Jos tulee bussilakko, niin olettaako työnantaja, että
kävelen tuon 20 km:n matkan töihin? Ei ole näet itsellä autoa tai ajokorttia. Onko jollakulla aiempaa kokemusta? Olisi ollut niin hyvä, jos lakko olisi osunut hiihtolomaan, koska ei silloin tarvitsisi mennä töihin, kun olen saanut siihen loman.
Kommentit (39)
lakon aikana. Aivan niinkuin esim juhlapyhinä jolloin bussit eivät kulje.
meillä töissä ainakin työnantaja maksoi taksimatkat, näin muistaisin. Siihen oli jotkut kriteerit kuten riittävän pitkä työmatka tms.
1. Vaikka kaikki taksit olisivat liikenteessä, niin ei sitä taksia välttämättä saa heti, ties miten pitkään joutuu odottamaan kun moni muukin taksilla koittaa töihin päästä.
2. Työantajalla ei ole velvollisuutta huolehtia työntekijöitä työpaikalle, MUTTA jos heidän työpanoksensa on välttämätön niin luulisi pomon kyydin järjestävän
3. Ainakin tässä kaupungissa viime lakon aikaan yhteisöllisyys heräsi: kyytejä tarjosivat ne joilla auto oli (vaikka ihan samalla suunnalla eivät olisi asuneetkaan) kaverit/sukulaiset lainasivat autojaan/kuljettivat, ja teiden varressa liftasi ihmisiä kyltti kädessä mihin menossa ja saivat kyydin ohiajavilta.
Mullakin oli n. 15 km matkaa, ja sepä olikin kiva matka kävellä iltavuorosta kotiin..töissä 21.30 saakka+kotimatka, ei päässyt ihan ajoissa aina petiin.. :)
Samaten kun aamuvuoro alkoi klo 7.30, sai vähän suunnitella mihin aikaan lähteä, että ajoissa ehtii.
(en tiedä muistaako kukaan, siitä on monta vuotta), minä liftasin työpaikalle, kävelin osan matkaa sekä tein kimppakyytisopimuksia. Kerran yövyinkin yhden työpaikkaa lähellä asuvien kavereiden luona. Käsittääkseni olisi ollut mahdollista varmaan saada myös palkatonta vapaata töistä. Se käveleminen otti kujille sillä useana päivänä oli ihan järjetön pakkanen ja matkaa oli kuitenkin 13km.
Mutta liftaaminen ja kimppakyydit oli ihan jees, suosittelen:)
tyyliin jos ei ole bensarahaa niin ei ilmestytä töihin..
kuten aikaisemmat jo vastasivat työnantajaa ei kiinnosta se että kuka missäkin asuu ja millä töihin saapuu, se on työntekijän "ongelma".
Tuskin sinä ap olet yksin sielä töissä(?) joten kysy kimppakyytiä työtoveriltasi!
muussa tapauksessa keskustele työnantajasi kanssa, jotta hän tietää tilanteesi, mutta muista että hänen ongelma se ei kuitenkaan ole.
Jos olet vähävarainen niin voisithan kysyä tukea sossusta/kelasta?
Mutta työnantajaa ei kiinnosta, millä vermeellä sen teet. Eli saat mennä vaikka potkukelkalla, kunhan ilmestyt sinne.
tämä on velvollinen maksamaan taksimatkat em tapauksessa.
Ei se lakko työnantajan vika ole. Kyllä se vaan ihan itse on sinne työpaikalle päästävä, tavalla tai toisella. Mulla nousee niskavillat pystyyn tällasten ihmisten kanssa, jotka ei ota vastuuta mistään itse. Ei edes työhön kulkemisesta.
Minullakin oli joskus tiimissä sellainen tapaus, että muutti 1,5 tunnin työmatkan päähän. Meillä oli tärkeä kokous aina tiettynä päivänä viikossa klo 8.00 aamulla, koska tällöinen jokainen, myös asiakaspalveluvastuussa olevat pääsivät paikalle eikä tarvinnut säätää mitään. Mutta eiköhän tämä yksi, täysin vapaaehtoisesti skuttaan muuttanut tapaus tullut aina nillittämään minulle, kun ei kerkeä millään kokoukseen kun on niin pitkä työmatka. Aikani sitä kuuntelin, sitten totesin, että tiimikokouksiin osallistutaan, piste. Ne alkavat kahdeksalta, piste. Sekä hänen miehensä että oma työmatkansa oli siis sama, 1,5 h suuntaansa Helsingin kehyskunnasta keskustaan.
Ei se lakko työnantajan vika ole. Kyllä se vaan ihan itse on sinne työpaikalle päästävä, tavalla tai toisella. Mulla nousee niskavillat pystyyn tällasten ihmisten kanssa, jotka ei ota vastuuta mistään itse. Ei edes työhön kulkemisesta.
