Miksi syötte lihaa?
Nyt kun Evirakin on tuonut julki, että lihatuotteita ei tarvita terveellisessä ruokavaliossa, mikä on syynä sille, että jatkat lihan syöntiä?
Kommentit (75)
se ruoka, oli se sitten mitä tahansa, pitää tuottaa. Yhtälailla maatalous kuormittaa ympäristöä, kasvatettiin sitten rehua eläimille, tai ruokaa ihmisille.
Mitenkäs muuten sitten, jos kukaan ei söisi esimerkiksi nautaa, lopetettaisiinko kokonaan nauta sukupuuttoon vai miten nämä viherihmiset ovat asian ajatelleet? Johonkin luonnonmukaisesti lehmiä elämään? Maitoakaan ei sitten liikenisi(kai senkin tuottaminen on myös kiduttamista?)Entäs sitten onko lampaiden villan hyväksikäyttökin sitä kiduttamista? Vai ainoastaan kaikki eläintuotanto missä eläin syödään? Mitä luulet miksi hevosharrastajat haluavat, että hevosen lihaa käytettäisiin enemmän elintarvikkeena? Tiedätkö mihin se nykyään menee?
Onhan se ihan hyvä idea, että lihan käyttöä vähennettäisiin esimerkiksi amerikassa, missä tehotuotanto on jotain ihan muuta kuin täällä. Sielä se lihan kulutuskin on jotain ihan muuta. Täälä maataloutta yritetään edes kehittää ympäristöystävälliseen suuntaan.
Mikä se muiden hyvä kongreettisesti on?
Kerrotko miten muiden elämä paranee, puhun ihmisistä, jos en minä ja lapseni syö lihaa? Osaatko vastata ihan kongreettisesti? En usko, että heidän äidinkieli menee huonommin jos syövät nakkia välillä;-)
Jos taas olet suomalainen, niin vastauksesi puhuu puolestaan:D
Universalismin näkökulmasta omaa toimintaa tulee arvioida suhteutettuna tiettyhin absoluuttisiin arvoihin. Yhteiskunnallinen eetos on osiensa summa. Yksinkertaistaen: Yksittäisten ihmisten arvovalinnoista muodostuu tietty kollektiivinen todellisuuskäsitys, mikä ruokkii itse itseään. Siksi nämä valinnat ovat niin tärkeitä.
hedonistisista syistä hommattuna mitään? Ainakaan lapsia??
ihmisestä hedonistin?
Samat ravintoaineet ovat saatavilla aiheuttamatta kärsimystä ja ekologisemmin.
Miksi olet välinpitämätön ja itsekäs?
Eikö aikuislla tarvitse olla mitään rajoja?
T. Ohis, joka ei vaan voi käsittää tätä kehäpäätelmien määrää...:D
Jos syön lihaa niin muodostuu tietty kollektiivinen todellisuuskäsitys, mikä ruokkii itse itseään. Iduilla ei tule tuota vaikutusta, että maha täyttyisi. On turhaa piiloutua jonkun itujargonin ja maailman pelastamisen taakse jos ei osaa sanoa miten sosiaalisesti olisi parempi jättää lihan syönti vähemmälle. Nyt ei puhuta maailmaa syleilevästi haitilaisista vaan jos aloitettaisiin vaikka ihan Suomessa ja siitä yhdestä kaupungin osasta. Et taida osata kongretioita esittää. Kasvissyönti ei ole absoluuttinen arvo. Lihan syönnin valinta ei tee minusta ihmisenä huonompaa, kuin jos söisin vain salaattia ja sen nitraatteja.
hedonistisista syistä hommattuna mitään? Ainakaan lapsia??
ihmisestä hedonistin?
Samat ravintoaineet ovat saatavilla aiheuttamatta kärsimystä ja ekologisemmin.
Miksi olet välinpitämätön ja itsekäs?
Eikö aikuislla tarvitse olla mitään rajoja?
Juuri tähän kulutuskulttuuriin:D
Hehheh..ei tullut sitten mieleen, että miksi lasten hankkiminen on rasite luonnolle...eivät itse lapset, vaan länsimaiseen kulutukseen liittyvä järjetön hedonismi. Tuohon hedonismiin kaksilapsinen perheemme osallistuu suhteessa erittäin vähän:)
Minua ei kyllä tippaakaan liikuta, jos joku ituhippi pitää minua lapsellisena, kun lihaa syön.
niin kaikki kotieläinrodut(lehmät, kanat, siat, lampaat jne.) kuolisivat sukupuuttoon. Niitä söpöjä suomenkarjan lehmiäkään ei olisi jos niitä ei syötäisi ja lypsettäisi.
seurustelussa ja vessassa käynnissä saa olla itsekäs. Ihmisen elämä on nyt, se on ainoa ja jos ihminen ei olisi itsekäs se olisi vain robotti.
vaikka meidän broilerit eivät söisi sitä 2 miljoonaa kiloa. Joku kasvissyöjä söisi sen?
