena. Muut huoneet saikin pysytellä kylmänä.
Onneksi tuttu sähkömies asensi puoli-ilmaseks sähkövastukset, millä saa pattereiden veden edes hiukan lämpimäks. Plussakelejä odotellessa, että saadaan kanaalin putki vaihdettua uuteen.
Tsemppiä sinne, maalla on mukavaa. :)
Sulakkeiden takia ei oikein voi yöksi lisätä patterien määrää, muuten sanoo poks. Olen niin rikki, että melkein naurattaa.
Oletteko ajatelleet, että vanhan talon korjaamiseen käytettävillä rahoilla voisi rakentaa ihan uudenkin käytännöllisen ja lämpimän talon? Vanhan korjaamiseen siis menee tuplasti aikaa, kun ensin vanha puretaan ja rakennetaan uusiksi. Uusi talo nousee pystyyn nopeasti. Lisäksi siellä maalla tontti on ilmaista ja usein puutavara tulee omasta metsästä. Osaako miehesi rakentaa? Esim minä itse en suostunut muuttamaan maatilalle vanhaan rumaan taloon, jonka korjaamiseen olisi mennyt ikä ja terveys, eikä siitä silti olisi tullut mieleistä. Rakennutin uuden talon ja ihan muualle kuin maatilalle.
Ja nyt ripuloi 1-v kaikki vaatteensa. Vettä ei voida käyttää kun putket likakaivoon jäässä. Antakaa mun vaan kuolla pois...