Töihin pitää tulla, ja on se aina onnistunut. Jokunen bussi kulki. Firma tarjosi myös mahdollisuuden taksimatkaan lähimmälle rautatieasemalle ( maksoi, mutta pyysi samalla alueella asuvia mahdollisuuksien mukaan kimppakyytiin).
Jokainen vastaa itse työmatkojensa liikkumisesta, eikä työnantaja ole todellakaan velvollinen, ainakaan toimistoalalla, järjestämään kyytejä.
Viime lakon aikana meillä ainakin suositeltiin kimppakyytejä yms. Meillä osa tekee vuorotyötä, ja kyydit korvattiin ainoastaan niinä aikoina ja niilä ehdoilla, kun vuorotyöläisille normaalistikin meillä korvataan. Työnantaja kyllä jousti yrittämällä vaihtaa vuorot niin, että ne, jotka eivät olisi mitenkään päässeet töihin, saivat korvattvan kyydin vuoroja mahdollisuusksien mukaan.
Jos ei mene töihin, niin sehän on kyllä palkaton poissaolo sitten. Mikään tes ei velvoita maksamaan palkkaa, jos ei anna työpanostaan. Joainen voi sitten omalta kohdaltaan laskea kumpi tulee kalliimmaksi; palkaton päivä vai taksi.
Taksia ei saanut tilattua järkevään aikaan, kun oli etukäteisvaraukset ruuhkautuneet.
Keskustasta kävelin väylän varteen ja tumpusta peukku pystyyn. Joka päivä pääsin kotiin, olipa niinkin kiva yksi kuski, että heitti ihan kotipihaan asti :).
Mulla oli suklaalevyjä ja bensarahaa antaa, vaikka liftarin ei tarttis "maksaakaan".
Ei auta muu kun kysellä kimppakyytiä tai kulkea sillä taksilla jos ei kävellä halua.
Ai että, mä innolla odotan sitä ruuhkan määrää julkisissa kun kaikki bussit ei kulje :/
Meilläkään muuten ei ole autoa, joten osaan samaistua tilanteeseen ;)
ei vittu tiedä mistä ne puhuu!!Tai että pyytäkää kyyti, kuka lähtee heittää 40km sivuunsa!?! Helvetti herätkää!!
niin kukaan ei liiku mihinkään, sillä lakko koskee myös jakeluautoja, polttoaineiden ajot asemille lakkaa. Ei siis kulje taksit, bussit tai edes ne kimppakyydit..
työehtosopimuksissa jotain force major-ehtoa, jolloin voisin olla poissa lakon, sodan, luonnonmullistuksen tai muun sellaisen vuoksi. Ei sitten vissiin ole. Vai kuinka?
ap
varmaan sustakin kivaa, jos lakon takia terv. huollon henkilökunta ei olis töissä, kun ei pääse työpaikalle, kun bussit ei kulje? sulle/lapselle/läheiselle kävis jotain ja soittaisit ambulanssin, joka ei tulis, kun ei oo ensihoitajat päässy töihin.
tai jos sairaalaan asti pääsisit, niin siellä ei kukaan tee mitään, kun ei oo henkilökunta päässy töihin. mitä sit sanoisit, jos sun lapses/läheises kuolis, kun ei kukaan oo hoitamassa, ottaisit vaan tyynesti sen, että niin kävi, koska bussit on lakossa. eiköhän aika monen alan ihmisiä tarvita lakkojenkin aikana...
kun samalla matkalla pitäis ne viedä hoitoon.. Uskomatonta olettaa että kaikki voi kävellä tai liftata jos vain viitsii. Enpä usko että minä+ 4 lasta mahdutaan kenenkään kyytiin tienvarresta. Enkä sinne lähde lapsia seisottamaan,jään kotiin tuli sitten palkkaa tai ei. Ja siitä hyvästä olis kiva kyllä saada kaikille lakkopäivien verran ilmaista aikaa bussikorttiin jälkikääteen.korvaisi edes vähän ylimääräisiä koituneita kuluja.
En ole tällaista ikinä kuullutkaan.. Olisko kenelläkään perusteita tai linkkiä esittää?
Noh, kun olen kokeillut 30 km:n kävelyä miinus parinkymmenn asteen pakkasessa ja työaika on noin 5 tuntia, saatanpa jättää menemättä, jään vaikka sairaslomalle. Olen valinnut työpaikkani sillä perusteella, että sinne pääsee julkisilla, ja jos ei pääse, niin ei ole mitään järkeä kulkea sitä taksilla. Lisäksi, työpaikka on pieni, eikä kukaan kulje tältä suunnalta sinne. Olen siis kusessa jos lakko tulee. Ärsyttävinäthän tässä on se, että lakko kaatuu niiden niskaan, jotak yrittävät nimenomaan välttää yksityisutoilua ja kannattaa julkisia (minullakin tämä on oskasi ihan periaatekysymys - jo bussilla pääsee en todellakaan osta autoa työmatkan takia). Olen määräaikainen sijainen, eli voi olla aika paha oikeasti jäädä pois töistä.