Jos syön lihaa niin muodostuu tietty kollektiivinen todellisuuskäsitys, mikä ruokkii itse itseään. Iduilla ei tule tuota vaikutusta, että maha täyttyisi. On turhaa piiloutua jonkun itujargonin ja maailman pelastamisen taakse jos ei osaa sanoa miten sosiaalisesti olisi parempi jättää lihan syönti vähemmälle. Nyt ei puhuta maailmaa syleilevästi haitilaisista vaan jos aloitettaisiin vaikka ihan Suomessa ja siitä yhdestä kaupungin osasta. Et taida osata kongretioita esittää. Kasvissyönti ei ole absoluuttinen arvo. Lihan syönnin valinta ei tee minusta ihmisenä huonompaa, kuin jos söisin vain salaattia ja sen nitraatteja.
tietyn luopumisen kulttuurin lisäämisestä.
Kyky pyrkiä hyvään piittaamatta omasta edusta.
Luopua omassa henkilökohtaisessa elämässä itsekkäästä ja vahingollisesta toiminnasta....
Huooohhhh.....Siinä KONGRETIAAA:D
Minua ei kyllä tippaakaan liikuta, jos joku ituhippi pitää minua lapsellisena, kun lihaa syön.
Mikä numerosi sitten olikaan, niin aikamoista tekstiä. Arvot vähän sekaisin??
Olen myös yksi niistä, jotka eivät voineet hyvin kasvisruokavaliolla ja luovuin siitä viiden vuoden jälkeen. Ja turha kysyä, todella monipuolisesti söin. Ja meitä kasvisruokavaliolla huonosti voivia ja siitä luopuneita on monia, Dalai Lama nyt jonkun mainitakseni.
"tietyn luopumisen kulttuurin lisäämisestä. Kyky pyrkiä hyvään piittaamatta omasta edusta. Luopua omassa henkilökohtaisessa elämässä itsekkäästä ja vahingollisesta toiminnasta...."
Mainitsemasi asiat eivät vaikuta muiden elämään, vaan ovat lähinnä lihasta luopuvan kilvoittelua tämän pyrkiessä jollekin mystiselle korkeammalle henkiselle tasolle, josta voi sitten alkaa opettamaan muita lihan syöjiä.
Lihan syönti ei ole vahingollista tai itsekästä, se on henkisesti hyvää tekevää, tekee syöjästään onnellisemman ja saa tämän säteilemään onnea ympäristöönsä. Kun jakaa toisellekin pihvin grillatessa jakaa yhteenkuuluvuutta ja sydämmellisyyttä, joka korostuu sosiaalisessa syömisen hetkessä.
"tietyn luopumisen kulttuurin lisäämisestä. Kyky pyrkiä hyvään piittaamatta omasta edusta. Luopua omassa henkilökohtaisessa elämässä itsekkäästä ja vahingollisesta toiminnasta...."
Mainitsemasi asiat eivät vaikuta muiden elämään, vaan ovat lähinnä lihasta luopuvan kilvoittelua tämän pyrkiessä jollekin mystiselle korkeammalle henkiselle tasolle, josta voi sitten alkaa opettamaan muita lihan syöjiä.
ihmiskunta kuolisi sukupuuttoon. Se saattaisi kyllä olla hyvä...Ihan ok pointti siis:)
Jos kaikki länsimaalaiset luopuisivat lihansyönnistä, globaali hyvinvointi lisääntyisi, sekin olisi hyvä. Ihan rinnastettavissa siis tavallaan.
Lihan syönti ei ole vahingollista tai itsekästä, se on henkisesti hyvää tekevää, tekee syöjästään onnellisemman ja saa tämän säteilemään onnea ympäristöönsä. Kun jakaa toisellekin pihvin grillatessa jakaa yhteenkuuluvuutta ja sydämmellisyyttä, joka korostuu sosiaalisessa syömisen hetkessä.
Kiva kun päätit kuitenkin tuon kertoa:D
Näkyy sen verran kaivertavan kuitenkin että piti kommentoida sinunkin...
Mukava että muutkin dissaavat viherpiipertäjiä.
mutta vastaan alkuperäiseen kysymykseen. Syön lihaa, jotta saisin tarpeeksi B-vitamiinia.
Lopetin aikoinaan lihan syönnin. Söin muuten monipuolisesti. Minulle tuli B-vitamiinipuutos, joka vaikeutti jopa kävelemistä (jalkapohjiin tuli niin pahat kiputilat, arkuus ja herkkyys, etten voinut kävellä). Lääkäri diagnosoi B-vitamiinin puutoksen. Aloin syödä B-vitamiinia purkista, mutta se ei riittänyt. Oireet eivät poistuneet. Niinpä lisäsin ruokavaliooni vaalean lihan. Punaista lihaa en edelleenkään syö.
Ei muuten pidä paikkaansa.
Ja silloin kun teki, ei saanut tarvittavia ravintoaineita tarpeeksi..yms..
Pointti on se, että jengi syö lihaa muuten vaan. Ihan vaan itsekkäistä syistä:D
Ja se on todella lapsellista:)
[/quote]
Lihaa syödään, koska se on hyvää ja tuntuu helpommalta syödä välillä lihaa kuin siirtyä kokonaan kasvisruokavalioon. Tosin syödään vaan vähän, meillä on 1-2 liha-ateriaa viikossa ja nekin sellaisia vähälihaisia (esim. pasta +prosciutto jossa lihaa alle 100 g kolmelle henkilölle tai wokki jossa 200 g lihaa kolmelle henkilölle).
laadukkaasta pihvilihasta. Toki sitä voisi meiltä myös halukkaat ostaakin. Ihana kun ei enää kysyttäisi että paljonko liha maksaa vaan että onko? :)
t.47