Miten saatte varhain idätettävät siemenet kasvamaan
hyvin sisätiloissa?
Kahtena viime vuonna olen alkanut idättää siemeniä maalis-huhtikuussa, ohjeiden mukaan, sisällä. Eikä onnaa millään! Siemenet kyllä itää, mutta taimista tulee heikkoja. Sitten kun yritän odottaa, ettei yöpakkasia enää olisi, että herkät pikkuiset voisi viedä ulos, on jo juhannus. Viimekin vuonna kesäkuun 2 ekaa viikkoa oli meillä öisin helposti jopoa -5 tai -7 (asumme Espoossa, eli siis ihan etelä-suomessa).
Kasvihuonetta meillä ei ole, koska ne on sen verran kalliita, ettei vielä ole raaskittu.
Tänä vuonna päätin, että hitto vie, siemenestä saakka en kyllä mitään ala kasvattelemaan, ostan kaikki taimena, niin ei tarvitse murehtia sitten sitä, että kaikki työ menee hukkaan.
Kommentit (4)
kannattaisiko lainata vaikka kirjastosta jonkun kirjan, missä kerrotaan tamikasvatuksesta??
Useimpia kasveja kuuluu koulia ja antaa karaistua päivisin pihalla, kun ei ole pakkasta. Suomeksi sanottuna, kannat ne kaikki taimisi yöksi sisälle. Niitten myös on hyvä tuulettua.
pistän alunperinkin purkkiin vain yhden siemenen.
-2
Mulla on nyt jo ikkunanlaudat täynnä tomaatin ja pelargonintaimia. Noi mulla ainakin onnistuu takuuvarmasti. Niin ja orvokit.
Nyt koitan jo kolmatta vuotta keijunmekkoja, ne ei mulla ole koskaan lähtenyt.
Mulla on kyllä kasvihuone, toukokuun alussa siirrän kaikki sinne.